lacňovala - dvakrát.
V rovnakom období minulého roka sa ceny benzínov upravovali takisto 3-krát, takisto väčšinou nahor. Ceny nafty sa menili 4-krát, znižovali sa však len raz. Takýto stav platil až do 16. týždňa, keď sa rozbehla posledná vlna zdražovania pred prepadom cien pohonných látok na aktuálne úrovne.
Z pohľadu ropy a benzínov sa prvá štvrtina tohto roku výrazne podobá na rovnaké obdobie minulého roka. Rozdiel je len v tom, že v roku 2008 boli ceny výrazne vyššie.
Na naftu však oveľa viac doľahla svetová kríza. V zimných obdobiach minulých rokov ceny nafty nie len vo svete ale aj na Slovensku zvyčajne rástli pod vplyvom vykurovacej sezóny. Tento rok, okrem jedného skoku smerom hore (na burze v Rotterdame na prelome rokov 2008 a 2009), najmä klesali.
Ceny nafty na svetových trhoch sa priblížili k úrovniam cien ropy. Predtým sa dlhšiu dobu liter ropy predával o cca 5 až 10 centov za liter lacnejšie, v súčasnosti sú rozdiely takmer zmazané. Nafta sa tak dostala do situácie, v ktorej sa benzíny nachádzajú už takmer rok. Zároveň sa ceny nafty na svetových trhoch znovu dostali na takmer rovnakú úroveň, akú dosahujú benzíny.
Aký bude ďalší vývoj? Ak bude platiť, že letná motoristická sezóna zvyšuje záujem ľudí v USA a v Európe o cestovanie a aj o cestovanie autom, tak môžeme očakávať, že ceny benzínov budú do leta mierne rásť. Svoju úlohu však zohrá aj vývoj cien ropy. Ropa je totiž pod silným tlakom svetovej krízy na jednej strane (tlak na ceny zhora) a producentov ropy na strane druhej (tlak na ceny zdola).
Svetová kríza si svoj vplyv na naftu ešte viac posilní, keďže sa vykurovacia sezóna končí. Preto bude do veľkej miery záležať na tom, v akej kondícii sa bude nachádzať priemysel.
V najbližšom období by však situácia s vývojom cien pohonných látok na Slovensku mala byť naďalej pokojná. Ďalšie detaily sa dozviete v dnešnej prognóze, ktorú zverejníme na Natankuj.sk po 18:00.