BRATISLAVA, VALENCE. Návšteva rely Monte Carlo so sebou prináša dlhú cestu do 1600 kilometrov vzdialeného francúzskeho mesta Valence a ďalších niekoľko sto kilometrov presúvania v dejisku súťaže. Zároveň je to výborná príležitosť otestovať podvozok nového auta na kľukatých cestách rýchlostných skúšok slávnej rely.
Cestu na januárovú rely absolvovali dve, podľa očakávania najžiadanejšie verzie. Jeden Megane mal naftový motor 1,9 dCi a druhé testované auto poháňal benzínový štvorvalec 1,6 16 V. Každé auto viezlo trojčlennú posádku s približne rovnakým množstvom batožiny. Citeľný rozdiel bol vo výbave, technických doplnkoch a tiež spotrebe.
Zmena prístupu Prvá generácia modelu Megane spôsobila v nižšej strednej triede poriadny rozruch, ktorý chcela automobilka ešte umocniť príchodom druhej generácie. Tá mala veľmi netradičné až nepekné tvary zadnej časti a očakávaný úspech sa nedostavil. Autá nižšej strednej triedy sú pre automobilky rozhodujúce, preto Renault s treťou generáciou neexperimentoval. Spodnú časť dverí konzervatívnej karosérie lemujú hrubé plastové lišty chrániace lak pred kamienkami a drobným oškretím. Karoséria nemá ostré hrany, ani hru s tvarmi.
Prvý pohľad nestačí. Po tri a pol tisíc kilometroch pohľad na prístroje potešil. Sú pekné a účelné. Treba vyskúšať.
Popri svedomito odhlučnených motoroch a podvozku sa nepochopiteľne prejavil šum v oblasti predných dverí. Obe posádky sa podvedome občas pozerali, či majú dobre zatvorené okno. Šoférov potešilo jednoduché ovládanie a prehľadné zobrazovanie údajov. Vodič zvládne Megane aj vtedy, keď ho šoféruje prvý krát a za volant si sadne v noci. Nadšenie vodiča nezdieľali spolucestujúci obmedzení priestorom na sedenie.
Kontrasty interiéru Nový prístrojový panel je pekný a praktický. S ohľadom na početné funkcie a množstvo systémov sa vodič ľahko orientuje a nemusí zbytočne odvádzať pozornosť od cesty. Na prístrojovej doske sa podarilo skĺbiť pekné tvary a zaujímavý nápad s účelnosťou. Prístrojom dominuje digitálny rýchlomer s integrovanými ukazovateľmi paliva a teploty motora. Palubný počítač má svoje výrazné miesto vedľa hlavných prístrojov. Dvojzónová automatická klimatizácia dokáže udržiavať a meniť teplotu v troch režimoch. Pribudli totiž praktické funkcie Soft a Fast na jemné alebo veľmi rýchle zmeny teploty.
Nový navigačný systém Carminat má ovládací panel medzi sedadlami. Po dni tréningu dokáže vodič hmatom rýchlo obsluhovať navigáciu. V Nemecku, Švajčiarsku a Francúzsku systém spracovával u nás nedostupné TMC správy s aktuálnym počasím na plánovanej trase, zdržaniami a zápchami.
Priestor na zadných sedadlách sklamal. Obmedzujúci je najmä priestor na nohy.
Konštruktéri však zabudli na priestor vpredu aj vzadu. V oblasti kolien je málo miesta, prístrojová doska má pred spolujazdcom zbytočnú hranu a odkladacia skrinka je nepraktická. V automobilke zrejme počítali s tým, že pasažieri budú držať zohnuté nohy a na dlhých cestách ich nepotrebujú vystrieť. Vzadu spočíva problém v tom, že pod prednými sedadlami nie je miesto na chodidlá. Rovnako málo miesta je vzadu nad hlavou.
Vysoký štandard Najlacnejší Megane má obsiahlu bezpečnostnú výbavu vrátane štyroch airbagov a ESP. V testovaných modeloch bol navyše tempomat, hlavové airbagy a v luxusnejšej verzii kontrola tlaku v pneumatikách. Tempomat sa zapína netradične pri ručnej brzde. O čo prekvapujúcejšie je zapínanie tempomatu na netradičnom mieste, o to jednoduchšie je jeho ovládanie na volante.
Batožinový priestor poriadne narástol. Objem 405 litrov je na kompaktný hatchback slušný objem. Nakladacia hrana je vysoká.
V podstate chudobnejšiemu modelu nič dôležité nechýbalo. Z doplnkového vybavenia luxusnejšej verzie odporúčame Bi-xenónové svetlá. Poloautomatická ručná brzda za príplatok 250 eur má význam v meste. Navigačný systém Carminat DVD je drahší ako prenosné navigácie, ale dokáže viac. Má výbornú a prehľadnú grafiku a množstvo nadstavbových funkcií.
Na trati rýchlostnej skúšky Niekoľko rokov jazdí pred štartovým poľom rely Monte Carlo v úlohe predjazdcov druhá generácia modelu Renault Megane Sport. Jedno z áut pilotoval slávny pretekár Jean Ragnotti a divákom predvádzal nádherné prejazdy. Upravená športová verzia patrí medzi najlepšie rýchle kompakty na svete. V minulosti prekvapoval veľký rozdiel medzi podvozkom športovej verzie RS a bežným modelom. Nový Megane jazdil na trati rýchlostných skúšok veľmi presvedčivo.
Podvozok zostáva komfortný, ale s výborným držaním stopy.
Výborne brzdí , nie je nedotáčavý a ochotne zahýba aj na poľadovici. Najskôr nám prekážalo, že v aute sa nedá vypnúť stabilizačný systém a ručná brzda je elektronická. Potom sme prišli na chuť dobre nastavenej elektronike. Megane má bezpečné jazdné vlastnosti , pri prudkom brzdení je mimoriadne stabilný a veľmi dobre filtruje nerovnosti asfaltu.
Renaulty v cieli piatej a ôsmej rýchlostnej skúšky. Na zasneženom povrchu sa dobre predviedli citlivo, ale nie obmedzujúco naladené systémy.
Úzke cesty slávnej rely majú na mnohých miestach zvlnený asfalt, ktorý dokáže nebezpečne odhodiť zadok auta. Pruženie však veľmi dobre stlmilo kmity karosérie a impulzy od kolies. Tradičnú bezpečnosť pri nárazoch Renault rozšíril o mimoriadne bezpečné jazdné vlastnosti.
Benzín alebo nafta Z dvoch motorov je na dlhé cesty lepší diesel. Benzínový motor 1,6 16V potrebuje aj v stúpaní na diaľnici podradiť a napriek neštandardnému použitiu šesťstupňovej prevodovky sme dosiahli vyššiu priemernú spotrebu 8,9 litra na sto kilometrov. Diesel pri rovnakej dynamike jazdenia v kopcoch a na diaľniciach dosiahol spotrebu 6,1 litra na sto kilometrov.
Za elektronicky riadenú ručnú brzdu sa dopláca. Na tratiach rely by sme príplatok oželeli. Automatické odisťovanie je dobré v meste.
Maximá oboch motorov v hornatom Francúzsku boli 9,6 l/100km(benzín) a 7,3 l/100 km (diesel). Takmer trojtisícový rozdiel v cene v prospech benzínového nie je zanedbateľný. Výber motora bude o prioritách. So základnou výbavou sa oplatí kúpiť benzín. V úlohe služobného auta s vysokým počtom kilometrov a požiadavkami na komfort bude lepší diesel vo vybavení Dynamique.
Veľké zmeny Renault vykročil do ťažkého obdobia s kvalitne urobeným autom. Výrobca odstránil chyby minulosti, ako extravagantný dizajn, na nerovnosti citlivý podvozok, neprehľadné prístroje a obmedzený batožinový priestor. Novinka je podstatne lepšie auto, než predchádzajúca generácia. V snahe ponúknuť výborné jazdné vlastnosti a veľký kufor unikol pozornosti priestor na zadných sedadlách.
Kupujem – nekupujem
Vyše tritisíc kilometrov za volantom nového Meganu je dosť na to, aby som sa vedel rozhodnúť. Z pozície šoféra si ma Megane získal ako žiadne z generácií pred tým. Žiaľ priestorové podmienky znegovali obrovské nadšenie z nového a vydareného auta. Vybral by som si iný kompakt, ale jazda s Meganom zanechala pozitívne spomienky.
(Rastislav Chvála)
Technické parametre - Renault Megane Motor 1,6 1,9 dCi
Typ 4-valec (16V) 4-valec (8V)
Zdvihový objem (cm3) 1598 1870
Výkon (kw/k) 81/110 96/130
Pri otáčkach (ot./min.) 6000 3750
Krútiaci moment (Nm) 151 300
Pri otáčkach (ot./min) 4250 1750
Emisie CO2 (g/km) 163 134
Emisná norma EURO 5 EURO 4
Rozmery
Rázvor náprav (mm) 2641 2641
Dĺžka (mm) 4295 4295
Šírka (mm) 1808 1808
Výška (mm) 1471 1471
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1215 1310
Objem palivovej nádrže (l) 60 60
Objem batož. priestoru (l) 372/1129 372/1129
Prevádzkové hodnoty -
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 10,5 9,5
Maximálna rýchlosť (km/h) 195 205
Spotreba mesto(l/100 km) 9,3 6,2
Spotreba mimo mesto (l/100 km) 5,6 4,4
Kombinovaná spotreba 6,9 5,1
Spotreba v teste (l/100 km) 7,9 6,1
SME spokojní SME nespokojní
jazdné vlastnosti aerodynamický šum
spotreba (diesel) priestor vzadu
odhlučnenie motora -
navigačný systém -
spracovanie interiéru -
ovládacie prvky -