SME

Prevetrali sme Megany na tratiach Rallye Monte Carlo

Nový Megane poskytne šoférovi radosť z jazdy a istotu na ceste. Elektronika neobťažuje a veľmi intuitívne sa ovláda. Spolucestujúci na tritisíc kilometrovom teste hromžili na nedostatok miesta v oblasti kolien.

Podvozok urobil na kľukatých cestách výborný dojem. Megane je auto zrodené pre šoféra. Podrží šoféra aj vtedy, ak pochybí.Podvozok urobil na kľukatých cestách výborný dojem. Megane je auto zrodené pre šoféra. Podrží šoféra aj vtedy, ak pochybí. (Zdroj: Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA, VALENCE. Návšteva rely Monte Carlo so sebou prináša dlhú cestu do 1600 kilometrov vzdialeného francúzskeho mesta Valence a ďalších niekoľko sto kilometrov presúvania v dejisku súťaže. Zároveň je to výborná príležitosť otestovať podvozok nového auta na kľukatých cestách rýchlostných skúšok slávnej rely.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Cestu na januárovú rely absolvovali dve, podľa očakávania najžiadanejšie verzie. Jeden Megane mal naftový motor 1,9 dCi a druhé testované auto poháňal benzínový štvorvalec 1,6 16 V. Každé auto viezlo trojčlennú posádku s približne rovnakým množstvom batožiny. Citeľný rozdiel bol vo výbave, technických doplnkoch a tiež spotrebe.

SkryťVypnúť reklamu

Zmena prístupu Prvá generácia modelu Megane spôsobila v nižšej strednej triede poriadny rozruch, ktorý chcela automobilka ešte umocniť príchodom druhej generácie. Tá mala veľmi netradičné až nepekné tvary zadnej časti a očakávaný úspech sa nedostavil. Autá nižšej strednej triedy sú pre automobilky rozhodujúce, preto Renault s treťou generáciou neexperimentoval. Spodnú časť dverí konzervatívnej karosérie lemujú hrubé plastové lišty chrániace lak pred kamienkami a drobným oškretím. Karoséria nemá ostré hrany, ani hru s tvarmi.

Prvý pohľad nestačí. Po tri a pol tisíc kilometroch pohľad na prístroje potešil. Sú pekné a účelné. Treba vyskúšať.

Popri svedomito odhlučnených motoroch a podvozku sa nepochopiteľne prejavil šum v oblasti predných dverí. Obe posádky sa podvedome občas pozerali, či majú dobre zatvorené okno. Šoférov potešilo jednoduché ovládanie a prehľadné zobrazovanie údajov. Vodič zvládne Megane aj vtedy, keď ho šoféruje prvý krát a za volant si sadne v noci. Nadšenie vodiča nezdieľali spolucestujúci obmedzení priestorom na sedenie.

SkryťVypnúť reklamu

Kontrasty interiéru Nový prístrojový panel je pekný a praktický. S ohľadom na početné funkcie a množstvo systémov sa vodič ľahko orientuje a nemusí zbytočne odvádzať pozornosť od cesty. Na prístrojovej doske sa podarilo skĺbiť pekné tvary a zaujímavý nápad s účelnosťou. Prístrojom dominuje digitálny rýchlomer s integrovanými ukazovateľmi paliva a teploty motora. Palubný počítač má svoje výrazné miesto vedľa hlavných prístrojov. Dvojzónová automatická klimatizácia dokáže udržiavať a meniť teplotu v troch režimoch. Pribudli totiž praktické funkcie Soft a Fast na jemné alebo veľmi rýchle zmeny teploty.

Nový navigačný systém Carminat má ovládací panel medzi sedadlami. Po dni tréningu dokáže vodič hmatom rýchlo obsluhovať navigáciu. V Nemecku, Švajčiarsku a Francúzsku systém spracovával u nás nedostupné TMC správy s aktuálnym počasím na plánovanej trase, zdržaniami a zápchami.

SkryťVypnúť reklamu

Priestor na zadných sedadlách sklamal. Obmedzujúci je najmä priestor na nohy.

Konštruktéri však zabudli na priestor vpredu aj vzadu. V oblasti kolien je málo miesta, prístrojová doska má pred spolujazdcom zbytočnú hranu a odkladacia skrinka je nepraktická. V automobilke zrejme počítali s tým, že pasažieri budú držať zohnuté nohy a na dlhých cestách ich nepotrebujú vystrieť. Vzadu spočíva problém v tom, že pod prednými sedadlami nie je miesto na chodidlá. Rovnako málo miesta je vzadu nad hlavou.

Vysoký štandard Najlacnejší Megane má obsiahlu bezpečnostnú výbavu vrátane štyroch airbagov a ESP. V testovaných modeloch bol navyše tempomat, hlavové airbagy a v luxusnejšej verzii kontrola tlaku v pneumatikách. Tempomat sa zapína netradične pri ručnej brzde. O čo prekvapujúcejšie je zapínanie tempomatu na netradičnom mieste, o to jednoduchšie je jeho ovládanie na volante.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Batožinový priestor poriadne narástol. Objem 405 litrov je na kompaktný hatchback slušný objem. Nakladacia hrana je vysoká.

V podstate chudobnejšiemu modelu nič dôležité nechýbalo. Z doplnkového vybavenia luxusnejšej verzie odporúčame Bi-xenónové svetlá. Poloautomatická ručná brzda za príplatok 250 eur má význam v meste. Navigačný systém Carminat DVD je drahší ako prenosné navigácie, ale dokáže viac. Má výbornú a prehľadnú grafiku a množstvo nadstavbových funkcií.

Na trati rýchlostnej skúšky Niekoľko rokov jazdí pred štartovým poľom rely Monte Carlo v úlohe predjazdcov druhá generácia modelu Renault Megane Sport. Jedno z áut pilotoval slávny pretekár Jean Ragnotti a divákom predvádzal nádherné prejazdy. Upravená športová verzia patrí medzi najlepšie rýchle kompakty na svete. V minulosti prekvapoval veľký rozdiel medzi podvozkom športovej verzie RS a bežným modelom. Nový Megane jazdil na trati rýchlostných skúšok veľmi presvedčivo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Podvozok zostáva komfortný, ale s výborným držaním stopy.

Výborne brzdí , nie je nedotáčavý a ochotne zahýba aj na poľadovici. Najskôr nám prekážalo, že v aute sa nedá vypnúť stabilizačný systém a ručná brzda je elektronická. Potom sme prišli na chuť dobre nastavenej elektronike. Megane má bezpečné jazdné vlastnosti , pri prudkom brzdení je mimoriadne stabilný a veľmi dobre filtruje nerovnosti asfaltu.

Renaulty v cieli piatej a ôsmej rýchlostnej skúšky. Na zasneženom povrchu sa dobre predviedli citlivo, ale nie obmedzujúco naladené systémy.

Úzke cesty slávnej rely majú na mnohých miestach zvlnený asfalt, ktorý dokáže nebezpečne odhodiť zadok auta. Pruženie však veľmi dobre stlmilo kmity karosérie a impulzy od kolies. Tradičnú bezpečnosť pri nárazoch Renault rozšíril o mimoriadne bezpečné jazdné vlastnosti.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Benzín alebo nafta Z dvoch motorov je na dlhé cesty lepší diesel. Benzínový motor 1,6 16V potrebuje aj v stúpaní na diaľnici podradiť a napriek neštandardnému použitiu šesťstupňovej prevodovky sme dosiahli vyššiu priemernú spotrebu 8,9 litra na sto kilometrov. Diesel pri rovnakej dynamike jazdenia v kopcoch a na diaľniciach dosiahol spotrebu 6,1 litra na sto kilometrov.

Za elektronicky riadenú ručnú brzdu sa dopláca. Na tratiach rely by sme príplatok oželeli. Automatické odisťovanie je dobré v meste.

Maximá oboch motorov v hornatom Francúzsku boli 9,6 l/100km(benzín) a 7,3 l/100 km (diesel). Takmer trojtisícový rozdiel v cene v prospech benzínového nie je zanedbateľný. Výber motora bude o prioritách. So základnou výbavou sa oplatí kúpiť benzín. V úlohe služobného auta s vysokým počtom kilometrov a požiadavkami na komfort bude lepší diesel vo vybavení Dynamique.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Veľké zmeny Renault vykročil do ťažkého obdobia s kvalitne urobeným autom. Výrobca odstránil chyby minulosti, ako extravagantný dizajn, na nerovnosti citlivý podvozok, neprehľadné prístroje a obmedzený batožinový priestor. Novinka je podstatne lepšie auto, než predchádzajúca generácia. V snahe ponúknuť výborné jazdné vlastnosti a veľký kufor unikol pozornosti priestor na zadných sedadlách.

Kupujem – nekupujem

Vyše tritisíc kilometrov za volantom nového Meganu je dosť na to, aby som sa vedel rozhodnúť. Z pozície šoféra si ma Megane získal ako žiadne z generácií pred tým. Žiaľ priestorové podmienky znegovali obrovské nadšenie z nového a vydareného auta. Vybral by som si iný kompakt, ale jazda s Meganom zanechala pozitívne spomienky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

(Rastislav Chvála)

Technické parametre - Renault Megane Motor 1,6 1,9 dCi

Typ 4-valec (16V) 4-valec (8V)

Zdvihový objem (cm3) 1598 1870

Výkon (kw/k) 81/110 96/130

Pri otáčkach (ot./min.) 6000 3750

Krútiaci moment (Nm) 151 300

Pri otáčkach (ot./min) 4250 1750

Emisie CO2 (g/km) 163 134

Emisná norma EURO 5 EURO 4

Rozmery

Rázvor náprav (mm) 2641 2641

Dĺžka (mm) 4295 4295

Šírka (mm) 1808 1808

Výška (mm) 1471 1471

Pohotovostná hmotnosť (kg) 1215 1310

Objem palivovej nádrže (l) 60 60

Objem batož. priestoru (l) 372/1129 372/1129

Prevádzkové hodnoty -

Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 10,5 9,5

Maximálna rýchlosť (km/h) 195 205

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Spotreba mesto(l/100 km) 9,3 6,2

Spotreba mimo mesto (l/100 km) 5,6 4,4

Kombinovaná spotreba 6,9 5,1

Spotreba v teste (l/100 km) 7,9 6,1

SME spokojní SME nespokojní

jazdné vlastnosti aerodynamický šum

spotreba (diesel) priestor vzadu

odhlučnenie motora -

navigačný systém -

spracovanie interiéru -

ovládacie prvky -

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 17 061
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 550
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 347
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 160
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 986
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 763
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 746
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 834
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Peter Blaškovitš: Čo dnes hýbe spoločnosťou
  2. Miroslav Daniš: NESÚHLASÍM s návrhom Urbanistickej štúdie zóny Staré letisko Vajnory
  3. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  4. Eva Bachletová: Naše svetlo
  5. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  6. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  7. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  8. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 31 002
  2. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 25 501
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 441
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 852
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 503
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 155
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 9 905
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 7 700
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu