Pravidelne, raz do týždňa, si na Natankuj.sk budete môcť nájsť tipy a rady, ktoré by vám mali pomôcť pri výbere ojazdeného vozidla. V spolupráci s AAA AUTO sa dozviete, na čo si dať pozor,
Na úvod je pripravený súbor všeobecných rád. Takže, čo potrebujete vedieť, keď kupujete ojazdené auto a na čo si musíte dať pozor?
- Zistite si, či bolo auto kupované na území SR alebo dovezené zo zahraničia. K tomu Vám pomôže servisná knižka s razítkami z autorizovaného servisu.
- Potom sú pre vás dôležité VZHĽAD, MECHANIKA a INTERIÉR vozidla.
VZHĽAD:
- Skontrolujte lak, prípadne striekané diely. Na tých si môžete všimnúť: iný odtieň dielu, prach v laku, či iná štruktúra metalízy.
- Preliačiny či plošné škrabance. Veľa kazov sa dá odstrániť. My v AAA AUTO používame systém opráv laku od spoločnosti SONAX, ale ak bola poškodená farba, plnič alebo dokonca až samotný plech, musí ísť diel či celé vozidlo na prestriekanie). Ak sa niečo strieka „nanovo", nikdy nebude nový odtieň identický s pôvodným zafarbením laku u vozidla. Dôvod je jednoduchý: slnko, dážď, sneh, jednoducho počasie.
- Pri kontrole motorového priestoru si môžeme pozrieť originalitu výmazov. Pokiaľ sa vám zdá, že je nový či porušený, existuje pravdepodobnosť, že auto bolo havarované a preto bol daný diel priamo vymieňaný.
INTERIÉR:
- Pri kontrole interiéru sa zameriame na opotrebovanie volantu, radiacej páky, pedálov, madiel, tlačítok či presedenosti alebo originaliy sedačiek (skontrolujte identickosť poťahov). To nám napovie o „reálnosti" udaných najazdených kilometrov vozidla. V tomto nám veľmi pomôže aj kompletne vyplnená servisná knižka a veľmi odporúčame vyžiadať servisné protokoly alebo faktúry, z ktorých bude jasné, že auto skutočne dostávalo odpovedajúcu údržbu.
- Nezabudnite na kontrolu priestorov umiestnenia airbagov. Ak sú záslepky vymieňané, znamená to, že boli airbagy použité.
PRAVIDLO: Čím menej kilometrov, tým je interiér zachovalejší.
SPZ:
- Auto staršie ako 4 roky musí mať absolvovanú STK a emisnú kontrolu - príslušné známky sú nalepené na prednom skle. Po prvej STK sa interval kontrôl skracuje na 2 roky. Na protokole STK a emisnej kontroly sú vždy uvedené kilometre v danom momente kontroly.
MECHANIKA:
- Testovacia jazda má byť minimálne 10 km.
- Vyskúšajte si auto v meste i mimo mesta. Niektoré závady sa prejavia až pri vyšších rýchlostiach. Behom testovacej jazdy si všímajte neprirodzených vibrácií, presnosti radenia rýchlostných stupňov, funkčnosť ventilátora na všetkých stupňoch intenzity, vyhrievanie i chladenie vozidla, alebo prácu klimatizácie.
- Zamerajte sa na teplotu motora. Tá by mala byť okolo 90 stupňov.
- Otáčkomer - vo voľnobehu by mal byť v kľude.
- Vyskúšajte si ABS - brzdný systém.
- Vôľa v riadení - pustite volant počas jazdy. Auto by malo držať stopu. Tento test nám napovie o nastavení geometrií.
- Pokiaľ má auto turbínový agregát, všímajte si kedy sa zapína a vypína (turbo efekt). U benzínových motorov nesmie byť dymivosť - biely, modrý ani čierny dym. Ak je, znamená to problém v motore.
- Tesne pred testovacou jazdou si všímajte kontrolky na palubnej doske (kontrolka motora, kontrolka airbagov, kontrola ABS a ďalších). Počas testovacej jazdy sa musia kontrolky separátne a postupne vypnúť. Počas jazdy nesmie žiadna z nich svietiť ani preblikávať. Ak nejaká trvalo svieti, mal by auto vidieť špecializovaný technik z autorizovaného servisu.
- Pri kúpe drahšieho jazdeného auta odporúčame zájsť do autorizovaného servisu a nechať si urobiť diagnostiku motora a elektroniky.
- Všetky dovezené vozidlá musia od r. 2008 prejsť kontrolou originality. Vypýtajte si preto protokol o kontrole originality, prípadne servisnú knižku. Pokiaľ ste si vybrali auto vyššej cenovej hladiny, nechajte si opäť v autorizovanom servise vyhľadať históriu vozidla. Neservisované auto znamená väčšie riziko prípadných problémov.
V neposlednom rade je veľmi dôležité skontrolovať auto zospodu. Zamerajte sa na motorový priestor, prípadný únik oleja, homokynetické kĺby, tlmiče a celú výfukovú sústavu. Skontrolujte či má auto katalyzátor, landa sondy pred aj za katalyzátorom. U jazdených vozidiel sa bežný zákazník často zameriava len na vzhľad, čo je chyba.
Určite neodporúčame kupovať auto na ulici, kde nemáte možnosť dôkladnej kontroly podvozku.
Autor: Viktor Tolnay, manažér výkupu AAA AUTO Bratislava