SME
Piatok, 30. september, 2022 | Meniny má Jarolím

Prevetrali sme Megany na tratiach Rallye Monte Carlo

Nový Megane poskytne šoférovi radosť z jazdy a istotu na ceste. Elektronika neobťažuje a veľmi intuitívne sa ovláda. Spolucestujúci na tritisíc kilometrovom teste hromžili na nedostatok miesta v oblasti kolien.

Podvozok urobil na kľukatých cestách výborný dojem. Megane je auto zrodené pre šoféra. Podrží šoféra aj vtedy, ak pochybí.Podvozok urobil na kľukatých cestách výborný dojem. Megane je auto zrodené pre šoféra. Podrží šoféra aj vtedy, ak pochybí. (Zdroj: Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA, VALENCE. Návšteva rely Monte Carlo so sebou prináša dlhú cestu do 1600 kilometrov vzdialeného francúzskeho mesta Valence a ďalších niekoľko sto kilometrov presúvania v dejisku súťaže. Zároveň je to výborná príležitosť otestovať podvozok nového auta na kľukatých cestách rýchlostných skúšok slávnej rely.

Cestu na januárovú rely absolvovali dve, podľa očakávania najžiadanejšie verzie. Jeden Megane mal naftový motor 1,9 dCi a druhé testované auto poháňal benzínový štvorvalec 1,6 16 V. Každé auto viezlo trojčlennú posádku s približne rovnakým množstvom batožiny. Citeľný rozdiel bol vo výbave, technických doplnkoch a tiež spotrebe.

Zmena prístupu

Prvá generácia modelu Megane spôsobila v nižšej strednej triede poriadny rozruch, ktorý chcela automobilka ešte umocniť príchodom druhej generácie. Tá mala veľmi netradičné až nepekné tvary zadnej časti a očakávaný úspech sa nedostavil. Autá nižšej strednej triedy sú pre automobilky rozhodujúce, preto Renault s treťou generáciou neexperimentoval. Spodnú časť dverí konzervatívnej karosérie lemujú hrubé plastové lišty chrániace lak pred kamienkami a drobným oškretím. Karoséria nemá ostré hrany, ani hru s tvarmi.

33_RENAULT_MEGANE_big.jpg

Prvý pohľad nestačí. Po tri a pol tisíc kilometroch pohľad na prístroje potešil. Sú pekné a účelné. Treba vyskúšať.


Popri svedomito odhlučnených motoroch a podvozku sa nepochopiteľne prejavil šum v oblasti predných dverí. Obe posádky sa podvedome občas pozerali, či majú dobre zatvorené okno. Šoférov potešilo jednoduché ovládanie a prehľadné zobrazovanie údajov. Vodič zvládne Megane aj vtedy, keď ho šoféruje prvý krát a za volant si sadne v noci. Nadšenie vodiča nezdieľali spolucestujúci obmedzení priestorom na sedenie.

Kontrasty interiéru

Nový prístrojový panel je pekný a praktický. S ohľadom na početné funkcie a množstvo systémov sa vodič ľahko orientuje a nemusí zbytočne odvádzať pozornosť od cesty. Na prístrojovej doske sa podarilo skĺbiť pekné tvary a zaujímavý nápad s účelnosťou. Prístrojom dominuje digitálny rýchlomer s integrovanými ukazovateľmi paliva a teploty motora. Palubný počítač má svoje výrazné miesto vedľa hlavných prístrojov. Dvojzónová automatická klimatizácia dokáže udržiavať a meniť teplotu v troch režimoch. Pribudli totiž praktické funkcie Soft a Fast na jemné alebo veľmi rýchle zmeny teploty.

Nový navigačný systém Carminat má ovládací panel medzi sedadlami. Po dni tréningu dokáže vodič hmatom rýchlo obsluhovať navigáciu. V Nemecku, Švajčiarsku a Francúzsku systém spracovával u nás nedostupné TMC správy s aktuálnym počasím na plánovanej trase, zdržaniami a zápchami.

41_RENAULT_MEGANE_big.jpg

Priestor na zadných sedadlách sklamal. Obmedzujúci je najmä priestor na nohy.

Konštruktéri však zabudli na priestor vpredu aj vzadu. V oblasti kolien je málo miesta, prístrojová doska má pred spolujazdcom zbytočnú hranu a odkladacia skrinka je nepraktická. V automobilke zrejme počítali s tým, že pasažieri budú držať zohnuté nohy a na dlhých cestách ich nepotrebujú vystrieť. Vzadu spočíva problém v tom, že pod prednými sedadlami nie je miesto na chodidlá. Rovnako málo miesta je vzadu nad hlavou.

Vysoký štandard

Najlacnejší Megane má obsiahlu bezpečnostnú výbavu vrátane štyroch airbagov a ESP. V testovaných modeloch bol navyše tempomat, hlavové airbagy a v luxusnejšej verzii kontrola tlaku v pneumatikách. Tempomat sa zapína netradične pri ručnej brzde. O čo prekvapujúcejšie je zapínanie tempomatu na netradičnom mieste, o to jednoduchšie je jeho ovládanie na volante.

38_RENAULT_MEGANE_big.jpg

Batožinový priestor poriadne narástol. Objem 405 litrov je na kompaktný hatchback slušný objem. Nakladacia hrana je vysoká.


V podstate chudobnejšiemu modelu nič dôležité nechýbalo. Z doplnkového vybavenia luxusnejšej verzie odporúčame Bi-xenónové svetlá. Poloautomatická ručná brzda za príplatok 250 eur má význam v meste. Navigačný systém Carminat DVD je drahší ako prenosné navigácie, ale dokáže viac. Má výbornú a prehľadnú grafiku a množstvo nadstavbových funkcií.

Na trati rýchlostnej skúšky

Niekoľko rokov jazdí pred štartovým poľom rely Monte Carlo v úlohe predjazdcov druhá generácia modelu Renault Megane Sport. Jedno z áut pilotoval slávny pretekár Jean Ragnotti a divákom predvádzal nádherné prejazdy. Upravená športová verzia patrí medzi najlepšie rýchle kompakty na svete. V minulosti prekvapoval veľký rozdiel medzi podvozkom športovej verzie RS a bežným modelom. Nový Megane jazdil na trati rýchlostných skúšok veľmi presvedčivo.

25_RENAULT_MEGANE_big.jpg

Podvozok zostáva komfortný, ale s výborným držaním stopy.

Výborne brzdí , nie je nedotáčavý a ochotne zahýba aj na poľadovici. Najskôr nám prekážalo, že v aute sa nedá vypnúť stabilizačný systém a ručná brzda je elektronická. Potom sme prišli na chuť dobre nastavenej elektronike. Megane má bezpečné jazdné vlastnosti , pri prudkom brzdení je mimoriadne stabilný a veľmi dobre filtruje nerovnosti asfaltu.

31_RENAULT_MEGANE_big.jpg

Renaulty v cieli piatej a ôsmej rýchlostnej skúšky. Na zasneženom povrchu sa dobre predviedli citlivo, ale nie obmedzujúco naladené systémy.

Úzke cesty slávnej rely majú na mnohých miestach zvlnený asfalt, ktorý dokáže nebezpečne odhodiť zadok auta. Pruženie však veľmi dobre stlmilo kmity karosérie a impulzy od kolies. Tradičnú bezpečnosť pri nárazoch Renault rozšíril o mimoriadne bezpečné jazdné vlastnosti.

Benzín alebo nafta

Z dvoch motorov je na dlhé cesty lepší diesel. Benzínový motor 1,6 16V potrebuje aj v stúpaní na diaľnici podradiť a napriek neštandardnému použitiu šesťstupňovej prevodovky sme dosiahli vyššiu priemernú spotrebu 8,9 litra na sto kilometrov. Diesel pri rovnakej dynamike jazdenia v kopcoch a na diaľniciach dosiahol spotrebu 6,1 litra na sto kilometrov.

40_RENAULT_MEGANE_big.jpg

Za elektronicky riadenú ručnú brzdu sa dopláca. Na tratiach rely by sme príplatok oželeli. Automatické odisťovanie je dobré v meste.

Maximá oboch motorov v hornatom Francúzsku boli 9,6 l/100km(benzín) a 7,3 l/100 km (diesel). Takmer trojtisícový rozdiel v cene v prospech benzínového nie je zanedbateľný. Výber motora bude o prioritách. So základnou výbavou sa oplatí kúpiť benzín. V úlohe služobného auta s vysokým počtom kilometrov a požiadavkami na komfort bude lepší diesel vo vybavení Dynamique.

Veľké zmeny

Renault vykročil do ťažkého obdobia s kvalitne urobeným autom. Výrobca odstránil chyby minulosti, ako extravagantný dizajn, na nerovnosti citlivý podvozok, neprehľadné prístroje a obmedzený batožinový priestor. Novinka je podstatne lepšie auto, než predchádzajúca generácia. V snahe ponúknuť výborné jazdné vlastnosti a veľký kufor unikol pozornosti priestor na zadných sedadlách.

Kupujem – nekupujem

Vyše tritisíc kilometrov za volantom nového Meganu je dosť na to, aby som sa vedel rozhodnúť. Z pozície šoféra si ma Megane získal ako žiadne z generácií pred tým. Žiaľ priestorové podmienky znegovali obrovské nadšenie z nového a vydareného auta. Vybral by som si iný kompakt, ale jazda s Meganom zanechala pozitívne spomienky.
(Rastislav Chvála)
Technické parametre - Renault Megane

Motor 1,6 1,9 dCi
Typ 4-valec (16V) 4-valec (8V)
Zdvihový objem (cm3) 1598 1870
Výkon (kw/k) 81/110 96/130
Pri otáčkach (ot./min.) 6000 3750
Krútiaci moment (Nm) 151 300
Pri otáčkach (ot./min) 4250 1750
Emisie CO2 (g/km) 163 134
Emisná norma EURO 5 EURO 4
Rozmery
Rázvor náprav (mm) 2641 2641
Dĺžka (mm) 4295 4295
Šírka (mm) 1808 1808
Výška (mm) 1471 1471
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1215 1310
Objem palivovej nádrže (l) 60 60
Objem batož. priestoru (l) 372/1129 372/1129
Prevádzkové hodnoty -
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 10,5 9,5
Maximálna rýchlosť (km/h) 195 205
Spotreba mesto(l/100 km) 9,3 6,2
Spotreba mimo mesto (l/100 km) 5,6 4,4
Kombinovaná spotreba 6,9 5,1
Spotreba v teste (l/100 km) 7,9 6,1

SME spokojní
SME nespokojní
jazdné vlastnosti aerodynamický šum
spotreba (diesel) priestor vzadu
odhlučnenie motora -
navigačný systém -
spracovanie interiéru -
ovládacie prvky -

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  2. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  5. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  6. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  7. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  8. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  1. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  7. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 8 747
  2. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 4 907
  3. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 4 840
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 396
  5. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 835
  6. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 756
  7. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 3 022
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 490
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Výsledok referenda s mizivou účasťou, ktoré sa navyše konali pod hlavňami samopalov. Na snímke zľava Moskvou dosadený šéf okupačnej správy Chersonskej oblasti Vladimir Saldo, proruský dosadený líder Záporožskej oblasti Jevgenij Balickij, ruský prezident Vladimir Putin (uprostred), líder samozvanej Doneckej ľudovej republiky Denis Pušilin a vodca samozvanej Luhanskej ľudovej republiky Leonid Pasečnik mávajú počas slávnostného podpisu zmlúv o pripojení štyroch regiónov Ukrajiny k Rusku.

USA by mohli Ukrajine dodať zbrane, ktorými dokáže udrieť hlboko na území Ruska. Podľa analytika to však neurobia.


4 h
Príznakom straty zvyškov súdnosti u Putina je pripojenie „republík“.

Jasať nad úspechmi bojujúcej Ukrajiny síce môžeme, ale opatrne.


29. sep
Vlk dravý

Únia dá na ochranu biodiverzity 20 miliárd eur ročne.


a 2 ďalší 29. sep

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 20 h

Blogy SME

  1. Martin Sukupčák: Prečo by som volil v LM za primátorku Luciu Cukerovú.
  2. Jakub Konečný: UKRAJINA PRIPOJILA 21 RUSKÝCH OBLASTÍ
  3. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam.
  4. Adriana Karpinska: Bicyklom po (ne)hodvábnej ceste v Kirgizsku
  5. Štefan Vidlár: Hmm...
  6. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú...
  7. Ľubor Bystrický: Nemocnice bez lekárov-zem bezľudí
  8. Ján Škerko: Za každého mobilizovaného záložníka živého barana?
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 966
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 705
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 7 695
  4. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 6 466
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 660
  6. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 812
  7. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 409
  8. Ján Valchár: Norma na 5.300% alebo sedem mesiacov štvojdňovej operácie 2 864
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu