SME
Utorok, 28. september, 2021 | Meniny má VáclavKrížovkyKrížovky

Dacia útočí na krízu. Novými modelmi

Okrem dvoch úžitkových verzií Logan van a Logan pick-up sme vyskúšali Dacie na plynový pohon a motory spaľujúce bioetanol. Dacia rozširuje ponuku na päť základných modelov a v priebehu roka spustí nové výrobné kapacity.

Dacia expanduje na všetkých trhoch a rozširuje výrobu. Popri nových motorizáciách a úžitkových verziách je najnovším prírastkom Sandero Stepway.Dacia expanduje na všetkých trhoch a rozširuje výrobu. Popri nových motorizáciách a úžitkových verziách je najnovším prírastkom Sandero Stepway. (Zdroj: Peter Hargaš)

PARÍŽ, MORTEFONTAINE. Návšteva testovacieho okruhu Mortefontaine, blízko Paríža láka vždy, bez ohľadu na automobilovú značku, ktorá tam chce prezentovať svoje modely. Kombinácia testovacieho a pretekárskeho okruhu so značkou Dacia však znie netradične. Najmä ak Dacia pozýva na premiéru dvoch nových úžitkových modelov. Prostredie okruhu má atmosféru a Dacia využila iba vstupnú bránu a vnútorné priestory. Zvyšok dotvorili prísne kontroly vstupu a pár zamaskovaných špeciálov, ktoré absolvujú testovacie kilometre.

Rumunská automobilka pod taktovkou francúzskeho koncernu predstavila všetky svoje novinky a kompletnú modelovú paletu. Testovacie jazdy sa napokon konali po cestách francúzskeho vidieku. Presne v prostredí, pre aké sú úžitkové modely Dacia navrhnuté.

Vizionár

Louis Schweitzer, prezident skupiny Renault prišiel v roku 2004 s dobrým strategickým plánom. Rozhodne lepším než konkurenčné automobilky so snahou stavať nie ľudové, ale stále exkluzívnejšie autá. Schweitzer vtedy predstavil verejnosti Logan a koncepciu ponúknuť ľuďom vo všetkých kútoch sveta prístupné auto za málo peňazí.

Už vtedy bolo jasné, že vyspelé automobilové trhy sú nasýtené a dochádza iba k slabej obnove vozidlového parku. Prvá Dacia novodobej histórie bola navrhnutá s ohľadom na produkciu v rôznych častiach sveta. Celosvetový predaj Loganu a úspech prvých modelov dovolil Dacii s podporou materského koncernu expandovať aj v čase finančnej krízy a predstaviť nové modely.

Cesta hore

Od zlomového roku 2004 predala Dacia 1,3 milióna kusov modelov Logan a Sandero. Sandero sa na produkcii podieľalo iba minimálne, od júnovej premiéry do konca roka vyrobili 85 000 kusov. Vlani stúpol celosvetový predaj o 38,7 percenta s predajom 510 000 vozidiel. K siedmym továrňam Dacie roztrúseným po celom svete pribudne v priebehu tohto roka ôsma výrobná kapacita v Južnej Afrike. V Rusku a Maroku pribudne k produkcii Loganu aj Sandero. Pred koncom roka začala výroba modelu Stepway v Brazílskej pobočke.

Päť modelov v ponuke

V súčasnosti sa ponuka Dacie rozširuje na päť modelov – Sandero, Logan, Logan MCV, Logan van a Logan pick-up. Okrem dvoch úžitkových modelov pribudli nové motorizácie, verzie na LPG a motory spaľujúce bioetanol E85. Pred dverami je ďalší model Sandero Stepway, ktorý sme videli iba v statickej premiére.

Oproti bežnému Sanderu má viditeľne vyšší podvozok, plastové ochranné prvky, krajší interiér, vylepšené detaily a integrovaný strešný nosič. Stepway je v podstate mestský crossover s hojným využitím na cestách s veľmi nerovným povrchom. Výškou podvozka a nájazdovými uhlami vpredu aj vzadu pripomína autá kategórie SUV.

Robotnícka trieda

Predná maska Loganu aj dlhý rázvor pristanú obom úžitkovým verziám. Ľahký pick-up má dvojmiestnu kabínu s tristolitrovým odkladacím priestorom za prednými sedadlami. Na korbe dokáže odviesť 800 kilogramový náklad a vyklopené zadné veko unesie bremeno s hmotnosťou 300 kilogramov. Na veľkej ložnej ploche s dĺžkou 1,8 metra má svoj podiel rázvor náprav až 2905 milimetrov. Šírka medzi vnútornými blatníkmi presahuje jeden meter a celková šírka dosahuje 1374 mm. Náklad treba pri nakladaní zdvihnúť do výšky 636 milimetrov.

Všetky testované verzie boli zaťažené beremenom vážiacim 300 kilogramov. Pick-up na ceste neposkakoval, ale ani sa príliš nenakláňal. Do modelov pick-up, schádzajúcich z výrobných liniek v rumunskej Pitešti, bude lepšie objednať naftový motor 1,5 dCi v silnejšej verzii s výkonom 85 koní. V ponuke je o pätnásť koní slabší diesel alebo benzínový motor s objemom 1,6 litra. O verzii na LPG sa zatiaľ nehovorí. Isté je, že pick-up bude mať v štandarde ABS a čelný airbag, za príplatok je v ponuke airbag spolujazdca a bočné airbagy.

Trojročná záruka

Logan van s plechovou skriňou prichádza podobne ako verzia pick-up so zárukou na tri roky alebo 100 000 kilometrov. Okrem spomenutých dvoch naftových motorov a benzínového 1,6 dostane aj slabší motor s objemom 1,4 litra. Prítomnosť naftových motorov v testovacích vanoch naznačuje, ktorá pohonná jednotka sa do auta s nosnosťou 800 kilogramov hodí. Nákladná časť nemá bočné, ale obyčajné posuvné dvere. Dá sa umývať vysokým tlakom vody a do kabíny sa z nej neprenášajú príliš rušivé zvuky. Van je citeľne tichší ako pick-up.

Do úžitkového priestoru s objemom 2,5 metra kubického a vnútornou dĺžkou 1936 milimetrov sa vstupuje cez zadné krídlové dvere. Obsluhujúci si poisťovacím mechanizmom nastaví uhol otvorenia v rozsahu 40, 90 alebo 180 stupňov. Minimálna vnútorná šírka medzi blatníkmi presahuje jeden meter a maximálna výška vstupného otvoru je 1040 milimetrov. Maximálna vnútorná šírka dosahuje 1420 milimetrov. Van má nižšiu nakladaciu hranu (582 mm) ako pick-up, ale rovnakú výšku podvozka 155 milimetrov. Obe nové verzie sú úžitkovo jednoduché, ale kvalitne spracované.

Plyn a alkohol

Vlna znižovania prevádzkových nákladov zachvátila aj Daciu, ktorá dopĺňa ponuku o ekologické modely ECO2 so zníženými emisiami aj spotrebou. Ešte viac, ako úsporné naftové motory 1,5 dCi, zaujali fabrické verzie LPG. Náš importér ich zatiaľ nemieni predávať na slovenskom trhu. Dopúšťa sa tým pádom veľkej chyby, pretože vozidlá na LPG sú u nás žiadané a motoristom by odpadla dodatočná montáž. Od minulého roka sa Dacia predáva vo Švédsku, kde smeruje aj motor prepracovaný na spaľovanie bioetanolu E85. Dokonca sa uvažuje o predaji E85 v Českej republike.



