ŽENEVA. V predvečer prvého novinárskeho dňa 79. ročníka ženevského autosalónu koncern Oficiálny večer nabitý informáciami na záver okorenila americká speváčka Pink, ktorá v rámci krátkej koncertnej šou v premiére zaspievala pieseň z reklamného spotu na nový VW Polo.
Yeti naživo
Keď som pred niekoľkými dňami videl prvé špionážne snímky reálneho, už hotového Yetiho, pripomínal mi trochu Daciu Logan kombi. Na snímkach vyzeral ako mierne dvihnutý kombík s dlhým rázvorom náprav, teda stavbou karosérie na míle vzdialenou tomu, čo som na základe pôvodnej štúdie očakával.
Našťastie naživo vyzerá úplne inak. Je kratší, kompaktnejší a výškou karosérie má bližšie ku kategórii SUV než ku kombíkom. Musím súhlasiť s výrobcom, že vzhľad sériového vozidla na 80 až 90% zodpovedá rovnomennému konceptu predstavenému v roku 2005. Rozdiel je len v tom, že kľučky zadných bočných dverí nájdete na klasickom mieste a zadné svetlá nie sú integrované do zadných stĺpikov.
Platforma Octavie potvrdená
Novinka je postavená na platforme Octavie II, s ktorou ju vraj z výrobného hľadiska spája viac dielov než je na prvý pohľad vidno. Od nej prebrala tiež pohon všetkých štyroch kolies s elektronicky ovládanou medzinápravovou spojkou Haldex.
Dá sa teda predpokladať, že aj rázvor náprav bude približne rovnaký. Jediný údaj o mierach auta, ktorý poznáme, je dĺžka 4,2 m. Ostatné parametre a technické podrobnosti výrobca zatiaľ tají. Vieme len, že v dvojmiestnej „dodávkovej" úprave odvezie až 1760 l batožiny. Vzhľadom na celkovú dĺžku auta a pohon 4x4 môžeme teda za hlavných konkurentov Yetiho považovať Toyotu RAV4, Suzuki Grand Vitara, Nissan Qashqai, ale aj Kiu Soul, pretože podobne ako Qashqai aj Yeti sa bude vyrábať aj s pohonom iba prednej nápravy.
Vzdušný a variabilný interiér
V čase krízy asi nikoho neprekvapí, ak sa výrobcovia snažia jednotlivé diely aplikovať v čo najväčšom počte modelov. Súčasný tlak na cenu vozidiel a znižovanie výrobných nákladov je enormný, preto Yeti využíva mnoho prvkov a dielov zo sesterských modelov. V kokpite napríklad hojne čerpal z faceliftovanej Octavie a Superba. Zadná časť bola zase inšpirovaná Roomsterom, vrátane troch samostatných zadných sedadiel. Presnejšie povedané, Yeti má tvarovo aj konštrukčne úplne tie isté zadné sedačky ako Roomster, len s iným čalúnením.
Dve krajné sú väčšie a stredné sedadlo, ktoré zároveň môže plniť funkciu lakťovej opierky alebo odkladacieho stolíka, je užšie. Všetky tri sedadlá sa dajú samostatne posúvať, sklápať a úplne vybrať, čím interiér získal náskok vo variabilite usporiadania vnútorného priestoru pred konkurenciou. Miesta je dnu nadpriemerne veľa vo všetkých smeroch. Rodinne založených zákazníkov poteší tiež pohľad do batožinového priestoru s množstvom chytrých fixovacích patentov na batožinu, ktorý má podľa môjho odhadu objem aspoň 500 litrov.
V porovnaní s originálnym exteriérom, ktorý nikoho nekopíruje, pôsobí interiér konzervatívnejším a fádnejším dojmom. Neprináša žiadne novinky ani revolučné riešenia, len umne kombinuje praktické a funkčné prvky, ktoré zaznamenali úspech v sesterských modeloch. Na auto tejto kategórie to však rozhodne stačí, zvlášť keď kvalita a spracovanie je na tradične vysokej úrovni a cenou by ho chcel náš importér priblížiť Octavii.
Len nové motory
Yetiho budú poháňať výhradne prepĺňané benzínové aj naftové agregáty najmodernejšej konštrukcie. Dôležitou vstupnou bránou do tohto segmentu bude základný model so zážihovým štvorvalcom 1.2 TSI (77 kW/105 k) a pohonom iba prednej nápravy. Zatiaľ jedinou benzínovou štvorkolkou má byť verzia 1.8 TSI (118 kW/160 k). Naftu zastúpi nový 2,0-litrový štvorvalec so vstrekovaním common-rail, dodávaný vo všetkých troch výkonových prevedeniach - 81 kW/110 k (4x2 aj 4x4), 103 kW/140 k (4x4) a 125 kW/170 k (4x4).
Malý Golf
Druhým vrcholom večera bolo odhalenie nového Volkswagenu Polo, ktorý je krajší, bezpečnejší a vo vnútri hodnotnejšie spracovaný.
Po uvedení nového Pola na trh nastanú pre Škodu Fabia asi ťažké časy. Malý Volkswagen, ktorý akoby z oka vypadol novému Golfu, využíva novšiu techniku a vyzerá neporovnateľne lepšie. Karoséria atletických tvarov priam srší dynamikou a na to dnes Európa letí.
Podobne ako exteriér aj kompletne prepracovaný interiér vsadil na úspešnejšieho brata Golfa. Z neho pochádzajú hodnotnejšie plasty, volant aj stredový ovládací panel.
Výrobca tvrdí, že nové Polo v porovnaní s predchodcom podrástlo o 36 mm do dĺžky a 32 mm do šírky. Po usadnutí na predné aj zadné sedadlá som však nemal pocit, že by sa v tomto smere niečo zlepšilo. Priestorové pomery sa mi zdajú byť rovnaké a ako v predošlom modeli. Preto v tejto oblasti bude mať Fabia zjavne navrch.
Sedem motorov a ESP v štandarde
Jedným z cieľov konštruktérov pri vývoji nového Pola bolo dosiahnuť čo najvyššiu aktívnu a pasívnu úroveň bezpečnosti. Volkswagen sa netají ambíciou získať najvyššie ocenenie v nárazových testoch Euro NCAP, preto Polo už v štandarde dostane systém ESP, kombinované hlavové airbagy ako aj akívne opierky hlavy. Bezpečnosť detí majú zvýšiť úchyty Isofix na zadných sedadlách v základnej výbave.
Na začiatok príde Polo do predaja so 4 benzínovými a 3 naftovými motormi. Z benzínov tri dobre poznáte (1.2 44 kW/60 k, 1.2 51 kW/70 k, 1.4 63 kW/85 k). Štvrtým je nový prepĺňaný zážihový štvorvalec 1.2 TSI s výkonom 77 kW/105 k, ktorý v priemere spotrebuje len 5,5 l/100 km.
Naftovú ponuku pokryje taktiež úplne nový 1,6 l turbodiesel so vstrekovaním common-rail. Na výber budú až tri výkonové verzie - 55 kW/75 k, 66 kW/90 k a 77 kW/105. Najúspornejší model VV Polo Blumotion (1.6 TDI 66 kW/90 k) spotrebuje podľa výrobcu iba 3,8 l/100 km a do ovzdušia vypustí 96 g/km emisií CO2.
Predaj odštartuje už v marci
Na nemeckom trhu začnú nové Polo predávať už 5. marca. Základná cena bohato vybaveného 3-dverového modelu bude začínať od 12.150 Eur, čo je na náš trh dosť vysoká suma. Očakávame preto, že slovenský importér zvolí radšej menšiu základnú výbavu, aby cenu stlačil čo najnižšie. Na Slovensko sa nové Polo dostane v priebehu mája.