SME
Pondelok, 3. október, 2022 | Meniny má Stela

Na zlé disky a cesty doplatí iba šofér

Trh zaplavili lacné disky z východu. Ministerstvo dopravy o tom vie a obchodná inšpekcia nemá potrebné kompetencie.

V pneuservisoch pribúda áut s poškodenými kolesami a podvozkom. Náklady na opravu sa najľahšie riešia cez havarijnú poistku.V pneuservisoch pribúda áut s poškodenými kolesami a podvozkom. Náklady na opravu sa najľahšie riešia cez havarijnú poistku. (Zdroj: autor)

BRATISLAVA. Na lacných čínskych diskoch sa šetriť neoplatí. Nemajú schválenie na predaj u nás, ani potrebné skúšky pevnosti. Zákazník nemá veľa možností, ako si overiť schválenie disku. Môže dôverovať iba označeniu na ráfe. Motorista je v nevýhode, ak si poškodí disk na zlej ceste. Náhradu si bez havarijnej poistky ťažko vymôže.

Kvalitné hliníkové disky majú vysokú mechanickú odolnosť proti poškodeniu, zlepšujú jazdné vlastnosti, podporujú chladenie bŕzd a najmä skrášľujú auto. Ak sa však ohnú, ich výmena alebo oprava je v porovnaní s plechovým diskom podstatne drahšia. Nedávno sa na našom trhu začali objavovať disky neznámych značiek a výrobcov z východu, najmä z Číny. Lacné zliatinové kolesá však nemajú potrebné skúšky a schválenie na predaj u nás. Kupujúci podstupuje riziko, že jeho disky nemajú potrebnú pevnosť a môžu sa za jazdy alebo nárazom na jamu zlomiť a spôsobiť nehodu.

Niet sa čoho chytiť

Oslovené poisťovne zatiaľ nehody spôsobené zlomeným diskom neriešili. „Ak došlo v rámci havarijného poistenia pri škodovej udalosti k poškodeniu alebo zničeniu vozidla z dôvodu jeho zlého technického stavu, je poisťovateľ oprávnený primerane znížiť poistné plnenie,“ upozorňuje Lucia Muthová z Allianz Slovenskej poisťovne. Predajca diskov môže tvrdiť a ukázať nepravé papiere o schválení, tie si však nemá zákazník s čím porovnať.

Kým v Čechách je na internete zoznam schválených diskov pre daný trh, na Slovensku nie. Ministerstvo dopravy nás odporučilo na Slovenskú obchodnú inšpekciu. Tá tvrdí, že nemá dostatočné kompetencie na postih predaja diskov.

Motorista sa môže spoľahnúť iba na medzinárodné označenie disku KBA, ktoré je priamo na odliatku disku a je jeho súčasťou. Disk bez takéhoto označenia nie je vhodný na použitie a nesie riziko mechanického poškodenia pri bežnej jazde. „Riziková je patková časť disku. Kvalitný disk sa na nekvalitnej ceste zohne, ale nesmie sa zlomiť,“ povedal Pavel Vajda z Etop wheels. Podľa Vajdu, disk by mal mať označenie KBA.

Neoficiálny zdroj z prostredia polície pre SME potvrdil, že rastie počet nehôd spôsobených zlomeným čínskym diskom. Štatisticky však patria medzi malé percento. Kontrola zo strany štátu a benevolencia pri predaji tovaru nedokážu chrániť motoristu, ktorý sa musí orientovať sám a rozmýšľať pri kúpe.

Rozmery sú dané

Pri výbere správneho disku treba prihliadať na dizajn a financie, ale hlavne na správny rozmer disku, zhodný s technickým preukazom. Kto používa nesprávne disky vystavuje sa riziku, že poisťovňa odmietne uhradiť škodu na disku aj napriek uzavretému havarijnému poisteniu. Poisťovňa porovnáva disky schválené pre daný typ vozidla, zapísané v dokladoch a v poistnej zmluve s diskami použitými priamo na vozidle pri dopravnej nehode. „V prípade, že sa preukáže, že priamou príčinou poistnej udalosti je zlomenie, alebo prasknutie disku a dôjde k dopravnej nehode s poškodením iných častí auta, poisťovňa hradí náklady na ich opravu s výnimkou poškodeného disku,“ definuje podmienky Zuzana Wagnerová z Kooperatívy.

Na drahé kolesá havarijnú poistku

Pri riešení poistných udalostí a nehôd ťahá za kratší koniec motorista, pretože podľa zákona o premávke na pozemných komunikáciách účastník cestnej premávky je povinný prispôsobiť svoje správanie najmä stavebnému a dopravno-technickému stavu cesty. Na druhej strane za uvedený stav cesty v plnom rozsahu zodpovedá jej správca. V prípade, že cesta vykazuje poškodenia, má správca cesty povinnosť upozorniť na jamy príslušným dopravným značením. Často na cestách chýba aspoň alibistické zníženie rýchlosti a upozornenie na jamy.

24_TEMA_DISKy.jpg

Cesty sú v katastrofálnom stave. Uznanie správcu cesty ako vinníka je zložité.

 

Keď motorista trafí kolesom jamu s následným poškodením má dve možnosti. Ľahšia vedie cez havarijné poistenie, kde musí rátať so spoluúčasťou a stratou bonusov. Ak havarijné poistenie nemá, čaká ho ťažšia cesta, vymáhať peniaze z poistenia zodpovednosti za škodu správcu komunikácie.

Na diery volajte policajta

Poisťovne odporúčajú šoférom zdokumentovať škodu a jej rozsah priamo na mieste, napríklad vlastnou fotodokumentáciou alebo zabezpečením svedeckej výpovede. Najlepšie je mať spísanú reláciu od polície. „Odporúčame vodičom aj pri škodách, ktoré nepresiahnu zákonom stanovenú hranicu 4000 eur (120000 korún) privolať k dopravnej nehode políciu za účelom zdokladovania miesta dopravnej nehody a stanovenia jej presnej príčiny,“ povedala Wagnerová z Kooperatívy.

V prípadoch, keď dopravná polícia uzná vinu správcovi cesty, je možné náhradu škody uplatniť priamo z poistky zodpovednosti správcu cesty alebo z havarijnej poistky poškodeného auta. V prípade, že poisťovňa vyplatí náhradu škody z havarijnej poistky poškodeného vozidla a príčina v zjazdnosti je potvrdená orgánmi PZ, poisťovňa si uplatní náhradu skutočnej výšky škody u správcu cesty. Vtedy motorista nepríde o zľavu na poistnom z havarijného poistenia.


Ako sa zachovať pri poškodení kolesa na zlej ceste
Odfotiť jamu a situáciu aj s autom
Privolať dopravnú políciu
Zaistiť si svedeckú výpoveď
Ísť s poškodeným diskom do poisťovne

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  2. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  3. Druhý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  4. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  5. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  6. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  7. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Metropolis ostáva bez inflačnej doložky
  3. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  4. Druhý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  5. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  6. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  7. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  8. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  1. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 6 878
  2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 878
  3. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 5 495
  4. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 079
  5. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 4 656
  6. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 4 126
  7. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 923
  8. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 821
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Februárový test ruskej medzikontinentálnej balistickej rakety Yars.

Západ vyhrážky od podpory Ukrajiny neodradili.


2 h
Peter Schutz.

Taký pohyb v ruskej spoločnosti nebol minimálne od perestrojky.


49m
Tragická nehoda na zastávke v Bratislave má piatu obeť.

V nemocnici podľahlo zraneniam 21-ročné dievča.


5 h
Vojna na Ukrajine

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 17 h

Neprehliadnite tiež

BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep
Úpravy v rámci programu Peugeot Individual.

Auto zabalia do fólie alebo nalakujú diely.


27. sep

Blogy SME

  1. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty.
  2. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: gazdovský dom z Vlkolínca, kaplnky na Sivej Brade a v Holíči
  3. Milan Polešenský: Čo sa nepáči Petržalskej mládeži?
  4. Marián Viskupič: Matovič nepovedal jediný dôvod, prečo by mal zostať ministrom financií
  5. Štefan Vidlár: Fantóm ambulancie
  6. Mária Drahošová: Máte pravdu
  7. Ján Šubák: Plán "B"
  8. Vladimír Benčík: Malta 3/3 – „Hniezdo zmijí“ - Veľké obliehanie Malty
  1. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 8 013
  2. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 7 599
  3. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 156
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 402
  5. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 3 768
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 424
  7. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 2 828
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 719
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu