SME
Sobota, 1. október, 2022 | Meniny má Arnold

CHOMA: Tunel Višňové je zásadným prvkom v riešení dopravnej situácie v Žiline

Žilina 26. februára (TASR) Diaľničný tunel Višňové je zásadným prvkom v riešení dopravnej situácie v Žiline. Pri príležitosti odborného seminára "Žilinský ...

Žilina 26. februára (TASR) Diaľničný tunel Višňové je zásadným prvkom v riešení dopravnej situácie v Žiline. Pri príležitosti odborného seminára "Žilinský cestný dopravný uzol" to dnes v priestoroch žilinského mestského úradu skonštatoval splnomocnenec vlády SR pre výstavbu diaľnic a rýchlostných komunikácií a generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), a. s., Igor Choma.

Tunel Višňové by sa mal podľa Chomu začať stavať v tomto roku. "Koncesná zmluva by mala byť podpísaná v júni tohto roku. Po jej podpise NDS spolu s Ministerstvom dopravy, pôšt a telekomunikácií SR odovzdáva do jedného týždňa majetkovoprávne vysporiadané stavenisko a môže začať stavba. Oneskorenie začiatku výstavby súvisí aj s krízou. To netreba skrývať, pretože kríza vplýva na všetky PPP projekty, ktoré vláda zadefinovala ako prioritné," uviedol Choma.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Podľa generálneho riaditeľa Výskumného ústavu dopravného (VÚD), a. s., Žilina Ľubomíra Palčáka má úsek diaľnice D1 Hričovské Podhradie - Dubná Skala z pohľadu dopravy najväčší význam a mal by sa začať stavať čo najskôr. "Musíme si naliať čistého vína, bez tohto úseku nevyriešime celú dopravnú sústavu SR. NDS tvrdí, že úsek je pripravený, pozemky sú na 90 % vysporiadané. Podľa mňa je len potrebné nájsť vôľu a v tomto prípade vôľa sú asi aj financie, ktoré sú s tým spojené a treba čo najskôr začať," povedal Palčák.

Na margo situácie po spustení úseku diaľnice D1 medzi Považskou Bystricou a Žilinou generálny riaditeľ VÚD pripomenul, že už dnes je v okolí Žiliny intenzita od 30.000 do 40.000 vozidiel denne. "V špičkách môžu byť čísla ešte väčšie. Prognózy do roku 2025 hovoria o 15- až 20-% náraste. Žilina intravilánom a cestami, ktoré má v súčasnosti, nie je schopná toto množstvo absorbovať. A to už nehovorím o bezpečnosti. Takéto intenzity sa musia prejaviť jednak na kvalite cestnej infraštruktúry, ktorá má slúžiť nielen tranzitu, ale aj miestnej obsluhe," dodal Palčák.

SkryťVypnúť reklamu

VÚD podľa Palčáka v štúdii z roku 2004 navrhoval využiť na výstavbu diaľničnej siete napríklad aj finančné prostriedky v dôchodkových správcovských spoločnostiach. "V súčasnosti zákon nedovoľuje týmto spoločnostiam financie použiť na výstavbu. Myslím si, že by to mohlo byť na prospech obidvoch, odblokovať tieto prostriedky," podotkol Palčák. Upozornil aj na štúdiu spred niekoľkých mesiacov, ktorá jednoznačne ukázala, že v prípade výstavby tunela Višňové dochádza k skráteniu trasy o 8 km. "Úspory sú napríklad v znížení spotreby PHM, v menšom počte dopravných nehôd, plynulosti dopravy, či emisií. Keby sme mali tunel, ročné úspory vychádzajú až na 59,74 milióna eur (1,8 miliardy Sk)," uzatvoril Palčák.

(1 EUR = 30,1260 SKK)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  2. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  3. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  4. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  5. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  7. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  8. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  1. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  7. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 5 337
  2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 245
  3. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 4 991
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 4 872
  5. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 622
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 913
  7. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 769
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 512
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


10 h
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep
Úpravy v rámci programu Peugeot Individual.

Auto zabalia do fólie alebo nalakujú diely.


27. sep

Blogy SME

  1. Seniori v pohybe: Komunita prináša aj chuť do života
  2. Zuzana Valachovičová: Nové nákupné centrum s 320 obchodmi
  3. Ján Roháč: Fotoblog IX.: Moje ulice Göteborgu
  4. Věra Tepličková: Premiér dupol a zem sa otriasla
  5. Tomáš Bilik: Ach tí naši topoľčianski poslanci...
  6. Milan Hutera: Výstava Cosmos Discovery po druhý krát v Bratislave
  7. Věra Tepličková: Kto v tom má jasno alebo Keď kengury volajú
  8. Marek Mačuha: Pravda nebýva uprostred
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 172
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 852
  3. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 081
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 996
  5. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 3 758
  6. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 3 735
  7. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 3 347
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 092
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu