BRATISLAVA, TRSTENÁ. Automobilový trh si občas vyžiada zmeny zaužívaných zvyklostí a pravidiel. Počas premiéry novej triedy C bol favoritom naftový šesťvalec 320 CDI s automatickou prevodovkou. V časoch dvojitého preplňovania turbodúchadlami a znižovania objemu motorov však zamatový šesťvalec nestačí. To vie aj Mercedes, ktorý vtedy potichu vyvíjal moderný štvorvalec a zároveň konkurenta bavoráckemu dvojlitru.
Nový motor nebude určený iba pre triedu C, ale má naplniť nový trend znižovania objemov vo väčších Mercedesoch. Parametrami sa priblížil šesťvalcu a toho úlohou bude rásť vyššie. Tým pádom sa stanú naftové osemvalce zbytočnými.
Limitovaná séria sa dodáva vo vyhotovení Avantgarde so znakom v maske chladiča.
Nový motor prichádza v zaujímavej kombinácii manuálnej prevodovky a športovej verzie Avantgarde. Prvým poznávacím znakom a zároveň výhodou je veľká hviezda v maske chladiča a nie na nej. Takáto testovaná verzia vyzerá lepšie ako Elegance a vandali nemajú z kapoty čo odlomiť. Napokon už samotná verzia je označovaná za limitovanú s označením Prime Edition.
Silný aj na papieri Nový motor s objemom 2143 cm3 definuje označenie 250 CDI. Štvorvalec patrí do skupiny ekologických motorov splnením emisnej normy Euro5. Ako pri iných vozidlách s časticovým filtrom, aj tento Mercedes má vnútro výfuku oceľovo čisté.
Na označenie C250 CDI si musia konkurenti s rešpektom zvyknúť. Ide o najsilnejší diesel svojej objemovej kategórie.
Samotná výfuková rúra za zadnými tlmičmi je zložená z dvoch rúr atypického tvaru. Parametre motora vyzerajú na papieri veľmi sebavedome. Najmä krútiaci moment 500 Nm je takmer rovnaký ako ponúka základná šesťvalcová verzia 320 CDI. Vrchol krútiaceho momentu kulminuje pri 1600 otáčkach, ale začne klesať skôr ako pri šesťvalci.
V praxi Poznámka o hlučnejšom chode po naštartovaní už znie trápne, ale taká je skutočnosť. Aj technicky najvyspelejší motor dneška nezaprie princíp, na akom funguje. Všetko, čo je na trhu, je príjemnejšie ako pomaly zabudnuté motory so vstrekovaním čerpadlo tryska. Ďalší posun vpred však oblasti zvuku štvorvalcov asi nehrozí. Mercedes triedy C s novým motorom je auto tiché primerane povesti značky a kategórii.
Štvorvalec má v porovnaní so šesťvalcom nižšiu hmotnosť, kompaktnejšie rozmery a nižšiu spotrebu. Jediné v čom zaostáva je charakter zvuku.
Drsnejší zvuk mizne s rastúcou rýchlosťou. Pribúda však chuť skúšať dynamické parametre a nechať sa opájať krútiacim momentom. Dve turbodúchadlá rôznej veľkosti vedia motor preplniť a donútiť k vysokému výkonu, ale hneď ako sa tak stane, motor si vypýta svoje, napríklad 8 litrov.
Konečne moderný a nový motor tejto objemovej triedy v Mercedese prepĺňajú dve turbodúchadlá.
Dosahovanie nízkej spotreby tkvie v sile motora pri nízkych otáčkach. Podľa indikátora radenia na displeji treba radiť vyššie už pri 1800 otáčkach. Na potrebu ťahu počítač zareaguje iným štýlom. Model BlueEfficiency je nastavený tak, aby umožnil šoférovi dosiahnuť extrémne nízku spotrebu s výkonným autom. V pomere spotreby a výkonu ide o zázračný kompromis.
S manuálom Na bežné prepravné účely by postačila automatická prevodovka, ktorá sa v čase testu do auta s testovaným motorom nedodávala. Nie je však na škodu radiť manuálne aj v Mercedese a vychutnať si silu motora. V novom aute spotreba až extrémne závisí od štýlu jazdy.
V čase testu nás zastihla zmena pravidiel a päťdesiatka v obci. Vtedy nám prišiel limitér rýchlosti od Mercedesu vhod. V obci si stačí nastaviť napríklad 54 kilometrovú rýchlosť a pokutu nezaplatíte ani omylom. Akurát prevodovka sa bránila päťdesiatke, dvojka málo, trojka veľa.
Mercedes 250 CDI so vzorným vodičom a ľahkou nohou dokáže zísť na 5,4 litra na sto kilometrov. Deklarovanú spotrebu 4,2 až 4,7 litra sa nám nepodarilo dosiahnuť ani náhodou. Sedemlitrová hranica je určená mestu a svižnej premávke s predbiehaním a využívaním krútiaceho momentu. Fanúšikom turbín odporúčame občasné otvorenie okna a počúvanie odfukovania turbodúchadiel.
Druhá tvár Niektorým vyslovene športovým Mercedesom sme si dovolili vytknúť istú ťažkopádnosť. Limitovaná verzia má možno polovičný výkon ako charizmatické AMG C 63, ale je to ľahký šporťák na každý deň. Na pokyny vďaka manuálnej prevodovke reaguje rýchlo, keď treba jazdí za šesť litrov a pár svižnejších akcelerácií s ľahkým prešmyknutím zadnej nápravy sa na spotrebe príliš neodrazí.
Systém PreSafe má na šantenie s čiastočne vypnutým ESP iný názor a nečakane priťahuje pásy v podozrení z nárazu.
Vypnuté ESP stále bdie nad bezpečnosťou, akurát dovolí bezpečnú radosť z jazdy. S týmto Mercedesom nebude trápne navštíviť okruh alebo amatérske preteky v slalome. Od limitovanej edície sme čakali doplnky a nie fádny kokpit novodobej triedy C. Automobilka by mohla byť veľkorysejšia v priestore vzadu a komforte sedadiel.
Nový smer Na trh pribudlo auto ochudobnené o nádherný zvuk benzínového motora, schopné úsporne a bezpečne prepravovať majiteľa za pracovnými povinnosťami. Keď na to príde, 250 CDI je hodné zábavy na okruhu alebo amatérskom slalome. Motor reaguje veľmi rýchlo a nevädne ani po prekročení 4000 otáčok za minútu. Šesťvalec bude mať stále navrch v kultúre chodu. Jedno je isté, spodná hranica spotreby je podstatne nižšia, ako u šesťvalca.
Oplatilo sa?
Pri faceliftoch alebo obohatení modelového radu o nové motory si obyčajne dávame otázku, či bola zmena prospešná a či stála za to. V prípade Mercedesu určite, pretože v hierarchii motorov bola pod výborným 320 CDI V6 slabšia ponuka. Nový motor napadol moju bavorácku hrdosť na 123d, najmä ak je verzia 250 CDI o 4000 eur lacnejšia ako 320 CDI. Dávam si však otázku ako sa prejavia „dvojturbové“ všetkých výrobcov po rokoch. Prítomnosť je fascinujúca. (Rastislav Chvála)
Technické údaje - Mercedes Benz C250 CDI BlueEfficiency
Cena modelu od 27 849 eur
Cena testovanej verzie od 36 890 eur
Cena testovaného auta 40 370 eur
Motor 250 CDI
Technika common rail 200 MPa, dve turbodúchadlá
Výkon 150 kW/204 k
Pri otáčkach 4200 to./min.
Krútiaci moment 500 Nm
Pri otáčkach 1600 -1800 ot./min.
Litrový výkon 95,2 k/l
Emisná norma EURO 5
Prevodovka šesťstupňová manuálna
Pohon zadné kolesá
Koeficient odporu vzduchu 0,27
Objem kufra 475 litrov
Objem nádrže paliva 66 litrov
Pohotovostná hmotnosť 1645
Kilogramový výkon 8,06 kg/k
Spotreba podľa výrobcu 5,2 -5,7 l/100 km
Spotreba v teste 6,4 l/100km
SME spokojní SME nespokojní
dynamické vlastnosti hlasný štart diesela
reakcia motora na pedál
vyvážený ťah
spotreba pri úspornej jazde
dobre navrhnuté prevody
cena verzie vzhľadom na parametre