SME

Škoda Superb GreenLine - otázka priorít

Vlajková loď mladoboleslavského výrobcu dokáže jazdiť s priemernou spotrebou pod päť a pol litra nafty na sto kilometrov. Treba však rátať s horšou dynamikou.

Veľké nálepky na testovanom exempláre zvýrazňujú „zelené" poslanie Superbu GreenLine. Od svojich bežných súrodencov sa na pohľad líši iba v detailoch.Veľké nálepky na testovanom exempláre zvýrazňujú „zelené" poslanie Superbu GreenLine. Od svojich bežných súrodencov sa na pohľad líši iba v detailoch. (Zdroj: Rastislav Chvála)

Byť ohľaduplný k životnému prostrediu je dnes v móde. Prispôsobujú sa jej aj automobiloví výrobcovia a do sveta vypúšťajú najrôznejšie „ekologické" modely. Podobné auto má vo svojom portfóliu aj mladoboleslavská Škoda. Inak bežný Superb sa zásluhou niekoľkých modifikácií stal šetrnejším a ohľaduplnejším k prírode. Nezmysel ? Ale čo ak to naozaj funguje ?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zabudnite na „hi-tech" Väčšina podobných - ekologicky ladených - automobilov predstavuje výkladnú skriňu techniky. Hybridný pohon, brzdy s funkciou rekuperácie energie, systémy stop/štart,... Nič podobné v útrobách Superbu GreenLine nenájdete. Pod prednou kapotou sa ukrýva turbodiesel 1,9 TDI so vstrekovaním čerpadlo-tryska, ktorý rozhodne nepatrí medzi výdobytky modernej techniky. Skôr naopak, nachádza sa v záverečnej fáze svojho života a postupne ho nahrádzajú modernejšie agregáty so systémom vstrekovania common rail.

SkryťVypnúť reklamu

Vznetový štvorvalec 1,9 TDI PD má vrchol svojej kariéry dávno za sebou. V Superbe dokáže zažiariť nízkou spotrebou paliva.

Staré „tédéíčko" sa síce preslávilo nie práve najkultúrnejším chodom a neplynulým nárastom výkonu od nízkych otáčok, ale v spotrebe paliva vždy patrilo k najlepším. Zásluhou niekoľkých modifikácií sa konštruktérom podarilo jeho apetít ešte zmenšiť. V prvom rade motor dostal prepracovanú riadiacu jednotku. Eliminovať sadze mu pomáha filter pevných častíc DPF a agregát spolupracuje s päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Tá má v porovnaní s bežnou „neekologickou" verziou dlhší tretí až piaty prevodový stupeň, vďaka čomu napríklad pri diaľničnom tempe 130 km/h motor točí 2250 ot/min. Stály prevod s hodnotou 3,389 zostal zachovaný. Kozmetické úpravy vzhľadu Navonok sa Superb GreenLine od svojich súrodencov líši iba o 15 mm menšou svetlou výškou a malou odtrhovou hranou na veku batožinového priestoru. Hodnota koeficientu odporu vzduchu tým klesla z cx=0,30 na 0,28. Výrobca modelový rad GreenLine (okrem Superbu obsahuje aj model Fabia a čoskoro pribudne Octavia) sériovo obúva do pneumatík s nízkym valivým odporom. V interiéri pribudol indikátor radenia, ktorý vodičovi naznačí, aký prevodový stupeň má zvoliť. Rezervé koleso v batožinovom priestore nahradila lepiaca sada. Kvôli 10 kg úspore hmotnosti.

SkryťVypnúť reklamu

GreenLine po stránke výbavy vychádza zo základného prevedenia Comfort. Navyše však ponúka malý kožený paket a niekoľko ďalších drobností.

Pomalšia jazda Veľká karoséria a dobré odhlučnenie Superbu do značnej miery eliminujú hluk a vibrácie vychádzajúce z motorového priestoru. S maximálnym výkonom 77 kW (105 k) a krútiacim momentom 250 Nm pri 1900 ot/min patrí Superb GreenLine k najslabším zástupcom strednej triedy. Reálna jazda je o málo lepšia, než pohľad do technických údajov, aj keď predbiehanie bez podradenia prakticky neprichádza do úvahy. Autu by mimoriadne prospela šesťstupňová prevodovka.

Dynamika je ale tentoraz na druhom mieste. Indikátor radenia vás v závislosti od tempa a zaťaženia vozidla počas jazdy núti držať motor v rozmedzí 1500 až 1900 ot/min. Keď prudko nestláčate akcelerátor a Superb nie je príliš zaťažený, indikátor dovolí nechať spadnúť otáčky až k hranici 1000/min. bez toho, aby bolo potrebné podradiť. Motor síce ani v tejto situácii neprotestuje prehnaným hlukom ani vibráciami, ale srdce vodičovi častokrát nedovolí konať inak, než zvoliť nižší stupeň.

SkryťVypnúť reklamu

Objem batožinového priestoru zostal zachovaný: Superb ponúka v základnom usporiadaní 565 litrov.

Odmena za slabšiu dynamiku Ak dokážete stráviť slabšie dynamické parametre Suberbu GreenLine, odmenou vám môže byť priemerná spotreba pod úrovňou 5,5 l nafty/100 km. Výrobca predpisuje 5,1 l (a emisie CO2 136 g/km), my sme sa pri bežnom tempe dopracovali k hodnote 5,3 l nafty na 100 km. Na automobil strednej triedy ide o veľmi solídny výsledok. V meste zázraky čakať nemožno, lebo výhody aerodynamických modifikácií karosérie ani upravenú prevodovku v preplnených uliciach príliš nevyužijete.

Vzhľadom na to, že ide o ekologicky ladené auto, nám chýbal systém štart/stop. Niektorí výrobcovia ho dodávajú aj do menej „zelených" modelov. Koncern VW zatiaľ nie. Pri čisto mestskej jazde preto treba rátať s tým, že si motor za svoje služby vypýta asi 6,8 l nafty/100 km.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Oplatí sa ? Za Škodu Superb GreenLine aktuálne zaplatíte 24 369 eur, čo je o 740 eur viac, než stojí Superb Comfort 1,9 TDI Spring s výrobcom predpísanou priemernou spotrebou 5,7 l/100 km. Súčasťou výbavy GreenLine je navyše malý kožený paket a niekoľko ďalších drobností.

Cestou do Ženevy

Po prvom teste úspornej verzie na Slovensku vyrazil Superb Greenline na cestu do Ženevy. Dôvodom, prečo sme chceli Superbom cestovať na autosalón, bol vnútorný priestor, očakávaná nízka spotreba a samozrejme veľký batožinový priestor. Po viacnásobnom nakladaní a vykladaní techniky by nám viac vyhovovalo otváranie celých piatych dverí na prvý hmat. Mikrospínačom v strede sa otvára iba veko. Až po naprogramovaní tlačidlom v pravo blikne svetlo a kufor sa otvorí celý. V každom prípade Superb a jeho batožinový priestor so systémom Twindoor vyšli z testu ako zaujímavé a praktické riešenie. Otázne je, či by sa v ponuke nemohol objaviť základný Superb, ktorý bude mať iba jednoduché otváranie piatych dverí. To sme totiž využívali najčastejšie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Miesto na nohy je jedna vec a pohodlie sedadiel vec druhá. Nikto zo štvorčlennej posádky sa nesťažoval na nedostatok miesta. Prijali by sme však japonské mäkšie sedadlá. Základné vyhotovenie sedadiel je trochu tvrdé a zadné operadlá kolmé. Okrem mierne tvrdého pruženia vzadu bolo cestovanie veľmi príjemné. Rozdiel medzi autami vyššej strednej triedy možno cítiť v aerodynamickom šume okolo zadných dverí.

Spotreba cestou do Ženevy stúpla vďaka rýchlej jazde v Nemecku na 5,6 litra na sto kilometrov. Cestou späť bol priemer iba 5,2 litra na sto kilometrov. Superb sa v teste ukázal ako najlepšia škodovka súčasnosti. Za dané peniaze je to veľmi dobré auto na každodennú službu a dlhé cesty.

Škoda Superb Greenline - technické parametre

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Cena modelu od 22.369 eur

Cena skúš. verzie 24.369 eur

Motor -

Typ 1,9 TDI PD DPF

Zdvihový objem (cm3) 1896

Výkon (kw/k) 77/105

Pri otáčkach (ot./min.) 4000

Krútiaci moment (Nm) 250

Pri otáčkach (ot./min) 1900

Emisie CO2 (g/km) 136

Rozmery -

Rázvor náprav (mm) 2761

Dĺžka (mm) 4838

Šírka (mm) 1817

Výška (mm) 1462

Pohotovostná hmot (kg) 1443

Objem palivovej nádrže (l) 60

Priemer otočenia (m) 10,82

Batožinový priestor (l) 565/1670

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prevádzkové hodnoty -

Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 12,5

Maximálna rýchlosť (km/h) 193

Spotreba mesto(l/100 km) 6,5

Spotreba mimo mesto (l/100 km) 4,2

Kombinovaná spotreba (l/100 km) 5,1

Spotreba v teste (l/100 km) 5,3

SME spokojní SME nespokojní

vnútorný priestor tvrdé sedadlá

batožinový priestor hlučnejší motor

spotreba aerodynamický šum

cena sklon zadný operadiel

spracovanie interiéru -

autorádio a zábavný systém -

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 17 105
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 551
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 360
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 160
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 3 002
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 758
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 751
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 832
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Peter Blaškovitš: Čo dnes hýbe spoločnosťou
  2. Miroslav Daniš: NESÚHLASÍM s návrhom Urbanistickej štúdie zóny Staré letisko Vajnory
  3. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  4. Eva Bachletová: Naše svetlo
  5. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  6. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  7. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  8. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 31 002
  2. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 25 501
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 441
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 852
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 503
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 155
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 9 905
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 7 700
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu