SME

Zima prederavila naše cesty

Mnohé cesty najmä nižších tried sa na jar menia na prekážkové dráhy.

Opravy sú efektívne, keď  sa porušené časti cesty vo väčšom odfrézujú a  zarovnajú asfaltovým betónom.Opravy sú efektívne, keď sa porušené časti cesty vo väčšom odfrézujú a zarovnajú asfaltovým betónom. (Zdroj: SME – PETER ŽÁKOVIČ)

BRATISLAVA. Vodič Kazimír Maťo vošiel vlani v Pezinku prednými kolesami auta do neoznačeného výkopu. Plynový ventil v jame mu pretrhol pneumatiku, poškodil disk kolesa a blatník.

Náklady na opravu auta a požičanie náhradného vozidla ho vyšli na asi 2-tisíc eur (60-tisíc korún). Poisťovňa mu z havarijnej poistky preplatila 1600 eur (48-tisíc korún). Aj jeho skúsenosť je návodom pre vodičov, ktorí si na cestách zničených po tejto zime poškodia svoje auto. Za výmoľ im zaplatia poisťovne.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vinníkom nehody v prípade Maťa napokon nebol správca komunikácie, ktorý rozkopávku neoznačil, či plynári. Vyšetrovanie polície ukázalo, že z označenej cesty ukradli značku.

SkryťVypnúť reklamu

Za označený výmoľ správca zodpovednosť nenesie

Ak si vodič poškodí auto pre zlý stav cesty, má nárok na uhradenie škody. Za vozovku zodpovedajú ich správcovia. Diaľnice spravuje Národná diaľničná spoločnosť, cesty I. triedy Slovenská správa ciest, cesty II. a III. triedy župy a miestne komunikácie mestá a obce.

Kliknite - obrázok zväčšíte

Riziko nabehnutia na výmoľ sa zvyšuje najmä na jar. Sneh a ľad načaté cesty ešte viac potrhajú, oprava ciest je v zime aj niekoľkonásobne drahšia. S blížiacou sa jarou na cestách pribúdajú značky upozorňujúce na výtlky.
Ak je nebezpečný úsek označený značkou, vodič tomu musí prispôsobiť jazdu a za prípadnú nehodu už vlastník cesty nezodpovedá. Správcovia ciest každoročne do opráv ciest investujú milióny eur. Ak by chyby neodstránili, dopravné úrady im môžu uložiť vysoké pokuty.

SkryťVypnúť reklamu

Realita je taká, že správcovia ciest majú peniaze iba na najnutnejšie zaplátanie výmoľov, ktoré sa na rovnakom mieste o rok objavia znova.

Cesty si poisťujú

„Vlani sme opravili asi 50 kilometrov z 1500 kilometrov našich ciest za zhruba 200 miliónov korún,“ vypočítava ešte v starej mene riaditeľ správy ciest trenčianskej župy Stanislav Lališ.
„Napriek tomu sme pri vlaňajšej jarnej obhliadke vyčíslili len najnutnejšie náklady na opravy na asi 1,3 miliardy korún.“

Pri porovnaní so stavom spred roka 2004, kedy prešla správa ciest II. a III. triedy zo Slovenskej správy ciest na župy, je to podľa Stanislava Ladiša obrovský rozdiel. „Správa ciest investovala najmä do ciest I. triedy, do ciest II. triedy len sporadicky a do trojok takmer vôbec,“ tvrdí.

SkryťVypnúť reklamu

Správcovia ciest sa škodám spôsobených stavom cesty snažia vyhnúť aj poistením zodpovednosti za škodu. Náklady na opravu auta poškodeného na výmoľoch za nich potom hradí poisťovňa.
Napríklad Slovenská správa ciest, ktorá po Slovensku spravuje asi tritisíc kilometrov ciest, platí za poistenie každý rok až 597 490 eur (18 miliónov korún).

Správcovia, ktorí poistení nie sú, vedú s poisťovňami a vodičmi spory pred súdmi. Bratislavský magistrát prehral podľa hovorkyne Evy Chudinovej vlani len dva alebo tri takéto spory.

Sú to len záplaty

O stave ciest sme sa rozprávali s prednostom Krajského dopravného úradu v Trnave RUDOLFOM KORMÚTHOM.

Kto kontroluje stav ciest?
„My, ako krajské a obvodné dopravné úrady, robíme na cestách štátny odborný dozor, čo je fyzické kontrolovanie značenia a stavu ciest.“

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aký je postup, keď zistíte výmoľ?
„Okamžite o tom upovedomíme správcu cesty. Ten je povinný chybu bezodkladne odstrániť. Pokiaľ to nie je ihneď možné, je povinný úsek okamžite zabezpečiť výstražnou značkou.“

Čo ak správca chybu dlhšie neodstraňuje?
„Zákon nám umožňuje uložiť pokutu až do 33 193 eur.“

Ukladáte pokuty bežne?
„Na odstránenie chyby vždy nechávame istý čas, napríklad týždeň. Potom ide ešte opätovná výzva, správcovia chybu väčšinou odstránia. Častejšie riešime prípady, keď napríklad vodári alebo plynári nedajú rozkopanú cestu do pôvodného stavu.“

Prečo sú naše cesty v takom zlom stave?
„Na cestách, najmä nižších tried, sa desaťročia robili iba kozmetické úpravy. Opravil sa jeden výtlk a vedľa vznikol ďalší. Možno 70 percent ciest by potrebovalo komplexnú rekonštrukciu, vymeniť všetky vrstvy podložia, nielen vrchný asfaltový koberec. Cesty neboli projektované na takú premávku a záťaž. V minulosti jazdili nákladné autá vážiace 12 ton, dnes aj 70. Ak aj koberec vymeníme, ťažké autá ho na rozsypanom podloží za rok ­dva roztlačia a opäť vznikajú koľaje a výmole. Kompletná rekonštrukcia kilometra cesty II. triedy stojí aj desať miliónov korún (332­tisíc eur).“

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prečo bývajú cesty najhoršie na jar?
„Na mnohých cestách je sieťový rozpad, asfalt je popukaný ako sieťka. Keď v puklinách v zime zamrzne voda, ľad sa rozťahuje a trhliny sa zväčšujú. Kým je zima, ešte to drží. Keď sa voda roztopí a odtečie, cesta sa rozpadá."

Michal Piško

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Mladým sa nič nechce? Rodičia často netušia, ako deti na sebe pracujú
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  4. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  1. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 14 962
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 401
  3. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 3 659
  4. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 3 530
  5. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 2 926
  6. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 2 899
  7. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 518
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 406
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ivan Mlynár: Jedenáste prikázanie Úradu inšpekčnej služby, vznes obvinenie “Čurillovcovi“.
  2. Anton Kaiser: Spievaj, že si spievaj...
  3. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda
  4. Štefan Šturdzík: Rudo narazil a musí platiť.
  5. Jozef Huljak: Peru sa rozhodlo nakúpiť 24 nových bojových lietadiel Gripen E za 3,5 miliardy dolárov – modernizácia alebo nevyhnutnosť?
  6. Erika Telekyová : Talianska letná romanca ako od Pilcherovej
  7. Martin Fronk: Kálmán Mikszáth: Slovenský Palócz, čo vedel písať lepšie než kráľ rozprávať
  8. Otilia Horrocks: Ticho, ktoré bolí viac než zákaz
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 27 454
  2. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 19 180
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 18 431
  4. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 17 717
  5. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 785
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 671
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 5 561
  8. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 5 547
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  2. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  3. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  4. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  5. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  6. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  7. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  8. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
SkryťZatvoriť reklamu