SME
Sobota, 23. október, 2021 | Meniny má AlojziaKrížovkyKrížovky

Videli sme nový koncept BMW. Päťdverová päťka?

Luxusné auto vyššej strednej triedy bude mať päť dverí a dvojité otváranie vzadu. Praktické nápady, známe vo svete, dostali nový rozmer v štýle BMW. Štúdia príbuzná cestnej verzii bude vystavená v Ženeve.

Koncepcia päťdverového auta s dvojitýcm otváraním zadných dverí je pre BMW nová. Na informácie o technike musíme ešte čakať, ale už teraz vieme, aké črty prednej masky bude mať nové päťkové BMW.Koncepcia päťdverového auta s dvojitýcm otváraním zadných dverí je pre BMW nová. Na informácie o technike musíme ešte čakať, ale už teraz vieme, aké črty prednej masky bude mať nové päťkové BMW. (Zdroj: Rastislav Chvála)

MNÍCHOV. Do zoznamu skratiek, používaných na označenie jednotlivých tried, pribudne ďalšia, aj napriek tomu, že päťdverový liftback nie je na automobilovom nebi novinkou. BMW to vidí po svojom a rozšírenie počtu dverí vo vyššej strednej triede nazýva PAS (prosgresive active sedan).

V ére štvordverových kupé prichádza podobne vyzerajúce, luxusné, ale predsa päťdverové auto. Ak mohli klasickým luxusným kupé pribudnúť bočné zadné dvere, tak prečo nie aj výklopné piate vzadu. Karoséria s líniami športového auta ponúka väčšie možnosti, než sa možno kedysi zdalo.

Dnes sa zdá byť celkom normálne auto s bočným profilom kupé, bezrámovými oknami bočných dverí a výklopným zadným vekom spolu so sklom. BMW Concept 5 Series Grand Tourismo zostáva navonok verné línii podobnej modelu X6. „Teraz sa zdajú byť obe autá veľmi blízko seba, ale keď príde sériová verzia uvidíte väčšie rozdiely v interiéri aj exteriéri," povedal pre SME Oliver Heilmer, dizajnér interiéru. Heilmer je obzvlášť pyšný na jednotnú líniu, ktorá sa ťahá od predných dverí cez zadné až za úroveň chrbta cestujúcich.

Ľahko nasadnúť

Prístup do interiéru nebol nikdy zvlášť silnou stránkou BMW. Problém rieši nový koncept spájajúci športový posed a podstatne ľahšie nastupovanie. Sedadlo je citeľne vyššie voči podkladu, na ktorom auto stojí. Šofér však nesedí ako na stoličke, ale ako v BMW. Vzadu budú na želanie tri alebo dve sedadlá posúvateľné v pozdĺžnom smere. Najluxusnejšia verzia ponúkne elektricky všestranne nastaviteľné sedadlo.

44_clanok_big.jpg

Dvojité otváranie piatych dverí už nie je prevratnou novinkou. Možno bude praktické a v podaní BMW svojské.

Zvažujúca sa strecha v štýle historicky známych vozidiel typu Grand Tourismo nemôže ponúknuť veľa miesta na hlavu, preto má koncept nad hlavami vzadu vybranie veľkosti štvrtinového odseku lopty. Talianskemu novinárovi vysokému 190 centimetrov ostala nad hlavou trojcentimetrová rezerva.

Posúvateľné sedadlá

Ani jedno štvordverové kupé alebo liftback sa nemôžu pochváliť posúvateľnými sedadlami vzadu. V rozsahu 100 milimetrov možno zväčšiť priestor vzadu alebo naopak batožinový priestor. Medzi posádkou a batožinovým priestorom je ešte jedna deliaca stena, ktorá má spolu s tvrdým plató vyvolať v pasažieroch pocit sedanu. Po sklopení operadiel sa sklopí stena do jednej roviny s dnom kufra a jeho objem vzrastie zo základných 430 na 1650 litrov. Medzistupňom pri posunutých sedadlách vpred je batožinový priestor s objemom 570 litrov.

45_clanok_big.jpg

Vzadu budú dve alebo tri sedadlá s možnosťou pozdĺžneho posúvania.

Čierny panel pôjde do päťky

Prístrojový "black" panel pripomína luxusnú limuzínu radu sedem a je neklamným znakom toho, že nová päťka a tiež Grand Tourismo budú mať rovnaké technické a na oko príjemné riešenie. Stredová konzola využíva tvarovo výrazne odlíšené tlačidlá, najnovšiu verziu iDrive a tiež poslednú generáciu voliča automatickej prevodovky. „Pozrite na volič prevodovky a okolité plochy. Použili sme keramiku, ktorá je veľmi odolná a pripravená na montáž do radu sedem. Sme prvý výrobca na svete," ukazuje Corona Doering, zodpovedná za materiály a farby.

43_clanok_big.jpg

Aplikovanie nových praktických prvkov neuberá autám BMW na dynamike. Najmä ak má štúdia 21- palcové kolesá. Predná maska vychádza zo sedmičky a predznamenáva tvary novej päťky.

Inšpirované Škodou?

Hľadanie prvkov, ktoré dokážu odlíšiť nový model od konkurencie, nebýva ľahké. Po uzretí nového BMW Concept 5 Series Grand Tourismo asi každému napadne súvislosť medzi otváraním batožinového priestoru konceptu a Škody Superb. Zástupcom značky akákoľvek zmienka o českej značke dvíha adrenalín a suverénne odpovedajú, že ide o niečo podobné, ale nie to isté.

Dvojdielne veko batožinového priestoru konceptu BMW má, podobne ako Superb, dva mikrospínače. Porovnanie s českou automobilkou nemôže v žiadnom prípade znieť dehonestujúco pre BMW. V podstate ide iba o logické vyústenie ponúknuť priaznivcom značky BMW viac úžitku a priestoru. BMW prezentuje nový koncept ako istú víziu vyššej strednej triedy, ale rázvor náprav štúdie presahuje tri metre a tiež limuzínu radu sedem.

41_clanok_big.JPG

Obruče okolo predných svetiel sú prvý krát v histórii napojené na LED diódy.

Utajená technika

Premiéra BMW Concept 5 Series Grand Tourismo bola o dizajne, priestorových riešeniach a emóciách. Nie však o technike, ktorá ostala zahalená rúškom tajomstva. Vraj automobilka prezradí viac na marcovom autosalóne v Ženeve. Na otázku o hybridnej technike pod kapotou sme dostali vyhýbavú odpoveď, z ktorej by si bulvár vydedukoval áno. Sériová verzia, ktorá príde do predaja v priebehu roka 2009, bude mať nové prvky zaradené do systému Efficient Dynamics. Ďalšie rozširovanie systému znamená priblíženie sa k hybridu.

42_clanok_big.JPG

Tvorcovia BMW Concept 5 Series GT. Corona Doering - zodpovedná za materiály a farby, Christopher Weil - dizajnér exteriéru a Oliver Heilmer - dizajnér interiéru.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  2. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  3. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania
  4. Darujte úsmev dvakrát pre šťastie mnohých rodín
  5. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  6. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom
  7. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato
  8. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  9. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  10. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov
  1. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  2. Zánovné vozidlá na slovenskom trhu za rok zdraželi až o 15 %
  3. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania
  4. Darujte úsmev dvakrát pre šťastie mnohých rodín
  5. Ocenenie získali Innovatrics, Kellys Bicycles a Bivio
  6. Ako získať nabíjaciu kartu k novému elektromobilu?
  7. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  8. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  9. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom
  10. 5. ročník Trhu kože bude po prvý raz aj v Košiciach
  1. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 14 677
  2. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 9 179
  3. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom 6 393
  4. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato 6 133
  5. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 3 829
  6. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 506
  7. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov 3 463
  8. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok 2 767
  9. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania 2 480
  10. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 2 456
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Audi Q4 50 e-tron quattro

Pohodlné elektrické SUV nesklame ani zrýchlením.


22. okt
Pneumatiky s rozmerom 195/65 R15 skúšal ADAC na Volkswagene Golf.

Častými mínusmi je rýchle opotrebenie a vlastnosti na mokrej ceste.


22. okt
Hyundai Kona

Najväčšou novinkou je kombinácia trojvalca s automatom.


21. okt
Google mapy odhadli časový rozdiel na oboch trás v rannej špičke na 19 minút.

Nie každý si využitím novej diaľnice urýchli cestu.


19. okt

Blogy SME

  1. Rastislav Čurma: Kde zobrať vodičov kamiónov (Hommo na ceste zavadzalis)
  2. Štefan Vidlár: 613 a 363
  3. Lucia Žárska: Nedostatok čipov si riešia firmy po svojom
  4. Anton Kovalčík: Ublíženejší vyhráva.
  5. Jozo Peric: Nemecká Lufthansa sa zbavuje dlhov vydaním nových akcií, trhy jej zatiaľ veria
  6. Olívia Lacenová: Rok a pol od prvých lockdownov: Ako si vedie EU, UK a USA?
  7. Soňa Kallová: Meditácia Vipassana: o čom to je
  8. Nicholas Wintzler: Séria Agnosia
  1. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 32 404
  2. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia 14 683
  3. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 10 060
  4. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 8 028
  5. Martina Hilbertová: Zomrela Gruberová, ktorú sme za komunizmu nemohli počúvať 5 478
  6. Július Kovács: Kaliňák a Počiatek ma chcú dostať do basy pomocou justičnej a policajnej mafie, dodnes ju riadi Fico, lebo som upozornil na ich zlodejstvá. 4 458
  7. Tereza Krajčová: Anglický denník: 16. S panickou poruchou v zahraničí alebo na maličkostiach záleží 4 192
  8. Stanislav Martinčko: Prečo chudoba v R. Sobote mávala prázdnymi čapicami ??? 4 190
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu