SME
Piatok, 7. október, 2022 | Meniny má Eliška

Dacia útočí na krízu. Novými modelmi

Okrem dvoch úžitkových verzií Logan van a Logan pick-up sme vyskúšali Dacie na plynový pohon a motory spaľujúce bioetanol. Dacia rozširuje ponuku na päť základných modelov a v priebehu roka spustí nové výrobné kapacity.

Dacia expanduje na všetkých trhoch a rozširuje výrobu. Popri nových motorizáciách a úžitkových verziách je najnovším prírastkom Sandero Stepway.Dacia expanduje na všetkých trhoch a rozširuje výrobu. Popri nových motorizáciách a úžitkových verziách je najnovším prírastkom Sandero Stepway. (Zdroj: Peter Hargaš)

PARÍŽ, MORTEFONTAINE. Návšteva testovacieho okruhu Mortefontaine, blízko Paríža láka vždy, bez ohľadu na automobilovú značku, ktorá tam chce prezentovať svoje modely. Kombinácia testovacieho a pretekárskeho okruhu so značkou Dacia však znie netradične. Najmä ak Dacia pozýva na premiéru dvoch nových úžitkových modelov. Prostredie okruhu má atmosféru a Dacia využila iba vstupnú bránu a vnútorné priestory. Zvyšok dotvorili prísne kontroly vstupu a pár zamaskovaných špeciálov, ktoré absolvujú testovacie kilometre.

Rumunská automobilka pod taktovkou francúzskeho koncernu predstavila všetky svoje novinky a kompletnú modelovú paletu. Testovacie jazdy sa napokon konali po cestách francúzskeho vidieku. Presne v prostredí, pre aké sú úžitkové modely Dacia navrhnuté.

Vizionár

Louis Schweitzer, prezident skupiny Renault prišiel v roku 2004 s dobrým strategickým plánom. Rozhodne lepším než konkurenčné automobilky so snahou stavať nie ľudové, ale stále exkluzívnejšie autá. Schweitzer vtedy predstavil verejnosti Logan a koncepciu ponúknuť ľuďom vo všetkých kútoch sveta prístupné auto za málo peňazí.

Už vtedy bolo jasné, že vyspelé automobilové trhy sú nasýtené a dochádza iba k slabej obnove vozidlového parku. Prvá Dacia novodobej histórie bola navrhnutá s ohľadom na produkciu v rôznych častiach sveta. Celosvetový predaj Loganu a úspech prvých modelov dovolil Dacii s podporou materského koncernu expandovať aj v čase finančnej krízy a predstaviť nové modely.

Cesta hore

Od zlomového roku 2004 predala Dacia 1,3 milióna kusov modelov Logan a Sandero. Sandero sa na produkcii podieľalo iba minimálne, od júnovej premiéry do konca roka vyrobili 85 000 kusov. Vlani stúpol celosvetový predaj o 38,7 percenta s predajom 510 000 vozidiel. K siedmym továrňam Dacie roztrúseným po celom svete pribudne v priebehu tohto roka ôsma výrobná kapacita v Južnej Afrike. V Rusku a Maroku pribudne k produkcii Loganu aj Sandero. Pred koncom roka začala výroba modelu Stepway v Brazílskej pobočke.

Päť modelov v ponuke

V súčasnosti sa ponuka Dacie rozširuje na päť modelov – Sandero, Logan, Logan MCV, Logan van a Logan pick-up. Okrem dvoch úžitkových modelov pribudli nové motorizácie, verzie na LPG a motory spaľujúce bioetanol E85. Pred dverami je ďalší model Sandero Stepway, ktorý sme videli iba v statickej premiére.

Oproti bežnému Sanderu má viditeľne vyšší podvozok, plastové ochranné prvky, krajší interiér, vylepšené detaily a integrovaný strešný nosič. Stepway je v podstate mestský crossover s hojným využitím na cestách s veľmi nerovným povrchom. Výškou podvozka a nájazdovými uhlami vpredu aj vzadu pripomína autá kategórie SUV.

Robotnícka trieda

Predná maska Loganu aj dlhý rázvor pristanú obom úžitkovým verziám. Ľahký pick-up má dvojmiestnu kabínu s tristolitrovým odkladacím priestorom za prednými sedadlami. Na korbe dokáže odviesť 800 kilogramový náklad a vyklopené zadné veko unesie bremeno s hmotnosťou 300 kilogramov. Na veľkej ložnej ploche s dĺžkou 1,8 metra má svoj podiel rázvor náprav až 2905 milimetrov. Šírka medzi vnútornými blatníkmi presahuje jeden meter a celková šírka dosahuje 1374 mm. Náklad treba pri nakladaní zdvihnúť do výšky 636 milimetrov.

Všetky testované verzie boli zaťažené beremenom vážiacim 300 kilogramov. Pick-up na ceste neposkakoval, ale ani sa príliš nenakláňal. Do modelov pick-up, schádzajúcich z výrobných liniek v rumunskej Pitešti, bude lepšie objednať naftový motor 1,5 dCi v silnejšej verzii s výkonom 85 koní. V ponuke je o pätnásť koní slabší diesel alebo benzínový motor s objemom 1,6 litra. O verzii na LPG sa zatiaľ nehovorí. Isté je, že pick-up bude mať v štandarde ABS a čelný airbag, za príplatok je v ponuke airbag spolujazdca a bočné airbagy.

Trojročná záruka

Logan van s plechovou skriňou prichádza podobne ako verzia pick-up so zárukou na tri roky alebo 100 000 kilometrov. Okrem spomenutých dvoch naftových motorov a benzínového 1,6 dostane aj slabší motor s objemom 1,4 litra. Prítomnosť naftových motorov v testovacích vanoch naznačuje, ktorá pohonná jednotka sa do auta s nosnosťou 800 kilogramov hodí. Nákladná časť nemá bočné, ale obyčajné posuvné dvere. Dá sa umývať vysokým tlakom vody a do kabíny sa z nej neprenášajú príliš rušivé zvuky. Van je citeľne tichší ako pick-up.

Do úžitkového priestoru s objemom 2,5 metra kubického a vnútornou dĺžkou 1936 milimetrov sa vstupuje cez zadné krídlové dvere. Obsluhujúci si poisťovacím mechanizmom nastaví uhol otvorenia v rozsahu 40, 90 alebo 180 stupňov. Minimálna vnútorná šírka medzi blatníkmi presahuje jeden meter a maximálna výška vstupného otvoru je 1040 milimetrov. Maximálna vnútorná šírka dosahuje 1420 milimetrov. Van má nižšiu nakladaciu hranu (582 mm) ako pick-up, ale rovnakú výšku podvozka 155 milimetrov. Obe nové verzie sú úžitkovo jednoduché, ale kvalitne spracované.

Plyn a alkohol

Vlna znižovania prevádzkových nákladov zachvátila aj Daciu, ktorá dopĺňa ponuku o ekologické modely ECO2 so zníženými emisiami aj spotrebou. Ešte viac, ako úsporné naftové motory 1,5 dCi, zaujali fabrické verzie LPG. Náš importér ich zatiaľ nemieni predávať na slovenskom trhu. Dopúšťa sa tým pádom veľkej chyby, pretože vozidlá na LPG sú u nás žiadané a motoristom by odpadla dodatočná montáž. Od minulého roka sa Dacia predáva vo Švédsku, kde smeruje aj motor prepracovaný na spaľovanie bioetanolu E85. Dokonca sa uvažuje o predaji E85 v Českej republike.



Popri plynových verziách 1,4 LPG a 1,6 LPG dostanú v priebehu tohto roka modely Logan aj Sandero nový motor 1,2 16 V. Sandero s ním jazdí subjektívne tak dobre ako s väčším motorom 1,4. Má byť však o niečo úspornejšie. Tohtoročné inovácie prinášajú nové farby interiéru modelu Sandero.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  3. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  4. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  5. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  6. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  1. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  2. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  3. Biometricky presné progresívne okuliarové šošovky Rodenstock
  4. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  5. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  6. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 22 092
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 864
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 042
  4. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 015
  5. Dôležitosť duševnej pohody 5 093
  6. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 4 532
  7. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy 4 461
  8. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami 3 137
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Juraj Krúpa: SNAŽÍM SA UDRŽAŤ NAD VECOU, SNAŽÍM SA UDRŽAŤ EMÓCIE, ALE... NEJDE TO!
  2. Miroslav Iliaš: Otvorený list novému ministrovi školstva Jánovi Hvoreckému
  3. Anna Miľanová: Klaun...
  4. Ján Valchár: Všetko najlepšie k narodeninám, Vladimír Vladimírovič!
  5. Ivan R. V. Rumánek: Bohemizmy vs anglicizmy (Jazyk je všetko 26)
  6. Café Európa: Ako sa žije na slovensko-maďarskej hranici
  7. Miroslav Lukáč: Vieme kto na Slovensku má slabosť pre vrahov. Putina, vraždiacich šoférov, gen.Štb, Kočnerov a ich zatiaľ neuverejnených spojencov.
  8. Peter Biščo: Spravodlivosť je v našej vlasti oveľa vzácnejšia, ako šafran.
  1. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 6 758
  2. Jana Melišová: 💝 Keď sa chce, tak sa dá 5 293
  3. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 983
  4. Post Bellum SK: Bola smrť tisícov vojakov na Dukle nezmyselnou? 4 103
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 083
  6. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 3 847
  7. Jozef Černek: Smutná pozvánka pre pani prezidentku 2 957
  8. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 900
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu