SME

Dacia útočí na krízu. Novými modelmi

Okrem dvoch úžitkových verzií Logan van a Logan pick-up sme vyskúšali Dacie na plynový pohon a motory spaľujúce bioetanol. Dacia rozširuje ponuku na päť základných modelov a v priebehu roka spustí nové výrobné kapacity.

Dacia expanduje na všetkých trhoch a rozširuje výrobu. Popri nových motorizáciách a úžitkových verziách je najnovším prírastkom Sandero Stepway.Dacia expanduje na všetkých trhoch a rozširuje výrobu. Popri nových motorizáciách a úžitkových verziách je najnovším prírastkom Sandero Stepway. (Zdroj: Peter Hargaš)

PARÍŽ, MORTEFONTAINE. Návšteva testovacieho okruhu Mortefontaine, blízko Paríža láka vždy, bez ohľadu na automobilovú značku, ktorá tam chce prezentovať svoje modely. Kombinácia testovacieho a pretekárskeho okruhu so značkou Dacia však znie netradične. Najmä ak Dacia pozýva na premiéru dvoch nových úžitkových modelov. Prostredie okruhu má atmosféru a Dacia využila iba vstupnú bránu a vnútorné priestory. Zvyšok dotvorili prísne kontroly vstupu a pár zamaskovaných špeciálov, ktoré absolvujú testovacie kilometre.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Rumunská automobilka pod taktovkou francúzskeho koncernu predstavila všetky svoje novinky a kompletnú modelovú paletu. Testovacie jazdy sa napokon konali po cestách francúzskeho vidieku. Presne v prostredí, pre aké sú úžitkové modely Dacia navrhnuté.

Vizionár

Louis Schweitzer, prezident skupiny Renault prišiel v roku 2004 s dobrým strategickým plánom. Rozhodne lepším než konkurenčné automobilky so snahou stavať nie ľudové, ale stále exkluzívnejšie autá. Schweitzer vtedy predstavil verejnosti Logan a koncepciu ponúknuť ľuďom vo všetkých kútoch sveta prístupné auto za málo peňazí.

Už vtedy bolo jasné, že vyspelé automobilové trhy sú nasýtené a dochádza iba k slabej obnove vozidlového parku. Prvá Dacia novodobej histórie bola navrhnutá s ohľadom na produkciu v rôznych častiach sveta. Celosvetový predaj Loganu a úspech prvých modelov dovolil Dacii s podporou materského koncernu expandovať aj v čase finančnej krízy a predstaviť nové modely.

SkryťVypnúť reklamu

Cesta hore

Od zlomového roku 2004 predala Dacia 1,3 milióna kusov modelov Logan a Sandero. Sandero sa na produkcii podieľalo iba minimálne, od júnovej premiéry do konca roka vyrobili 85 000 kusov. Vlani stúpol celosvetový predaj o 38,7 percenta s predajom 510 000 vozidiel. K siedmym továrňam Dacie roztrúseným po celom svete pribudne v priebehu tohto roka ôsma výrobná kapacita v Južnej Afrike. V Rusku a Maroku pribudne k produkcii Loganu aj Sandero. Pred koncom roka začala výroba modelu Stepway v Brazílskej pobočke.

Päť modelov v ponuke

V súčasnosti sa ponuka Dacie rozširuje na päť modelov – Sandero, Logan, Logan MCV, Logan van a Logan pick-up. Okrem dvoch úžitkových modelov pribudli nové motorizácie, verzie na LPG a motory spaľujúce bioetanol E85. Pred dverami je ďalší model Sandero Stepway, ktorý sme videli iba v statickej premiére.

SkryťVypnúť reklamu

Oproti bežnému Sanderu má viditeľne vyšší podvozok, plastové ochranné prvky, krajší interiér, vylepšené detaily a integrovaný strešný nosič. Stepway je v podstate mestský crossover s hojným využitím na cestách s veľmi nerovným povrchom. Výškou podvozka a nájazdovými uhlami vpredu aj vzadu pripomína autá kategórie SUV.

Robotnícka trieda

Predná maska Loganu aj dlhý rázvor pristanú obom úžitkovým verziám. Ľahký pick-up má dvojmiestnu kabínu s tristolitrovým odkladacím priestorom za prednými sedadlami. Na korbe dokáže odviesť 800 kilogramový náklad a vyklopené zadné veko unesie bremeno s hmotnosťou 300 kilogramov. Na veľkej ložnej ploche s dĺžkou 1,8 metra má svoj podiel rázvor náprav až 2905 milimetrov. Šírka medzi vnútornými blatníkmi presahuje jeden meter a celková šírka dosahuje 1374 mm. Náklad treba pri nakladaní zdvihnúť do výšky 636 milimetrov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Všetky testované verzie boli zaťažené beremenom vážiacim 300 kilogramov. Pick-up na ceste neposkakoval, ale ani sa príliš nenakláňal. Do modelov pick-up, schádzajúcich z výrobných liniek v rumunskej Pitešti, bude lepšie objednať naftový motor 1,5 dCi v silnejšej verzii s výkonom 85 koní. V ponuke je o pätnásť koní slabší diesel alebo benzínový motor s objemom 1,6 litra. O verzii na LPG sa zatiaľ nehovorí. Isté je, že pick-up bude mať v štandarde ABS a čelný airbag, za príplatok je v ponuke airbag spolujazdca a bočné airbagy.

Trojročná záruka

Logan van s plechovou skriňou prichádza podobne ako verzia pick-up so zárukou na tri roky alebo 100 000 kilometrov. Okrem spomenutých dvoch naftových motorov a benzínového 1,6 dostane aj slabší motor s objemom 1,4 litra. Prítomnosť naftových motorov v testovacích vanoch naznačuje, ktorá pohonná jednotka sa do auta s nosnosťou 800 kilogramov hodí. Nákladná časť nemá bočné, ale obyčajné posuvné dvere. Dá sa umývať vysokým tlakom vody a do kabíny sa z nej neprenášajú príliš rušivé zvuky. Van je citeľne tichší ako pick-up.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Do úžitkového priestoru s objemom 2,5 metra kubického a vnútornou dĺžkou 1936 milimetrov sa vstupuje cez zadné krídlové dvere. Obsluhujúci si poisťovacím mechanizmom nastaví uhol otvorenia v rozsahu 40, 90 alebo 180 stupňov. Minimálna vnútorná šírka medzi blatníkmi presahuje jeden meter a maximálna výška vstupného otvoru je 1040 milimetrov. Maximálna vnútorná šírka dosahuje 1420 milimetrov. Van má nižšiu nakladaciu hranu (582 mm) ako pick-up, ale rovnakú výšku podvozka 155 milimetrov. Obe nové verzie sú úžitkovo jednoduché, ale kvalitne spracované.

Plyn a alkohol

Vlna znižovania prevádzkových nákladov zachvátila aj Daciu, ktorá dopĺňa ponuku o ekologické modely ECO2 so zníženými emisiami aj spotrebou. Ešte viac, ako úsporné naftové motory 1,5 dCi, zaujali fabrické verzie LPG. Náš importér ich zatiaľ nemieni predávať na slovenskom trhu. Dopúšťa sa tým pádom veľkej chyby, pretože vozidlá na LPG sú u nás žiadané a motoristom by odpadla dodatočná montáž. Od minulého roka sa Dacia predáva vo Švédsku, kde smeruje aj motor prepracovaný na spaľovanie bioetanolu E85. Dokonca sa uvažuje o predaji E85 v Českej republike.

SkryťVypnúť reklamu
reklama



Popri plynových verziách 1,4 LPG a 1,6 LPG dostanú v priebehu tohto roka modely Logan aj Sandero nový motor 1,2 16 V. Sandero s ním jazdí subjektívne tak dobre ako s väčším motorom 1,4. Má byť však o niečo úspornejšie. Tohtoročné inovácie prinášajú nové farby interiéru modelu Sandero.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Za 30 rokov videl v autoškole všeličo. Vodiči už nie sú tak zruční
  2. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  3. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  4. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  6. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  1. Záhradkári, pracujte len ráno a večer
  2. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  3. OTS: LESY SR sa dištancujú od nepravdivých tvrdení
  4. Influenceri vzali na dovolenku ľudí, ktorých nepoznali
  5. Uprostred leta prichádza princ na bielom koni
  6. Letná revolúcia a špeciál o mužoch a našich svetoch
  7. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  8. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 14 114
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 8 341
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 2 883
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 2 764
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 290
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 185
  7. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 1 979
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 1 646
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Jozef Huljak: Hra o nebo nad Taiwanom: Čo sa skrýva za novou leteckou trasou
  2. Adrian Hadvig: Cigareta
  3. Dávid Polák: OSN ako kladivo proti Izraelu
  4. Viktor Pamula: Jaro Filip, 25 rokov chýbaš
  5. Štefan Šturdzík: Šimečka a realita no neviem. Som z neho rozčarovaný. Mal by dospieť a nerobiť chyby stále dokola.
  6. Branislav Hláčik: Nedotknuteľná - kapitola 17
  7. Anna Miľanová: Moja kolorovaná kresba, Únik zo zle organizovaného chaosu...
  8. Martin Fronk: Maďarský Karibik
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 24 993
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 16 576
  3. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 12 140
  4. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 7 593
  5. Juraj Kumičák: Ako Cyril a Metod fašistom pomáhali... 6 833
  6. Dávid Polák: Denník Dezoláta 6 521
  7. Rastislav Puchala: Ficovo devínske šialenstvo 4 904
  8. Martin Halás: Vypískali sme aj Čaputovú a Hegera. A nikto sa tým nechválil 4 287
  1. Marcel Rebro: Dúhová facka pre červených: Ako si Smeráci vylámali zuby na Volkswagene
  2. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii
  3. INESS: Aké je (ne)produktívne zdravotníctvo?
  4. Marcel Rebro: Prezident v maskáčoch: Pellegrini sa ide hrať na vojačika, zatiaľ čo krajina horí
  5. Marcel Rebro: Fico medzi čajom a oknom: Moskva nerada, keď sa kamoši pretvarujú
  6. Věra Tepličková: Krutá rana pre opozíciu: Minister Takáč opäť nakupoval potraviny
  7. Post Bellum SK: Pán minister, nacistickému Nemecku nikto nič neodpustil
  8. Marian Nanias: Systém emisných povoleniek v EÚ.
SkryťZatvoriť reklamu