SME
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Škoda zvažuje MPV a nevylučuje štvorkolku pre Octaviu RS

O Yetim, ale aj o ďalšom smerovaní Škody sme sa rozprávali s členom predstavenstva zodpovedným za technický vývoj - Dr. Eckhardom Scholzom.

"V súčasnosti sa venujeme hlavne prepĺňaným motorom, lebo budúcnosť vidíme v 1.2 TSI a možno i 1.0 TSI, ktoré sa objavia v čoraz väčšom počte modelov Škoda," povedal Eckhard Scholz."V súčasnosti sa venujeme hlavne prepĺňaným motorom, lebo budúcnosť vidíme v 1.2 TSI a možno i 1.0 TSI, ktoré sa objavia v čoraz väčšom počte modelov Škoda," povedal Eckhard Scholz. (Zdroj: Tomáš Benedikovič)

Z premiéry ohlásenej na poslednú chvíľu sa stal jeden z najväčších vrcholov ženevského autosalónu. S modelom Yeti česká automobilka prvýkrát vstupuje do segmentu SUV, a tak ako pri každom jej prvom kroku v novom teritóriu, ani tentokrát sme nemohli prejsť jej expozíciou bez krátkeho rozhovoru s kompetentnými. O Yetim, ale aj o ďalšom smerovaní Škody v oblasti vývoja nových automobilov sme sa rozprávali s členom predstavenstva zodpovedným za oblasť technického vývoja, Dr.- Eckhardom Scholzom.

Prečo ste sa rozhodli posunúť premiéru Yetiho skôr oproti pôvodnému plánu?

Dlho sme rozmýšľali kedy bude najlepší čas na jeho uvedenie. Ako ste však mali možnosť vidieť, Yeti je pripravený na sériovú výrobu. Takže autosalón v Ženeve je správnou príležitosťou. V čase krízy prinášame vysoko emocionálny a ekologický produkt.

Na akej platforme spočíva?

Od základu je to platforma aktuálnej Octavie s pohonom predných aj všetkých kolies. Vo verzii 4x4 využívame spojku Haldex štvrtej generácie zo súčasnej Octavie Scout, pričom schopnosti auta v teréne podporujeme aj niekoľkými modernými systémami, ktoré predstavíme neskôr počas prvých testovacích jázd.

Dá sa povedať koľko percent dielov má Yeti spoločných s Octaviou?

Prevzatá bola celá podlaha vrátane plechov, motorového priestoru a podvozka, čo nám umožnilo použiť 3 úplne nové koncernové motory. Jednym z nich je revolučný preplňovaný štvorvalec 1.2 TSI, ktorý dostane Yeti vôbec ako prvý. Okrem neho bude mať aj 1.8 TSI, ktorý poháňa Superb a Octaviu. Z naftovej palety nasadíme vznetové agregáty výlučne so vstrekovaním common-rail.

Zo základnej platformy sme prevzali relatívne veľa, čo nám dodáva istotu, že máme robustný základ, na druhej strane je táto platforma veľmi aktuálna. Takže je to výborná kombinácia technologických noviniek s robustným technickým základom.

Ako je Yeti vybavený do terénu okrem pohonu 4x4 ?

Optimalizovali sme svetlú výšku podvozka aby nájazdový a prejazdový uhol zodpovedali technickým možnostiam auta. Na druhej strane sme ho vybavili elektronickým pomocníkom pre rozjazd do kopca a asistentom pre zjazd z kopca, čo ešte viac podporí jeho schopnosti mimo asfaltovej cesty.

Špeciálne v teréne si môžeme dovoliť byť veľmi sebavedomí. Myslím si, že v tejto oblasti sme schopní konkurovať všetkým súperom v segmente. Vďaka vyspelej technike bude ale Yeti i na ceste výnimočný zjav, lebo kombinuje solídnu jazdnú dynamiku a radosť z jazdy s nízkou spotrebou paliva. To je niečo nové nielen pre našu značku, ale môže byť tiež signálom pre celý segment SUV.

Koho považujete za hlavných konkurentov?

V princípe sú to všetky známe mená v SUV segmente, ale predovšetkým Honda CR-V, Toyota RAV4 a Nissan Qashqai.

V akom cenovom intervale sa bude pohybovať Yeti?

Dnes vám ešte neviem povedať nič konkrétne, ale zaisto ho postavíme i cenovo veľmi zaujímavo. Musí to byť prístupné auto, tak ako všetky modely Škoda. Určite bude mať férovú cenu.

