SME
Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

Nový zákon upokojil cesty. Zatiaľ

Vodiči si dávajú pozor. V nepríjemnom februárovom počasí nehôd a úmrtí po zrážkach ubudlo. Český príklad varuje, že to dlho vydržať nemusí.

Polícia vodičom odkazuje, aby sa v obciach predpísanej päťdesiatky držali. Ak sa nebudú ponáhľať, nebudú ich ani toľko kontrolovať.Polícia vodičom odkazuje, aby sa v obciach predpísanej päťdesiatky držali. Ak sa nebudú ponáhľať, nebudú ich ani toľko kontrolovať. (Zdroj: SME – PETER ŽÁKOVIČ)

BRATISLAVA. Nový zákon o cestnej premávke si u vodičov vynútil rešpekt. Ukazujú to prvé štatistické údaje po mesiaci jeho platnosti.

Oproti vlaňajšiemu februáru klesol počet nehôd, ťažko zranených i usmrtených na cestách, a to pri menšom počte i objeme vybraných pokút. Ministerstvo vnútra upozorňuje, že nebyť tragickej zrážky vlaku s autobusom v Polomke, pri ktorej zahynulo dvanásť ľudí, mohli byť štatistiky ešte priaznivejšie. Kým vlani vo februári zahynulo na cestách 34 ľudí, tento rok to bolo 30.

„Náš optimizmus je len mierny, objektívne môžeme zhodnotiť účinnosť zákona až po dlhšom období,“ komentuje situáciu minister vnútra Robert Kaliňák. Skúsenosti zo zahraničia hovoria, že po zavedení nového zákona sú vodiči opatrnejší a po niekoľkých mesiacoch sa vracajú k zlozvykom.

České varovanie

Február 2009
  • Počet dopravných nehôd: 1677 (-2587 oproti februáru 2008)
  • Ťažko zranení: 65 (-45)
  • Usmrtení: 30 (-4)
  • Počet vybraných pokút: 47 529 (-5267)
  • Objem vybraných pokút: 1,916 milióna eur (-61 828 eur)
Zdroj: Polícia SR
V Česku po zavedení bodového systému v júni 2006 počet smrteľných nehôd klesol v prvom štvrťroku oproti rovnakému obdobiu roku 2005 z 329 na 246. V treťom štvrťroku 2007 počet obetí opäť vyskočil na 345.

„Vodiči v prvých chvíľach nevedeli, čo majú od nového systému čakať a nevedeli, ako často budú kontroly, takže boli ostražití. Po prvých mesiacoch ostražitosť poklesla na predošlú úroveň,“ povedala česká policajná hovorkyňa Dagmar Bednarčíková.

„Medzi českým systémom a naším zákonom je zásadný rozdiel. Ak by sa situácia predsa len zopakovala, sme pripravení podniknúť ďalšie kroky na záchranu životov na cestách,“ hovorí Kaliňák.

Policajný prezident Ján Packa varuje, že ak sa zvýši počet nehôd a obetí, pribudne hliadok na cestách a pokuty budú vyberať na hornej hranici zákona.

Havárie po novom

Výrazne nižší počet nehôd, 1677 oproti 4264 z vlaňajšieho februára spôsobilo aj to, že po novom sa za nehodu považuje havária, pri ktorej došlo na jednom z vozidiel k škode aspoň 3983 eur (120-tisíc korún). Ostatné havárie sú len škodové udalosti, ktoré polícia nerieši.

Vplyv na nehodovosť má aj počasie. Tohtoročný február bol podľa klimatológa Pavla Faška zo SHMÚ pre vodičov skôr zložitejší. „Priemerná teplota bola o tri stupne nižšia ako vlani a bolo aj podstatne viac zrážok, čo znamenalo aj viac snehu.“

Dopravný expert Jozef Drahovský si myslí, že ďalší vývoj určí najmä práca polície. „Keď sa ľudia s novými pravidlami a prístupom polície trochu oťukajú, určite sa to trochu uvoľní a posunie smerom k českému vývoju. Ale ak sa polícia sústredí na vážne porušenia a nie banality, pozitívny trend by mohol byť zachovaný.“

Packa: Ako vy, tak aj my

Policajný prezident JÁN PACKA hovorí, že o čo budú vodiči nezodpovednejší, o to vyššie pokuty dostanú.

Ako hodnotíte prvý mesiac nového zákona?

„Veľmi dobre. Zákon bol dostatočne propagovaný a vodiči si ho zobrali k srdcu. Ale je to iba prvý mesiac.“

Koľko to vodičom vydrží?

„Vidím, že premávka sa upokojila. S disciplínou nemáme zásadný problém. Môže to byť aj prvotný šok zo zákona, ale pripomínanie vodičom, že zákon platí stále, je na nás, aby nenastal bumerangový efekt, že prvý mesiac dodržiavam predpisy, a keď zistím, že sa mi nič nestalo, rozbehnem sa ako predtým.“

Ako to chcete dosiahnuť?

„Chystáme ďalšie opatrenia, ktoré potvrdia, že zákon platí pre všetkých.“

Napríklad?

„Necháme si ich zatiaľ v zálohe. Ale napríklad zvýšime počet kontrol a ak bude treba aj postihy.“

Chcete pokuty zvýšiť?

„Ak sa pamätáte, povedal som, že vodiči budú prvé dva týždne jazdiť bez pokút a podľa toho, ako budú jazdiť, sa my budeme správať k nim. Správali sa vcelku slušne a my sme ich nedrali z kože. Pokiaľ zistíme, že to začnú zneužívať, pritvrdíme.“

To znamená vyššie pokuty, ako sú v sadzobníku?

„Policajt má manévrovací priestor od vybavovania niektorých priestupkov pohovorom až po najprísnejší trest. Polícia musí vždy reagovať na situáciu, a cieľom je bezpečnosť cestnej premávky a zníženie počtu mŕtvych na cestách. Pokiaľ sa bude zvyšovať, budeme aj my nekompromisní.“

Má na nižšom počte nehôd podiel aj zníženie rýchlosti v mestách?

„Určite, počet mŕtvych v mestách nebol veľký. Väčší podiel však mala zvýšená pozornosť za volantom.“

S ktorou novinkou majú vodiči najväčší problém?

„Je to práve päťdesiatka v obci, vodiči musia sledovať tachometer a aj dianie okolo seba, na čo neboli zvyknutí.“

Vy ste si už zvykli?

„Ale áno, človek má viac času pozerať sa po meste. Na čo som si stále nezvykol, sú nezmyselné štyridsiatky, ktoré ešte neboli odstránené.“

Michal Piško
Pokutu si rozmyslia lacnejšie autá

Profesionálny vodič na nápravu agresívnych frajerov neverí.

KREMNICA. Prezident Slovenskej únie vodičov Ján Mlynár je aj po mesiaci platnosti cestného zákona presvedčený, že je v mnohom nedotiahnutý a zbytočný.

Ako profesionálny vodič je na cestách denne. Na arogancii vodičov v silných a drahých autách sa podľa neho veľa nezmenilo. Naraziť na vodičov, čo jazdia veľkou rýchlosťou cez obec, podľa neho nie je problém ani dnes.

Majiteľom takýchto áut je podľa neho úplne jedno, akú pokutu za prekročenie rýchlosti zaplatia. Naopak, až striktne dodržiavajú povolenú rýchlosť majitelia lacnejších áut. „Ak niekto zarobí 400 eur, dobre si rozmyslí, či dať na pokutu celý svoj plat,“ hovorí Mlynár.

Zákon mohol riešiť úplne iné problémy, ako pásy či prilby pre cyklistov. Povinnosť ich nosenia mohla mať skôr odporúčací charakter.

Mlynár upozorňuje, že zákon vôbec nerieši policajnú ochranu v prípade nehody alebo pokazeného auta. „V Nemecku je úplne bežné, že polícia robí takúto asistenciu zadarmo a jej príslušníci sú s vami aj niekoľko hodín do vyriešenia problému. U nás sa zväčša dočkáme iba odpovede, že nemajú dosť ľudí.“

(eta)
Poznáme rýchle úseky

Polícia zverejnila zoznam 60 úsekov ciest, na ktorých sa bude dať v obci jazdiť rýchlejšie než päťdesiatkou.

BRATISLAVA. V Bratislave budú môcť šoféri zrýchliť na 17 miestach. Ide napríklad o Einsteinovu ulicu (70 kilometrov za hodinu), úsek na Dolnozemskej ceste (80 km/h) či úsek cesty na Senec od križovatky Zlaté piesky (80 km/h).

V Trnavskom kraji zrýchlia na piatich úsekoch, v Trenčianskom na troch a v Žilinskom dvanástich.
Zoznam úsekov nájdete na stránke www.policiasr.sk

Zrýchliť sa má vjazd do Žiliny po zjazde z diaľnice od Bratislavy (70 km/h) či jazda po obchvate. V Banskobystrickom kraji sa zvýši rýchlosť v Rimavskej Sobote (70 km/h). Jazdenie sa uvoľní na deviatich miestach v Prešovskom kraji a trinástich v Košickom.

(sita)

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  4. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  5. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  6. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  7. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  8. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  9. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  10. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  1. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  4. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  5. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  6. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  7. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  8. Škola môže vyzerať aj inak!
  9. UNIQA preberá na Slovensku aj dôchodkové fondy AXA
  10. Využite dovoz tovaru do 24 hodín a zadarmo
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 34 698
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 129
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 21 282
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 18 772
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 13 547
  6. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 739
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 060
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 434
  9. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 11 361
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 602
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Ondreja Podstupku

Vláda nezvláda slová a môže to stáť životy

Stručný návod na lepšie hospodárenie s dôverou.

Premiér Matovič (OĽaNO) počas tlačovej konferencie ku kompenzačných schémam.

Koronavírus: Na Slovensku pribudlo 2 785 prípadov a 16 úmrtí (minúta po minúte)

Celkovo sa koronavírusom na Slovensku nakazilo 51 728. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 200 obetí.

Minister obrany Jaroslav Naď.

Útočník v Nice zabil troch ľudí, viacerí sú zranení

Vo Francúzsku platí vysoká výstraha pred teroristickým útokmi.

Dnes píše Elena Eleková

Nie, nečaká nás sloboda s dvoma negatívnymi testami vo vrecku

To je vec, ktorú robí vláda zle: nehovorí otvorene ľuďom, čo ich čaká.

Elena Eleková

Neprehliadnite tiež

Citroën C3

Ostrý Hyundai i20N má pripomenúť zážitok z rally

Za príplatok môže mať auto aj samosvorný diferenciál.

Hyundai i20 N

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.

Ktoré autá si Slováci kupujú najčastejšie?

V kurze ostávajú hlavne hatchbacky.

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.