SME
Pondelok, 20. september, 2021 | Meniny má Ľuboslav(a)KrížovkyKrížovky

História: Peugeot 205 nebol iba ľudovým autom

Francúzi dokázali z tuctového malého hatchbacku, určeného predovšetkým pre pohyb v meste, vyčarovať ozajstný športový automobil.

(Zdroj: Peugeot, peugeotforum.net)

Z Peugeotu 205 vyrobili v priebehu štrnástich rokov 5,3 mil. exemplárov. Iba malú časť z nich ale tvorilo športové prevedenie GTI.

Kompaktná karoséria, kolesá v jej rohoch a podvozok s kovanými ramenami a stabilizátormi na oboch nápravách, predstavovali dobrý základ hatchbacku so športovým naturelom. Vďaka úpravám zavesenia kolies ich rozchod v porovnaní s bežným Peugeotom 205 narástol o 10 mm a celková výška vozidla klesla o 20 mm.

Dostatočne silné srdce auta tvoril benzínový štvorvalec s objemom 1,6 l, produkujúci výkon 77 kW (105 k). Jedovatá dvestopäťka zrýchľovala z 0 na 100 km/h za 8,6 sekundy a maximálnou rýchlosťou na hranici 190 km/h atakovala aj vtedajšieho premianta triedy „hothatchov“, Ford Escort XR3. To všetko pri celkovej hmotnosti hlboko pod hranicou jednej tony.

Kabriolet zákruty nemiloval

V roku 1986 do „dvestopäťky“ začali montovať ešte silnejší motor 1,9 l. Radový štvorvalec uložený vpredu naprieč dosahoval výkon 94 kW (128 k) a maximálny krútiaci moment 150 Nm pri troch tisíckach otáčok za minútu. Nanešťastie ho prísne emisné limity v niektorých európskych krajinách "skrotili" na 120 konských síl (88 kW).

Auto s väčším stádom koní pod kapotou potrebovalo aj výkonnejšie brzdy, preto sa na zadnú nápravu nasťahovali kotúče nahradzujúce bubny. Peugeot 205 1,9 GTI roloval na nových zliatinových „pätnástkach“.
Do predaja v tom čase uviedli aj kabriolet s karosériou navrhnutou v štúdiu Pininfarina a označením CTI. Charakterizovala ho síce rovnaká technika ako GTI, no nie práve najtuhšia karoséria sa oveľa väčšmi "krútila", čo neprospievalo športovým vlastnostiam auta.

Športovec na prvý pohľad

Majiteľ najsilnejšej „dvestopäťky“ nemusel dokazovať skvelý výkon a jazdné vlastnosti auta v serpentínach, aby ostatní spoznali, že ide o GTI. Pri statickom pohľade ju od obyčajných a o dosť pomalších sestier bolo možné rozoznať prostredníctvom zliatinových diskov, podobných tým na súťažnom špeciále Peugeot 205 T16, blatníky zakrývali plastové lemy a na nárazníkoch nechýbala povestná červená linka zobrazujúca športový charakter auta.

K sériovej výbave patrili aj prídavné diaľkové (v niektorých verziách hmlové) svetlá v prednom nárazníku. V interiéri trónili polokožené anatomické predné sedadlá, koberčeky červenej farby a do ruky výborne padnúci trojramenný volant s výrazným červeným nápisom GTI.

Peugeot 205 GTI sa vďaka svojim vlastnostiam nestrácal ani na pretekárskych tratiach. Zásluhou vysokého výkonu, nízkej hmotnosti a dobre stavanému podvozku si ho s obľubou kupovali amatérski pretekári z rôznych motoristických disciplín. Rely, relykros, okruhy alebo preteky do vrchu, tam všade patrila „dvestopäťka“ GTI vo svojej objemovej kategórii medzi najlepších.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi
  2. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
  3. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
  4. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  5. Školy sa znova môžu zapojiť do zberu starých mobilov
  6. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  7. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  8. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  9. Slovenský orloj – svetová atrakcia
  10. Kanceláriám ešte neodzvonilo
  1. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  2. BLoKK: Z nevyužitých kancelárií v centre štýlové bývanie
  3. Aj panelák môže byť Smart
  4. Školy sa znova môžu zapojiť do zberu starých mobilov
  5. Pri uzatváraní PZP už nedominuje január
  6. "Je to dravec!" Priznáva šéfkuchár Michal Konrád
  7. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  8. Vystúpte z radu, postavte si moderný dom podľa seba
  9. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  10. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 9 179
  2. Slovenský orloj – svetová atrakcia 8 559
  3. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 4 567
  4. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 4 318
  5. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 525
  6. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 3 037
  7. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 2 906
  8. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu 2 550
  9. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte 1 742
  10. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi 1 625
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Dušan Kováčik prichádza na súdne pojednávanie.

Kováčik najmenej jedenkrát prijal úplatok od Ľudovíta Makóa.


6m
Novinárka Monika Tódová.

Písali o svedkovi Petrovi Tóthovi.


a 1 ďalší 5 h
Šéfredaktorka denníka SME Beata Balogová

Trestné oznámenie podal Peter Tóth, ktorý sledoval novinárov pre Kočnera.


4 h

Polícia dnes obvinila dvoch novinárov z Nka, lebo vraj pred tromi rokmi vyzradili niečo, čo bolo celkom zrejmé.


Neprehliadnite tiež

Mercedes-Benz AMG GT63 S E Performance 4-Door

Od roku 2025 bude mať výrobca nové platformy len elektrické.


4 h
Škoda Enyaq iV a Škoda Kodiaq RS

Patria k najlepším modelom Škody.


19. sep
Nissan Qashqai

Hybrid e-Power príde neskôr.


17. sep
Registračný poplatok sa po novom platí pri každej zmene majiteľa. Pri jazdených vozidlách stúpnu aj o niekoľko stoviek eur.

Na predaj auta je dobré myslieť už vopred.


16. sep
Skryť Zatvoriť reklamu