Prípravy na štart aktuálneho ročníka Shell Eco-marathon Europe 2009, celosvetovo jednej z najprestížnejších technických súťaží študentských vozidiel, sú v plnom prúde.
V stredu usporiadatelia oznámili výber približne 200 tímov - z Európy aj ostatných častí sveta - ktoré budú v dňoch 7. až 9. mája 2009 súťažiť v dosiahnutí najnižšej spotreby paliva. Doterajší rekord súťaže z roku 2005 drží švajčiarsky tím ETH Zürich, ktorému sa podarilo prejsť 3 836 km na ekvivalent jedného litra paliva.
Prelomový rok 2009
Tento rok sa bude konať jubilejný 25. ročník Shell Eco-marathon Europe. Obľúbenosť súťaže neustále narastá už od úvodného ročníka v roku 1985. V roku 2009 sa súťaž presúva na nové miesto, konkrétne na rýchlodráhu EuroSpeedway Lausitz v Nemecku.
Preteky prvýkrát opúšťajú hranice Francúzska a budú sa tak konať na treťom závodnom okruhu v histórii súťaže. Rýchlodráha EuroSpeedway Lausitz bola dokončená len v roku 2000 a predstavuje veľmi moderný areál, ktorý si získal povesť náročného okruhu. Preto je skvelým miestom pre hosťovanie študentských pretekov.
Doposiaľ najpestrejšia zmes národností
Vďaka novým tímom, ktoré sa zapoja do tohto ročníka, ešte nikdy medzi sebou nesúťažilo toľko národností. V roku 2009 Shell Eco-marathon Europe privíta tímy nielen z viac ako 25 európskych krajín, ale aj zo severnej Afriky a Ázie.
Medzi novými účastníckymi krajinami sú taktiež Rakúsko, Luxembursko, Malajzia, Maroko, Pakistan, Thajsko a Ukrajina. Prítomnosť dvanástich ázijských tímov svedčí o rastúcej popularite súťaže na ázijskom kontinente. V roku 2010 je preto na programe Shell Eco-marathon Asia.
Slovenský tím nebude chýbať
Shell Eco-marathon Europe je príležitosťou na stretnutie študentov zo stredných aj vysokých škôl a univerzít. V tomto roku sa s veľkými ambíciami opäť zúčastní na pretekoch aj slovenský tím zo Strojníckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach. Tím v novom zložení bude viesť prof. Ing. Aurel Sloboda, PhD, ktorý sa zúčastňuje súťaže už od roku 1994. Aj tento rok postaví slovenský tím na štartovaciu čiaru v kategórii prototypov svoje vozidlo B&S 3, a to s viacerými úpravami.
Rastúca obľúbenosť kategórie „UrbanConcept" (vozidlá určené pre bežnú mestskú premávku)
Tímy môžu prihlásiť vozidlá využívajúce tradičné i netradičné palivá v dvoch kategóriách: "Prototypy" alebo "UrbanConcept".
Kategória "Prototypov" je určená pre skutočné špeciály s aerodynamickými tvarmi a futuristickým dizajnom. Vozidlá z kategórie „UrbanConcept" sú konštruované podľa kritérií pre tradičné cestné vozidlá, a preto sa viac podobajú tradičným automobilom.
Popularita kategórie „UrbanConcept" rastie každým rokom od doby, kedy bola v roku 2003 prvýkrát uvedená. Pre rok 2009 je v kategórii „UrbanConcept" prihlásených 28% súťažných vozidiel, čo predstavuje nárast o 20% v porovnaní s ich počtom v roku 2008.
Účelový pretek
Úspornejšia spotreba paliva a trvalo udržateľná mobilita sú a vždy budú hlavné dôvody existencie Shell Eco-marathonu. Táto výzva je prítomná nielen na trati: jedným z hlavných cieľov súťaže je podporiť zúčastnených študentov v rozvoji ich kariéry v technologických zameraniach na úspornú spotrebu palív.
Shell Eco-marathon dáva študentom možnosť podieľať sa na vývoji úspornejších foriem prepravy a ponúka im skvelú praktickú skúsenosť v rámci ich akademického štúdia.
Autor: tlačová správa Shell