SME
Utorok, 27. september, 2022 | Meniny má Cyprián

Nový zákon upokojil cesty. Zatiaľ

Vodiči si dávajú pozor. V nepríjemnom februárovom počasí nehôd a úmrtí po zrážkach ubudlo. Český príklad varuje, že to dlho vydržať nemusí.

Polícia vodičom odkazuje, aby sa v obciach predpísanej päťdesiatky držali. Ak sa nebudú ponáhľať, nebudú ich ani toľko kontrolovať.Polícia vodičom odkazuje, aby sa v obciach predpísanej päťdesiatky držali. Ak sa nebudú ponáhľať, nebudú ich ani toľko kontrolovať. (Zdroj: SME – PETER ŽÁKOVIČ)

BRATISLAVA. Nový zákon o cestnej premávke si u vodičov vynútil rešpekt. Ukazujú to prvé štatistické údaje po mesiaci jeho platnosti.

Oproti vlaňajšiemu februáru klesol počet nehôd, ťažko zranených i usmrtených na cestách, a to pri menšom počte i objeme vybraných pokút. Ministerstvo vnútra upozorňuje, že nebyť tragickej zrážky vlaku s autobusom v Polomke, pri ktorej zahynulo dvanásť ľudí, mohli byť štatistiky ešte priaznivejšie. Kým vlani vo februári zahynulo na cestách 34 ľudí, tento rok to bolo 30.

„Náš optimizmus je len mierny, objektívne môžeme zhodnotiť účinnosť zákona až po dlhšom období,“ komentuje situáciu minister vnútra Robert Kaliňák. Skúsenosti zo zahraničia hovoria, že po zavedení nového zákona sú vodiči opatrnejší a po niekoľkých mesiacoch sa vracajú k zlozvykom.

České varovanie

Február 2009
  • Počet dopravných nehôd: 1677 (-2587 oproti februáru 2008)
  • Ťažko zranení: 65 (-45)
  • Usmrtení: 30 (-4)
  • Počet vybraných pokút: 47 529 (-5267)
  • Objem vybraných pokút: 1,916 milióna eur (-61 828 eur)
Zdroj: Polícia SR
V Česku po zavedení bodového systému v júni 2006 počet smrteľných nehôd klesol v prvom štvrťroku oproti rovnakému obdobiu roku 2005 z 329 na 246. V treťom štvrťroku 2007 počet obetí opäť vyskočil na 345.

„Vodiči v prvých chvíľach nevedeli, čo majú od nového systému čakať a nevedeli, ako často budú kontroly, takže boli ostražití. Po prvých mesiacoch ostražitosť poklesla na predošlú úroveň,“ povedala česká policajná hovorkyňa Dagmar Bednarčíková.

„Medzi českým systémom a naším zákonom je zásadný rozdiel. Ak by sa situácia predsa len zopakovala, sme pripravení podniknúť ďalšie kroky na záchranu životov na cestách,“ hovorí Kaliňák.

Policajný prezident Ján Packa varuje, že ak sa zvýši počet nehôd a obetí, pribudne hliadok na cestách a pokuty budú vyberať na hornej hranici zákona.

Havárie po novom

Výrazne nižší počet nehôd, 1677 oproti 4264 z vlaňajšieho februára spôsobilo aj to, že po novom sa za nehodu považuje havária, pri ktorej došlo na jednom z vozidiel k škode aspoň 3983 eur (120-tisíc korún). Ostatné havárie sú len škodové udalosti, ktoré polícia nerieši.

Vplyv na nehodovosť má aj počasie. Tohtoročný február bol podľa klimatológa Pavla Faška zo SHMÚ pre vodičov skôr zložitejší. „Priemerná teplota bola o tri stupne nižšia ako vlani a bolo aj podstatne viac zrážok, čo znamenalo aj viac snehu.“

Dopravný expert Jozef Drahovský si myslí, že ďalší vývoj určí najmä práca polície. „Keď sa ľudia s novými pravidlami a prístupom polície trochu oťukajú, určite sa to trochu uvoľní a posunie smerom k českému vývoju. Ale ak sa polícia sústredí na vážne porušenia a nie banality, pozitívny trend by mohol byť zachovaný.“

Packa: Ako vy, tak aj my

Policajný prezident JÁN PACKA hovorí, že o čo budú vodiči nezodpovednejší, o to vyššie pokuty dostanú.

Ako hodnotíte prvý mesiac nového zákona?

„Veľmi dobre. Zákon bol dostatočne propagovaný a vodiči si ho zobrali k srdcu. Ale je to iba prvý mesiac.“

Koľko to vodičom vydrží?

„Vidím, že premávka sa upokojila. S disciplínou nemáme zásadný problém. Môže to byť aj prvotný šok zo zákona, ale pripomínanie vodičom, že zákon platí stále, je na nás, aby nenastal bumerangový efekt, že prvý mesiac dodržiavam predpisy, a keď zistím, že sa mi nič nestalo, rozbehnem sa ako predtým.“

Ako to chcete dosiahnuť?

„Chystáme ďalšie opatrenia, ktoré potvrdia, že zákon platí pre všetkých.“

Napríklad?

„Necháme si ich zatiaľ v zálohe. Ale napríklad zvýšime počet kontrol a ak bude treba aj postihy.“

Chcete pokuty zvýšiť?

„Ak sa pamätáte, povedal som, že vodiči budú prvé dva týždne jazdiť bez pokút a podľa toho, ako budú jazdiť, sa my budeme správať k nim. Správali sa vcelku slušne a my sme ich nedrali z kože. Pokiaľ zistíme, že to začnú zneužívať, pritvrdíme.“

To znamená vyššie pokuty, ako sú v sadzobníku?

„Policajt má manévrovací priestor od vybavovania niektorých priestupkov pohovorom až po najprísnejší trest. Polícia musí vždy reagovať na situáciu, a cieľom je bezpečnosť cestnej premávky a zníženie počtu mŕtvych na cestách. Pokiaľ sa bude zvyšovať, budeme aj my nekompromisní.“

Má na nižšom počte nehôd podiel aj zníženie rýchlosti v mestách?

„Určite, počet mŕtvych v mestách nebol veľký. Väčší podiel však mala zvýšená pozornosť za volantom.“

S ktorou novinkou majú vodiči najväčší problém?

„Je to práve päťdesiatka v obci, vodiči musia sledovať tachometer a aj dianie okolo seba, na čo neboli zvyknutí.“

Vy ste si už zvykli?

„Ale áno, človek má viac času pozerať sa po meste. Na čo som si stále nezvykol, sú nezmyselné štyridsiatky, ktoré ešte neboli odstránené.“

Michal Piško
Pokutu si rozmyslia lacnejšie autá

Profesionálny vodič na nápravu agresívnych frajerov neverí.

KREMNICA. Prezident Slovenskej únie vodičov Ján Mlynár je aj po mesiaci platnosti cestného zákona presvedčený, že je v mnohom nedotiahnutý a zbytočný.

Ako profesionálny vodič je na cestách denne. Na arogancii vodičov v silných a drahých autách sa podľa neho veľa nezmenilo. Naraziť na vodičov, čo jazdia veľkou rýchlosťou cez obec, podľa neho nie je problém ani dnes.

Majiteľom takýchto áut je podľa neho úplne jedno, akú pokutu za prekročenie rýchlosti zaplatia. Naopak, až striktne dodržiavajú povolenú rýchlosť majitelia lacnejších áut. „Ak niekto zarobí 400 eur, dobre si rozmyslí, či dať na pokutu celý svoj plat,“ hovorí Mlynár.

Zákon mohol riešiť úplne iné problémy, ako pásy či prilby pre cyklistov. Povinnosť ich nosenia mohla mať skôr odporúčací charakter.

Mlynár upozorňuje, že zákon vôbec nerieši policajnú ochranu v prípade nehody alebo pokazeného auta. „V Nemecku je úplne bežné, že polícia robí takúto asistenciu zadarmo a jej príslušníci sú s vami aj niekoľko hodín do vyriešenia problému. U nás sa zväčša dočkáme iba odpovede, že nemajú dosť ľudí.“

(eta)
Poznáme rýchle úseky

Polícia zverejnila zoznam 60 úsekov ciest, na ktorých sa bude dať v obci jazdiť rýchlejšie než päťdesiatkou.

BRATISLAVA. V Bratislave budú môcť šoféri zrýchliť na 17 miestach. Ide napríklad o Einsteinovu ulicu (70 kilometrov za hodinu), úsek na Dolnozemskej ceste (80 km/h) či úsek cesty na Senec od križovatky Zlaté piesky (80 km/h).

V Trnavskom kraji zrýchlia na piatich úsekoch, v Trenčianskom na troch a v Žilinskom dvanástich.
Zoznam úsekov nájdete na stránke www.policiasr.sk

Zrýchliť sa má vjazd do Žiliny po zjazde z diaľnice od Bratislavy (70 km/h) či jazda po obchvate. V Banskobystrickom kraji sa zvýši rýchlosť v Rimavskej Sobote (70 km/h). Jazdenie sa uvoľní na deviatich miestach v Prešovskom kraji a trinástich v Košickom.

(sita)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zákazníci OMV môžu vrátiť prírode kúsok lesa
  2. Jazdíte na pneumatikách Continental?
  3. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  4. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  5. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  6. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  7. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  8. Sledujte príjem živín u starých rodičov
  1. Jazdíte na pneumatikách Continental?
  2. Rebríček úsporných ojazdených vozidiel
  3. 4-dňový pracovný režim spoločnosti NN Slovensko získal ocenenie
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  5. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  6. J&T BANKA upriamuje pozornosť na ochranu morských ekosystémov
  7. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  8. Spolu tvoríme inkluzívne susedstvá
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 12 626
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 10 709
  3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 858
  4. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč? 3 499
  5. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 3 441
  6. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 409
  7. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 118
  8. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 1 894
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ukrajinský prezident Zelenskyj navštívil v stredu Izjum.

V čom je neočakávaný ukrajinský vývoj nádejou pre Slovensko.


23 h
Igor Matovič nikde neodchádza a vláda Eduarda Hegera ide do menšiny.

Ministrom financií je človek, ktorý sa ani nesnaží predstierať, že sa venuje svojej práci.


Rado Baťo 3 h
Ekonóm a vedúci výskumného tímu Oranžová obálka Ján Šebo.

Problém sa týka vekovo starších sporiteľov a novela zákona ho nerieši, vysvetľuje ekonóm Šebo.


21 h
Dmitrij Medvedev.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 4 ďalší 14 h

Blogy SME

  1. Robert Puk: Prečo chcel starosta Rudolf Kusý zadĺžiť mestskú časť Bratislava Nové-Mesto?
  2. Anna Miľanová: Svet dobra... 2022
  3. Milan Polešenský: Ktoré sú najlepšie a najhoršie miesta v Petržalke? Máme pocitovú mapu.
  4. Irena Šimuneková: Na výlet s deťmi - Oselný vrch
  5. Miroslav Ferkl: Ríša zla
  6. Eva Gallova: Pripravujete sa na zimu bez plynu?
  7. Marek Kytka: Slafkovský s Mešárom zažili neúspešný debut ... Tatar skóroval hneď v úvode prípravy!
  8. Věra Tepličková: V Česku sa zbláznili. Chcú, aby sme plnili medzinárodné dohody
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 329
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 730
  3. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 403
  4. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 5 036
  5. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 4 271
  6. Milan Removčík: Vlakom do Splitu. 3 599
  7. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 304
  8. Ján Valchár: Denacifikované kormorány a úspešná ruská protidefenzíva 3 263
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu