SME
Pondelok, 18. január, 2021 | Meniny má BohdanaKrížovkyKrížovky

Škoda zvažuje MPV a nevylučuje štvorkolku pre Octaviu RS

O Yetim, ale aj o ďalšom smerovaní Škody sme sa rozprávali s členom predstavenstva zodpovedným za technický vývoj - Dr. Eckhardom Scholzom.

"V súčasnosti sa venujeme hlavne prepĺňaným motorom, lebo budúcnosť vidíme v 1.2 TSI a možno i 1.0 TSI, ktoré sa objavia v čoraz väčšom počte modelov Škoda," povedal Eckhard Scholz."V súčasnosti sa venujeme hlavne prepĺňaným motorom, lebo budúcnosť vidíme v 1.2 TSI a možno i 1.0 TSI, ktoré sa objavia v čoraz väčšom počte modelov Škoda," povedal Eckhard Scholz. (Zdroj: Tomáš Benedikovič)

Z premiéry ohlásenej na poslednú chvíľu sa stal jeden z najväčších vrcholov ženevského autosalónu. S modelom Yeti česká automobilka prvýkrát vstupuje do segmentu SUV, a tak ako pri každom jej prvom kroku v novom teritóriu, ani tentokrát sme nemohli prejsť jej expozíciou bez krátkeho rozhovoru s kompetentnými. O Yetim, ale aj o ďalšom smerovaní Škody v oblasti vývoja nových automobilov sme sa rozprávali s členom predstavenstva zodpovedným za oblasť technického vývoja, Dr.- Eckhardom Scholzom.

Prečo ste sa rozhodli posunúť premiéru Yetiho skôr oproti pôvodnému plánu?

Dlho sme rozmýšľali kedy bude najlepší čas na jeho uvedenie. Ako ste však mali možnosť vidieť, Yeti je pripravený na sériovú výrobu. Takže autosalón v Ženeve je správnou príležitosťou. V čase krízy prinášame vysoko emocionálny a ekologický produkt.

Na akej platforme spočíva?

Od základu je to platforma aktuálnej Octavie s pohonom predných aj všetkých kolies. Vo verzii 4x4 využívame spojku Haldex štvrtej generácie zo súčasnej Octavie Scout, pričom schopnosti auta v teréne podporujeme aj niekoľkými modernými systémami, ktoré predstavíme neskôr počas prvých testovacích jázd.

Dá sa povedať koľko percent dielov má Yeti spoločných s Octaviou?

Prevzatá bola celá podlaha vrátane plechov, motorového priestoru a podvozka, čo nám umožnilo použiť 3 úplne nové koncernové motory. Jednym z nich je revolučný preplňovaný štvorvalec 1.2 TSI, ktorý dostane Yeti vôbec ako prvý. Okrem neho bude mať aj 1.8 TSI, ktorý poháňa Superb a Octaviu. Z naftovej palety nasadíme vznetové agregáty výlučne so vstrekovaním common-rail.

Zo základnej platformy sme prevzali relatívne veľa, čo nám dodáva istotu, že máme robustný základ, na druhej strane je táto platforma veľmi aktuálna. Takže je to výborná kombinácia technologických noviniek s robustným technickým základom.

Ako je Yeti vybavený do terénu okrem pohonu 4x4 ?

Optimalizovali sme svetlú výšku podvozka aby nájazdový a prejazdový uhol zodpovedali technickým možnostiam auta. Na druhej strane sme ho vybavili elektronickým pomocníkom pre rozjazd do kopca a asistentom pre zjazd z kopca, čo ešte viac podporí jeho schopnosti mimo asfaltovej cesty.

Špeciálne v teréne si môžeme dovoliť byť veľmi sebavedomí. Myslím si, že v tejto oblasti sme schopní konkurovať všetkým súperom v segmente. Vďaka vyspelej technike bude ale Yeti i na ceste výnimočný zjav, lebo kombinuje solídnu jazdnú dynamiku a radosť z jazdy s nízkou spotrebou paliva. To je niečo nové nielen pre našu značku, ale môže byť tiež signálom pre celý segment SUV.

Koho považujete za hlavných konkurentov?

V princípe sú to všetky známe mená v SUV segmente, ale predovšetkým Honda CR-V, Toyota RAV4 a Nissan Qashqai.

V akom cenovom intervale sa bude pohybovať Yeti?

Dnes vám ešte neviem povedať nič konkrétne, ale zaisto ho postavíme i cenovo veľmi zaujímavo. Musí to byť prístupné auto, tak ako všetky modely Škoda. Určite bude mať férovú cenu.

Poznámka redakcie: Podľa našich informácií by sa ceny všetkých verzií Yetiho mali pohybovať medzi klasickou Octaviou a Octaviou Scout.

Uvažujete o tom, že by Yeti mal aj predĺženú verziu so siedmimi sedadlami?

Zamýšľame sa nad vozidlom kategórie MPV, ale sedemmiestnym SUV sa nezaoberáme, pretože by to mohlo ublížiť všetkým pozitívnym vlastnostiam vychádzajúcim z jeho kompaktných rozmerov. Vďaka celkovej dĺžke 4,2 m sa Yeti veľmi hodí do mesta a je tiež obratný a príjemne ovládateľný aj v teréne. Sedemmiestne vozidlo by malo určité obmedzenia. Už sme o ňom premýšľali, ale ešte nebolo prijaté žiadne konkrétne rozhodnutie. Ak k niečomu takému dôjde, skôr sa asi vydáme smerom k plnohodnotnému MPV, ale bez kombinácie s terénnymi schopnosťami.

Yeti je prvé auto, ktoré poháňa nový agregát 1.2 TSI. Kto tento motor vyvinul - Škoda alebo Volkswagen?

Je to koncernový motor, ale Škoda má na technickom vývoji jeho agregátov veľký podiel. V rámci koncernu sa v značnej miere zúčastňujeme na vývoji a výrobe nových motorov. Napríklad aj tento agregát vznikal s našim prispením a u nás sa bude aj vyrábať.

Kedy ho začnete montovať do ďalších modelov?

Najprv počkáme akú bude mať odozvu. Nedávno sme uviedli 1.4 TSI do modelov Octavia a Superb a máme naň vynikajúce ohlasy. Predpokladám, že aj 1.2 TSI zohrá v prípade Yetiho významnú úlohu, lebo je úsporný a zároveň dostatočne dynamický.

Budú nasledovať aj turbomotory menšieho objemu alebo s menším počtom valcov - napr. pre miniauto Škoda postavené na platforme VW Up?

Trend zmenšovania zdvihových objemov je jasný. Zaisto neskončíme pri motore 1.2 TSI. Viem si predstaviť aj litrový agregát.

Plánujete ďalej vyvíjať motory 1.2 HTP ?

V súčasnosti sa venujeme hlavne prepĺňaným motorom, lebo budúcnosť vidíme v 1.2 TSI a možno i 1.0 TSI, ktoré sa objavia v čoraz väčšom počte modelov Škoda.

Premiéru niektorých modelov ste v poslednom čase posunuli dopredu, urychlíte aj modernizáciu Fabie?

Z technickej stránky postupujeme podľa plánu, niektoré dielčie projekty sme skrátili o niekoľko týždňov, lebo sme skôr dospeli k požadovanej kvalite a tak môžeme dosiahnuť konečný cieľ skôr. Fabia sa vynikajúco predáva a zapadá do nášho portfólia. Pomohla jej situácia so šrotovacou prémiou v Nemecku a v súčasnosti je to vysoko aktuálne auto, ktoré nám robí veľkú radosť.

Fabiu ďalej vylepšujeme a máme s ňou víceré plány, o ktorých svedčia naše štúdie. Pracujeme aj na sporovlivejších zážihových motoroch a vznetových agregátoch so vstrekovaním common rail. Viac sa tiež zameriame na emócie, z tejto stránky sa môžete tešiť na viaceré prekvapenia.

Tento rok príde na trh nová Octavia RS. Zložili ste už pre ňu z koncernového regála pohon 4x4?

(Smiech) Nechajte sa prekvapiť! Máme v talóne viaceré technické možnosti. Pohon 4x4 prináša síce lepšiu trakciu, ale nesie so sebou zvýšenú hmotnosť. Tá negatívne vplýva na jazdnú dynamiku a radosť z jazdy, ktoré musia byť v takomto aute prvoradé. Octaviu RS vieme vybaviť aj pohonom 4x4, technicky je to možné a my sme veľmi flexibilní, ale konkrétnu odpoveď vám nemôžem dať. Opakujem, nechajte sa prekvapiť!

Poznámka redakcie: Podľa našich informácii bude modernizovaná Octavia RS vzhľadovo výrazne agresívnejšia, svalnatejšia. Neoficiálne zdroje hovoria o širokom prednom nárazníku s veľkým otvorom v strede na spôsob modelov Ford Focus RS alebo Ford Mustang a s pásmi diód pre denné svietenie po bokoch. Čo sa týka pohonu nahlas sa uvažuje o dvoch možnostiach - náhon na prednú nápravu, ale s nejakým veľmi účinným elektronickým alebo mechanickým trakčným pomocníkom. Druhou alternatívou je pohon 4x4.

Uvažujete nad tým, že by Superb Combi mal aj Sedemmiestnu verziu?

Najprv predstavíme čistokrvné päťmiestne kombi odvodené z dnešnej limuzíny, ktoré trh zaisto prijme znamenite, pretože prinesie ďalšie nové riešenia a možnosti ako zvýšiť variabilitu zadnej časti. Možné je síce všetko, ale so sedemmiestnou verziou zatiaľ nepočítame.

Spomínali ste MPV, kedy by mohlo prísť na trh?

V našich plánoch zohráva významnú úlohu, lebo by vhodne doplnilo našu ponuku, ale o konkrétnostiach zatiaľ ešte nemôžem hovoriť.

Ako budete rozširovať modelový rad Green Line? Kedy napríklad pridáte systém štart/stop?

Fabiu Green Line, Octaviu Green Line a Superb Green Line sa nám podarilo uviesť do života relatívne jednoduchými úpravami za nie príliš veľa peňazí. Veď Octavia Green Line bez systému štart/stop a rekuperácie spotrebuje 4,4 l paliva na 100 km a emituje 116 g CO2 na 1 km - to sú špičkové hodnoty. Týmto smerom budeme pokračovať a upravovať aj ďalšie modely.

Prečo má Octavia Green Line mechanickú 5-stupňovú a nie 6-stupňovú prevodovku?

Je to dobrý nápad, budeme o ňom rozmýšľať. (smiech) V prvom rade nám išlo o to čo najrýchlejšie priniesť na trh Octaviu Green Line.

Akým smerom sa budete uberať v znižovaní spotreby a emisií? Hovorí sa niečo aj o elektromobiloch...

Intenzívne pracujeme na alternatívnych pohonoch. Škoda Auto investuje do koncernového vývoja veľké peniaze a úsilie. Smer vývoja ešte len zadefinujeme. Z môjho pohľadu nemusíme byť medzi prvými, ale sme naším zákazníkom zaviazaní dozerať na hospodársku stránku, preto budeme pozorne sledovať vývoj a venovať sa pokrokovým koncepciám pohonu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  5. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  7. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  9. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  10. Tipni si na Petru Vlhovú a získaj 10 eur
  1. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  2. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  3. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  4. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  5. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  6. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  7. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 15 846
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 15 226
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 919
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 489
  5. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 927
  6. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 530
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 279
  8. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 136
  9. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 5 895
  10. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 5 823
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus: Situácia v levickej nemocnici je kritická, povoláva ambulantných lekárov (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 224-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 526 obetí. Vláda predĺžila lockdown.

Ilustračné foto
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Matovič vyhral na celej čiare

Čo si premiér odmakal, dostal Pellegrini zadarmo.

Peter Tkačenko
Bratislava Business Centre, kde sídli Johnson Controls
Cynická obluda

Otestujme sa pre Milanka

Nie je pravda, že najnovšia celoplošná bambusiáda každého len naštve.