SME

História: Peugeot 205 nebol iba ľudovým autom

Francúzi dokázali z tuctového malého hatchbacku, určeného predovšetkým pre pohyb v meste, vyčarovať ozajstný športový automobil.

(Zdroj: Peugeot, peugeotforum.net)

Z Peugeotu 205 vyrobili v priebehu štrnástich rokov 5,3 mil. exemplárov. Iba malú časť z nich ale tvorilo športové prevedenie GTI.

Kompaktná karoséria, kolesá v jej rohoch a podvozok s kovanými ramenami a stabilizátormi na oboch nápravách, predstavovali dobrý základ hatchbacku so športovým naturelom. Vďaka úpravám zavesenia kolies ich rozchod v porovnaní s bežným Peugeotom 205 narástol o 10 mm a celková výška vozidla klesla o 20 mm.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dostatočne silné srdce auta tvoril benzínový štvorvalec s objemom 1,6 l, produkujúci výkon 77 kW (105 k). Jedovatá dvestopäťka zrýchľovala z 0 na 100 km/h za 8,6 sekundy a maximálnou rýchlosťou na hranici 190 km/h atakovala aj vtedajšieho premianta triedy „hothatchov“, Ford Escort XR3. To všetko pri celkovej hmotnosti hlboko pod hranicou jednej tony.

SkryťVypnúť reklamu

Kabriolet zákruty nemiloval

V roku 1986 do „dvestopäťky“ začali montovať ešte silnejší motor 1,9 l. Radový štvorvalec uložený vpredu naprieč dosahoval výkon 94 kW (128 k) a maximálny krútiaci moment 150 Nm pri troch tisíckach otáčok za minútu. Nanešťastie ho prísne emisné limity v niektorých európskych krajinách "skrotili" na 120 konských síl (88 kW).

Auto s väčším stádom koní pod kapotou potrebovalo aj výkonnejšie brzdy, preto sa na zadnú nápravu nasťahovali kotúče nahradzujúce bubny. Peugeot 205 1,9 GTI roloval na nových zliatinových „pätnástkach“.
Do predaja v tom čase uviedli aj kabriolet s karosériou navrhnutou v štúdiu Pininfarina a označením CTI. Charakterizovala ho síce rovnaká technika ako GTI, no nie práve najtuhšia karoséria sa oveľa väčšmi "krútila", čo neprospievalo športovým vlastnostiam auta.

SkryťVypnúť reklamu

Športovec na prvý pohľad

Majiteľ najsilnejšej „dvestopäťky“ nemusel dokazovať skvelý výkon a jazdné vlastnosti auta v serpentínach, aby ostatní spoznali, že ide o GTI. Pri statickom pohľade ju od obyčajných a o dosť pomalších sestier bolo možné rozoznať prostredníctvom zliatinových diskov, podobných tým na súťažnom špeciále Peugeot 205 T16, blatníky zakrývali plastové lemy a na nárazníkoch nechýbala povestná červená linka zobrazujúca športový charakter auta.

K sériovej výbave patrili aj prídavné diaľkové (v niektorých verziách hmlové) svetlá v prednom nárazníku. V interiéri trónili polokožené anatomické predné sedadlá, koberčeky červenej farby a do ruky výborne padnúci trojramenný volant s výrazným červeným nápisom GTI.

Peugeot 205 GTI sa vďaka svojim vlastnostiam nestrácal ani na pretekárskych tratiach. Zásluhou vysokého výkonu, nízkej hmotnosti a dobre stavanému podvozku si ho s obľubou kupovali amatérski pretekári z rôznych motoristických disciplín. Rely, relykros, okruhy alebo preteky do vrchu, tam všade patrila „dvestopäťka“ GTI vo svojej objemovej kategórii medzi najlepších.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  1. Musí veda odpovedať na všetky naše otázky?
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  3. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  4. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  5. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  6. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 17 834
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 634
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 529
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 3 197
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 090
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 844
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 747
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 720
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Juraj Tušš: Dobro vs. zlo
  2. Rado Surovka: Zrátali to korupčníkom
  3. Peter Blaškovitš: Čo dnes hýbe spoločnosťou
  4. Miroslav Daniš: NESÚHLASÍM s návrhom Urbanistickej štúdie zóny Staré letisko Vajnory
  5. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  6. Eva Bachletová: Naše svetlo
  7. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  8. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 31 150
  2. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 480
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 881
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 603
  5. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 17 421
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 216
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 9 688
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 6 690
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu