BRATISLAVA, BREZNO. Nová Fiesta žiari všade tam, kde príde. Ľudia na ulici sa obzerajú za peknými tvarmi a žiarivou metalízou. Bordová nepristane iba ženám na nechty, ale tiež peknému autu. Trojdverová Fiesta v akciovom vybavení má veľký zadný spojler. Okno pod ním kefy v umyvárni nevyčistia. Výhľadu dozadu však neprekáža. V tejto triede veľmi odvážne pôsobia smerovky v spätných zrkadlách a odrazové sklíčka v zadnom nárazníku.
Dizajn karosérie je dotiahnutý do posledného detailu. S vábivými líniami súvisí nízka úroveň aerodynamického hluku. Komfort pri 130 kilometrovej rýchlosti sa dá porovnať aj s autom nižšej strednej triedy. V tejto súvislosti by sa nám páčila dlhšia päťka alebo ťažší stály prevod. Vytočený motor sa začína posádke prihovárať. Uvedomujeme si, že ťažší prevod by mohol podstatne zhoršiť dynamické parametre. Natiahnutie predného A stĺpiku dopredu umožňuje zväčšiť priestor vpredu, ale zároveň vytvorí vo výhľade šikmo dopredu bariéru, na ktorú si zvykáme už aj v tejto kategórii. Fiesta je teda v jednej partii s Puntom, Corsou a Peugeotom 207.
Zadok trojdverovej verzie vyzerá veľmi športovo. Podstatné je, že zapadne do celkového výrazu auta.
Hlboká studňaDaňou za efektné tvary a šípový profil je vysoká nakladacia hrana a tým pádom hlboký kufor. Normovaný objem 295 litrov naháňa viac výškou ako dĺžkou alebo šírkou. Jeho využiteľnosť nie je taká bravúrna ako číselný objem. Sedenie vpredu a vzadu zodpovedá danej triede. Zvlášť prekvapujúco veľa miesta je na zadných dvoch sedadlách trojdverovej verzie.
Interiér nepôsobí stiesnene, vpredu aj vzadu je veľa miesta. Odkladacích priestorov mohlo byť viac.
Rodina s deťmi a autosedačkami lepšie využije päťdverovú karosériu. Trojdverová verzia ponúka atraktívnejší dizajn a pohodlné nastupovanie dopredu. Viac miesta si treba nechať na otvorenie dverí a počítať s poriadnym natiahnutím sa za pásom. Sedenie s nohami výrazne spustenými dole je pohodlné, ale posúva sedadlo vodiča bližšie k volantu. Tým pádom je pás ukotvený dosť vzadu. Nové tvary Fiesta si dokáže získať interiérom a stvárnením palubnej dosky. Ford urobil trochu riskantný krok a experimentoval. Fieste tak vtlačil nové typické črty. Na ovládanie autorádia sa dá rýchlo zvyknúť, navyše je doplnené ovládaním na volante. Prvotná dezorientácia pri pohľade na displej autorádia vymizne a už v krátkom čase vodič vie, kde má ktorý údaj hľadať. Kontrastnejšie a výraznejšie zobrazovanie by na stredovom displeji neuškodilo.
Na ovládanie autorádia si treba zvykať. Je trochu iné ako v ostatných autách značky, ale veľmi intuitívne.
O detailoch Kontrasty a presnú charakteristiku automobilového priemyslu vyjadrujú detaily. Fiesta má príkladne a s fantáziou spracované ovládanie autorádia, dobre tvarovaný volant, zaujímavé tvary prístrojovej dosky a štýl, za aký by sa nemuselo hanbiť ani prvotriedne športové auto.
K prepracovaným detailom nemožno priradiť ovládanie ventilácie. Otáča sa iba vonkajšia obruč, pritom ide ťažko. Plast je tvrdý a nepríjemne hranatý.
Na druhej strane otrasne vyzeral vstup na externé audio zariadenie alebo ovládače ventilačnej sústavy. Nastaviteľné krúžky sú škaredé a zle sa s nimi manipuluje. Naopak, prepínač svetiel alebo páčky pod volantom nabádajú k pohladkaniu.
Meracie prístroje patria medzi najviditeľnejšie výstrelky. V malom aute sú akceptovateľné, aj keď väčšie cifderníky by sa nám páčili viac.
Niektoré detaily vyzerajú aj fungujú veľmi dobre.
Výrobca si nerobil veľa starostí s uchytením plató, ktoré visí na tenkých šnúrkach. S piatymi dverami sme museli pri zatváraní silnejšie buchnúť. Na jednej strane v nás vyvolala Fiesta dojem prepracovaného auta a na druhej starne sme sa občas cítili ako v predsériovej verzii.
Piate dvere potrebovali na zatvorenie poriadny švih.
Láska na prvú jazdu Spomenuté nedokonalosti Fiesty vynikajú iba preto, že to ostatné dosahuje vysokú úroveň. Stačí prejsť dve tri zákruty, pár krát preradiť a Fiesta si každého získa. Ford si dal záležať na jazdných vlastnostiach, bezpečnosti a v neposlednom rade aj výbave. Fiesta ponúka kolenné airbagy, hoci kolená majú vpredu veľa miesta. Podvozok nemá slabšie miesto a ponúka najmä bezpečný prejazd zákruty.
Dobrý pocit z riadenia umocňujú prijateľné náklony v zákrutách. Podvozok však nestratil primeranú dávku komfortu.
Motor má dobrý ťah, ale vo svižnejšom tempe si svoje vypýta. Nové auto rado prekračovalo sedemlitrovú hranicu. Z objemu, aj výkonu jasne vyplýva určenie na prevažnú jazdu po meste a blízkom okolí. Tomu sú veľmi dobre prispôsobené prevody a pružnosť na nižších stupňoch. Komplexne je však Fiesta jedno z najlepších áut svojej triedy, s talentom podmaniť si každého, kto si sadne za volant.
Kupujem – Nekupujem
Fiesta sa stáva módnou záležitosťou. Ford však nezabúda na jazdné vlastnosti. Pocit z riadenia a výborný podvozok jednoducho rozhodli. Kúpil by som ju aj napriek vyššej spotrebe na diaľnici. Na test sme mali nový surový motor. Oči musím zažmúriť nad doslova odpornými ovládačmi kúrenia. (Rastislav Chvála)
Ford Fiesta 3D 1,4 16V - základné údaje Cena modelu od 10590 eur (319 034 korún)
Cena skúš. verzie 11415 eur (343 888 korún)
Motor -
Typ 1,4 Duratec
Výkon (kw/k) 71/96
Krútiaci moment (Nm) 128
Emisie CO2 (g/km) 133
Rozmery -
Dĺžka (mm) 3950
Šírka (mm) 1722
Výška (mm) 1481
Objem palivovej nádrže (l) 45
Priemer otočenia (m) 10,2
Batožinový priestor (l) 295
Prevádzkové hodnoty -
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 12,2
Maximálna rýchlosť (km/h) 175
Spotreba mesto(l/100 km) 7,5
Spotreba mimo mesto (l/100 km) 4,6
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 5,7
Spotreba v teste (l/100 km) 7,2
SME spokojní SME nespokojní
dizajn vysoká nakladacia hrana
podvozok spotreba na diaľnici
sedenie ovládanie kúrenia
odhlučnenie malá nádrž
riadenie -
priestor na sedenie -