SME
Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

Zima prederavila naše cesty

Mnohé cesty najmä nižších tried sa na jar menia na prekážkové dráhy.

Opravy sú efektívne, keď  sa porušené časti cesty vo väčšom odfrézujú a  zarovnajú asfaltovým betónom.Opravy sú efektívne, keď sa porušené časti cesty vo väčšom odfrézujú a zarovnajú asfaltovým betónom. (Zdroj: SME – PETER ŽÁKOVIČ)

BRATISLAVA. Vodič Kazimír Maťo vošiel vlani v Pezinku prednými kolesami auta do neoznačeného výkopu. Plynový ventil v jame mu pretrhol pneumatiku, poškodil disk kolesa a blatník.

Náklady na opravu auta a požičanie náhradného vozidla ho vyšli na asi 2-tisíc eur (60-tisíc korún). Poisťovňa mu z havarijnej poistky preplatila 1600 eur (48-tisíc korún). Aj jeho skúsenosť je návodom pre vodičov, ktorí si na cestách zničených po tejto zime poškodia svoje auto. Za výmoľ im zaplatia poisťovne.

Vinníkom nehody v prípade Maťa napokon nebol správca komunikácie, ktorý rozkopávku neoznačil, či plynári. Vyšetrovanie polície ukázalo, že z označenej cesty ukradli značku.

Za označený výmoľ správca zodpovednosť nenesie

Ak si vodič poškodí auto pre zlý stav cesty, má nárok na uhradenie škody. Za vozovku zodpovedajú ich správcovia. Diaľnice spravuje Národná diaľničná spoločnosť, cesty I. triedy Slovenská správa ciest, cesty II. a III. triedy župy a miestne komunikácie mestá a obce.

Kliknite - obrázok zväčšíte

Riziko nabehnutia na výmoľ sa zvyšuje najmä na jar. Sneh a ľad načaté cesty ešte viac potrhajú, oprava ciest je v zime aj niekoľkonásobne drahšia. S blížiacou sa jarou na cestách pribúdajú značky upozorňujúce na výtlky.
Ak je nebezpečný úsek označený značkou, vodič tomu musí prispôsobiť jazdu a za prípadnú nehodu už vlastník cesty nezodpovedá. Správcovia ciest každoročne do opráv ciest investujú milióny eur. Ak by chyby neodstránili, dopravné úrady im môžu uložiť vysoké pokuty.

Realita je taká, že správcovia ciest majú peniaze iba na najnutnejšie zaplátanie výmoľov, ktoré sa na rovnakom mieste o rok objavia znova.

Cesty si poisťujú

„Vlani sme opravili asi 50 kilometrov z 1500 kilometrov našich ciest za zhruba 200 miliónov korún,“ vypočítava ešte v starej mene riaditeľ správy ciest trenčianskej župy Stanislav Lališ.
„Napriek tomu sme pri vlaňajšej jarnej obhliadke vyčíslili len najnutnejšie náklady na opravy na asi 1,3 miliardy korún.“

Pri porovnaní so stavom spred roka 2004, kedy prešla správa ciest II. a III. triedy zo Slovenskej správy ciest na župy, je to podľa Stanislava Ladiša obrovský rozdiel. „Správa ciest investovala najmä do ciest I. triedy, do ciest II. triedy len sporadicky a do trojok takmer vôbec,“ tvrdí.

Správcovia ciest sa škodám spôsobených stavom cesty snažia vyhnúť aj poistením zodpovednosti za škodu. Náklady na opravu auta poškodeného na výmoľoch za nich potom hradí poisťovňa.
Napríklad Slovenská správa ciest, ktorá po Slovensku spravuje asi tritisíc kilometrov ciest, platí za poistenie každý rok až 597 490 eur (18 miliónov korún).

Správcovia, ktorí poistení nie sú, vedú s poisťovňami a vodičmi spory pred súdmi. Bratislavský magistrát prehral podľa hovorkyne Evy Chudinovej vlani len dva alebo tri takéto spory.

Sú to len záplaty

O stave ciest sme sa rozprávali s prednostom Krajského dopravného úradu v Trnave RUDOLFOM KORMÚTHOM.

Kto kontroluje stav ciest?
„My, ako krajské a obvodné dopravné úrady, robíme na cestách štátny odborný dozor, čo je fyzické kontrolovanie značenia a stavu ciest.“

Aký je postup, keď zistíte výmoľ?
„Okamžite o tom upovedomíme správcu cesty. Ten je povinný chybu bezodkladne odstrániť. Pokiaľ to nie je ihneď možné, je povinný úsek okamžite zabezpečiť výstražnou značkou.“

Čo ak správca chybu dlhšie neodstraňuje?
„Zákon nám umožňuje uložiť pokutu až do 33 193 eur.“

Ukladáte pokuty bežne?
„Na odstránenie chyby vždy nechávame istý čas, napríklad týždeň. Potom ide ešte opätovná výzva, správcovia chybu väčšinou odstránia. Častejšie riešime prípady, keď napríklad vodári alebo plynári nedajú rozkopanú cestu do pôvodného stavu.“

Prečo sú naše cesty v takom zlom stave?
„Na cestách, najmä nižších tried, sa desaťročia robili iba kozmetické úpravy. Opravil sa jeden výtlk a vedľa vznikol ďalší. Možno 70 percent ciest by potrebovalo komplexnú rekonštrukciu, vymeniť všetky vrstvy podložia, nielen vrchný asfaltový koberec. Cesty neboli projektované na takú premávku a záťaž. V minulosti jazdili nákladné autá vážiace 12 ton, dnes aj 70. Ak aj koberec vymeníme, ťažké autá ho na rozsypanom podloží za rok ­dva roztlačia a opäť vznikajú koľaje a výmole. Kompletná rekonštrukcia kilometra cesty II. triedy stojí aj desať miliónov korún (332­tisíc eur).“

Prečo bývajú cesty najhoršie na jar?
„Na mnohých cestách je sieťový rozpad, asfalt je popukaný ako sieťka. Keď v puklinách v zime zamrzne voda, ľad sa rozťahuje a trhliny sa zväčšujú. Kým je zima, ešte to drží. Keď sa voda roztopí a odtečie, cesta sa rozpadá."

Michal Piško
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  4. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  5. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  6. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  7. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  8. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  9. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  10. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  1. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  4. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  5. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  8. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 34 798
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 187
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 20 321
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 114
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 14 183
  6. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 191
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 124
  8. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 11 895
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 360
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 517
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zmenka podľa predchádzajúceho vzoru, ktorá je už opatrená podpisom a bezpečnostným prvkom.

Koronavírus: Na Slovensku pribudlo 2 785 prípadov a 16 úmrtí (minúta po minúte)

Celkovo sa koronavírusom na Slovensku nakazilo 51 728. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 200 obetí.

Minister obrany Jaroslav Naď.
Autorská strana Ondreja Podstupku

Vláda nezvláda slová a môže to stáť životy

Stručný návod na lepšie hospodárenie s dôverou.

Premiér Matovič (OĽaNO) počas tlačovej konferencie ku kompenzačných schémam.
Dnes píše Elena Eleková

Nie, nečaká nás sloboda s dvoma negatívnymi testami vo vrecku

To je vec, ktorú robí vláda zle: nehovorí otvorene ľuďom, čo ich čaká.

Elena Eleková
CYNICKÁ OBLUDA

Ďakujeme Kotlebovi

Kotleba vo videu odporúčal, ako sa majú jeho nasledovníci vysporiadať s koronou. Ďakujeme.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Lupo 3L
Citroën C3

Ostrý Hyundai i20N má pripomenúť zážitok z rally

Za príplatok môže mať auto aj samosvorný diferenciál.

Hyundai i20 N

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.