PARÍŽ, MORTEFONTAINE. Návšteva testovacieho okruhu Mortefontaine, blízko Paríža láka vždy, bez ohľadu na automobilovú značku, ktorá tam chce prezentovať svoje modely. Kombinácia testovacieho a pretekárskeho okruhu so značkou Dacia však znie netradične. Najmä ak Dacia pozýva na premiéru dvoch nových úžitkových modelov. Prostredie okruhu má atmosféru a Dacia využila iba vstupnú bránu a vnútorné priestory. Zvyšok dotvorili prísne kontroly vstupu a pár zamaskovaných špeciálov, ktoré absolvujú testovacie kilometre.
Rumunská automobilka pod taktovkou francúzskeho koncernu predstavila všetky svoje novinky a kompletnú modelovú paletu. Testovacie jazdy sa napokon konali po cestách francúzskeho vidieku. Presne v prostredí, pre aké sú úžitkové modely Dacia navrhnuté.
Vizionár
Louis Schweitzer, prezident skupiny Renault prišiel v roku 2004 s dobrým strategickým plánom. Rozhodne lepším než konkurenčné automobilky so snahou stavať nie ľudové, ale stále exkluzívnejšie autá. Schweitzer vtedy predstavil verejnosti Logan a koncepciu ponúknuť ľuďom vo všetkých kútoch sveta prístupné auto za málo peňazí.
Už vtedy bolo jasné, že vyspelé automobilové trhy sú nasýtené a dochádza iba k slabej obnove vozidlového parku. Prvá Dacia novodobej histórie bola navrhnutá s ohľadom na produkciu v rôznych častiach sveta. Celosvetový predaj Loganu a úspech prvých modelov dovolil Dacii s podporou materského koncernu expandovať aj v čase finančnej krízy a predstaviť nové modely.
Cesta hore
Od zlomového roku 2004 predala Dacia 1,3 milióna kusov modelov Logan a Sandero. Sandero sa na produkcii podieľalo iba minimálne, od júnovej premiéry do konca roka vyrobili 85 000 kusov. Vlani stúpol celosvetový predaj o 38,7 percenta s predajom 510 000 vozidiel. K siedmym továrňam Dacie roztrúseným po celom svete pribudne v priebehu tohto roka ôsma výrobná kapacita v Južnej Afrike. V Rusku a Maroku pribudne k produkcii Loganu aj Sandero. Pred koncom roka začala výroba modelu Stepway v Brazílskej pobočke.
Päť modelov v ponuke
V súčasnosti sa ponuka Dacie rozširuje na päť modelov – Sandero, Logan, Logan MCV, Logan van a Logan pick-up. Okrem dvoch úžitkových modelov pribudli nové motorizácie, verzie na LPG a motory spaľujúce bioetanol E85. Pred dverami je ďalší model Sandero Stepway, ktorý sme videli iba v statickej premiére.
Oproti bežnému Sanderu má viditeľne vyšší podvozok, plastové ochranné prvky, krajší interiér, vylepšené detaily a integrovaný strešný nosič. Stepway je v podstate mestský crossover s hojným využitím na cestách s veľmi nerovným povrchom. Výškou podvozka a nájazdovými uhlami vpredu aj vzadu pripomína autá kategórie SUV.
Robotnícka trieda
Predná maska Loganu aj dlhý rázvor pristanú obom úžitkovým verziám. Ľahký pick-up má dvojmiestnu kabínu s tristolitrovým odkladacím priestorom za prednými sedadlami. Na korbe dokáže odviesť 800 kilogramový náklad a vyklopené zadné veko unesie bremeno s hmotnosťou 300 kilogramov. Na veľkej ložnej ploche s dĺžkou 1,8 metra má svoj podiel rázvor náprav až 2905 milimetrov. Šírka medzi vnútornými blatníkmi presahuje jeden meter a celková šírka dosahuje 1374 mm. Náklad treba pri nakladaní zdvihnúť do výšky 636 milimetrov.
Všetky testované verzie boli zaťažené beremenom vážiacim 300 kilogramov. Pick-up na ceste neposkakoval, ale ani sa príliš nenakláňal. Do modelov pick-up, schádzajúcich z výrobných liniek v rumunskej Pitešti, bude lepšie objednať naftový motor 1,5 dCi v silnejšej verzii s výkonom 85 koní. V ponuke je o pätnásť koní slabší diesel alebo benzínový motor s objemom 1,6 litra. O verzii na LPG sa zatiaľ nehovorí. Isté je, že pick-up bude mať v štandarde ABS a čelný airbag, za príplatok je v ponuke airbag spolujazdca a bočné airbagy.
Trojročná záruka
Logan van s plechovou skriňou prichádza podobne ako verzia pick-up so zárukou na tri roky alebo 100 000 kilometrov. Okrem spomenutých dvoch naftových motorov a benzínového 1,6 dostane aj slabší motor s objemom 1,4 litra. Prítomnosť naftových motorov v testovacích vanoch naznačuje, ktorá pohonná jednotka sa do auta s nosnosťou 800 kilogramov hodí. Nákladná časť nemá bočné, ale obyčajné posuvné dvere. Dá sa umývať vysokým tlakom vody a do kabíny sa z nej neprenášajú príliš rušivé zvuky. Van je citeľne tichší ako pick-up.
Do úžitkového priestoru s objemom 2,5 metra kubického a vnútornou dĺžkou 1936 milimetrov sa vstupuje cez zadné krídlové dvere. Obsluhujúci si poisťovacím mechanizmom nastaví uhol otvorenia v rozsahu 40, 90 alebo 180 stupňov. Minimálna vnútorná šírka medzi blatníkmi presahuje jeden meter a maximálna výška vstupného otvoru je 1040 milimetrov. Maximálna vnútorná šírka dosahuje 1420 milimetrov. Van má nižšiu nakladaciu hranu (582 mm) ako pick-up, ale rovnakú výšku podvozka 155 milimetrov. Obe nové verzie sú úžitkovo jednoduché, ale kvalitne spracované.
Plyn a alkohol
Vlna znižovania prevádzkových nákladov zachvátila aj Daciu, ktorá dopĺňa ponuku o ekologické modely ECO2 so zníženými emisiami aj spotrebou. Ešte viac, ako úsporné naftové motory 1,5 dCi, zaujali fabrické verzie LPG. Náš importér ich zatiaľ nemieni predávať na slovenskom trhu. Dopúšťa sa tým pádom veľkej chyby, pretože vozidlá na LPG sú u nás žiadané a motoristom by odpadla dodatočná montáž. Od minulého roka sa Dacia predáva vo Švédsku, kde smeruje aj motor prepracovaný na spaľovanie bioetanolu E85. Dokonca sa uvažuje o predaji E85 v Českej republike.
Popri plynových verziách 1,4 LPG a 1,6 LPG dostanú v priebehu tohto roka modely Logan aj Sandero nový motor 1,2 16 V. Sandero s ním jazdí subjektívne tak dobre ako s väčším motorom 1,4. Má byť však o niečo úspornejšie. Tohtoročné inovácie prinášajú nové farby interiéru modelu Sandero.