SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Toyota Avensis kombi - vážny konkurent

Avensis od Toyoty ešte nikdy neurobil v strednej triede veľkú dieru do sveta. Preto sa automobilka pri návrhu novej generácie zamerala hlavne na emotívnejší dizajn, kvalitu a dynamiku jazdy a popri tom vylepšila väčšinu kritizovaných partií.

(Zdroj: Tomáš Benedikovič)

Avensis od Toyoty ešte nikdy neurobil v strednej triede veľkú dieru do sveta. Vždy bol šedou myškou, ktorá robila len komparz elitnej nemeckej konkurencii. Verejnosť vedela a akceptovala, že je to spoľahlivé, poctivo urobené a úsporné auto, ale čo z toho, keď vyzeralo strašne nudne a rovnako aj jazdilo. Preto sa automobilka pri návrhu novej generácie zamerala hlavne na emotívnejší dizajn, kvalitu a dynamiku jazdy a popri tom vylepšila väčšinu kritizovaných partií.

Lexus v ľudovejšom vydaní

Toyota doposiaľ akosi nemala šťastie na solídne biznis auto, ktoré by sa mohlo sebavedomo postaviť lídrom segmentu. Jej luxusný súrodenec Lexus naopak úspešne prerazil, preto pri návrhu nového Avensisu konštruktéri viditeľne čerpali zo skúseností svojich kolegov.

Začali emotívnym dizajnom. Myslím si, že nie som sám, kto v Avensise vidí čiastočne Lexus IS. Pripomína ho tvar svetiel, maska chladiča, tvar dverí, silueta karosérie (v prípade sedanu) aj dizajn zadných svetiel. Možno aj preto sa mi nový vzhľad Avensisu páči od prvej chvíle, ako som ho uvidel, zvlášť kombík. Závisí samozrejme, z ktorého uhla sa na neho pozeráte, ale až na čistý bočný profil, kedy až príliš vyniknú jeho pridlhé previsy vpredu aj vzadu, nemám výhrady.

Avensis spočíva na novej platforme. V porovnaní s minulosťou, obe karosárske verzie majú teraz rovnaký rázvor náprav (2700 mm), ale širší rozchod kolies. Vpredu o 45 a vzadu o 30 mm. Šírka auta sa zväčšila o 50 na 1810 mm, výška je rovnaká a dĺžka sedana aj kombi narástla o 50 mm (4695 sedan, 4765 kombi). Karoséria bola zdokonalená nielen po estetickej, ale aj technickej stránke. Od laserových meraní každých dvier pri výrobe cez zjednodušený výrobný proces rozdelením na menší počet dielcov (má to priaznivý vplyv na tuhosť) až po výstupnú kontrolu kvality v špeciálnom tuneli. Nižší koeficient odporu vzduchu (sedan Cx = 0.28, kombi 0.29) sa podiela na zmenšení palivovej spotreby, hluku aj emisií.

Kultivovaný v mnohých oblastiach

Interiér je tradične konzervatívny, ale v porovnaní s predchodcom priam bije do očí vyššia kvalita materiálov aj dielenského spracovania. Neviem, či je to tým, že automobilka v snahe priblížiť sa európskym zákazníkom vyslala 35 inžinierov európskej Toyoty do Japonska, kde sa na vývoji Avensisu podielali od začiatku a pritom sa nainfikovali Lexusom. Luxusného brata pripomína mnohými prvkami, okrem iného napr. kľučkami dverí, kultivovaným otváraním a zatváraním dverí, hoci akustika pri zatváraní nie je až taká dokonalá, a tiež výplňami dverí s masívnymi madlami.

Mimochodom kultivovanosť vo všetkých možných podobách je slovo, ktoré si Avenis z DNA značky Lexus osvojil najviac. Kultivovaný je interiér, akustika jeho kabíny, zvukový prejav naftového motora (nielen zvnútra) a tiež obsluha a ovládanie auta. Toto auto vás nebude provokovať k pirátskemu blázneniu sa po cestách, hoci jeho podvozok je citeľne schopnejší. Jazdu v novom Avensise si budete užívať a vychutnávať ako v žiadnej inej osobnej Toyote doposiaľ a je jedno či to bude na diaľnici alebo pri presunoch po meste.

Riadenie je hladké a presné, a hoci ho posilňovač tradične oberá o lepšiu komunikáciu medzi vodičom a prednými kolesami, nepôsobí rušivo. Pri parkovaní točenie volantom odľahčí, vďaka čomu sa s autom rýchlejšie manévruje. Počas jazdy opäť patrične stuhne. Radenie šesťstupňovej manuálnej prevodovky sa naopak nezmenilo. V bežnom tempe sa s pákou narába presne, ale rýchle zmeny pri športovejšej jazde jej ani v novom Avensise nerobia dobre.

Lepšie sedenie

Najviac som inšpiráciu Lexusom ocenil v prípade sedadiel. Konečne sa nesedí na nich, ale v nich. V porovnaní s predošlým Avensisom majú väčšie a pohodlnejšie sedáky aj operadlá a príjemne mäkké čalúnenie - nie ako vo francúzskych autách, z ktorých po niekoľkých hodinách bolí celé telo, ale v zmysle prémiových luxusných značiek. To znamená, že aj po niekoľkých hodinách z nich vystúpite zrelaxovaní, pritom mäkkosť v tomto prípade neznamená, že musíte byť v každej zákrute zavesený na volante, aby ste nevypadli zo sedadiel.

Ergonómia ovládacích prvkov je dobrá. Výrobca väčšinu tlačidiel zväčšil a hmatovo aj opticky viac zvýraznil. Až na tlačidlo automatickej parkovacej brzdy, ktoré je nezmyselne schované ešte pod štartovacím tlačidlom na spodku palubnej dosky a dlhonohým môže dokonca trochu prekážať.

Vzdušný a priestranný interiér

S priestorom Avensis nemal problém ani v minulosti. Rázvor preto ostal nezmenený (2700 mm), ale vďaka novej platforme podrástol o 50 mm do šírky, čím kabína získala na vzdušnosti. Výborne je riešená najmä zadná časť s rovnou podlahou a veľkými výrezmi na chodidlá pod prednými sedadlami, kde si za seba bez problémov sadnú aj urastenejší pasažieri. Podľa našich meraní miesto na hlavu a pre ramená patrí v prípade kombi verzie medzi najlepšie v segmente.

Pútavý je tiež pohľad do batožinového priestoru, ktorý ponúka základný objem 543 l. V jeho prípade som ocenil posuvné koľajnice s fixovacím patentom, ale tiež vykrojenia v rohoch na drobnosti, dva pomocné háčiky na tašky a jednoduchý systém sklápania zadných sedadiel do jednej roviny s podlahou (bez snímania opierok hlavy).

Spomenúť treba ešte hlboký a dobre tvarovaný držiak na nápoje v stredovej konzole s trojposchodovou, veľmi hlbokou schránkou v lakťovej opierke. Celkovo je interiér v porovnaní s predchodcom výrazne dotiahnutejší, kvalitnejší a okrem tlačidla ručnej brzdy mu ťažko niečo vytknúť.

Jazdné vlastnosti sú vyvážené, ale na Nordschleife ho ťahať nebudete

Ani v jazdných a prevádzkových vlastnostiach nemá výraznejšie slabiny. Naftový štvorvalec 2.2 D-4D už na voľnobehu po naskočení pracuje tichšie a jemnejšie než predchodca. A keď sa jeho výkon 110 kW/150 k a krútiaci moment 340 Nm dostanú k slovu, spokojní budete určite aj s dynamikou. Nehovoriac o spotrebe. V meste sme jazdili za 6,5 l/100 km a mimo za 5,4 l/100 km, čo je v oboch prípadoch menej ako udáva výrobca. Jazdný prejav Avensisu kombi nie je emotívne strhujúci, ale bezpečný, čitateľný a teda vyzretý, ako celý zvyšok auta. Toyota má v strednej triede konečne dobré a po všetkých stránkach vyvážené auto.

Technické údaje - Toyota Avensis 2.2 D-4D

cena testovaného modelu od (€) 27.900
motor 2.2 D-4D
zdvihový objem (cm3) 2231
výkon (kW/k) 110/150
pri otáčkach (1/min) 3600
krútiaci moment (Nm) 340
pri otáčkach (1/min) 2000-2800
najvyššia rýchlosť (km/h) 210
zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 9,2
nameraná spotreba (l/100 km) 6,5/5,4
objem batožinového priestoru (l) 543/1609

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  2. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  3. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  4. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  8. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  9. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  10. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 516
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 644
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 433
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 747
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 182
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 15 912
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 13 854
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 503
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 236
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 021
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Toyota Yaris, RAV4, Auris, Corolla, ... na Auto.sme.sk

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie pracovníkov kultúry a médií v budove RTVS.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Testovanie nie je hlasovanie, dajte sa otestovať

Je dôležité, aby štát dokázal otestovať všetkých, ktorí chcú byť zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.

Neprehliadnite tiež

Suzuki Ignis vie potešiť najmä nízkou spotrebou (test)

Aj s priestorom hospodári ako máloktoré iné auto.

Suzuki Ignis

Predaje nových áut v Európe rastú a sú lepšie ako pred koronou

Elektrifikované autá už predbehli dieselové.

Opel Corsa v predajoch predbehol Renault Clio a stal sa druhým najpredávanejším autom v Európe.

Kde sa môžete v Bratislave otestovať priamo z auta?

Každá mestská časť má svoje vlastné pokyny.

Testovanie koronavírusu u ľudí priamo z okna auta (systém drive-through).
Volkswagen Lupo 3L