BRATISLAVA. Na Slovensku sa menej kradnú autá. A prsty v tom nemá hospodárska kríza. Počet ukradnutých áut klesá dlhodobo. V porovnaní s prvými dvomi mesiacmi roka 2007 tento rok zmizlo až o pätinu menej áut.
V roku 2007 zmizlo za prvé dva mesiace roku 798 áut, o rok neskôr ich už bolo 676 a tento rok 632.
Mapu kradnutých áut nájdete na natankuj.sme.sk
Kríza sa však na krádežiach áut predsa odrazí. Poisťovne preto čakajú viac poistných podvodov, ľudia z automobilového biznisu zasa, že prilepšiť si na úkor cudzieho auta bude chcieť viac amatérov.
Polícia hovorí, že za klesajúcim trendom krádeží je dobrá práca jej ľudí. Pomoc finančnej krízy hovorkyňa policajného prezídia Andrea Polačiková vylučuje. Ľudia z brandže si však myslia, že viac zabrala kontrola originality. Autá sú pod väčším drobnohľadom a legalizácia tých kradnutých je tak ťažšia.
To však neznamená, že by o kradnuté autá už nebol záujem, len sa viac kradnú na náhradné diely, hovorí mechanik jedného z bratislavských autoservisov.
Vedie Octavia a striebro
Najviac sa podľa štatistík portálu natankuj.sk kradnú škodovky, najmä Octavie. Potvrdzuje to aj Polačiková. Žiadané sú tiež Volkswageny a Peugeoty.
Z farieb zase najviac letí strieborná.
Mapa s miestami činu jasne ukazuje, že najviac dlhoprstých je v Bratislave a na západnom Slovensku.
Július Klein z firmy, ktorá sa venuje zabezpečovacím systémom do vozidiel, to vysvetľuje anonymitou hlavného mesta. Napríklad už aj v Košiciach sa ľudia podľa neho lepšie poznajú a zlodej sa neukryje. „Ak niekomu ukradnú auto, za trištyri hodiny ho môže mať späť."
Autičkári sa podľa Kleina zameriavajú najmä na cezpoľných a cudzincov. U nich sa predpokladá, že v aute majú viac peňazí, lebo si „neodskočili len z neďalekého paneláka do potravín na nákup".
Klein očakáva, že ak kríza prehĺbi chudobu, ľudia si budú chcieť častejšie privyrobiť aj krádežami áut. Takíto zlodejiamatéri sú však podľa neho neporovnateľní s profesionálmi, ktorí dokážu nájsť slabinu takmer na každom zabezpečení a pracujú systematicky.
Fiktívne krádeže rastú
Policajné štatistiky spochybňuje najväčšia poisťovňa Allianz. Jej čísla ukazujú, že počet krádeží mierne rastie. Vysvetľuje si to však najmä tým, že ľudia sa stále viac snažia zarobiť fingovaním krádeže vlastného auta.
Klasický model je, že klient predá auto a potom nahlási jeho stratu, vysvetľuje Jaroslava Zemanová, ktorá sa v poisťovni venuje poistným podvodom. Prípady podvodov poisťovni rástli už v novembri a decembri minulého roku.
Poistná udalosť začína byť podľa Zemanovej podozrivá, keď majiteľ stratu nahlási neskoro alebo si nevie spomenúť, z ktorého miesta mu auto ukradli.
Profíci kradnú podľa inzerátov
V kurze sú autá do troch rokov, rozoberú ich na náhradné diely. Namočené sú autobazáre aj servisy.
BRATISLAVA. Biznis s kradnutými autami je prepletená pavučina profesionálnych zlodejov, autoservisov aj bazárov. Relatívne bezpečné je predať auto na súčiastky, páchateľov je potom iba ťažké vypátrať.
Mechanik jedného bratislavského autobazára prezrádza, že profesionáli si pomáhajú obyčajnými novinami. Sledujú inzeráty na náhradné diely a auto kradnú podľa konkrétnej požiadavky. Niekedy idú aj na istotu.
„Vedia napríklad, že na dvojkovú Octaviu predajú predok za polhodinu po tom, čo bude v inzeráte," vysvetľuje.
Len na prednej časti karosérie podľa mechanika zarobí 660 eur (asi 20-tisíc korún). Speňaží aj ďalšie diely, ktoré sú v kurze, a ostatné zahodí.
Zlodeji pri čiernych obchodoch spolupracujú aj s autoservismi a bazármi. „Ide to po známosti," vysvetľuje odborník na bezpečnosť áut Július Klein. Napríklad autobazár dostane echo, že záujemca má doklady na konkrétny typ auta a dokáže kradnuté auto naoko zlegalizovať.
„Kradnú sa autá do troch rokov," hovorí mechanik. Auto s najazdenými kilometrami v stotisícoch podľa neho kradnú iba amatéri.
Kradnuté dielce sa často dostávajú aj k nič netušiacim zákazníkom autoservisu. Mechanici podľa Kleina vedia vycítiť, komu môžu auto prerobiť podľa vlastných predstáv. Pravda sa často ukáže až pri autonehode či policajnej kontrole.(jkr)