BRATISLAVA. Na lacných čínskych diskoch sa šetriť neoplatí. Nemajú schválenie na predaj u nás, ani potrebné skúšky pevnosti. Zákazník nemá veľa možností, ako si overiť schválenie disku. Môže dôverovať iba označeniu na ráfe. Motorista je v nevýhode, ak si poškodí disk na zlej ceste. Náhradu si bez havarijnej poistky ťažko vymôže.
Kvalitné hliníkové disky majú vysokú mechanickú odolnosť proti poškodeniu, zlepšujú jazdné vlastnosti, podporujú chladenie bŕzd a najmä skrášľujú auto. Ak sa však ohnú, ich výmena alebo oprava je v porovnaní s plechovým diskom podstatne drahšia. Nedávno sa na našom trhu začali objavovať disky neznámych značiek a výrobcov z východu, najmä z Číny. Lacné zliatinové kolesá však nemajú potrebné skúšky a schválenie na predaj u nás. Kupujúci podstupuje riziko, že jeho disky nemajú potrebnú pevnosť a môžu sa za jazdy alebo nárazom na jamu zlomiť a spôsobiť nehodu.
Niet sa čoho chytiť Oslovené poisťovne zatiaľ nehody spôsobené zlomeným diskom neriešili. „Ak došlo v rámci havarijného poistenia pri škodovej udalosti k poškodeniu alebo zničeniu vozidla z dôvodu jeho zlého technického stavu, je poisťovateľ oprávnený primerane znížiť poistné plnenie,“ upozorňuje Lucia Muthová z Allianz Slovenskej poisťovne. Predajca diskov môže tvrdiť a ukázať nepravé papiere o schválení, tie si však nemá zákazník s čím porovnať.
Kým v Čechách je na internete zoznam schválených diskov pre daný trh, na Slovensku nie. Ministerstvo dopravy nás odporučilo na Slovenskú obchodnú inšpekciu. Tá tvrdí, že nemá dostatočné kompetencie na postih predaja diskov.
Motorista sa môže spoľahnúť iba na medzinárodné označenie disku KBA, ktoré je priamo na odliatku disku a je jeho súčasťou. Disk bez takéhoto označenia nie je vhodný na použitie a nesie riziko mechanického poškodenia pri bežnej jazde. „Riziková je patková časť disku. Kvalitný disk sa na nekvalitnej ceste zohne, ale nesmie sa zlomiť,“ povedal Pavel Vajda z Etop wheels. Podľa Vajdu, disk by mal mať označenie KBA.
Neoficiálny zdroj z prostredia polície pre SME potvrdil, že rastie počet nehôd spôsobených zlomeným čínskym diskom. Štatisticky však patria medzi malé percento. Kontrola zo strany štátu a benevolencia pri predaji tovaru nedokážu chrániť motoristu, ktorý sa musí orientovať sám a rozmýšľať pri kúpe.
Rozmery sú dané Pri výbere správneho disku treba prihliadať na dizajn a financie, ale hlavne na správny rozmer disku, zhodný s technickým preukazom. Kto používa nesprávne disky vystavuje sa riziku, že poisťovňa odmietne uhradiť škodu na disku aj napriek uzavretému havarijnému poisteniu. Poisťovňa porovnáva disky schválené pre daný typ vozidla, zapísané v dokladoch a v poistnej zmluve s diskami použitými priamo na vozidle pri dopravnej nehode. „V prípade, že sa preukáže, že priamou príčinou poistnej udalosti je zlomenie, alebo prasknutie disku a dôjde k dopravnej nehode s poškodením iných častí auta, poisťovňa hradí náklady na ich opravu s výnimkou poškodeného disku,“ definuje podmienky Zuzana Wagnerová z Kooperatívy.
Na drahé kolesá havarijnú poistku Pri riešení poistných udalostí a nehôd ťahá za kratší koniec motorista, pretože podľa zákona o premávke na pozemných komunikáciách účastník cestnej premávky je povinný prispôsobiť svoje správanie najmä stavebnému a dopravno-technickému stavu cesty. Na druhej strane za uvedený stav cesty v plnom rozsahu zodpovedá jej správca. V prípade, že cesta vykazuje poškodenia, má správca cesty povinnosť upozorniť na jamy príslušným dopravným značením. Často na cestách chýba aspoň alibistické zníženie rýchlosti a upozornenie na jamy.
Cesty sú v katastrofálnom stave. Uznanie správcu cesty ako vinníka je zložité.
Keď motorista trafí kolesom jamu s následným poškodením má dve možnosti. Ľahšia vedie cez havarijné poistenie, kde musí rátať so spoluúčasťou a stratou bonusov. Ak havarijné poistenie nemá, čaká ho ťažšia cesta, vymáhať peniaze z poistenia zodpovednosti za škodu správcu komunikácie.
Na diery volajte policajta Poisťovne odporúčajú šoférom zdokumentovať škodu a jej rozsah priamo na mieste, napríklad vlastnou fotodokumentáciou alebo zabezpečením svedeckej výpovede. Najlepšie je mať spísanú reláciu od polície. „Odporúčame vodičom aj pri škodách, ktoré nepresiahnu zákonom stanovenú hranicu 4000 eur (120000 korún) privolať k dopravnej nehode políciu za účelom zdokladovania miesta dopravnej nehody a stanovenia jej presnej príčiny,“ povedala Wagnerová z Kooperatívy.
V prípadoch, keď dopravná polícia uzná vinu správcovi cesty, je možné náhradu škody uplatniť priamo z poistky zodpovednosti správcu cesty alebo z havarijnej poistky poškodeného auta. V prípade, že poisťovňa vyplatí náhradu škody z havarijnej poistky poškodeného vozidla a príčina v zjazdnosti je potvrdená orgánmi PZ, poisťovňa si uplatní náhradu skutočnej výšky škody u správcu cesty. Vtedy motorista nepríde o zľavu na poistnom z havarijného poistenia.
Ako sa zachovať pri poškodení kolesa na zlej ceste
Odfotiť jamu a situáciu aj s autom
Privolať dopravnú políciu
Zaistiť si svedeckú výpoveď
Ísť s poškodeným diskom do poisťovne