SME
Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

História: Peugeot 205 nebol iba ľudovým autom

Francúzi dokázali z tuctového malého hatchbacku, určeného predovšetkým pre pohyb v meste, vyčarovať ozajstný športový automobil.

(Zdroj: Peugeot, peugeotforum.net)

Z Peugeotu 205 vyrobili v priebehu štrnástich rokov 5,3 mil. exemplárov. Iba malú časť z nich ale tvorilo športové prevedenie GTI.

Kompaktná karoséria, kolesá v jej rohoch a podvozok s kovanými ramenami a stabilizátormi na oboch nápravách, predstavovali dobrý základ hatchbacku so športovým naturelom. Vďaka úpravám zavesenia kolies ich rozchod v porovnaní s bežným Peugeotom 205 narástol o 10 mm a celková výška vozidla klesla o 20 mm.

Dostatočne silné srdce auta tvoril benzínový štvorvalec s objemom 1,6 l, produkujúci výkon 77 kW (105 k). Jedovatá dvestopäťka zrýchľovala z 0 na 100 km/h za 8,6 sekundy a maximálnou rýchlosťou na hranici 190 km/h atakovala aj vtedajšieho premianta triedy „hothatchov“, Ford Escort XR3. To všetko pri celkovej hmotnosti hlboko pod hranicou jednej tony.

Kabriolet zákruty nemiloval

V roku 1986 do „dvestopäťky“ začali montovať ešte silnejší motor 1,9 l. Radový štvorvalec uložený vpredu naprieč dosahoval výkon 94 kW (128 k) a maximálny krútiaci moment 150 Nm pri troch tisíckach otáčok za minútu. Nanešťastie ho prísne emisné limity v niektorých európskych krajinách "skrotili" na 120 konských síl (88 kW).

Auto s väčším stádom koní pod kapotou potrebovalo aj výkonnejšie brzdy, preto sa na zadnú nápravu nasťahovali kotúče nahradzujúce bubny. Peugeot 205 1,9 GTI roloval na nových zliatinových „pätnástkach“.
Do predaja v tom čase uviedli aj kabriolet s karosériou navrhnutou v štúdiu Pininfarina a označením CTI. Charakterizovala ho síce rovnaká technika ako GTI, no nie práve najtuhšia karoséria sa oveľa väčšmi "krútila", čo neprospievalo športovým vlastnostiam auta.

Športovec na prvý pohľad

Majiteľ najsilnejšej „dvestopäťky“ nemusel dokazovať skvelý výkon a jazdné vlastnosti auta v serpentínach, aby ostatní spoznali, že ide o GTI. Pri statickom pohľade ju od obyčajných a o dosť pomalších sestier bolo možné rozoznať prostredníctvom zliatinových diskov, podobných tým na súťažnom špeciále Peugeot 205 T16, blatníky zakrývali plastové lemy a na nárazníkoch nechýbala povestná červená linka zobrazujúca športový charakter auta.

K sériovej výbave patrili aj prídavné diaľkové (v niektorých verziách hmlové) svetlá v prednom nárazníku. V interiéri trónili polokožené anatomické predné sedadlá, koberčeky červenej farby a do ruky výborne padnúci trojramenný volant s výrazným červeným nápisom GTI.

Peugeot 205 GTI sa vďaka svojim vlastnostiam nestrácal ani na pretekárskych tratiach. Zásluhou vysokého výkonu, nízkej hmotnosti a dobre stavanému podvozku si ho s obľubou kupovali amatérski pretekári z rôznych motoristických disciplín. Rely, relykros, okruhy alebo preteky do vrchu, tam všade patrila „dvestopäťka“ GTI vo svojej objemovej kategórii medzi najlepších.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Hygge ako životný štýl
  4. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  5. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  6. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  7. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  8. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  9. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  10. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 33 835
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 32 830
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 13 860
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 10 188
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 154
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 578
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 913
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 633
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 588
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 600
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Miroslav Marček na hlavnom pojednávaní v prípade obžaloby za vraždu Jána Kuciaka, Martiny Kušnírovej a Petra Molnára začiatkom roka 2020.

Miroslav Marček si odpykáva trest 25 rokov za tri vraždy.

4 h

Už stihol vydať zásadné nariadenia.

3 h
Marcel Slávik

Sulík naňho podal trestné oznámenie.

8 h