SME
Štvrtok, 6. október, 2022 | Meniny má Natália

Fingovaných krádeží pribúda

Najviac áut mizne v Bratislave. Záujem je stále o škodovky. Kríza môže k čiernemu biznisu s autami priviesť amatérov, poisťovne hovoria o náraste fingovaných krádeží.

BRATISLAVA. Na Slovensku sa menej kradnú autá. A prsty v tom nemá hospodárska kríza. Počet ukradnutých áut klesá dlhodobo. V porovnaní s prvými dvomi mesiacmi roka 2007 tento rok zmizlo až o pätinu menej áut.
V roku 2007 zmizlo za prvé dva mesiace roku 798 áut, o rok neskôr ich už bolo 676 a tento rok 632.

Kríza sa však na krádežiach áut predsa odrazí. Poisťovne preto čakajú viac poistných podvodov, ľudia z automobilového biznisu zasa, že prilepšiť si na úkor cudzieho auta bude chcieť viac amatérov.

Polícia hovorí, že za klesajúcim trendom krádeží je dobrá práca jej ľudí. Pomoc finančnej krízy hovorkyňa policajného prezídia Andrea Polačiková vylučuje. Ľudia z brandže si však myslia, že viac zabrala kontrola originality. Autá sú pod väčším drobnohľadom a legalizácia tých kradnutých je tak ťažšia.

To však neznamená, že by o kradnuté autá už nebol záujem, len sa viac kradnú na náhradné diely, hovorí mechanik jedného z bratislavských autoservisov.

Vedie Octavia a striebro

Najviac sa podľa štatistík portálu natankuj.sk kradnú škodovky, najmä Octavie. Potvrdzuje to aj Polačiková. Žiadané sú tiež Volkswageny a Peugeoty.
Z farieb zase najviac letí strieborná.

Mapa s miestami činu jasne ukazuje, že najviac dlhoprstých je v Bratislave a na západnom Slovensku.
Július Klein z firmy, ktorá sa venuje zabezpečovacím systémom do vozidiel, to vysvetľuje anonymitou hlavného mesta. Napríklad už aj v Košiciach sa ľudia podľa neho lepšie poznajú a zlodej sa neukryje. „Ak niekomu ukradnú auto, za tri­štyri hodiny ho môže mať späť."

Autičkári sa podľa Kleina zameriavajú najmä na cezpoľných a cudzincov. U nich sa predpokladá, že v aute majú viac peňazí, lebo si „neodskočili len z neďalekého paneláka do potravín na nákup".

Klein očakáva, že ak kríza prehĺbi chudobu, ľudia si budú chcieť častejšie privyrobiť aj krádežami áut. Takíto zlodeji­amatéri sú však podľa neho neporovnateľní s profesionálmi, ktorí dokážu nájsť slabinu takmer na každom zabezpečení a pracujú systematicky.

Fiktívne krádeže rastú

Policajné štatistiky spochybňuje najväčšia poisťovňa Allianz. Jej čísla ukazujú, že počet krádeží mierne rastie. Vysvetľuje si to však najmä tým, že ľudia sa stále viac snažia zarobiť fingovaním krádeže vlastného auta.

Klasický model je, že klient predá auto a potom nahlási jeho stratu, vysvetľuje Jaroslava Zemanová, ktorá sa v poisťovni venuje poistným podvodom. Prípady podvodov poisťovni rástli už v novembri a decembri minulého roku.

Poistná udalosť začína byť podľa Zemanovej podozrivá, keď majiteľ stratu nahlási neskoro alebo si nevie spomenúť, z ktorého miesta mu auto ukradli.

Profíci kradnú podľa inzerátov

V kurze sú autá do troch rokov, rozoberú ich na náhradné diely. Namočené sú autobazáre aj servisy.

BRATISLAVA. Biznis s kradnutými autami je prepletená pavučina profesionálnych zlodejov, autoservisov aj bazárov. Relatívne bezpečné je predať auto na súčiastky, páchateľov je potom iba ťažké vypátrať.

Mechanik jedného bratislavského autobazára prezrádza, že profesionáli si pomáhajú obyčajnými novinami. Sledujú inzeráty na náhradné diely a auto kradnú podľa konkrétnej požiadavky. Niekedy idú aj na istotu.

„Vedia napríklad, že na dvojkovú Octaviu predajú predok za polhodinu po tom, čo bude v inzeráte," vysvetľuje.
Len na prednej časti karosérie podľa mechanika zarobí 660 eur (asi 20-tisíc korún). Speňaží aj ďalšie diely, ktoré sú v kurze, a ostatné zahodí.

Zlodeji pri čiernych obchodoch spolupracujú aj s autoservismi a bazármi. „Ide to po známosti," vysvetľuje odborník na bezpečnosť áut Július Klein. Napríklad autobazár dostane echo, že záujemca má doklady na konkrétny typ auta a dokáže kradnuté auto naoko zlegalizovať.

„Kradnú sa autá do troch rokov," hovorí mechanik. Auto s najazdenými kilometrami v stotisícoch podľa neho kradnú iba amatéri.

Kradnuté dielce sa často dostávajú aj k nič netušiacim zákazníkom autoservisu. Mechanici podľa Kleina vedia vycítiť, komu môžu auto prerobiť podľa vlastných predstáv. Pravda sa často ukáže až pri autonehode či policajnej kontrole.
(jkr)
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  3. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  4. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  5. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  6. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  7. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  8. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  1. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  2. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  3. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  4. Nechajte sa zelektrizovať!
  5. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  6. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  7. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  8. Nivy oslávili prvé narodeniny a takmer 13 miliónov návštevníkov
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 20 058
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 686
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 346
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 289
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 006
  6. Dôležitosť duševnej pohody 5 022
  7. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma 3 193
  8. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 2 955
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Za kompaktné SUV s nízkou spotrebou bazárový rebríček Carvago považuje Nissan Qashqai minulej generácie s naftovým motorom 1,5 dCi.

Výsledkom kraľujú verzie s naftovými motormi.


4 h
Cupra Formentor VZ5 a Cupra Born

V krátkosti sme si vyskúšali Born aj Formentor VZ5.


22 h
Peugeot 5008

Facelift cenovej politike veľmi nepomohol.


4. okt
BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: A dokonané bude
  2. Martin Borecky: Život je fajn
  3. Soňa Bulbeck: O zodpovednosti, rodičoch a učiteľoch...
  4. Anna Miľanová: Alkohol a zodpovednosť, ako riadenie vozidla a iné násilnosti pod jeho vplyvom...
  5. Eva Gallova: Nechoď na tú zastávku, kde študenti zomreli
  6. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: Strieborný pavilón v japonskom meste Kjóto
  7. Jan Pražák: Odsuďte mě, chcete-li
  8. Ľuboš Vodička: Maličkosti z Malých Karpát: Medvedia skala a Kukla
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 6 180
  2. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 689
  3. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 199
  4. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 020
  5. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 873
  6. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 3 055
  7. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 798
  8. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 603
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu