BRUSEL, BRATISLAVA. Predchádzajúce výsledné hodnotenie obsahovalo iba tri hlavné oblasti bezpečnosti. Teraz EuroNCAP kontroluje ochranu dospelých cestujúcich, ochranu detí, bezpečnosť chodcov a úroveň bezpečnostných systémov v aute. Bezpečnostná výbava a prítomnosť stabilizačného systému v štandardnom vybavení môže ovplyvniť zisk jednej hviezdičky.
V percentuálnom hodnotení ochrany dospelých cestujúcich je zahrnutý aj špeciálny Whiplash Test, ktorý hodnotí predné sedadlá a hlavové opierky pri náraze zozadu. Z testovanej šestice dostali najvyššie päťhviezdičkové ohodnotenie štyri autá: Mitsubishi Lancer, Mazda 6, Toyota Avensis a Toyota iQ.
Strata hviezdičky
Modely Citroen C3 Picasso a Subaru Impreza dostali o hviezdičku menej, pretože nie všetky modely sú štandardne ponúkané so stabilizačným systémom ESP. Doplatili na nový hodnotiaci systém, ktorý zohľadňuje štandardnú bezpečnostnú výbavu a prítomnosť ESP.
V nárazových testoch totiž nedopadli výrazne horšie ako konkurenti. Ani Mitsubishi Lancer neponúka ESP ako štandard vybavenia v každej krajine, ale spĺňa kritérium EuroNCAP, a ESP má ako štandard v 85 percentách objemu všetkých predaných áut a za príplatok musí byť dostupný v každej verzii. Citroen C3 Picasso je prvé auto v hodnotiacom systéme Euro NCAP, ktoré dostalo body za obmedzovač rýchlosti.
Subaru chráni chodcov
Všetky testované autá s výnimkou Subaru Impreza neuspeli v ochrane chodcov a neurobili dojem na inžinierov z Euro NCAP. Naopak Impreza dosiahla výborné výsledky a jej predná časť je k chodcom veľmi ohľaduplná. V novom teste sedadiel a opierok hlavy pri náraze zozadu obstála najlepšie Toyota Avensis, ktorá prichádza na trh s novým typom aktívnych opierok.
Tie sa v priebehu nárazu prisúvajú k hlave vodiča ale sledujú jej pohyb aj potom, čím zmierňujú zaťaženie krčnej chrbtice. Ako vidieť z výsledkov , Toyota ponúka v základnej výbave najviac prvkov aktívnej bezpečnosti, ktoré ju majú ochrániť pred kolíziou. Ak ani to nepomôže, posádka Toyoty sa nemusí obávať. Pozor musia dávať chodci, pretože v ich ochrane Toyota nevyniká podobne ako Mitsubishi.
Automobil | hviezdičky | ochrana dospelých | ochrana detí | ochrana chodcov | systémy bezpečnosti |
Mitsubishi Lancer Sportback | 5 | 81% | 80% | 34% | 71% |
Toyota iQ | 5 | 91% | 71% | 54% | 86% |
Toyota Avensis | 5 | 90% | 86% | 53% | 86% |
Subaru Impreza | 4 | 84% | 73% | 72% | 57% |
Mazda6 | 5 | 77% | 81% | 49% | 71% |
CitroenC3 Picasso | 4 | 81% | 76% | 43% | 40% |