SME

Fingovaných krádeží pribúda

Najviac áut mizne v Bratislave. Záujem je stále o škodovky. Kríza môže k čiernemu biznisu s autami priviesť amatérov, poisťovne hovoria o náraste fingovaných krádeží.

BRATISLAVA. Na Slovensku sa menej kradnú autá. A prsty v tom nemá hospodárska kríza. Počet ukradnutých áut klesá dlhodobo. V porovnaní s prvými dvomi mesiacmi roka 2007 tento rok zmizlo až o pätinu menej áut.
V roku 2007 zmizlo za prvé dva mesiace roku 798 áut, o rok neskôr ich už bolo 676 a tento rok 632.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Mapu kradnutých áut nájdete na natankuj.sme.sk

Kríza sa však na krádežiach áut predsa odrazí. Poisťovne preto čakajú viac poistných podvodov, ľudia z automobilového biznisu zasa, že prilepšiť si na úkor cudzieho auta bude chcieť viac amatérov.

SkryťVypnúť reklamu

Polícia hovorí, že za klesajúcim trendom krádeží je dobrá práca jej ľudí. Pomoc finančnej krízy hovorkyňa policajného prezídia Andrea Polačiková vylučuje. Ľudia z brandže si však myslia, že viac zabrala kontrola originality. Autá sú pod väčším drobnohľadom a legalizácia tých kradnutých je tak ťažšia.

To však neznamená, že by o kradnuté autá už nebol záujem, len sa viac kradnú na náhradné diely, hovorí mechanik jedného z bratislavských autoservisov.

Vedie Octavia a striebro

Najviac sa podľa štatistík portálu natankuj.sk kradnú škodovky, najmä Octavie. Potvrdzuje to aj Polačiková. Žiadané sú tiež Volkswageny a Peugeoty.
Z farieb zase najviac letí strieborná.

Mapa s miestami činu jasne ukazuje, že najviac dlhoprstých je v Bratislave a na západnom Slovensku.
Július Klein z firmy, ktorá sa venuje zabezpečovacím systémom do vozidiel, to vysvetľuje anonymitou hlavného mesta. Napríklad už aj v Košiciach sa ľudia podľa neho lepšie poznajú a zlodej sa neukryje. „Ak niekomu ukradnú auto, za tri­štyri hodiny ho môže mať späť."

SkryťVypnúť reklamu

Autičkári sa podľa Kleina zameriavajú najmä na cezpoľných a cudzincov. U nich sa predpokladá, že v aute majú viac peňazí, lebo si „neodskočili len z neďalekého paneláka do potravín na nákup".

Klein očakáva, že ak kríza prehĺbi chudobu, ľudia si budú chcieť častejšie privyrobiť aj krádežami áut. Takíto zlodeji­amatéri sú však podľa neho neporovnateľní s profesionálmi, ktorí dokážu nájsť slabinu takmer na každom zabezpečení a pracujú systematicky.

Fiktívne krádeže rastú

Policajné štatistiky spochybňuje najväčšia poisťovňa Allianz. Jej čísla ukazujú, že počet krádeží mierne rastie. Vysvetľuje si to však najmä tým, že ľudia sa stále viac snažia zarobiť fingovaním krádeže vlastného auta.

Klasický model je, že klient predá auto a potom nahlási jeho stratu, vysvetľuje Jaroslava Zemanová, ktorá sa v poisťovni venuje poistným podvodom. Prípady podvodov poisťovni rástli už v novembri a decembri minulého roku.

SkryťVypnúť reklamu

Poistná udalosť začína byť podľa Zemanovej podozrivá, keď majiteľ stratu nahlási neskoro alebo si nevie spomenúť, z ktorého miesta mu auto ukradli.

Profíci kradnú podľa inzerátov

V kurze sú autá do troch rokov, rozoberú ich na náhradné diely. Namočené sú autobazáre aj servisy.

BRATISLAVA. Biznis s kradnutými autami je prepletená pavučina profesionálnych zlodejov, autoservisov aj bazárov. Relatívne bezpečné je predať auto na súčiastky, páchateľov je potom iba ťažké vypátrať.

Mechanik jedného bratislavského autobazára prezrádza, že profesionáli si pomáhajú obyčajnými novinami. Sledujú inzeráty na náhradné diely a auto kradnú podľa konkrétnej požiadavky. Niekedy idú aj na istotu.

„Vedia napríklad, že na dvojkovú Octaviu predajú predok za polhodinu po tom, čo bude v inzeráte," vysvetľuje.
Len na prednej časti karosérie podľa mechanika zarobí 660 eur (asi 20-tisíc korún). Speňaží aj ďalšie diely, ktoré sú v kurze, a ostatné zahodí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zlodeji pri čiernych obchodoch spolupracujú aj s autoservismi a bazármi. „Ide to po známosti," vysvetľuje odborník na bezpečnosť áut Július Klein. Napríklad autobazár dostane echo, že záujemca má doklady na konkrétny typ auta a dokáže kradnuté auto naoko zlegalizovať.

„Kradnú sa autá do troch rokov," hovorí mechanik. Auto s najazdenými kilometrami v stotisícoch podľa neho kradnú iba amatéri.

Kradnuté dielce sa často dostávajú aj k nič netušiacim zákazníkom autoservisu. Mechanici podľa Kleina vedia vycítiť, komu môžu auto prerobiť podľa vlastných predstáv. Pravda sa často ukáže až pri autonehode či policajnej kontrole.

(jkr)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 16 542
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 502
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 252
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 159
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 807
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 759
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 705
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 891
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Miroslav Daniš: NESÚHLASÍM s návrhom Urbanistickej štúdie zóny Staré letisko Vajnory
  2. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  3. Eva Bachletová: Naše svetlo
  4. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  5. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  6. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  7. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  8. Vladimír Bojničan: Malé zamyslenie sa na “Veľkú noc”
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 887
  2. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 30 520
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 423
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 841
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 440
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 131
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 130
  8. Martin Fronk: Hrady pre milionárov: Ako biznis oživí ruiny, ktoré štát ignoruje 6 467
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu