SME

Škoda zvažuje MPV a nevylučuje štvorkolku pre Octaviu RS

O Yetim, ale aj o ďalšom smerovaní Škody sme sa rozprávali s členom predstavenstva zodpovedným za technický vývoj - Dr. Eckhardom Scholzom.

"V súčasnosti sa venujeme hlavne prepĺňaným motorom, lebo budúcnosť vidíme v 1.2 TSI a možno i 1.0 TSI, ktoré sa objavia v čoraz väčšom počte modelov Škoda," povedal Eckhard Scholz."V súčasnosti sa venujeme hlavne prepĺňaným motorom, lebo budúcnosť vidíme v 1.2 TSI a možno i 1.0 TSI, ktoré sa objavia v čoraz väčšom počte modelov Škoda," povedal Eckhard Scholz. (Zdroj: Tomáš Benedikovič)

Z premiéry ohlásenej na poslednú chvíľu sa stal jeden z najväčších vrcholov ženevského autosalónu. S modelom Yeti česká automobilka prvýkrát vstupuje do segmentu SUV, a tak ako pri každom jej prvom kroku v novom teritóriu, ani tentokrát sme nemohli prejsť jej expozíciou bez krátkeho rozhovoru s kompetentnými. O Yetim, ale aj o ďalšom smerovaní Škody v oblasti vývoja nových automobilov sme sa rozprávali s členom predstavenstva zodpovedným za oblasť technického vývoja, Dr.- Eckhardom Scholzom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prečo ste sa rozhodli posunúť premiéru Yetiho skôr oproti pôvodnému plánu? Dlho sme rozmýšľali kedy bude najlepší čas na jeho uvedenie. Ako ste však mali možnosť vidieť, Yeti je pripravený na sériovú výrobu. Takže autosalón v Ženeve je správnou príležitosťou. V čase krízy prinášame vysoko emocionálny a ekologický produkt.

SkryťVypnúť reklamu

Na akej platforme spočíva? Od základu je to platforma aktuálnej Octavie s pohonom predných aj všetkých kolies. Vo verzii 4x4 využívame spojku Haldex štvrtej generácie zo súčasnej Octavie Scout, pričom schopnosti auta v teréne podporujeme aj niekoľkými modernými systémami, ktoré predstavíme neskôr počas prvých testovacích jázd.

Dá sa povedať koľko percent dielov má Yeti spoločných s Octaviou? Prevzatá bola celá podlaha vrátane plechov, motorového priestoru a podvozka, čo nám umožnilo použiť 3 úplne nové koncernové motory. Jednym z nich je revolučný preplňovaný štvorvalec 1.2 TSI, ktorý dostane Yeti vôbec ako prvý. Okrem neho bude mať aj 1.8 TSI, ktorý poháňa Superb a Octaviu. Z naftovej palety nasadíme vznetové agregáty výlučne so vstrekovaním common-rail.

SkryťVypnúť reklamu

Zo základnej platformy sme prevzali relatívne veľa, čo nám dodáva istotu, že máme robustný základ, na druhej strane je táto platforma veľmi aktuálna. Takže je to výborná kombinácia technologických noviniek s robustným technickým základom.

Ako je Yeti vybavený do terénu okrem pohonu 4x4 ? Optimalizovali sme svetlú výšku podvozka aby nájazdový a prejazdový uhol zodpovedali technickým možnostiam auta. Na druhej strane sme ho vybavili elektronickým pomocníkom pre rozjazd do kopca a asistentom pre zjazd z kopca, čo ešte viac podporí jeho schopnosti mimo asfaltovej cesty.

Špeciálne v teréne si môžeme dovoliť byť veľmi sebavedomí. Myslím si, že v tejto oblasti sme schopní konkurovať všetkým súperom v segmente. Vďaka vyspelej technike bude ale Yeti i na ceste výnimočný zjav, lebo kombinuje solídnu jazdnú dynamiku a radosť z jazdy s nízkou spotrebou paliva. To je niečo nové nielen pre našu značku, ale môže byť tiež signálom pre celý segment SUV.

SkryťVypnúť reklamu

Koho považujete za hlavných konkurentov? V princípe sú to všetky známe mená v SUV segmente, ale predovšetkým Honda CR-V, Toyota RAV4 a Nissan Qashqai.

V akom cenovom intervale sa bude pohybovať Yeti? Dnes vám ešte neviem povedať nič konkrétne, ale zaisto ho postavíme i cenovo veľmi zaujímavo. Musí to byť prístupné auto, tak ako všetky modely Škoda. Určite bude mať férovú cenu.

Poznámka redakcie: Podľa našich informácií by sa ceny všetkých verzií Yetiho mali pohybovať medzi klasickou Octaviou a Octaviou Scout.

Uvažujete o tom, že by Yeti mal aj predĺženú verziu so siedmimi sedadlami? Zamýšľame sa nad vozidlom kategórie MPV, ale sedemmiestnym SUV sa nezaoberáme, pretože by to mohlo ublížiť všetkým pozitívnym vlastnostiam vychádzajúcim z jeho kompaktných rozmerov. Vďaka celkovej dĺžke 4,2 m sa Yeti veľmi hodí do mesta a je tiež obratný a príjemne ovládateľný aj v teréne. Sedemmiestne vozidlo by malo určité obmedzenia. Už sme o ňom premýšľali, ale ešte nebolo prijaté žiadne konkrétne rozhodnutie. Ak k niečomu takému dôjde, skôr sa asi vydáme smerom k plnohodnotnému MPV, ale bez kombinácie s terénnymi schopnosťami.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Yeti je prvé auto, ktoré poháňa nový agregát 1.2 TSI. Kto tento motor vyvinul - Škoda alebo Volkswagen? Je to koncernový motor, ale Škoda má na technickom vývoji jeho agregátov veľký podiel. V rámci koncernu sa v značnej miere zúčastňujeme na vývoji a výrobe nových motorov. Napríklad aj tento agregát vznikal s našim prispením a u nás sa bude aj vyrábať.

Kedy ho začnete montovať do ďalších modelov? Najprv počkáme akú bude mať odozvu. Nedávno sme uviedli 1.4 TSI do modelov Octavia a Superb a máme naň vynikajúce ohlasy. Predpokladám, že aj 1.2 TSI zohrá v prípade Yetiho významnú úlohu, lebo je úsporný a zároveň dostatočne dynamický.

Budú nasledovať aj turbomotory menšieho objemu alebo s menším počtom valcov - napr. pre miniauto Škoda postavené na platforme VW Up? Trend zmenšovania zdvihových objemov je jasný. Zaisto neskončíme pri motore 1.2 TSI. Viem si predstaviť aj litrový agregát.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Plánujete ďalej vyvíjať motory 1.2 HTP ? V súčasnosti sa venujeme hlavne prepĺňaným motorom, lebo budúcnosť vidíme v 1.2 TSI a možno i 1.0 TSI, ktoré sa objavia v čoraz väčšom počte modelov Škoda.

Premiéru niektorých modelov ste v poslednom čase posunuli dopredu, urychlíte aj modernizáciu Fabie? Z technickej stránky postupujeme podľa plánu, niektoré dielčie projekty sme skrátili o niekoľko týždňov, lebo sme skôr dospeli k požadovanej kvalite a tak môžeme dosiahnuť konečný cieľ skôr. Fabia sa vynikajúco predáva a zapadá do nášho portfólia. Pomohla jej situácia so šrotovacou prémiou v Nemecku a v súčasnosti je to vysoko aktuálne auto, ktoré nám robí veľkú radosť.

Fabiu ďalej vylepšujeme a máme s ňou víceré plány, o ktorých svedčia naše štúdie. Pracujeme aj na sporovlivejších zážihových motoroch a vznetových agregátoch so vstrekovaním common rail. Viac sa tiež zameriame na emócie, z tejto stránky sa môžete tešiť na viaceré prekvapenia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tento rok príde na trh nová Octavia RS. Zložili ste už pre ňu z koncernového regála pohon 4x4? (Smiech) Nechajte sa prekvapiť! Máme v talóne viaceré technické možnosti. Pohon 4x4 prináša síce lepšiu trakciu, ale nesie so sebou zvýšenú hmotnosť. Tá negatívne vplýva na jazdnú dynamiku a radosť z jazdy, ktoré musia byť v takomto aute prvoradé. Octaviu RS vieme vybaviť aj pohonom 4x4, technicky je to možné a my sme veľmi flexibilní, ale konkrétnu odpoveď vám nemôžem dať. Opakujem, nechajte sa prekvapiť!

Poznámka redakcie: Podľa našich informácii bude modernizovaná Octavia RS vzhľadovo výrazne agresívnejšia, svalnatejšia. Neoficiálne zdroje hovoria o širokom prednom nárazníku s veľkým otvorom v strede na spôsob modelov Ford Focus RS alebo Ford Mustang a s pásmi diód pre denné svietenie po bokoch. Čo sa týka pohonu nahlas sa uvažuje o dvoch možnostiach - náhon na prednú nápravu, ale s nejakým veľmi účinným elektronickým alebo mechanickým trakčným pomocníkom. Druhou alternatívou je pohon 4x4.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Uvažujete nad tým, že by Superb Combi mal aj Sedemmiestnu verziu? Najprv predstavíme čistokrvné päťmiestne kombi odvodené z dnešnej limuzíny, ktoré trh zaisto prijme znamenite, pretože prinesie ďalšie nové riešenia a možnosti ako zvýšiť variabilitu zadnej časti. Možné je síce všetko, ale so sedemmiestnou verziou zatiaľ nepočítame.

Spomínali ste MPV, kedy by mohlo prísť na trh? V našich plánoch zohráva významnú úlohu, lebo by vhodne doplnilo našu ponuku, ale o konkrétnostiach zatiaľ ešte nemôžem hovoriť.

Ako budete rozširovať modelový rad Green Line? Kedy napríklad pridáte systém štart/stop? Fabiu Green Line, Octaviu Green Line a Superb Green Line sa nám podarilo uviesť do života relatívne jednoduchými úpravami za nie príliš veľa peňazí. Veď Octavia Green Line bez systému štart/stop a rekuperácie spotrebuje 4,4 l paliva na 100 km a emituje 116 g CO2 na 1 km - to sú špičkové hodnoty. Týmto smerom budeme pokračovať a upravovať aj ďalšie modely.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prečo má Octavia Green Line mechanickú 5-stupňovú a nie 6-stupňovú prevodovku? Je to dobrý nápad, budeme o ňom rozmýšľať. (smiech) V prvom rade nám išlo o to čo najrýchlejšie priniesť na trh Octaviu Green Line.

Akým smerom sa budete uberať v znižovaní spotreby a emisií? Hovorí sa niečo aj o elektromobiloch... Intenzívne pracujeme na alternatívnych pohonoch. Škoda Auto investuje do koncernového vývoja veľké peniaze a úsilie. Smer vývoja ešte len zadefinujeme. Z môjho pohľadu nemusíme byť medzi prvými, ale sme naším zákazníkom zaviazaní dozerať na hospodársku stránku, preto budeme pozorne sledovať vývoj a venovať sa pokrokovým koncepciám pohonu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 14 539
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 336
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 918
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 155
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 805
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 570
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 443
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 120
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  2. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  3. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  4. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  5. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  6. Štefan Šturdzík: Kúpele Brusno
  7. Ján Chomík: Medzi vierou a pózou
  8. Martin Sukupčák: Požičiam Tatrabanke, a.s. 3 000€
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 43 343
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 544
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 324
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 783
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 251
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 041
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 446
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 474
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu