Určite to poznáte: potrebujete skontrolovať tlak v pneumatikách, prípadne dofúkať. Zájdete na čerpaciu stanicu, ale buď je kompresor poškodený, prípadne ho neviete nájsť.
Podobnú skúsenosť má aj Peter z Bratislavy:
"Už viackrát sa mi stalo, že na čerpacích staniciach nie je vybavenie, ktoré by tam malo byť, primárne funkčný kompresor na vzduch. V Bratislave je veľa čerpacích staníc vedených pod značkami veľkých výrobcov pohonných hmôt, ale kvalita, o ktorých tvrdia tu akosi nie je.Už sa mi to stalo na čeracej stanici Shell (Vrakuňa, smer do mesta), kde som dostal informáciu - kompresor nemáme. V sobotu na čerpacej stanici OMV, na vjazde z mesta do Vrakune/Podunajské biskupice - kompresor má zaseknutý ventil, takže som nedofúkal. Pravidelný problém na pumpách OMV pred Auparkom - prepúšťajú hadice. Z mojich skúseností je problém s kompresormi a meračmi na jednej z 2-3 púmp."
Kde nájdete vzduchové kompresory?
Oslovili sme niektoré siete čerpacích staníc na Slovensku a spýtali sme sa ich na tento problém. Zareagovali zástupcovia Slovnaftu a Shellu.
Zatiaľ čo "šelky" sú podľa slov Petra Šindlera neoddeliteľnou súčasťou každej čerpacej stanice, z odpovedí Antona Molnára vyplýva, že na niektorých "slovnaftkách" kompresor nenájdete.
"Pokrytie vzduchovými kompresormi je urobené tak, aby vodiči mali vo svojom okruhu možnosť využiť túto službu."Treba však dodať, že podľa našich zistení, väčšina čerpačiek kompresor má. Nemajú ich len tie, ktoré sú takpovediac "zastrčené".
Poruchovosť, chybovosť kompresorov
Anton Molnár, Slovnaft:
"Kompresory sú pravidelne kontrolované, pričom len na údržbu vynakladáme nemalé finančné prostriedky. Napriek snahe udržať dostupnosť služby na dennej báze, sa stáva, že samotné prenosné tlakové nádoby sú predmetom častých krádeží, čo automaticky znemožňuje na istý čas ich využitie inými zákazníkmi."Túto skúsenosť potvrdzuje aj Petr Šindler, Shell:
"Kompresory procházejí pravidelnou kontrolou. Bohužel se velmi často stává, že jsou jsou mimo provoz díky poškozením nebo částečné nefunkčnosti. Nejčastěji se ztrácí koncovky na hadici, výjimkou není bohužel ani odřezání celé části přívodní hadice. Na stanicích, kde jsou přenosné tlakové nádoby na dohušťování pneumatik, se tyto také bohužel ztrácejí."Obaja sa zhodli na tom, že ak zistíte problém s kompresorom, môžete pomôcť tak, že o ňom informujete obsluhu čerpacej stanice. Tá potom zabezpečuje opravu. Podľa Antona Molnára sa bežná kontrola robí každý deň, preskúša sa funkčnosť prístroja a prípadné odstrániteľné poruchy sa opravia.
Petr Šindler:
"V případě poruchy na vnitřním zařízení kompresoru je nutné zavolat servisního technika a pokud je potřeba objednat nějaký náhradní díl, může být zařízení bohužel delší dobu mimo provoz."Riešenie? Zázraky sa nedejú
Najjednoduchšie, ako sa tento problém dá z pohľadu motoristu vyriešiť, je navštíviť inú čerpaciu stanicu s funkčným kompresorom. To, ktorá to je, sa dá zistiť len tak, že tam zájdete a otestujete ju.
Tí, ktorí majú doma hustilku (nemyslíme tú pre bicykle), môžu použiť ju. Je pravda, že je to trochu náročné na čas aj energiu, ale môže to byť efektívnejšie, ako obiehanie čerpacích staníc.
Ostáva len dúfať, že zlodeji a demolátori vzduchových kompresorov na čerpacích staniciach čoskoro vymiznú, aby mohli mať pneumatiky správny tlak.