Poznámka redakcie: Podľa našich informácií by sa ceny všetkých verzií Yetiho mali pohybovať medzi klasickou Octaviou a Octaviou Scout.

Uvažujete o tom, že by Yeti mal aj predĺženú verziu so siedmimi sedadlami?

Zamýšľame sa nad vozidlom kategórie MPV, ale sedemmiestnym SUV sa nezaoberáme, pretože by to mohlo ublížiť všetkým pozitívnym vlastnostiam vychádzajúcim z jeho kompaktných rozmerov. Vďaka celkovej dĺžke 4,2 m sa Yeti veľmi hodí do mesta a je tiež obratný a príjemne ovládateľný aj v teréne. Sedemmiestne vozidlo by malo určité obmedzenia. Už sme o ňom premýšľali, ale ešte nebolo prijaté žiadne konkrétne rozhodnutie. Ak k niečomu takému dôjde, skôr sa asi vydáme smerom k plnohodnotnému MPV, ale bez kombinácie s terénnymi schopnosťami.

Yeti je prvé auto, ktoré poháňa nový agregát 1.2 TSI. Kto tento motor vyvinul - Škoda alebo Volkswagen?

Je to koncernový motor, ale Škoda má na technickom vývoji jeho agregátov veľký podiel. V rámci koncernu sa v značnej miere zúčastňujeme na vývoji a výrobe nových motorov. Napríklad aj tento agregát vznikal s našim prispením a u nás sa bude aj vyrábať.

Kedy ho začnete montovať do ďalších modelov?

Najprv počkáme akú bude mať odozvu. Nedávno sme uviedli 1.4 TSI do modelov Octavia a Superb a máme naň vynikajúce ohlasy. Predpokladám, že aj 1.2 TSI zohrá v prípade Yetiho významnú úlohu, lebo je úsporný a zároveň dostatočne dynamický.

Budú nasledovať aj turbomotory menšieho objemu alebo s menším počtom valcov - napr. pre miniauto Škoda postavené na platforme VW Up?

Trend zmenšovania zdvihových objemov je jasný. Zaisto neskončíme pri motore 1.2 TSI. Viem si predstaviť aj litrový agregát.

Plánujete ďalej vyvíjať motory 1.2 HTP ?

V súčasnosti sa venujeme hlavne prepĺňaným motorom, lebo budúcnosť vidíme v 1.2 TSI a možno i 1.0 TSI, ktoré sa objavia v čoraz väčšom počte modelov Škoda.

Premiéru niektorých modelov ste v poslednom čase posunuli dopredu, urychlíte aj modernizáciu Fabie?

Z technickej stránky postupujeme podľa plánu, niektoré dielčie projekty sme skrátili o niekoľko týždňov, lebo sme skôr dospeli k požadovanej kvalite a tak môžeme dosiahnuť konečný cieľ skôr. Fabia sa vynikajúco predáva a zapadá do nášho portfólia. Pomohla jej situácia so šrotovacou prémiou v Nemecku a v súčasnosti je to vysoko aktuálne auto, ktoré nám robí veľkú radosť.

Fabiu ďalej vylepšujeme a máme s ňou víceré plány, o ktorých svedčia naše štúdie. Pracujeme aj na sporovlivejších zážihových motoroch a vznetových agregátoch so vstrekovaním common rail. Viac sa tiež zameriame na emócie, z tejto stránky sa môžete tešiť na viaceré prekvapenia.

Tento rok príde na trh nová Octavia RS. Zložili ste už pre ňu z koncernového regála pohon 4x4?

(Smiech) Nechajte sa prekvapiť! Máme v talóne viaceré technické možnosti. Pohon 4x4 prináša síce lepšiu trakciu, ale nesie so sebou zvýšenú hmotnosť. Tá negatívne vplýva na jazdnú dynamiku a radosť z jazdy, ktoré musia byť v takomto aute prvoradé. Octaviu RS vieme vybaviť aj pohonom 4x4, technicky je to možné a my sme veľmi flexibilní, ale konkrétnu odpoveď vám nemôžem dať. Opakujem, nechajte sa prekvapiť!

Poznámka redakcie: Podľa našich informácii bude modernizovaná Octavia RS vzhľadovo výrazne agresívnejšia, svalnatejšia. Neoficiálne zdroje hovoria o širokom prednom nárazníku s veľkým otvorom v strede na spôsob modelov Ford Focus RS alebo Ford Mustang a s pásmi diód pre denné svietenie po bokoch. Čo sa týka pohonu nahlas sa uvažuje o dvoch možnostiach - náhon na prednú nápravu, ale s nejakým veľmi účinným elektronickým alebo mechanickým trakčným pomocníkom. Druhou alternatívou je pohon 4x4.

Uvažujete nad tým, že by Superb Combi mal aj Sedemmiestnu verziu?

Najprv predstavíme čistokrvné päťmiestne kombi odvodené z dnešnej limuzíny, ktoré trh zaisto prijme znamenite, pretože prinesie ďalšie nové riešenia a možnosti ako zvýšiť variabilitu zadnej časti. Možné je síce všetko, ale so sedemmiestnou verziou zatiaľ nepočítame.

Spomínali ste MPV, kedy by mohlo prísť na trh?

V našich plánoch zohráva významnú úlohu, lebo by vhodne doplnilo našu ponuku, ale o konkrétnostiach zatiaľ ešte nemôžem hovoriť.

Ako budete rozširovať modelový rad Green Line? Kedy napríklad pridáte systém štart/stop?

Fabiu Green Line, Octaviu Green Line a Superb Green Line sa nám podarilo uviesť do života relatívne jednoduchými úpravami za nie príliš veľa peňazí. Veď Octavia Green Line bez systému štart/stop a rekuperácie spotrebuje 4,4 l paliva na 100 km a emituje 116 g CO2 na 1 km - to sú špičkové hodnoty. Týmto smerom budeme pokračovať a upravovať aj ďalšie modely.

Prečo má Octavia Green Line mechanickú 5-stupňovú a nie 6-stupňovú prevodovku?

Je to dobrý nápad, budeme o ňom rozmýšľať. (smiech) V prvom rade nám išlo o to čo najrýchlejšie priniesť na trh Octaviu Green Line.

Akým smerom sa budete uberať v znižovaní spotreby a emisií? Hovorí sa niečo aj o elektromobiloch...

Intenzívne pracujeme na alternatívnych pohonoch. Škoda Auto investuje do koncernového vývoja veľké peniaze a úsilie. Smer vývoja ešte len zadefinujeme. Z môjho pohľadu nemusíme byť medzi prvými, ale sme naším zákazníkom zaviazaní dozerať na hospodársku stránku, preto budeme pozorne sledovať vývoj a venovať sa pokrokovým koncepciám pohonu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  2. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  3. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  4. Home (ale aj) Office
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  7. Zelená Bratislava
  8. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  9. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  10. Záujem o akcie Pilulky prekonal naše očakávania
  1. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Zelená Bratislava
  4. Ruža zmeny
  5. Úpravy automobilov pre ZŤP
  6. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  7. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  8. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  9. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  10. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 27 688
  2. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 23 106
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 157
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 872
  5. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 13 707
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 504
  7. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 775
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 142
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 958
  10. Budúcnosť v digitále je plná žien. V čom majú pred mužmi navrch? 8 620
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Na celoplošné testovanie budeme potrebovať zhruba 48-tisíc ľudí. Otázka je, kde ich zoberieme

Na jedno miesto pripadá jeden vojak, potrebujeme naň však asi osem ľudí.

Vzorky na antigénne testy odoberú výterom z nosohltana.
Dobré ráno

Dobré ráno: Testovanie nám dá pár týždňov, a potom čo?

Má to byť najväčšia operácia v moderných dejinách Slovenska.

Podcast Dobré Ráno.
STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Vláda sa spolieha na ľudí, ktorých nemá

Slovensko má chronický nedostatok zdravotníkov.

Peter Tkačenko

Pribudlo ďalších šesť úmrtí na Covid-19, zomrel aj lekár z Oravy

Slovensko eviduje celkovo 98 úmrtí na Covid-19.

Ilustračná fotografia.

Neprehliadnite tiež

Renault Mégane eVision Concept
Nový Ford Kuga PHEV zhorel len deň po registrácií v nemeckom Wiesbadene.

Dacia Spring sa stane najlacnejším elektromobilom

Zo začiatku nebude v predaji pre bežných zákazníkov.

Dacia Spring Electric
Jedným z finalistov ankety Autobest 2021 je Citroën C4.