SME
Streda, 29. september, 2021 | Meniny má Michal, MichaelaKrížovkyKrížovky

Škoda Superb GreenLine - otázka priorít

Vlajková loď mladoboleslavského výrobcu dokáže jazdiť s priemernou spotrebou pod päť a pol litra nafty na sto kilometrov. Treba však rátať s horšou dynamikou.

Veľké nálepky na testovanom exempláre zvýrazňujú „zelené" poslanie Superbu GreenLine. Od svojich bežných súrodencov sa na pohľad líši iba v detailoch.Veľké nálepky na testovanom exempláre zvýrazňujú „zelené" poslanie Superbu GreenLine. Od svojich bežných súrodencov sa na pohľad líši iba v detailoch. (Zdroj: Rastislav Chvála)

Byť ohľaduplný k životnému prostrediu je dnes v móde. Prispôsobujú sa jej aj automobiloví výrobcovia a do sveta vypúšťajú najrôznejšie „ekologické" modely. Podobné auto má vo svojom portfóliu aj mladoboleslavská Škoda. Inak bežný Superb sa zásluhou niekoľkých modifikácií stal šetrnejším a ohľaduplnejším k prírode. Nezmysel ? Ale čo ak to naozaj funguje ?

Zabudnite na „hi-tech"

Väčšina podobných - ekologicky ladených - automobilov predstavuje výkladnú skriňu techniky. Hybridný pohon, brzdy s funkciou rekuperácie energie, systémy stop/štart,... Nič podobné v útrobách Superbu GreenLine nenájdete. Pod prednou kapotou sa ukrýva turbodiesel 1,9 TDI so vstrekovaním čerpadlo-tryska, ktorý rozhodne nepatrí medzi výdobytky modernej techniky. Skôr naopak, nachádza sa v záverečnej fáze svojho života a postupne ho nahrádzajú modernejšie agregáty so systémom vstrekovania common rail.

17_superb_big.jpg

Vznetový štvorvalec 1,9 TDI PD má vrchol svojej kariéry dávno za sebou. V Superbe dokáže zažiariť nízkou spotrebou paliva.


Staré „tédéíčko" sa síce preslávilo nie práve najkultúrnejším chodom a neplynulým nárastom výkonu od nízkych otáčok, ale v spotrebe paliva vždy patrilo k najlepším. Zásluhou niekoľkých modifikácií sa konštruktérom podarilo jeho apetít ešte zmenšiť. V prvom rade motor dostal prepracovanú riadiacu jednotku. Eliminovať sadze mu pomáha filter pevných častíc DPF a agregát spolupracuje s päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Tá má v porovnaní s bežnou „neekologickou" verziou dlhší tretí až piaty prevodový stupeň, vďaka čomu napríklad pri diaľničnom tempe 130 km/h motor točí 2250 ot/min. Stály prevod s hodnotou 3,389 zostal zachovaný.

Kozmetické úpravy vzhľadu

Navonok sa Superb GreenLine od svojich súrodencov líši iba o 15 mm menšou svetlou výškou a malou odtrhovou hranou na veku batožinového priestoru. Hodnota koeficientu odporu vzduchu tým klesla z cx=0,30 na 0,28. Výrobca modelový rad GreenLine (okrem Superbu obsahuje aj model Fabia a čoskoro pribudne Octavia) sériovo obúva do pneumatík s nízkym valivým odporom. V interiéri pribudol indikátor radenia, ktorý vodičovi naznačí, aký prevodový stupeň má zvoliť. Rezervé koleso v batožinovom priestore nahradila lepiaca sada. Kvôli 10 kg úspore hmotnosti.

14_superb_big.jpg

GreenLine po stránke výbavy vychádza zo základného prevedenia Comfort. Navyše však ponúka malý kožený paket a niekoľko ďalších drobností.

Pomalšia jazda

Veľká karoséria a dobré odhlučnenie Superbu do značnej miery eliminujú hluk a vibrácie vychádzajúce z motorového priestoru. S maximálnym výkonom 77 kW (105 k) a krútiacim momentom 250 Nm pri 1900 ot/min patrí Superb GreenLine k najslabším zástupcom strednej triedy. Reálna jazda je o málo lepšia, než pohľad do technických údajov, aj keď predbiehanie bez podradenia prakticky neprichádza do úvahy. Autu by mimoriadne prospela šesťstupňová prevodovka.

Dynamika je ale tentoraz na druhom mieste. Indikátor radenia vás v závislosti od tempa a zaťaženia vozidla počas jazdy núti držať motor v rozmedzí 1500 až 1900 ot/min. Keď prudko nestláčate akcelerátor a Superb nie je príliš zaťažený, indikátor dovolí nechať spadnúť otáčky až k hranici 1000/min. bez toho, aby bolo potrebné podradiť. Motor síce ani v tejto situácii neprotestuje prehnaným hlukom ani vibráciami, ale srdce vodičovi častokrát nedovolí konať inak, než zvoliť nižší stupeň.

16_superb_big.jpg

Objem batožinového priestoru zostal zachovaný: Superb ponúka v základnom usporiadaní 565 litrov.

Odmena za slabšiu dynamiku

Ak dokážete stráviť slabšie dynamické parametre Suberbu GreenLine, odmenou vám môže byť priemerná spotreba pod úrovňou 5,5 l nafty/100 km. Výrobca predpisuje 5,1 l (a emisie CO2 136 g/km), my sme sa pri bežnom tempe dopracovali k hodnote 5,3 l nafty na 100 km. Na automobil strednej triedy ide o veľmi solídny výsledok. V meste zázraky čakať nemožno, lebo výhody aerodynamických modifikácií karosérie ani upravenú prevodovku v preplnených uliciach príliš nevyužijete.

Vzhľadom na to, že ide o ekologicky ladené auto, nám chýbal systém štart/stop. Niektorí výrobcovia ho dodávajú aj do menej „zelených" modelov. Koncern VW zatiaľ nie. Pri čisto mestskej jazde preto treba rátať s tým, že si motor za svoje služby vypýta asi 6,8 l nafty/100 km.

Oplatí sa ?

Za Škodu Superb GreenLine aktuálne zaplatíte 24 369 eur, čo je o 740 eur viac, než stojí Superb Comfort 1,9 TDI Spring s výrobcom predpísanou priemernou spotrebou 5,7 l/100 km. Súčasťou výbavy GreenLine je navyše malý kožený paket a niekoľko ďalších drobností.

Cestou do Ženevy

Po prvom teste úspornej verzie na Slovensku vyrazil Superb Greenline na cestu do Ženevy. Dôvodom, prečo sme chceli Superbom cestovať na autosalón, bol vnútorný priestor, očakávaná nízka spotreba a samozrejme veľký batožinový priestor.

Po viacnásobnom nakladaní a vykladaní techniky by nám viac vyhovovalo otváranie celých piatych dverí na prvý hmat. Mikrospínačom v strede sa otvára iba veko. Až po naprogramovaní tlačidlom v pravo blikne svetlo a kufor sa otvorí celý. V každom prípade Superb a jeho batožinový priestor so systémom Twindoor vyšli z testu ako zaujímavé a praktické riešenie. Otázne je, či by sa v ponuke nemohol objaviť základný Superb, ktorý bude mať iba jednoduché otváranie piatych dverí. To sme totiž využívali najčastejšie.

Miesto na nohy je jedna vec a pohodlie sedadiel vec druhá. Nikto zo štvorčlennej posádky sa nesťažoval na nedostatok miesta. Prijali by sme však japonské mäkšie sedadlá. Základné vyhotovenie sedadiel je trochu tvrdé a zadné operadlá kolmé. Okrem mierne tvrdého pruženia vzadu bolo cestovanie veľmi príjemné. Rozdiel medzi autami vyššej strednej triedy možno cítiť v aerodynamickom šume okolo zadných dverí.

Spotreba cestou do Ženevy stúpla vďaka rýchlej jazde v Nemecku na 5,6 litra na sto kilometrov. Cestou späť bol priemer iba 5,2 litra na sto kilometrov. Superb sa v teste ukázal ako najlepšia škodovka súčasnosti. Za dané peniaze je to veľmi dobré auto na každodennú službu a dlhé cesty.

Škoda Superb Greenline - technické parametre
Cena modelu od 22.369 eur
Cena skúš. verzie 24.369 eur
Motor -
Typ 1,9 TDI PD DPF
Zdvihový objem (cm3) 1896
Výkon (kw/k) 77/105
Pri otáčkach (ot./min.) 4000
Krútiaci moment (Nm) 250
Pri otáčkach (ot./min) 1900
Emisie CO2 (g/km) 136
Rozmery -
Rázvor náprav (mm) 2761
Dĺžka (mm) 4838
Šírka (mm) 1817
Výška (mm) 1462
Pohotovostná hmot (kg) 1443
Objem palivovej nádrže (l) 60
Priemer otočenia (m) 10,82
Batožinový priestor (l) 565/1670
Prevádzkové hodnoty -
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 12,5
Maximálna rýchlosť (km/h) 193
Spotreba mesto(l/100 km) 6,5
Spotreba mimo mesto (l/100 km) 4,2
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 5,1
Spotreba v teste (l/100 km) 5,3

SME spokojní
SME nespokojní
vnútorný priestor tvrdé sedadlá
batožinový priestor hlučnejší motor
spotreba aerodynamický šum
cena sklon zadný operadiel
spracovanie interiéru -
autorádio a zábavný systém -

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  2. Ako Dom odborov Istropolis pochoval Berchtoldov palác
  3. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  4. Slováci prepadli SENCORMÁNII a hľadajú najstarší spotrebič
  5. Znalec slovenského brandy
  6. Vymenili startup za korporát. Dôvod bol iný, než by ste čakali
  7. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  8. Proxenta získala ocenenie Developer roka
  9. "Vzrušenie, nadšenie a radosť" tvrdí DJ Milan Lieskovský
  10. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  1. Ako Dom odborov Istropolis pochoval Berchtoldov palác
  2. Hľadáte nové príležitosti v kariére? Nájdete ich v obchode
  3. Odomknite si celé SME.sk s predplatným Prémium
  4. U. S. Steel nie je len dymiaci komín
  5. Najviac škôd slovenskí šoféri hlásia v júni
  6. Proxenta získala ocenenie Developer roka
  7. HB Reavis postavil Bratislave novú autobusovú stanicu
  8. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  9. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  10. Prečo by sa elektrárne mali zaujímať o ekologické riešenia?
  1. Vymenili startup za korporát. Dôvod bol iný, než by ste čakali 19 198
  2. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 9 115
  3. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 6 985
  4. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 6 221
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 5 696
  6. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 4 984
  7. Skladujete pivo pri izbovej teplote? Znižujete jeho kvalitu 4 698
  8. Trnavské mýto: Od centrálneho trhoviska ku kongresovej sále 4 640
  9. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 4 438
  10. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska 4 254
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prezidentka Zuzana Čaputová vystúpila so správou o stave republiky.

Spravodlivosť a právny štát boli súčasťou jej druhej správy o stave republiky.


7 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Čo nám o Slovensku povedala správa o stave republiky.


a 2 ďalší 2 h

Neprehliadnite tiež

Ford Fiesta

Ostrá verzia ST ostáva, motor získal väčší krútiaci moment.


15 h
Na snímke 4,3 km dlhý úsek diaľnice D4 medzi križovatkami Bratislava - Petržalka a Bratislava - Juh, ktorý zahŕňa Lužný most v deň oficiálneho otvorenia.

Motoristi pri jeho prejazde potrebujú diaľničnú známku.


SITA 26. sep
Peugeot 308

Silnejší motor má jedine plug-in hybrid.


24. sep
Toyota Mirai a tankovanie vodíka.

Prvá z nich bude medzi Handlovou a Prievidzou.


23. sep

Blogy SME

  1. Martin Greguš: Óda na radosť. Autor Zuzana Čaputová
  2. Martin Greguš: Stav ovzdušia na Slovensku. Aké sú hlavné zdroje znečistenia podľa krajov? Aké sú výsledky meraní?
  3. Dušan Koniar: Akoby člen Smeru Ficovi nijako nevadil
  4. František Cudziš: Na tému – Protest proti klimatickej zmene
  5. Anton Kaiser: Historické premeny Oponického hradu
  6. Marian Baran: Električka číslo štyri
  7. Martin Sukupčák: Komunistický zločinec
  8. Štefan Vidlár: Pomýlený gazda
  1. Ján Buocik: Obchvat a nová diaľnica D4/R7 ako dobrá správa? Skôr zlý vtip! Najmä pre Bratislavčanov. 15 108
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 7 890
  3. Janka Bittó Cigániková: Čo sa to preboha deje v Izraeli? Prestali vakcíny fungovať? 6 845
  4. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 6 294
  5. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 671
  6. Stanislav Martinčko: R.Fico sa stal kajúcnikom č.1 !!! 5 091
  7. Peter Chudý: Šesť spôsobov na odstránenie čestného policajta alebo ako to bolo za prezidentovania Tibora Gašpara a likvidačné metódy prehnitého systému dnes. 4 593
  8. Andy Morávek: Tomuto štátu už nedarujem ani jedinú kvapku mojej krvi. Nezaslúži(š) si ju! 4 194
  1. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  3. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  4. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  5. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  6. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  7. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  8. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
Skryť Zatvoriť reklamu