SME

Nový zákon upokojil cesty. Zatiaľ

Vodiči si dávajú pozor. V nepríjemnom februárovom počasí nehôd a úmrtí po zrážkach ubudlo. Český príklad varuje, že to dlho vydržať nemusí.

Polícia vodičom odkazuje, aby sa v obciach predpísanej päťdesiatky držali. Ak sa nebudú ponáhľať, nebudú ich ani toľko kontrolovať.Polícia vodičom odkazuje, aby sa v obciach predpísanej päťdesiatky držali. Ak sa nebudú ponáhľať, nebudú ich ani toľko kontrolovať. (Zdroj: SME – PETER ŽÁKOVIČ)

BRATISLAVA. Nový zákon o cestnej premávke si u vodičov vynútil rešpekt. Ukazujú to prvé štatistické údaje po mesiaci jeho platnosti.

Oproti vlaňajšiemu februáru klesol počet nehôd, ťažko zranených i usmrtených na cestách, a to pri menšom počte i objeme vybraných pokút. Ministerstvo vnútra upozorňuje, že nebyť tragickej zrážky vlaku s autobusom v Polomke, pri ktorej zahynulo dvanásť ľudí, mohli byť štatistiky ešte priaznivejšie. Kým vlani vo februári zahynulo na cestách 34 ľudí, tento rok to bolo 30.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

„Náš optimizmus je len mierny, objektívne môžeme zhodnotiť účinnosť zákona až po dlhšom období,“ komentuje situáciu minister vnútra Robert Kaliňák. Skúsenosti zo zahraničia hovoria, že po zavedení nového zákona sú vodiči opatrnejší a po niekoľkých mesiacoch sa vracajú k zlozvykom.

České varovanie Február 2009 Počet dopravných nehôd: 1677 (-2587 oproti februáru 2008) Ťažko zranení: 65 (-45) Usmrtení: 30 (-4) Počet vybraných pokút: 47 529 (-5267) Objem vybraných pokút: 1,916 milióna eur (-61 828 eur) Zdroj: Polícia SR

V Česku po zavedení bodového systému v júni 2006 počet smrteľných nehôd klesol v prvom štvrťroku oproti rovnakému obdobiu roku 2005 z 329 na 246. V treťom štvrťroku 2007 počet obetí opäť vyskočil na 345.

SkryťVypnúť reklamu

„Vodiči v prvých chvíľach nevedeli, čo majú od nového systému čakať a nevedeli, ako často budú kontroly, takže boli ostražití. Po prvých mesiacoch ostražitosť poklesla na predošlú úroveň,“ povedala česká policajná hovorkyňa Dagmar Bednarčíková.

„Medzi českým systémom a naším zákonom je zásadný rozdiel. Ak by sa situácia predsa len zopakovala, sme pripravení podniknúť ďalšie kroky na záchranu životov na cestách,“ hovorí Kaliňák.

Policajný prezident Ján Packa varuje, že ak sa zvýši počet nehôd a obetí, pribudne hliadok na cestách a pokuty budú vyberať na hornej hranici zákona.

Havárie po novom Výrazne nižší počet nehôd, 1677 oproti 4264 z vlaňajšieho februára spôsobilo aj to, že po novom sa za nehodu považuje havária, pri ktorej došlo na jednom z vozidiel k škode aspoň 3983 eur (120-tisíc korún). Ostatné havárie sú len škodové udalosti, ktoré polícia nerieši.

SkryťVypnúť reklamu

Vplyv na nehodovosť má aj počasie. Tohtoročný február bol podľa klimatológa Pavla Faška zo SHMÚ pre vodičov skôr zložitejší. „Priemerná teplota bola o tri stupne nižšia ako vlani a bolo aj podstatne viac zrážok, čo znamenalo aj viac snehu.“

Dopravný expert Jozef Drahovský si myslí, že ďalší vývoj určí najmä práca polície. „Keď sa ľudia s novými pravidlami a prístupom polície trochu oťukajú, určite sa to trochu uvoľní a posunie smerom k českému vývoju. Ale ak sa polícia sústredí na vážne porušenia a nie banality, pozitívny trend by mohol byť zachovaný.“

Packa: Ako vy, tak aj my

Policajný prezident JÁN PACKA hovorí, že o čo budú vodiči nezodpovednejší, o to vyššie pokuty dostanú.

Ako hodnotíte prvý mesiac nového zákona?

„Veľmi dobre. Zákon bol dostatočne propagovaný a vodiči si ho zobrali k srdcu. Ale je to iba prvý mesiac.“

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Koľko to vodičom vydrží?

„Vidím, že premávka sa upokojila. S disciplínou nemáme zásadný problém. Môže to byť aj prvotný šok zo zákona, ale pripomínanie vodičom, že zákon platí stále, je na nás, aby nenastal bumerangový efekt, že prvý mesiac dodržiavam predpisy, a keď zistím, že sa mi nič nestalo, rozbehnem sa ako predtým.“

Ako to chcete dosiahnuť?

„Chystáme ďalšie opatrenia, ktoré potvrdia, že zákon platí pre všetkých.“

Napríklad?

„Necháme si ich zatiaľ v zálohe. Ale napríklad zvýšime počet kontrol a ak bude treba aj postihy.“

Chcete pokuty zvýšiť?

„Ak sa pamätáte, povedal som, že vodiči budú prvé dva týždne jazdiť bez pokút a podľa toho, ako budú jazdiť, sa my budeme správať k nim. Správali sa vcelku slušne a my sme ich nedrali z kože. Pokiaľ zistíme, že to začnú zneužívať, pritvrdíme.“

SkryťVypnúť reklamu
reklama

To znamená vyššie pokuty, ako sú v sadzobníku?

„Policajt má manévrovací priestor od vybavovania niektorých priestupkov pohovorom až po najprísnejší trest. Polícia musí vždy reagovať na situáciu, a cieľom je bezpečnosť cestnej premávky a zníženie počtu mŕtvych na cestách. Pokiaľ sa bude zvyšovať, budeme aj my nekompromisní.“

Má na nižšom počte nehôd podiel aj zníženie rýchlosti v mestách?

„Určite, počet mŕtvych v mestách nebol veľký. Väčší podiel však mala zvýšená pozornosť za volantom.“

S ktorou novinkou majú vodiči najväčší problém?

„Je to práve päťdesiatka v obci, vodiči musia sledovať tachometer a aj dianie okolo seba, na čo neboli zvyknutí.“

Vy ste si už zvykli?

„Ale áno, človek má viac času pozerať sa po meste. Na čo som si stále nezvykol, sú nezmyselné štyridsiatky, ktoré ešte neboli odstránené.“

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Michal Piško

Pokutu si rozmyslia lacnejšie autá

Profesionálny vodič na nápravu agresívnych frajerov neverí.

KREMNICA. Prezident Slovenskej únie vodičov Ján Mlynár je aj po mesiaci platnosti cestného zákona presvedčený, že je v mnohom nedotiahnutý a zbytočný.

Ako profesionálny vodič je na cestách denne. Na arogancii vodičov v silných a drahých autách sa podľa neho veľa nezmenilo. Naraziť na vodičov, čo jazdia veľkou rýchlosťou cez obec, podľa neho nie je problém ani dnes.

Majiteľom takýchto áut je podľa neho úplne jedno, akú pokutu za prekročenie rýchlosti zaplatia. Naopak, až striktne dodržiavajú povolenú rýchlosť majitelia lacnejších áut. „Ak niekto zarobí 400 eur, dobre si rozmyslí, či dať na pokutu celý svoj plat,“ hovorí Mlynár.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zákon mohol riešiť úplne iné problémy, ako pásy či prilby pre cyklistov. Povinnosť ich nosenia mohla mať skôr odporúčací charakter.

Mlynár upozorňuje, že zákon vôbec nerieši policajnú ochranu v prípade nehody alebo pokazeného auta. „V Nemecku je úplne bežné, že polícia robí takúto asistenciu zadarmo a jej príslušníci sú s vami aj niekoľko hodín do vyriešenia problému. U nás sa zväčša dočkáme iba odpovede, že nemajú dosť ľudí.“

(eta)

Poznáme rýchle úseky

Polícia zverejnila zoznam 60 úsekov ciest, na ktorých sa bude dať v obci jazdiť rýchlejšie než päťdesiatkou.

BRATISLAVA. V Bratislave budú môcť šoféri zrýchliť na 17 miestach. Ide napríklad o Einsteinovu ulicu (70 kilometrov za hodinu), úsek na Dolnozemskej ceste (80 km/h) či úsek cesty na Senec od križovatky Zlaté piesky (80 km/h).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V Trnavskom kraji zrýchlia na piatich úsekoch, v Trenčianskom na troch a v Žilinskom dvanástich.

Zoznam úsekov nájdete na stránke www.policiasr.sk

Zrýchliť sa má vjazd do Žiliny po zjazde z diaľnice od Bratislavy (70 km/h) či jazda po obchvate. V Banskobystrickom kraji sa zvýši rýchlosť v Rimavskej Sobote (70 km/h). Jazdenie sa uvoľní na deviatich miestach v Prešovskom kraji a trinástich v Košickom.

(sita)

Autor: Michal Piško 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Za 30 rokov videl v autoškole všeličo. Vodiči už nie sú tak zruční
  2. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  3. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  4. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  6. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  1. Záhradkári, pracujte len ráno a večer
  2. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  3. OTS: LESY SR sa dištancujú od nepravdivých tvrdení
  4. Influenceri vzali na dovolenku ľudí, ktorých nepoznali
  5. Uprostred leta prichádza princ na bielom koni
  6. Letná revolúcia a špeciál o mužoch a našich svetoch
  7. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  8. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 16 840
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 8 103
  3. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 2 927
  4. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 2 924
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 363
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 225
  7. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 1 973
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 1 780
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Anna Miľanová: Moja kolorovaná kresba, Únik zo zle organizovaného chaosu...
  2. Martin Fronk: Maďarský Karibik
  3. Ján Raclavský: Smrtiaca kombinácia pre regióny: centralizácia politiky
  4. Marcel Rebro: Dúhová facka pre červených: Ako si Smeráci vylámali zuby na Volkswagene
  5. Jaroslav Liptak: Kde sme urobili chybu?
  6. Alexandra Drobná: Život z nadhľadu či s nadhľadom ?
  7. Angelika Herčková: Feministka: Keď sa vlastný názor stane "nadávkou"
  8. Marek Tocimák: Astronaut
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 26 429
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 16 527
  3. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 12 088
  4. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 7 562
  5. Juraj Kumičák: Ako Cyril a Metod fašistom pomáhali... 6 822
  6. Dávid Polák: Denník Dezoláta 6 455
  7. Martin Halás: Vypískali sme aj Čaputovú a Hegera. A nikto sa tým nechválil 4 242
  8. Ján Valchár: Delúzia solúnskych bratov plus novinky z frontu 3 786
  1. Marcel Rebro: Dúhová facka pre červených: Ako si Smeráci vylámali zuby na Volkswagene
  2. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii
  3. Marcel Rebro: Prezident v maskáčoch: Pellegrini sa ide hrať na vojačika, zatiaľ čo krajina horí
  4. INESS: Aké je (ne)produktívne zdravotníctvo?
  5. Marcel Rebro: Fico medzi čajom a oknom: Moskva nerada, keď sa kamoši pretvarujú
  6. Věra Tepličková: Krutá rana pre opozíciu: Minister Takáč opäť nakupoval potraviny
  7. Post Bellum SK: Pán minister, nacistickému Nemecku nikto nič neodpustil
  8. Marian Nanias: Systém emisných povoleniek v EÚ.
SkryťZatvoriť reklamu