SME
Streda, 5. október, 2022 | Meniny má Viera

Príprava na súťaž o najúspornejšie auto

V stredu usporiadatelia oznámili výber približne 200 tímov, ktoré budú súťažiť v dosiahnutí najnižšej spotreby paliva. Doterajší rekord súťaže z roku 2005 drží švajčiarsky tím ETH Zürich, ktorému sa podarilo prejsť 3 836 km na ekvivalent jedného litra pal

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Shell Eco-marathon)

Prípravy na štart aktuálneho ročníka Shell Eco-marathon Europe 2009, celosvetovo jednej z najprestížnejších technických súťaží študentských vozidiel, sú v plnom prúde.

V stredu usporiadatelia oznámili výber približne 200 tímov - z Európy aj ostatných častí sveta - ktoré budú v dňoch 7. až 9. mája 2009 súťažiť v dosiahnutí najnižšej spotreby paliva. Doterajší rekord súťaže z roku 2005 drží švajčiarsky tím ETH Zürich, ktorému sa podarilo prejsť 3 836 km na ekvivalent jedného litra paliva.

Prelomový rok 2009

Tento rok sa bude konať jubilejný 25. ročník Shell Eco-marathon Europe. Obľúbenosť súťaže neustále narastá už od úvodného ročníka v roku 1985. V roku 2009 sa súťaž presúva na nové miesto, konkrétne na rýchlodráhu EuroSpeedway Lausitz v Nemecku.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Preteky prvýkrát opúšťajú hranice Francúzska a budú sa tak konať na treťom závodnom okruhu v histórii súťaže. Rýchlodráha EuroSpeedway Lausitz bola dokončená len v roku 2000 a predstavuje veľmi moderný areál, ktorý si získal povesť náročného okruhu. Preto je skvelým miestom pre hosťovanie študentských pretekov.

Doposiaľ najpestrejšia zmes národností

Vďaka novým tímom, ktoré sa zapoja do tohto ročníka, ešte nikdy medzi sebou nesúťažilo toľko národností. V roku 2009 Shell Eco-marathon Europe privíta tímy nielen z viac ako 25 európskych krajín, ale aj zo severnej Afriky a Ázie.

Medzi novými účastníckymi krajinami sú taktiež Rakúsko, Luxembursko, Malajzia, Maroko, Pakistan, Thajsko a Ukrajina. Prítomnosť dvanástich ázijských tímov svedčí o rastúcej popularite súťaže na ázijskom kontinente. V roku 2010 je preto na programe Shell Eco-marathon Asia.

SkryťVypnúť reklamu

Slovenský tím nebude chýbať

Shell Eco-marathon Europe je príležitosťou na stretnutie študentov zo stredných aj vysokých škôl a univerzít. V tomto roku sa s veľkými ambíciami opäť zúčastní na pretekoch aj slovenský tím zo Strojníckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach. Tím v novom zložení bude viesť prof. Ing. Aurel Sloboda, PhD, ktorý sa zúčastňuje súťaže už od roku 1994. Aj tento rok postaví slovenský tím na štartovaciu čiaru v kategórii prototypov svoje vozidlo B&S 3, a to s viacerými úpravami.

Rastúca obľúbenosť kategórie „UrbanConcept" (vozidlá určené pre bežnú mestskú premávku)

Tímy môžu prihlásiť vozidlá využívajúce tradičné i netradičné palivá v dvoch kategóriách: "Prototypy" alebo "UrbanConcept".

SkryťVypnúť reklamu

Kategória "Prototypov" je určená pre skutočné špeciály s aerodynamickými tvarmi a futuristickým dizajnom. Vozidlá z kategórie „UrbanConcept" sú konštruované podľa kritérií pre tradičné cestné vozidlá, a preto sa viac podobajú tradičným automobilom.

Popularita kategórie „UrbanConcept" rastie každým rokom od doby, kedy bola v roku 2003 prvýkrát uvedená. Pre rok 2009 je v kategórii „UrbanConcept" prihlásených 28% súťažných vozidiel, čo predstavuje nárast o 20% v porovnaní s ich počtom v roku 2008.

Účelový pretek

Úspornejšia spotreba paliva a trvalo udržateľná mobilita sú a vždy budú hlavné dôvody existencie Shell Eco-marathonu. Táto výzva je prítomná nielen na trati: jedným z hlavných cieľov súťaže je podporiť zúčastnených študentov v rozvoji ich kariéry v technologických zameraniach na úspornú spotrebu palív.

SkryťVypnúť reklamu

Shell Eco-marathon dáva študentom možnosť podieľať sa na vývoji úspornejších foriem prepravy a ponúka im skvelú praktickú skúsenosť v rámci ich akademického štúdia.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  3. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  4. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  5. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  6. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  7. Dôležitosť duševnej pohody
  8. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  1. Nechajte sa zelektrizovať!
  2. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  3. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  4. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  5. Nivy oslávili prvé narodeniny a takmer 13 miliónov návštevníkov
  6. Zuzana Bednárová: V Prešove je ešte veľa vecí na zlepšovanie
  7. Dni nezábudiek prispejú na zachovanie prevádzky Linky dôvery
  8. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 16 311
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 334
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 257
  4. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 5 970
  5. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 085
  6. Dôležitosť duševnej pohody 4 926
  7. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 4 796
  8. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 703
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Peugeot 5008

Facelift cenovej politike veľmi nepomohol.


24 h
BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep

Blogy SME

  1. Marek Kytka: Regenda s gólom a postom druhej hviezdy zápasu! Slafkovskému sa nedarilo
  2. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ?
  3. Štefan Vidlár: Zhulík to vymyslí
  4. Martin Červenka: Dobre (ne)bude ale musíme byť pripravení pomáhať ... zastavme klamstvá na Trnavskej župe !!!
  5. Anna Miľanová: Spriadavka listová...
  6. Oskar Kaman: Z kľudného vnútrobloku má byť promenáda?!
  7. Ľuboš Vodička: Maličkosti z Malých Karpát: Deravá skala, Tmavá skala
  8. Peter Kuchár: Moja cesta do pekla... (II.) Stretnutie s mamou...
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 6 712
  2. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 306
  3. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 096
  4. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 4 042
  5. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 801
  6. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 3 111
  7. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 768
  8. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 2 726
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu