SME

Zima prederavila naše cesty

Mnohé cesty najmä nižších tried sa na jar menia na prekážkové dráhy.

Opravy sú efektívne, keď  sa porušené časti cesty vo väčšom odfrézujú a  zarovnajú asfaltovým betónom.Opravy sú efektívne, keď sa porušené časti cesty vo väčšom odfrézujú a zarovnajú asfaltovým betónom. (Zdroj: SME – PETER ŽÁKOVIČ)

BRATISLAVA. Vodič Kazimír Maťo vošiel vlani v Pezinku prednými kolesami auta do neoznačeného výkopu. Plynový ventil v jame mu pretrhol pneumatiku, poškodil disk kolesa a blatník.

Náklady na opravu auta a požičanie náhradného vozidla ho vyšli na asi 2-tisíc eur (60-tisíc korún). Poisťovňa mu z havarijnej poistky preplatila 1600 eur (48-tisíc korún). Aj jeho skúsenosť je návodom pre vodičov, ktorí si na cestách zničených po tejto zime poškodia svoje auto. Za výmoľ im zaplatia poisťovne.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vinníkom nehody v prípade Maťa napokon nebol správca komunikácie, ktorý rozkopávku neoznačil, či plynári. Vyšetrovanie polície ukázalo, že z označenej cesty ukradli značku.

SkryťVypnúť reklamu

Za označený výmoľ správca zodpovednosť nenesie

Ak si vodič poškodí auto pre zlý stav cesty, má nárok na uhradenie škody. Za vozovku zodpovedajú ich správcovia. Diaľnice spravuje Národná diaľničná spoločnosť, cesty I. triedy Slovenská správa ciest, cesty II. a III. triedy župy a miestne komunikácie mestá a obce.

Kliknite - obrázok zväčšíte

Riziko nabehnutia na výmoľ sa zvyšuje najmä na jar. Sneh a ľad načaté cesty ešte viac potrhajú, oprava ciest je v zime aj niekoľkonásobne drahšia. S blížiacou sa jarou na cestách pribúdajú značky upozorňujúce na výtlky.
Ak je nebezpečný úsek označený značkou, vodič tomu musí prispôsobiť jazdu a za prípadnú nehodu už vlastník cesty nezodpovedá. Správcovia ciest každoročne do opráv ciest investujú milióny eur. Ak by chyby neodstránili, dopravné úrady im môžu uložiť vysoké pokuty.

SkryťVypnúť reklamu

Realita je taká, že správcovia ciest majú peniaze iba na najnutnejšie zaplátanie výmoľov, ktoré sa na rovnakom mieste o rok objavia znova.

Cesty si poisťujú

„Vlani sme opravili asi 50 kilometrov z 1500 kilometrov našich ciest za zhruba 200 miliónov korún,“ vypočítava ešte v starej mene riaditeľ správy ciest trenčianskej župy Stanislav Lališ.
„Napriek tomu sme pri vlaňajšej jarnej obhliadke vyčíslili len najnutnejšie náklady na opravy na asi 1,3 miliardy korún.“

Pri porovnaní so stavom spred roka 2004, kedy prešla správa ciest II. a III. triedy zo Slovenskej správy ciest na župy, je to podľa Stanislava Ladiša obrovský rozdiel. „Správa ciest investovala najmä do ciest I. triedy, do ciest II. triedy len sporadicky a do trojok takmer vôbec,“ tvrdí.

SkryťVypnúť reklamu

Správcovia ciest sa škodám spôsobených stavom cesty snažia vyhnúť aj poistením zodpovednosti za škodu. Náklady na opravu auta poškodeného na výmoľoch za nich potom hradí poisťovňa.
Napríklad Slovenská správa ciest, ktorá po Slovensku spravuje asi tritisíc kilometrov ciest, platí za poistenie každý rok až 597 490 eur (18 miliónov korún).

Správcovia, ktorí poistení nie sú, vedú s poisťovňami a vodičmi spory pred súdmi. Bratislavský magistrát prehral podľa hovorkyne Evy Chudinovej vlani len dva alebo tri takéto spory.

Sú to len záplaty

O stave ciest sme sa rozprávali s prednostom Krajského dopravného úradu v Trnave RUDOLFOM KORMÚTHOM.

Kto kontroluje stav ciest?
„My, ako krajské a obvodné dopravné úrady, robíme na cestách štátny odborný dozor, čo je fyzické kontrolovanie značenia a stavu ciest.“

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aký je postup, keď zistíte výmoľ?
„Okamžite o tom upovedomíme správcu cesty. Ten je povinný chybu bezodkladne odstrániť. Pokiaľ to nie je ihneď možné, je povinný úsek okamžite zabezpečiť výstražnou značkou.“

Čo ak správca chybu dlhšie neodstraňuje?
„Zákon nám umožňuje uložiť pokutu až do 33 193 eur.“

Ukladáte pokuty bežne?
„Na odstránenie chyby vždy nechávame istý čas, napríklad týždeň. Potom ide ešte opätovná výzva, správcovia chybu väčšinou odstránia. Častejšie riešime prípady, keď napríklad vodári alebo plynári nedajú rozkopanú cestu do pôvodného stavu.“

Prečo sú naše cesty v takom zlom stave?
„Na cestách, najmä nižších tried, sa desaťročia robili iba kozmetické úpravy. Opravil sa jeden výtlk a vedľa vznikol ďalší. Možno 70 percent ciest by potrebovalo komplexnú rekonštrukciu, vymeniť všetky vrstvy podložia, nielen vrchný asfaltový koberec. Cesty neboli projektované na takú premávku a záťaž. V minulosti jazdili nákladné autá vážiace 12 ton, dnes aj 70. Ak aj koberec vymeníme, ťažké autá ho na rozsypanom podloží za rok ­dva roztlačia a opäť vznikajú koľaje a výmole. Kompletná rekonštrukcia kilometra cesty II. triedy stojí aj desať miliónov korún (332­tisíc eur).“

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prečo bývajú cesty najhoršie na jar?
„Na mnohých cestách je sieťový rozpad, asfalt je popukaný ako sieťka. Keď v puklinách v zime zamrzne voda, ľad sa rozťahuje a trhliny sa zväčšujú. Kým je zima, ešte to drží. Keď sa voda roztopí a odtečie, cesta sa rozpadá."

Michal Piško

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  1. Musí veda odpovedať na všetky naše otázky?
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  3. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  4. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  5. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  6. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 17 827
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 626
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 522
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 3 175
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 141
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 836
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 756
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 732
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Juraj Tušš: Dobro vs. zlo
  2. Rado Surovka: Zrátali to korupčníkom
  3. Peter Blaškovitš: Čo dnes hýbe spoločnosťou
  4. Miroslav Daniš: NESÚHLASÍM s návrhom Urbanistickej štúdie zóny Staré letisko Vajnory
  5. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  6. Eva Bachletová: Naše svetlo
  7. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  8. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 31 126
  2. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 475
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 881
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 595
  5. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 18 441
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 209
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 9 697
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 6 747
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu