Po minuloročnom znížení spotrebných daní na LPG na nulu nastal najmä v letnom období krátky "boom" po prestavbe áut na LPG, no ten zakrátko upadol. Najmä kvôli prudkému poklesu cien benzínov a silnejúcim dôsledkom finančnej krízy.
Predajcovia LPG sa však napriek tomu snažia rozhýbať trh s najpredávanejšou alternatívnou pohonnou látkou na Slovensku. Potvrdili nám to dve z oslovených spoločností.
Podpora pri zavádzaní áut na LPG do prevádzky
Okrem snahy zachovať cenovú výhodu LPG v porovnaní s benzínmi, sa niektoré spoločnosti vybrali cestou podpory pri umiestňovaní áut jazdiacich na propán-bután na cesty.
Takto uvažuje aj spoločnosť 1.SPS, ktorej ponuka je, podľa slov Milana Mečiara, orientovaná na firmy a organizácie:
"Ponúkame firmám a organizáciám možnosť takú, aby si u nás zakúpili auto za podmienok, že nechceme od nich peniaze za samotné auto, ale dostanú ho k dispozícii, budú v sieti našich čerpacích staníc tankovať LPG za cenu benzínu. Rozdielom cien medzi benzínom a LPG uhradíme časť hodnoty vozidla a po jej splatení sa auto stáva majetkom zákazníka."Ďalší predajca LPG na Slovensku, spoločnosť FLAGA Progas, hovorí o bezúročných splátkach na prestavbu auta na LPG pohon. Od 1. marca chce takýmto spôsobom zvýšiť počet áut na Slovensku jazdiacich na LPG bez nutnosti akokoľvek sa spoločnosti zaviazať.
Motorista však má možnosť znížiť si výšku splátok, ak v čase splácania záväzku načerpá určené množstvo paliva na čerpacích staniciach spoločnosti.
Príklad ceny prestavby | 1 161,79 € |
Prvá splátka (28% z ceny bez DPH + DPH zo 100%) | 458,86 € |
Výška štvrťročnej splátky | 117,84 € |
Výška zvýhodnenej štvrťročnej splátky | 58,59 € |
Michal Kolárik, FLAGA Progas:
"V zmluve so záujemcom o prestavbu je, že ak bude po prestavbe čerpať u nás po celú dobu splácania štvrťročne minimálne 300 litrov bude platiť nižšie splátky (posledný riadok tabuľky na letáku). Toto sa bude evidovať prostredníctvom tzv. tankovacieho zošita. Ak to v nejakom štvrťroku nesplní, tak za ten štvrťrok platí splátky ako sú uvedené v predposlednom riadku (t. j. cca o 100 % vyššie)."Podľa toho, čo sme sa dozvedeli, dobu trvania ponuky a ani počet záujemcov spoločnosť zatiaľ neobmedzila. Počíta však zo začiatku so 100 prerábkami, pričom ekonomicky sú schopní "utiahnuť" aj 300.
"Partnerská montážna firma montuje len homologizované splyňovače (v zmluve zakotvené). Začneme s jednou montážnou spoločnosťou (denne 4 prestavby). V zálohe sa už tlačia ďalšie 3 - 4. Pilotne chceme vychytať všetky prípadné muchy projektu."Legislatívna forma podpory LPG
Spoločnosť 1.SPS sa chystá "zabojovať" aj na poli zákonov a vyhlášok. Milan Mečiar:
"Pripravujeme intervenciu na ministerstvo financí o znovuzavedenie spotrebnej dane na LPG. Jej nulová sadzba zavedená 1.7.2008 nepriniesla taký nárast spotreby, naopak privátne, ale aj niektoré značkové čs začali vo veľkom plniť propánbutánové fľaše, čo je nelegálny a pre zákazníka nebezpečný spôsob kúpi takto naplnenej fľaše.No zavedenie spotr. dane by malo byť etapovité, predchádzať by mu mala zmena vyhlášky o montáži splyňovačov, tak aby bola legislatívne maximálne jednoduchá, najmä zápis splyňovača do tech. preukazu a časť vybratej dane by sa spätne vrátila motoristovi ako dotácia na montáž splyňovača až do výšky 60%."
Rozširovanie siete a marketingové nástroje
Slovnaft svoju podporu LPG postavil na rozširovaní siete čerpacích staníc. Hovorca spoločnosti, Anton Molnár:
"V súčasnosti je možné LPG natankovať už na 100 čerpacích staniciach v rámci siete Slovnaft po celom území Slovenska.Ďalším používaným nástrojom je marketing, medzi ktoré patria súťaže a bonusy:
"Tieto akcie sú najčastejšie v období hlavnej motoristickej sezóny, naposledy sa uskutočnili v septembri 2008. Zákazníci, ktorí tankovali naše značkové LPG palivo ECO+ Autoplyn mohli vyhrať automobil Škoda Fabia na LPG pohon alebo jednu z 50-ich palivových kariet v hodnote 2000 Sk (66,39 eur)."