SME

Jazdili sme s naftovým Porsche Cayenne

Naftovým motorom prišiel Cayenne o časť športovosti, ale na oplátku sa z neho stal príjemný diaľničný cruiser, s ktorým budete v cieli každej cesty oveľa skôr. Nie vďaka rýchlosti, ale zásluhou menšieho počtu tankovaní. Na jednu nádrž prejde vyše 1000 km,

(Zdroj: Porsche)

Porsche a naftový motor – kedysi nepredstaviteľná kombinácia, ktorej sa nemecká automobilka dlhé roky bránila, je realitou. Prvým nositeľom novinky sa stal model Cayenne, ktorý za uplynulých päť rokov zarobil Porsche obrovské peniaze a tradičných milovníkov značky naučil akceptovať aj iných členov rodiny než Carreru.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Z odvážneho pioniera sa stal bestseller, ktorý postavil schopnosti vozidiel tejto kategórie na úplne novú úroveň. Vďaka arzenálu špičkovej techniky sa vie premeniť na štekajúci superšport (ovládaný „z prvého poschodia“), ktorý sa hrnie hore kopcom ako rozzúrená beštia. Inokedy si vyhrnie nohavice svojho fraku a vďaka zvýšeniu svetlej výšky podvozka na 275 mm, solídnym prejazdovým a nájazdovým uhlom a brodivosti 555 mm prejde terény, na ktoré by ste si v živote netrúfli.

SkryťVypnúť reklamu

Zásluhou modelu Cayenne je dnes Porsche najlepšie prosperujúcou automobilkou na svete a môže si dovoliť púšťať do sveta aj menej objemové skvosty ako napríklad Porsche GT3 RS. Úspech besného SUV prekonal všetky očakávania. Z pôvodne plánovaných 20.000 kusov ročne sa nakoniec míňal dvojnásobok. Do dnešného dňa sa z neho celkovo predalo viac ako 200.000 kusov.

Dnes stojí automobilka na prahu ďalšej novej éry, od ktorej si veľa sľubuje. Naftový Cayenne má tvoriť veľkú časť predajov tohto modelového radu a ešte významnejšie posilniť pozíciu značky v segmente SUV.

Prečo Diesel? Odpovede na túto otázku sú tri. Zástupcovia automobilky tvrdia, že ide o logické rozšírenie modelovej palety. My dodávame, že okrem iného ich k tomu donútila aj celosvetová honba po čo najnižších emisiách, v ktorej Porche svojou modelovou skladbou postavenou na športových modeloch ťahá za kratší koniec. Preto si logicky pripravuje zadné dvierka. Takže prvým dôvodom sú nižšie emisie CO2 a nižšia spotreba. Cayenne Diesel v priemere spotrebuje len 9,3 l/100 km a vyprodukuje 244 g/km emisií CO2, čo je o 28%, prípadne o 21% menej v porovnaní s doposiaľ najslabšou šesťvalcovou verziou 3.6 DFI.

SkryťVypnúť reklamu

Jedným z mála prvkov v interiéri upozorňujúcim na naftový motor pod kapotou je otáčkomer s menším rozpätím, ktorý končí na číslici 6.

Druhým dôvodom sú nové legislatívne úpravy vo viacerých krajinách Európy, ktoré zvýhodňujú, a v budúcnosti nie je vylúčené, že budú ešte viac zvýhodňovať autá s naftovými motormi. Keď si Cayenne Diesel kúpite napríklad v Maďarsku, získate štátny príspevok vo výške až 6 583€. V Holandsku je to 3 875€, vo Fínsku 3 130€, v Rakúsku 1 650€, vo Francúzsku 1 000€ a v Belgicku len 700€.

Tretím dôvodom je rastúci podiel prémiových SUV poháňaných naftovým motorom. Vlani sa v Európe predalo až 77% luxusných štvorkoliek spaľujúcich naftu, takže ak chce Porsche s modelom Cayenne ďalej expandovať, nesmie ostať bokom. Naftové srdce od Audi Vpredu pozdĺžne uložený šesťvalec objemu 3,0 l prepĺňaný turbodúchadlom a pracujúci so vstrekovacím tlakom 180 MPa pochádza z dielne automobilky Audi. Tento istý agregát s rovnakým výkonom 176 kW/240 k nájdete aj v modeloch Audi Q7, VW Touareg a ďalších. Pre použitie v modeli Cayenne však prešiel rukami technikov Porsche, ktorý jeho charakter prispôsobili značke.

SkryťVypnúť reklamu

Upravený bol zvuk agregátu, ale tiež vstrekovanie a výfukové potrubie z funkčného, nie akustického hľadiska. Vďaka tomu Cayenne dosahuje rovnakú spotrebu ako VW Touareg s tým istým motorom (9,3 l/100 km) a má nižší spätný tlak. Napriek mnohým pokrokovým technológiám však spĺňa len emisnú normu Euro 4. To znamená, že v dohľadnej dobe sa bude musieť podrobiť ďalším úpravám, pretože už túto jeseň vstúpi do platnosti nová norma Euro 5.

Prvým naftovým Porsche v histórii bol traktor Porsche Master AP144 z roku 1934. Vzduchom chladený štvorvalec objemu 3,3 l dosahoval výkon 37 kW/50 k a maximálnu rýchlosť 35 km/h.

Cayenne poháňaný naftovým motorom, ktorý je ľahší o 55 kg než Audi Q7 a 61 kg než VW Touareg zrýchľuje z 0 na 100 km/h za 8,3 s, čo je rovnaký čas za aký to zvládne Touareg a o 0,2 s menej ako Q7. Maximálnu rýchlosť má z tejto trojice najvyššiu – 214 km/h vs. 210 km/h Q7 a 204 km/h Touareg. Ak ho porovnáme po dynamickej stránke so sesterskými benzínovými modelmi, výkonovo aj v maximálnej rýchlosti je najslabší.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Šprint z 0 na 100 km/h však zvláda o 0,2 s rýchlejšie než 3.6 DFI. Naftový trojliter sa vyznačuje solídnym záťahom a úžasnou pružnosťou. Treba si ale zvyknúť, že ručička otáčkomera ohlási konečnú už pri otáčkach 4600 1/min a ďalej už jednoducho nejde. Motor sa kombinuje výhradne so šesťstupňovou automatickou prevodovkou Tiptronic S. Technici pôvodne zvažovali aj prevodovku DSG, ale automat lepšie znáša ťahanie ťažkých prívesov, takže nakoniec zvíťazil. Čo naftový motor modelu Cayenne prináša a čo ním stratil? V porovnaní so svojimi benzínovými príbuznými prišiel v prvom rade o zvuk výfukov. Krásne dýchanie motora cez výfukové potrubie teda nečakajte. Viac sa konštruktéri sústredili na odlíšenie zvuku motora, aby sa klient Porsche necítil ako v Audi Q7 alebo vo VW Touaregu. Zástupcovia automobilky nám potvrdili, že pri ladení akustiky kabíny hľadali optimálny kompromis medzi hmotnosťou izolačných materiálov a zachovaním športového zvuku motora.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Napríklad 20 kg ušetrili na tenších rohožkách a koberčekoch. A keďže samotný naftový motor je z princípu hlučnejší než benzínové agregáty, jeho zvuk nechali vystúpiť do popredia pri súčasnom maximálnom odizolovaní vibrácii. Výsledkom je, že motor počuť stále a inak ako v moderných SUV, kde je turbodiesel odhlučnený ako pod perinou. Spomínaný zvuk si ale nepredstavujte v zmysle charakteristického klopkania. Skôr ide o ostrý dunivý zvuk navodzujúci atmosféru športového motora.

Naftový trojliter s výkonom 176 kW/240 k a maximálnym krútiacim momentom 550 Nm pochádza od Audi. Pre použitie v modeli Cayenne ho konštruktéri Porsche prispôsobili charakteru značky. Hlavným prínosom naftového motora v porovnaní s benzínovými verziami sú nižšia spotreba, nižšie emisie CO2 a dvojnásobný dojazd.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ďalší rozdiel je v zrýchlení a točení motora. Vďaka mohutnému krútiacemu momentu 550 Nm vrcholiacemu v pásme otáčok od 2000 do 2250 1/min., naftový Cayenne akceleruje z miesta veľmi razantne. Ak však vyšliapnete akcelerátor na podlahu pri určitej rýchlosti, momentálna reakcia na kick down nie ja taká výrazná, ako by ste od Porsche očakávali. Auto naberie rýchlosť až postupne. Na to nám páni z Porsche povedali, že presne tak to chceli, pretože potrebujú predávať aj benzínové verzie.

Motor a prevodovka si rozumejú Automat radí rýchlo a vie sa prispôsobiť zmene štýlu jazdy. Dokonca pri spomaľovaní sám pekne podraďuje s medziplynom, čím technici mierne pomohli brzdám a jazde s nafťákom dodali športovejší prejav. Ak by sa radenie zdalo niekomu málo ostré, k dispozícii je ešte tlačidlo Sport. Jeho aktivovaním sa skráti dráha akcelerátora, ostrejšie reaguje na nohu vodiča a motor dlhšie ostáva v otáčkach. Veľký efekt na dynamike však neprináša.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Všetko je o peniazoch Pokiaľ sa chceme baviť o vyslovenom prínose naftového agregátu pre model Cayenne, ten spočíva v spomínanej nižšej spotrebe, menších emisiách CO2 a dlhšom dojazde. S turbodieselom prejde na jednu nádrž vyše 1000 km. V prípade verzie Turbo by ste na rovnako dlhej trase museli tankovať až dvakrát a to stojí viac peňazí aj času.

Dôležité tiež je, že osadením naftového motora Cayenne nijak neutrpel na imidži. Zvonka totiž nemáte šancu rozpoznať, aký motor pracuje pod kapotou. Na karosérii nie je žiadne označenie. Nijako negatívne tiež neovplyvnil jazdné vlastnosti. Napriek svojim rozmerom ostáva naďalej veľmi dobre ovládateľný. Riadenie je presné, v zákrutách netreba vyvíjať na volant veľkú silu. Dynamický, tvrdšie ladený podvozok dobre kontroluje hmotnosť auta, vďaka čomu sa s ním môžete vrhať do zákrut s rovnakým nasadením ako s benzínovými súrodencami.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na záver už treba len spomenúť koľko tento všetok špás stojí. Obstarávacia cena naftového Cayennu začína v Nemecku na sume 56 436€, čo je o 3 987€ viac ako zaplatíte za základnú verziu 3.6 DFI.

Technické parametre - Porsche Cayenne diesel Motor 3,0 l

Typ 6-valec

Zdvihový objem (cm3) 2967

Výkon (kw/k) 176/240

Pri otáčkach (ot./min.) 4000-4400

Krútiaci moment (Nm) 550

Pri otáčkach (ot./min) 2000-2250

Emisie CO2 (g/km) 244

Emisná norma EURO 4

Prevádzkové hodnoty -

Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 8,3

Maximálna rýchlosť (km/h) 214

Spotreba mesto (l/100 km) 11,6

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Spotr. mimo mesto (l/100 km) 7,9

Kombinovaná spotreba 9,3

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  1. Musí veda odpovedať na všetky naše otázky?
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  3. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  4. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  5. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  6. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 17 833
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 632
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 529
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 3 192
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 109
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 838
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 749
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 725
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Juraj Tušš: Dobro vs. zlo
  2. Rado Surovka: Zrátali to korupčníkom
  3. Peter Blaškovitš: Čo dnes hýbe spoločnosťou
  4. Miroslav Daniš: NESÚHLASÍM s návrhom Urbanistickej štúdie zóny Staré letisko Vajnory
  5. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  6. Eva Bachletová: Naše svetlo
  7. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  8. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 31 147
  2. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 478
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 881
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 601
  5. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 17 673
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 214
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 9 689
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 6 699
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu