SME
Nedeľa, 26. september, 2021 | Meniny má EditaKrížovkyKrížovky

Nový zákon upokojil cesty. Zatiaľ

Vodiči si dávajú pozor. V nepríjemnom februárovom počasí nehôd a úmrtí po zrážkach ubudlo. Český príklad varuje, že to dlho vydržať nemusí.

Polícia vodičom odkazuje, aby sa v obciach predpísanej päťdesiatky držali. Ak sa nebudú ponáhľať, nebudú ich ani toľko kontrolovať.Polícia vodičom odkazuje, aby sa v obciach predpísanej päťdesiatky držali. Ak sa nebudú ponáhľať, nebudú ich ani toľko kontrolovať. (Zdroj: SME – PETER ŽÁKOVIČ)

BRATISLAVA. Nový zákon o cestnej premávke si u vodičov vynútil rešpekt. Ukazujú to prvé štatistické údaje po mesiaci jeho platnosti.

Oproti vlaňajšiemu februáru klesol počet nehôd, ťažko zranených i usmrtených na cestách, a to pri menšom počte i objeme vybraných pokút. Ministerstvo vnútra upozorňuje, že nebyť tragickej zrážky vlaku s autobusom v Polomke, pri ktorej zahynulo dvanásť ľudí, mohli byť štatistiky ešte priaznivejšie. Kým vlani vo februári zahynulo na cestách 34 ľudí, tento rok to bolo 30.

„Náš optimizmus je len mierny, objektívne môžeme zhodnotiť účinnosť zákona až po dlhšom období,“ komentuje situáciu minister vnútra Robert Kaliňák. Skúsenosti zo zahraničia hovoria, že po zavedení nového zákona sú vodiči opatrnejší a po niekoľkých mesiacoch sa vracajú k zlozvykom.

České varovanie

Február 2009
  • Počet dopravných nehôd: 1677 (-2587 oproti februáru 2008)
  • Ťažko zranení: 65 (-45)
  • Usmrtení: 30 (-4)
  • Počet vybraných pokút: 47 529 (-5267)
  • Objem vybraných pokút: 1,916 milióna eur (-61 828 eur)
Zdroj: Polícia SR
V Česku po zavedení bodového systému v júni 2006 počet smrteľných nehôd klesol v prvom štvrťroku oproti rovnakému obdobiu roku 2005 z 329 na 246. V treťom štvrťroku 2007 počet obetí opäť vyskočil na 345.

„Vodiči v prvých chvíľach nevedeli, čo majú od nového systému čakať a nevedeli, ako často budú kontroly, takže boli ostražití. Po prvých mesiacoch ostražitosť poklesla na predošlú úroveň,“ povedala česká policajná hovorkyňa Dagmar Bednarčíková.

„Medzi českým systémom a naším zákonom je zásadný rozdiel. Ak by sa situácia predsa len zopakovala, sme pripravení podniknúť ďalšie kroky na záchranu životov na cestách,“ hovorí Kaliňák.

Policajný prezident Ján Packa varuje, že ak sa zvýši počet nehôd a obetí, pribudne hliadok na cestách a pokuty budú vyberať na hornej hranici zákona.

Havárie po novom

Výrazne nižší počet nehôd, 1677 oproti 4264 z vlaňajšieho februára spôsobilo aj to, že po novom sa za nehodu považuje havária, pri ktorej došlo na jednom z vozidiel k škode aspoň 3983 eur (120-tisíc korún). Ostatné havárie sú len škodové udalosti, ktoré polícia nerieši.

Vplyv na nehodovosť má aj počasie. Tohtoročný február bol podľa klimatológa Pavla Faška zo SHMÚ pre vodičov skôr zložitejší. „Priemerná teplota bola o tri stupne nižšia ako vlani a bolo aj podstatne viac zrážok, čo znamenalo aj viac snehu.“

Dopravný expert Jozef Drahovský si myslí, že ďalší vývoj určí najmä práca polície. „Keď sa ľudia s novými pravidlami a prístupom polície trochu oťukajú, určite sa to trochu uvoľní a posunie smerom k českému vývoju. Ale ak sa polícia sústredí na vážne porušenia a nie banality, pozitívny trend by mohol byť zachovaný.“

Packa: Ako vy, tak aj my

Policajný prezident JÁN PACKA hovorí, že o čo budú vodiči nezodpovednejší, o to vyššie pokuty dostanú.

Ako hodnotíte prvý mesiac nového zákona?

„Veľmi dobre. Zákon bol dostatočne propagovaný a vodiči si ho zobrali k srdcu. Ale je to iba prvý mesiac.“

Koľko to vodičom vydrží?

„Vidím, že premávka sa upokojila. S disciplínou nemáme zásadný problém. Môže to byť aj prvotný šok zo zákona, ale pripomínanie vodičom, že zákon platí stále, je na nás, aby nenastal bumerangový efekt, že prvý mesiac dodržiavam predpisy, a keď zistím, že sa mi nič nestalo, rozbehnem sa ako predtým.“

Ako to chcete dosiahnuť?

„Chystáme ďalšie opatrenia, ktoré potvrdia, že zákon platí pre všetkých.“

Napríklad?

„Necháme si ich zatiaľ v zálohe. Ale napríklad zvýšime počet kontrol a ak bude treba aj postihy.“

Chcete pokuty zvýšiť?

„Ak sa pamätáte, povedal som, že vodiči budú prvé dva týždne jazdiť bez pokút a podľa toho, ako budú jazdiť, sa my budeme správať k nim. Správali sa vcelku slušne a my sme ich nedrali z kože. Pokiaľ zistíme, že to začnú zneužívať, pritvrdíme.“

To znamená vyššie pokuty, ako sú v sadzobníku?

„Policajt má manévrovací priestor od vybavovania niektorých priestupkov pohovorom až po najprísnejší trest. Polícia musí vždy reagovať na situáciu, a cieľom je bezpečnosť cestnej premávky a zníženie počtu mŕtvych na cestách. Pokiaľ sa bude zvyšovať, budeme aj my nekompromisní.“

Má na nižšom počte nehôd podiel aj zníženie rýchlosti v mestách?

„Určite, počet mŕtvych v mestách nebol veľký. Väčší podiel však mala zvýšená pozornosť za volantom.“

S ktorou novinkou majú vodiči najväčší problém?

„Je to práve päťdesiatka v obci, vodiči musia sledovať tachometer a aj dianie okolo seba, na čo neboli zvyknutí.“

Vy ste si už zvykli?

„Ale áno, človek má viac času pozerať sa po meste. Na čo som si stále nezvykol, sú nezmyselné štyridsiatky, ktoré ešte neboli odstránené.“

Michal Piško
Pokutu si rozmyslia lacnejšie autá

Profesionálny vodič na nápravu agresívnych frajerov neverí.

KREMNICA. Prezident Slovenskej únie vodičov Ján Mlynár je aj po mesiaci platnosti cestného zákona presvedčený, že je v mnohom nedotiahnutý a zbytočný.

Ako profesionálny vodič je na cestách denne. Na arogancii vodičov v silných a drahých autách sa podľa neho veľa nezmenilo. Naraziť na vodičov, čo jazdia veľkou rýchlosťou cez obec, podľa neho nie je problém ani dnes.

Majiteľom takýchto áut je podľa neho úplne jedno, akú pokutu za prekročenie rýchlosti zaplatia. Naopak, až striktne dodržiavajú povolenú rýchlosť majitelia lacnejších áut. „Ak niekto zarobí 400 eur, dobre si rozmyslí, či dať na pokutu celý svoj plat,“ hovorí Mlynár.

Zákon mohol riešiť úplne iné problémy, ako pásy či prilby pre cyklistov. Povinnosť ich nosenia mohla mať skôr odporúčací charakter.

Mlynár upozorňuje, že zákon vôbec nerieši policajnú ochranu v prípade nehody alebo pokazeného auta. „V Nemecku je úplne bežné, že polícia robí takúto asistenciu zadarmo a jej príslušníci sú s vami aj niekoľko hodín do vyriešenia problému. U nás sa zväčša dočkáme iba odpovede, že nemajú dosť ľudí.“

(eta)
Poznáme rýchle úseky

Polícia zverejnila zoznam 60 úsekov ciest, na ktorých sa bude dať v obci jazdiť rýchlejšie než päťdesiatkou.

BRATISLAVA. V Bratislave budú môcť šoféri zrýchliť na 17 miestach. Ide napríklad o Einsteinovu ulicu (70 kilometrov za hodinu), úsek na Dolnozemskej ceste (80 km/h) či úsek cesty na Senec od križovatky Zlaté piesky (80 km/h).

V Trnavskom kraji zrýchlia na piatich úsekoch, v Trenčianskom na troch a v Žilinskom dvanástich.
Zoznam úsekov nájdete na stránke www.policiasr.sk

Zrýchliť sa má vjazd do Žiliny po zjazde z diaľnice od Bratislavy (70 km/h) či jazda po obchvate. V Banskobystrickom kraji sa zvýši rýchlosť v Rimavskej Sobote (70 km/h). Jazdenie sa uvoľní na deviatich miestach v Prešovskom kraji a trinástich v Košickom.

(sita)

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  2. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  3. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  4. Znalec slovenského brandy
  5. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy?
  6. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty
  7. Školy sa znova môžu zapojiť do zberu starých mobilov
  8. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  9. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Slováci prepadli SENCORMÁNII a hľadajú najstarší spotrebič
  2. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou?
  3. Samočistiace vypínače chránia pred infekciami
  4. Hobbymarket OBI predstavil nový koncept predajne v Michalovciach
  5. Aktuálne radarové a slovenské hlásenia v autokamere?
  6. Tesco announces net-zero target of 2035 for its operations
  7. Lekárska prehliadka pre cudzincov je v Nitre, aj bez objednania
  8. Rozšírená realita a ovládanie na diaľku
  9. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  10. Trnavské mýto: Od centrálneho trhoviska ku kongresovej sále
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 7 038
  2. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 6 165
  3. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 4 654
  4. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 4 521
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 4 327
  6. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 3 923
  7. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 493
  8. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 491
  9. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy? 3 349
  10. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty 2 620
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kandidát SPD na kancelára Olaf Scholz.

Voľby v Nemecku sa skončili. SPD tvrdí, že získala mandát na vládnutie.


a 5 ďalší 14 h
Podávanie vakcín vo veľkokapacitnom očkovacom centre v Humennom.

Kedy sa už zbavíme celého tohto zlého sna?


Martin Pavelka 23. sep

Neprehliadnite tiež

Lužný most s dĺžkou vyše 3 kilometre je šiestym bratislavským mostom.

Motoristi pri jeho prejazde potrebujú diaľničnú známku.


SITA 8 h
Peugeot 308

Silnejší motor má jedine plug-in hybrid.


24. sep
Toyota Mirai a tankovanie vodíka.

Prvá z nich bude medzi Handlovou a Prievidzou.


23. sep
Volkswagen Caddy California

Jazdí s podobným komfortom ako Golf.


21. sep

Blogy SME

  1. Ivo Nesrovnal: Vďaka Angele Merkelovej!
  2. Katarína Tóthová: Objatie a jeho sila
  3. Anna Milanová: Strom a Klíma ťa potrebuje... 2021
  4. Peter Chudý: Ako policajný funkcionár zničil stopy na mieste činu (vraždy/samovraždy) alebo v polícii sú stále ľudia, ktorí tam nemajú čo robiť.
  5. Marcel Burkert: Šokujúce slová Dr. Urbánka, ktorý 20 rokov pracoval pre fy ako Pfizer, Johnson a iné.
  6. Ladislav Boršoš: Valloslava/nahlas…
  7. Denis Jánošík: Nevidiaci a slabozraký
  8. Štefan Vidlár: Za ty prachy z Bruselu
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 26 823
  2. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 6 230
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 5 987
  4. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 5 924
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal 2 827
  6. Ingrid Škropeková: Manažér, riaditeľ, upratovačka, chlap či žena. Na ARO je jedno, kým ste. Keď vám povedia, otočte sa mi ritkou, tak sa tou ritkou otočíte. 2 544
  7. Marta Karchňáková: ZSE posiela počas pandémie ľudí na poštu 2 269
  8. Helmut Posch: Zaniknutý priemyselný poklad Hnúšte 2 248
  1. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  2. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  3. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  4. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  5. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  6. Adam Valček: Kauza DPB: Predaj vyše stotisíc pokút skontrolujú, toto sú ďalšie pochybnosti
  7. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
  8. Adam Valček: Kauza DPB: Čo robiť, keď Platiť sa oplatí pýta stovky eur za pokutu z MHD
Skryť Zatvoriť reklamu