MARTIN. Obyvatelia a návštevníci Turca sa možno o asi päť rokov dočkajú rýchlostnej cesty R3, ktorá má v budúcnosti zlepšiť spojenie medzi Maďarskom a Poľskom cez územie Slovenska.
Vyplýva to z vyjadrení zástupcov Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK) a radnice v Turčianskych Tepliciach.
"Ktokoľvek prechádza z Martina smerom na Zvolen, Žiar nad Hronom a Banskú Bystricu, musí v pôrodných bolestiach prečkať úsek Martin-Turčianske Teplice, ktorý je panelovou cestou. Možno do piatich rokov by sme mohli jazdiť po R3," povedal dnes novinárom primátor Turčianskych Teplíc Michal Sygút.
V Turci začali vlani s výstavbou viac než štvorkilometrového obchvatu Hornej Štubne, ktorý bude súčasťou rýchlostnej komunikácie. V priebehu nasledujúcich približne dvoch rokov by sa mala rozbehnúť výstavba aj v ďalších turčianskych lokalitách. S ukončením stavebných prác sa počíta v roku 2013 alebo 2014.
"Záleží od toho, akým spôsobom sa podarí dopripravovať stavbu, zabezpečiť majetkovoprávne vysporiadanie, či budú financie na výstavbu," upozornil šéf NDS Igor Choma. Zatiaľ nespresnil, koľko peňazí by tento projekt mohol stáť.
Celková dĺžka rýchlostnej cesty R3 z Oravy cez Turiec smerom na Žiar nad Hronom a Šahy by v budúcnosti mala dosiahnuť takmer 260 kilometrov. V minulosti sa uvažovalo, že rýchlostná komunikácia nebude prechádzať cez Turiec ale lokalitami v okolí Banskej Bystrice. Zástancovia turčianskeho variantu napríklad argumentovali, že tento projekt bude šetrnejší k životnému prostrediu.
Predseda ŽSK Juraj Blanár naznačil, že absencia R3 by pribrzdila hospodársky rozvoj Turca. Podľa odhadov odborníkov bude Slovensko čeliť v tomto roku výraznému spomaleniu tempa rastu ekonomiky, zvýšiť by sa mala tiež nezamestnanosť. Vláda očakáva, že výkonnosť hospodárstva podporí aj výstavba viacerých úsekov diaľnic prostredníctvom projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP projekty), ktoré by sa mali reálne naštartovať do polovice roka.