Popri plynových verziách 1,4 LPG a 1,6 LPG dostanú v priebehu tohto roka modely Logan aj Sandero nový motor 1,2 16 V. Sandero s ním jazdí subjektívne tak dobre ako s väčším motorom 1,4. Má byť však o niečo úspornejšie. Tohtoročné inovácie prinášajú nové farby interiéru modelu Sandero.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mladí slovenskí filmári zvíťazili na festivale v Barcelone
  2. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  3. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  4. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  5. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  6. "Vzrušenie, nadšenie a radosť" tvrdí DJ Milan Lieskovský
  7. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  8. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  9. Vymenili startup za korporát. Dôvod bol iný, než by ste čakali
  10. Skladujete pivo pri izbovej teplote? Znižujete jeho kvalitu
  1. HB Reavis postavil Bratislave novú autobusovú stanicu
  2. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  3. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  4. Prečo by sa elektrárne mali zaujímať o ekologické riešenia?
  5. Skladujete pivo pri izbovej teplote? Znižujete jeho kvalitu
  6. Vymenili startup za korporát. Dôvod bol iný, než by ste čakali
  7. Mladí slovenskí filmári zvíťazili na festivale v Barcelone
  8. Orange pokračuje v systematickej podpore digitálneho vzdelávania
  9. Zahlasujte za ďalší klimatický projekt s podporou dm
  10. Vydajte sa po stopách kvalitnej kávy
  1. Vymenili startup za korporát. Dôvod bol iný, než by ste čakali 11 630
  2. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 7 783
  3. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 7 083
  4. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 6 264
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 5 353
  6. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 4 971
  7. Trnavské mýto: Od centrálneho trhoviska ku kongresovej sále 4 625
  8. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 4 337
  9. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska 3 097
  10. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 2 962
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prezidentka Čaputová.

Prezidentka vystúpila so svojou druhou správou k stave republiky.


40m

Odpočúvania sú podľa súdov nelegálne.


16 h

Neprehliadnite tiež

Ford Fiesta

Ostrá verzia ST ostáva, motor získal väčší krútiaci moment.


2 h
Na snímke 4,3 km dlhý úsek diaľnice D4 medzi križovatkami Bratislava - Petržalka a Bratislava - Juh, ktorý zahŕňa Lužný most v deň oficiálneho otvorenia.

Motoristi pri jeho prejazde potrebujú diaľničnú známku.


SITA 26. sep
Peugeot 308

Silnejší motor má jedine plug-in hybrid.


24. sep
Toyota Mirai a tankovanie vodíka.

Prvá z nich bude medzi Handlovou a Prievidzou.


23. sep

Blogy SME

  1. Rudolf Pado: Chobotnica čiernej ekonomiky na Liptovskej Mare. A nekonajúci štát
  2. Tomáš Karľa: Zaujímavé internetové čítanie
  3. Tereza Krajčová: Škótsko 1/2: Krajina whisky a vetra (Edinburgh – Dunkeld – Loch Ness)
  4. Michal Boga: Výhody materskej kašičky
  5. Ústav verejnej politiky FSEV UK: Ako som zvládol akademický rok v online prostredí?
  6. Martin Dorčák: Obetuje vláda východ Slovenska?
  7. Roman Vavro: Exkluzívne: O využití 5G sietí ľudskou rečou
  8. Inštitút strategických politík: Nová obranná dohoda medzi USA, Veľkou Britániou a Austráliou vyvoláva napätie nielen s Čínou, ale aj Francúzskom
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 24 325
  2. Ján Buocik: Obchvat a nová diaľnica D4/R7 ako dobrá správa? Skôr zlý vtip! Najmä pre Bratislavčanov. 14 545
  3. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 6 426
  4. Janka Bittó Cigániková: Čo sa to preboha deje v Izraeli? Prestali vakcíny fungovať? 6 321
  5. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 666
  6. Stanislav Martinčko: R.Fico sa stal kajúcnikom č.1 !!! 4 984
  7. Peter Chudý: Šesť spôsobov na odstránenie čestného policajta alebo ako to bolo za prezidentovania Tibora Gašpara a likvidačné metódy prehnitého systému dnes. 4 527
  8. Peter Chudý: Ako policajný funkcionár zničil stopy na mieste činu (vraždy/samovraždy) alebo v polícii sú stále ľudia, ktorí tam nemajú čo robiť. 3 999
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
Skryť Zatvoriť reklamu