BRATISLAVA. Chaos a zmätky. To sú dve slová, ktoré autoškoly a ich žiaci často používajú pri charakterizovaní prechodu zo starých pravidiel cestnej premávky na nové.
V niektorých autoškolách chýbajú nové učebnice, inde ich dostali síce v predstihu, ale nekompletné.
Najväčšie problémy majú však tí, ktorí vodičský kurz absolvovali podľa starých pravidiel, ale skúšky budú robiť podľa nových. Na zorientovanie majú iba dva týždne.
„Je to chaos,“ hovorí jedna zo žiačok bratislavskej autoškoly Fortuna o testoch podľa nových pravidiel cestnej premávky.
Hoci celý kurz sa učila staré pravidlá, skúšku bude musieť robiť z nových.
„Človek má pocit, že by aj dve možnosti vyhovovali,“ komentuje otázky z testu. Jej spolužiak hovorí, že otázky v starých testoch boli formulované jednoznačnejšie.
Pripravovali sa dopredu
Šéf autoškoly Pavol Žifčák vysvetľuje zmiešané pocity svojich žiakov tým, že nové pravidlá zavádzajú nové pojmy.
S tými sa musia žiaci postupne zoznámiť.
Majú na to však len dva týždne, lebo od budúceho pondelka sa už skúšky robia po novom. Krátky čas sa podľa niektorých inštruktorov môže podpísať pod menšiu úspešnosť žiakov pri skúškach.
Riaditeľ preto hovorí, že na nové testy žiakov pripravoval už počas platnosti starého zákona a jeho autoškola už má aj nové učebnice.
Učebnice nemajú všade
Nie všade na Slovensku je to však pravidlom. „Učebnice ešte nie sú,“ hovorí majiteľ jednej hlohoveckej autoškoly, ktorý nechce byť menovaný.
Vyriešil to tak, že si kúpil nový zákon a ten prefotil žiakom.
Takýmto spôsobom učili nové pravidlá ešte minulý týždeň viaceré slovenské autoškoly. Jakub Zaremba z banskobystrickej autoškoly Fenix povedal, že jeho žiaci už majú nové učebnice, ale ich prvá zásielka prišla bez označenia čísel zákona.
Tento nedostatok ich distribútor Miroslav Mračko vysvetľuje tým, že učebnicu pripravovali hneď po schválení zákona v parlamente, keď ešte nemal číslo.
Žiakom prekáža päťdesiatka
Z nových pravidiel žiakom najviac prekáža zníženie rýchlosti v obci na päťdesiatku.
„Nepotešila ma, lebo sa ťažko drží,“ hovorí jeden zo žiakov bratislavskej autoškoly. Inštruktori nemajú jednotný názor na to, aký rýchlostný stupeň pri nej zaradiť.
Kým Žifčák odporúča štvorku, Boris Hrozienčik z rovnomennej martinskej autoškoly sa prikláňa skôr k trojke.
Všetky autoškoly však žiakov upozorňujú, že rýchlostný stupeň závisí od typu auta a cesty.