BRATISLAVA. Audi robí všetko preto, aby model R8 patril medzi elitu najrýchlejších sériovo vyrábaných áut na svete. V tejto spoločnosti sa však patrí mať v údaji o zrýchlení na prvom mieste číslo tri. V marci príde na trh verzia R8 5.2 FSI quattro s desaťvalcom vybaveným priamym vstrekovaním paliva.
Osadením väčšieho motora pribudlo v porovnaní so základným osemvalcom iba 31 kilogramov. Vďaka výkonu 386 kW (525 koní) pripadne na jeden kilowatt iba 4,2 kilogramu hmotnosti auta. Audi R8 5,2 FSI s programom rýchleho kontrolovaného štartu „launch control“ dosiahne stokilometrovú rýchlosť za 3,9 sekundy a dvestovkou uháňa po dvanástich sekundách.
Klasika bez turba
V časoch prepĺňaných osemvalcov prichádza motor s litrovým výkonom sto koní bez turbodúchadla. Pre posádku bude určite vzrušujúce počúvať za chrbtom rev motora pri 8000 otáčkach, ktoré sú potrebné na dosiahnutie maximálneho výkonu. Krútiaci moment s maximom 530 Nm kulminuje podstatne skôr. Obmedzovač však zasiahne až pri 8700 otáčkach. Motor sériového modelu je takmer rovnaký s pretekárskou verziou postavenou podľa pravidiel triedy GT3.
Na uzavretú trať je dimenzovaná maximálna rýchlosť 316 kilometrov za hodinu a aj samotná konštrukcia motora. Desaťvalec má mazanie so suchou kľukovou skriňou, ktoré zabraňuje odliatiu oleja pri veľkom bočnom preťažení a zároveň dovoľuje znížiť ťažisko. Systém priameho vstrekovania benzínu pod vysokým tlakom 120 barov pochádza z dielne Audi. Rovnako od automobilky prichádza prísľub priemernej spotreby 13,7 litra na sto kilometrov.
Magnetické piliny
Najsilnejšiu verziu bude možné spoznať podľa 19 palcových kolies so špeciálne navrhnutým dizajnom a pneumatikami s rozmerom 235/35 vpredu a 295/30 vzadu.
V náplni tlmičov plávajú drobné magnetické čiastočky, ktorých orientácia sa mení zásahom elektroniky. Systém magnetic ride dokáže v priebehu krátkeho času meniť prietok kvapaliny a prispôsobiť účinok tlmičov podmienkam na ceste.
Odolná keramika
Audi okrem sériových bŕzd ponúka verziu s keramickými kotúčmi. Brzdami z uhlíkových vlákien a karbidu kremíka možno ušetriť citeľných deväť kilogramov a predĺžiť interval ich výmeny. Keď bude športové auto pár dní odpočívať jeho kotúče nezhrdzavejú, zvládnu častejšie výlety na pretekárske okruhy a na výmenu budú zrelé až po 300 000 tisíc kilometroch. V podstate by mali vydržať celú životnosť auta. Do keramických bŕzd zrejme investujú tí, ktorí plánujú rýchlu placku preháňať na pretekárskom okruhu. Brzdové kotúče na prednej náprave majú priemer 380 milimetrov, zadné majú priemer 356 milimetrov.
Z hlavy na cestu
Energeticky úsporné a trvácne LED diódy už dávno nesvietia iba na hlavách horolezcov a zadných svetlách áut. Dokonca v Audi R8 V10 nebudú mať za úlohu vytvoriť len charakteristickú očnú linku denného svetla, ale posvietia aj v noci. V hlavnom, stretávacom, aj diaľkovom svetle je 54 diód. Ich žiara teplotou farby 6.000 Kelvinov pripomína xenónové a denné svetlo. Okrem dobrého svetelného výkonu sa nemajú po dobu životnosti auta vôbec vypáliť.