SME
Piatok, 17. september, 2021 | Meniny má OlympiaKrížovkyKrížovky

Príprava na súťaž o najúspornejšie auto

V stredu usporiadatelia oznámili výber približne 200 tímov, ktoré budú súťažiť v dosiahnutí najnižšej spotreby paliva. Doterajší rekord súťaže z roku 2005 drží švajčiarsky tím ETH Zürich, ktorému sa podarilo prejsť 3 836 km na ekvivalent jedného litra pal

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Shell Eco-marathon)

Prípravy na štart aktuálneho ročníka Shell Eco-marathon Europe 2009, celosvetovo jednej z najprestížnejších technických súťaží študentských vozidiel, sú v plnom prúde.

V stredu usporiadatelia oznámili výber približne 200 tímov - z Európy aj ostatných častí sveta - ktoré budú v dňoch 7. až 9. mája 2009 súťažiť v dosiahnutí najnižšej spotreby paliva. Doterajší rekord súťaže z roku 2005 drží švajčiarsky tím ETH Zürich, ktorému sa podarilo prejsť 3 836 km na ekvivalent jedného litra paliva.

Prelomový rok 2009

Tento rok sa bude konať jubilejný 25. ročník Shell Eco-marathon Europe. Obľúbenosť súťaže neustále narastá už od úvodného ročníka v roku 1985. V roku 2009 sa súťaž presúva na nové miesto, konkrétne na rýchlodráhu EuroSpeedway Lausitz v Nemecku.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Preteky prvýkrát opúšťajú hranice Francúzska a budú sa tak konať na treťom závodnom okruhu v histórii súťaže. Rýchlodráha EuroSpeedway Lausitz bola dokončená len v roku 2000 a predstavuje veľmi moderný areál, ktorý si získal povesť náročného okruhu. Preto je skvelým miestom pre hosťovanie študentských pretekov.

Doposiaľ najpestrejšia zmes národností

Vďaka novým tímom, ktoré sa zapoja do tohto ročníka, ešte nikdy medzi sebou nesúťažilo toľko národností. V roku 2009 Shell Eco-marathon Europe privíta tímy nielen z viac ako 25 európskych krajín, ale aj zo severnej Afriky a Ázie.

Medzi novými účastníckymi krajinami sú taktiež Rakúsko, Luxembursko, Malajzia, Maroko, Pakistan, Thajsko a Ukrajina. Prítomnosť dvanástich ázijských tímov svedčí o rastúcej popularite súťaže na ázijskom kontinente. V roku 2010 je preto na programe Shell Eco-marathon Asia.

Skryť Vypnúť reklamu

Slovenský tím nebude chýbať

Shell Eco-marathon Europe je príležitosťou na stretnutie študentov zo stredných aj vysokých škôl a univerzít. V tomto roku sa s veľkými ambíciami opäť zúčastní na pretekoch aj slovenský tím zo Strojníckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach. Tím v novom zložení bude viesť prof. Ing. Aurel Sloboda, PhD, ktorý sa zúčastňuje súťaže už od roku 1994. Aj tento rok postaví slovenský tím na štartovaciu čiaru v kategórii prototypov svoje vozidlo B&S 3, a to s viacerými úpravami.

Rastúca obľúbenosť kategórie „UrbanConcept" (vozidlá určené pre bežnú mestskú premávku)

Tímy môžu prihlásiť vozidlá využívajúce tradičné i netradičné palivá v dvoch kategóriách: "Prototypy" alebo "UrbanConcept".

Skryť Vypnúť reklamu

Kategória "Prototypov" je určená pre skutočné špeciály s aerodynamickými tvarmi a futuristickým dizajnom. Vozidlá z kategórie „UrbanConcept" sú konštruované podľa kritérií pre tradičné cestné vozidlá, a preto sa viac podobajú tradičným automobilom.

Popularita kategórie „UrbanConcept" rastie každým rokom od doby, kedy bola v roku 2003 prvýkrát uvedená. Pre rok 2009 je v kategórii „UrbanConcept" prihlásených 28% súťažných vozidiel, čo predstavuje nárast o 20% v porovnaní s ich počtom v roku 2008.

Účelový pretek

Úspornejšia spotreba paliva a trvalo udržateľná mobilita sú a vždy budú hlavné dôvody existencie Shell Eco-marathonu. Táto výzva je prítomná nielen na trati: jedným z hlavných cieľov súťaže je podporiť zúčastnených študentov v rozvoji ich kariéry v technologických zameraniach na úspornú spotrebu palív.

Skryť Vypnúť reklamu

Shell Eco-marathon dáva študentom možnosť podieľať sa na vývoji úspornejších foriem prepravy a ponúka im skvelú praktickú skúsenosť v rámci ich akademického štúdia.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí
  2. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  3. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  4. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  5. Slovenský orloj – svetová atrakcia
  6. Predplaťte si SME.sk s garanciou vrátenia peňazí
  7. Kanceláriám ešte neodzvonilo
  8. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér
  9. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých?
  10. Tam, kde sa ľahko verí na zázraky
  1. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  2. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
  3. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  4. Mototechna tento rok predala už vyše 8 tisíc zánovných áut
  5. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  6. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  7. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  8. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
  9. Pápež František požehnal základný kameň novej nemocnice
  10. Ašot Haas v Bratislave: Nenechajte si ujsť umelecký zážitok
  1. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 6 588
  2. Maldivy, Maurícius či Mexiko sú na dosah jediným letom 6 374
  3. Slovenský orloj – svetová atrakcia 5 108
  4. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 4 207
  5. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi 2 073
  6. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 2 066
  7. Mayo Galuška praží extra kávu, oligarcha Hodorovský je Mr. Krach 2 011
  8. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 1 905
  9. Uznávané štúdio oživilo zanedbané štvrte. Prišlo do Bratislavy 1 810
  10. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 1 786
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Dušan Kováčik prichádza na pojednávanie.

Prokurátor navrhuje Kováčikov minimálne 13-ročný nepodmienečný trest.


6 h
Nataša Holinová

V prebiehajúcich justičných vojnách nám chýbajú nájomné byty.


23m
Kritický pohľad Michala Havrana.

Rokuješ s Dubajčanmi o investičných príležitostiach, robíš kampane, zadávaš kampane, dávaš rozkopávať cesty.


15. sep
Boris Kollár.

Kollár ostro kritizoval koaličných partnerov.


a 2 ďalší 2 h

Neprehliadnite tiež

Nissan Qashqai

Hybrid e-Power príde neskôr.


3 h
Registračný poplatok sa po novom platí pri každej zmene majiteľa. Pri jazdených vozidlách stúpnu aj o niekoľko stoviek eur.

Na predaj auta je dobré myslieť už vopred.


16. sep
Papamobil Mercedes-Benz G 500.

Špeciálne upravený Mercedes G bol na Slovensku už v roku 1990.


14. sep
Škoda Enyaq iV 80 pre pápeža Františka.

Poskytnuté autá majú len drobné úpravy.


13. sep
Skryť Zatvoriť reklamu