SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

História: Peugeot 205 nebol iba ľudovým autom

Francúzi dokázali z tuctového malého hatchbacku, určeného predovšetkým pre pohyb v meste, vyčarovať ozajstný športový automobil.

(Zdroj: Peugeot, peugeotforum.net)

Z Peugeotu 205 vyrobili v priebehu štrnástich rokov 5,3 mil. exemplárov. Iba malú časť z nich ale tvorilo športové prevedenie GTI.

Kompaktná karoséria, kolesá v jej rohoch a podvozok s kovanými ramenami a stabilizátormi na oboch nápravách, predstavovali dobrý základ hatchbacku so športovým naturelom. Vďaka úpravám zavesenia kolies ich rozchod v porovnaní s bežným Peugeotom 205 narástol o 10 mm a celková výška vozidla klesla o 20 mm.

Dostatočne silné srdce auta tvoril benzínový štvorvalec s objemom 1,6 l, produkujúci výkon 77 kW (105 k). Jedovatá dvestopäťka zrýchľovala z 0 na 100 km/h za 8,6 sekundy a maximálnou rýchlosťou na hranici 190 km/h atakovala aj vtedajšieho premianta triedy „hothatchov“, Ford Escort XR3. To všetko pri celkovej hmotnosti hlboko pod hranicou jednej tony.

Kabriolet zákruty nemiloval

V roku 1986 do „dvestopäťky“ začali montovať ešte silnejší motor 1,9 l. Radový štvorvalec uložený vpredu naprieč dosahoval výkon 94 kW (128 k) a maximálny krútiaci moment 150 Nm pri troch tisíckach otáčok za minútu. Nanešťastie ho prísne emisné limity v niektorých európskych krajinách "skrotili" na 120 konských síl (88 kW).

Auto s väčším stádom koní pod kapotou potrebovalo aj výkonnejšie brzdy, preto sa na zadnú nápravu nasťahovali kotúče nahradzujúce bubny. Peugeot 205 1,9 GTI roloval na nových zliatinových „pätnástkach“.
Do predaja v tom čase uviedli aj kabriolet s karosériou navrhnutou v štúdiu Pininfarina a označením CTI. Charakterizovala ho síce rovnaká technika ako GTI, no nie práve najtuhšia karoséria sa oveľa väčšmi "krútila", čo neprospievalo športovým vlastnostiam auta.

Športovec na prvý pohľad

Majiteľ najsilnejšej „dvestopäťky“ nemusel dokazovať skvelý výkon a jazdné vlastnosti auta v serpentínach, aby ostatní spoznali, že ide o GTI. Pri statickom pohľade ju od obyčajných a o dosť pomalších sestier bolo možné rozoznať prostredníctvom zliatinových diskov, podobných tým na súťažnom špeciále Peugeot 205 T16, blatníky zakrývali plastové lemy a na nárazníkoch nechýbala povestná červená linka zobrazujúca športový charakter auta.

K sériovej výbave patrili aj prídavné diaľkové (v niektorých verziách hmlové) svetlá v prednom nárazníku. V interiéri trónili polokožené anatomické predné sedadlá, koberčeky červenej farby a do ruky výborne padnúci trojramenný volant s výrazným červeným nápisom GTI.

Peugeot 205 GTI sa vďaka svojim vlastnostiam nestrácal ani na pretekárskych tratiach. Zásluhou vysokého výkonu, nízkej hmotnosti a dobre stavanému podvozku si ho s obľubou kupovali amatérski pretekári z rôznych motoristických disciplín. Rely, relykros, okruhy alebo preteky do vrchu, tam všade patrila „dvestopäťka“ GTI vo svojej objemovej kategórii medzi najlepších.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vitajte v postapokalyptickom svete
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  4. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  5. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  6. Päť chýb pri zateplení strechy
  7. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  2. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  3. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  5. Úprava osobného motorového vozidla
  6. Important information for Brazilians living in Slovakia
  7. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  8. Vitajte v postapokalyptickom svete
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 20 210
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 217
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 15 018
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 672
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 861
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 929
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 608
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 518
  9. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 299
  10. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 9 290
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Laboratóriá odhalili 1728 nových prípadov, krízový štáb rokuje o lockdowne (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 35 330. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 115 obetí.

Odberové miesto na testovanie pacientov na ochorenie COVID-19 pred Infekčným pavilónom na Kramároch.
NAKA zadržala Dušana Kováčika.
Beata Javorcik
Marco Pantani (vpravo) ako líder pretekov na Giro d´ Italia 1999.
Cynická obluda

Zázrak v parlamente

Záborská, pevne sa spoliehajúca na hlasy fašistov, už videla svoje obmedzenie interrupcií ako hotovú vec.

Neprehliadnite tiež

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.

Hummer sa vracia, jazdí na elektrinu a hýbe sa ako krab

Trojica elektromotorov dáva výkon až 1000 koní.

GMC Hummer EV
Hyundai Tucson