SME
Utorok, 28. september, 2021 | Meniny má VáclavKrížovkyKrížovky

Čo treba vedieť, keď si kupujete ojazdené auto

Pravidelne, raz do týždňa, si na Natankuj.sk budete môcť nájsť tipy a rady, ktoré by vám mali pomôcť pri výbere ojazdeného vozidla. Na úvod je pripravený súbor všeobecných rád. Takže, čo potrebujete vedieť, keď kupujete ojazdené auto a na čo si musíte dať

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - REUTERS)

Pravidelne, raz do týždňa, si na Natankuj.sk budete môcť nájsť tipy a rady, ktoré by vám mali pomôcť pri výbere ojazdeného vozidla. V spolupráci s AAA AUTO sa dozviete, na čo si dať pozor,

Na úvod je pripravený súbor všeobecných rád. Takže, čo potrebujete vedieť, keď kupujete ojazdené auto a na čo si musíte dať pozor?

  1. Zistite si, či bolo auto kupované na území SR alebo dovezené zo zahraničia. K tomu Vám pomôže servisná knižka s razítkami z autorizovaného servisu.
  2. Potom sú pre vás dôležité VZHĽAD, MECHANIKA a INTERIÉR vozidla.

VZHĽAD:

  1. Skontrolujte lak, prípadne striekané diely. Na tých si môžete všimnúť: iný odtieň dielu, prach v laku, či iná štruktúra metalízy.
  2. Preliačiny či plošné škrabance. Veľa kazov sa dá odstrániť. My v AAA AUTO používame systém opráv laku od spoločnosti SONAX, ale ak bola poškodená farba, plnič alebo dokonca až samotný plech, musí ísť diel či celé vozidlo na prestriekanie). Ak sa niečo strieka „nanovo", nikdy nebude nový odtieň identický s pôvodným zafarbením laku u vozidla. Dôvod je jednoduchý: slnko, dážď, sneh, jednoducho počasie.
  3. Pri kontrole motorového priestoru si môžeme pozrieť originalitu výmazov. Pokiaľ sa vám zdá, že je nový či porušený, existuje pravdepodobnosť, že auto bolo havarované a preto bol daný diel priamo vymieňaný.

INTERIÉR:

  1. Pri kontrole interiéru sa zameriame na opotrebovanie volantu, radiacej páky, pedálov, madiel, tlačítok či presedenosti alebo originaliy sedačiek (skontrolujte identickosť poťahov). To nám napovie o „reálnosti" udaných najazdených kilometrov vozidla. V tomto nám veľmi pomôže aj kompletne vyplnená servisná knižka a veľmi odporúčame vyžiadať servisné protokoly alebo faktúry, z ktorých bude jasné, že auto skutočne dostávalo odpovedajúcu údržbu.
  2. Nezabudnite na kontrolu priestorov umiestnenia airbagov. Ak sú záslepky vymieňané, znamená to, že boli airbagy použité.

PRAVIDLO: Čím menej kilometrov, tým je interiér zachovalejší.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

SPZ:

  1. Auto staršie ako 4 roky musí mať absolvovanú STK a emisnú kontrolu - príslušné známky sú nalepené na prednom skle. Po prvej STK sa interval kontrôl skracuje na 2 roky. Na protokole STK a emisnej kontroly sú vždy uvedené kilometre v danom momente kontroly.

MECHANIKA:

  1. Testovacia jazda má byť minimálne 10 km.
  2. Vyskúšajte si auto v meste i mimo mesta. Niektoré závady sa prejavia až pri vyšších rýchlostiach. Behom testovacej jazdy si všímajte neprirodzených vibrácií, presnosti radenia rýchlostných stupňov, funkčnosť ventilátora na všetkých stupňoch intenzity, vyhrievanie i chladenie vozidla, alebo prácu klimatizácie.
  3. Zamerajte sa na teplotu motora. Tá by mala byť okolo 90 stupňov.
  4. Otáčkomer - vo voľnobehu by mal byť v kľude.
  5. Vyskúšajte si ABS - brzdný systém.
  6. Vôľa v riadení - pustite volant počas jazdy. Auto by malo držať stopu. Tento test nám napovie o nastavení geometrií.
  7. Pokiaľ má auto turbínový agregát, všímajte si kedy sa zapína a vypína (turbo efekt). U benzínových motorov nesmie byť dymivosť - biely, modrý ani čierny dym. Ak je, znamená to problém v motore.
  8. Tesne pred testovacou jazdou si všímajte kontrolky na palubnej doske (kontrolka motora, kontrolka airbagov, kontrola ABS a ďalších). Počas testovacej jazdy sa musia kontrolky separátne a postupne vypnúť. Počas jazdy nesmie žiadna z nich svietiť ani preblikávať. Ak nejaká trvalo svieti, mal by auto vidieť špecializovaný technik z autorizovaného servisu.
  9. Pri kúpe drahšieho jazdeného auta odporúčame zájsť do autorizovaného servisu a nechať si urobiť diagnostiku motora a elektroniky.
  10. Všetky dovezené vozidlá musia od r. 2008 prejsť kontrolou originality. Vypýtajte si preto protokol o kontrole originality, prípadne servisnú knižku. Pokiaľ ste si vybrali auto vyššej cenovej hladiny, nechajte si opäť v autorizovanom servise vyhľadať históriu vozidla. Neservisované auto znamená väčšie riziko prípadných problémov.

V neposlednom rade je veľmi dôležité skontrolovať auto zospodu. Zamerajte sa na motorový priestor, prípadný únik oleja, homokynetické kĺby, tlmiče a celú výfukovú sústavu. Skontrolujte či má auto katalyzátor, landa sondy pred aj za katalyzátorom. U jazdených vozidiel sa bežný zákazník často zameriava len na vzhľad, čo je chyba.

Skryť Vypnúť reklamu

Určite neodporúčame kupovať auto na ulici, kde nemáte možnosť dôkladnej kontroly podvozku.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  2. "Vzrušenie, nadšenie a radosť" tvrdí DJ Milan Lieskovský
  3. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  4. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  5. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  6. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  7. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  8. Skladujete pivo pri izbovej teplote? Znižujete jeho kvalitu
  9. Vymenili startup za korporát. Dôvod bol iný, než by ste čakali
  10. Divočina na ceste: ako postupovať, ak v noci zrazíte zviera?
  1. Najviac škôd slovenskí šoféri hlásia v júni
  2. Proxenta získala ocenenie Developer roka
  3. HB Reavis postavil Bratislave novú autobusovú stanicu
  4. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  5. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  6. Prečo by sa elektrárne mali zaujímať o ekologické riešenia?
  7. Skladujete pivo pri izbovej teplote? Znižujete jeho kvalitu
  8. Vymenili startup za korporát. Dôvod bol iný, než by ste čakali
  9. Mladí slovenskí filmári zvíťazili na festivale v Barcelone
  10. Orange pokračuje v systematickej podpore digitálneho vzdelávania
  1. Vymenili startup za korporát. Dôvod bol iný, než by ste čakali 17 864
  2. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 8 795
  3. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 7 009
  4. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 6 267
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 5 608
  6. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 4 982
  7. Trnavské mýto: Od centrálneho trhoviska ku kongresovej sále 4 638
  8. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 4 405
  9. Skladujete pivo pri izbovej teplote? Znižujete jeho kvalitu 4 294
  10. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska 3 991
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Rozhovory ZKH: František Mikloško.

Ako Mikloško s odstupom času hodnotí odkazy pápeža?


a 1 ďalší 27. sep
Šéfredaktorka denníka SME Beata Balogová

Nebola to politická tlačovka. Bol to prejav ombudsmanky občana.


2 h
Centrum Nivy otvoria 30. septembra.

Investor musel riešiť dlhoročné prieťahy.


7 h

Neprehliadnite tiež

Ford Fiesta

Ostrá verzia ST ostáva, motor získal väčší krútiaci moment.


10 h
Na snímke 4,3 km dlhý úsek diaľnice D4 medzi križovatkami Bratislava - Petržalka a Bratislava - Juh, ktorý zahŕňa Lužný most v deň oficiálneho otvorenia.

Motoristi pri jeho prejazde potrebujú diaľničnú známku.


SITA 26. sep
Peugeot 308

Silnejší motor má jedine plug-in hybrid.


24. sep
Toyota Mirai a tankovanie vodíka.

Prvá z nich bude medzi Handlovou a Prievidzou.


23. sep

Blogy SME

  1. František Cudziš: Na tému – Protest proti klimatickej zmene
  2. Anton Kaiser: Historické premeny Oponického hradu
  3. Marian Baran: Električka číslo štyri
  4. Martin Sukupčák: Komunistický zločinec
  5. Štefan Vidlár: Pomýlený gazda
  6. Martina Paulenová: Odchádzame na prechádzku
  7. Miriam Studeničová: Prečo mnohí nedokážu vnímať duchovno?
  8. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  1. Ján Buocik: Obchvat a nová diaľnica D4/R7 ako dobrá správa? Skôr zlý vtip! Najmä pre Bratislavčanov. 14 938
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 12 102
  3. Janka Bittó Cigániková: Čo sa to preboha deje v Izraeli? Prestali vakcíny fungovať? 6 760
  4. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 6 344
  5. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 669
  6. Stanislav Martinčko: R.Fico sa stal kajúcnikom č.1 !!! 5 079
  7. Peter Chudý: Šesť spôsobov na odstránenie čestného policajta alebo ako to bolo za prezidentovania Tibora Gašpara a likvidačné metódy prehnitého systému dnes. 4 585
  8. Andy Morávek: Tomuto štátu už nedarujem ani jedinú kvapku mojej krvi. Nezaslúži(š) si ju! 4 177
  1. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  3. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  4. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  7. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  8. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
Skryť Zatvoriť reklamu