SME

Toyota Avensis kombi - vážny konkurent

Avensis od Toyoty ešte nikdy neurobil v strednej triede veľkú dieru do sveta. Preto sa automobilka pri návrhu novej generácie zamerala hlavne na emotívnejší dizajn, kvalitu a dynamiku jazdy a popri tom vylepšila väčšinu kritizovaných partií.

(Zdroj: Tomáš Benedikovič)

Avensis od Toyoty ešte nikdy neurobil v strednej triede veľkú dieru do sveta. Vždy bol šedou myškou, ktorá robila len komparz elitnej nemeckej konkurencii. Verejnosť vedela a akceptovala, že je to spoľahlivé, poctivo urobené a úsporné auto, ale čo z toho, keď vyzeralo strašne nudne a rovnako aj jazdilo. Preto sa automobilka pri návrhu novej generácie zamerala hlavne na emotívnejší dizajn, kvalitu a dynamiku jazdy a popri tom vylepšila väčšinu kritizovaných partií.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Lexus v ľudovejšom vydaní Toyota doposiaľ akosi nemala šťastie na solídne biznis auto, ktoré by sa mohlo sebavedomo postaviť lídrom segmentu. Jej luxusný súrodenec Lexus naopak úspešne prerazil, preto pri návrhu nového Avensisu konštruktéri viditeľne čerpali zo skúseností svojich kolegov.

SkryťVypnúť reklamu

Začali emotívnym dizajnom. Myslím si, že nie som sám, kto v Avensise vidí čiastočne Lexus IS. Pripomína ho tvar svetiel, maska chladiča, tvar dverí, silueta karosérie (v prípade sedanu) aj dizajn zadných svetiel. Možno aj preto sa mi nový vzhľad Avensisu páči od prvej chvíle, ako som ho uvidel, zvlášť kombík. Závisí samozrejme, z ktorého uhla sa na neho pozeráte, ale až na čistý bočný profil, kedy až príliš vyniknú jeho pridlhé previsy vpredu aj vzadu, nemám výhrady.

Avensis spočíva na novej platforme. V porovnaní s minulosťou, obe karosárske verzie majú teraz rovnaký rázvor náprav (2700 mm), ale širší rozchod kolies. Vpredu o 45 a vzadu o 30 mm. Šírka auta sa zväčšila o 50 na 1810 mm, výška je rovnaká a dĺžka sedana aj kombi narástla o 50 mm (4695 sedan, 4765 kombi). Karoséria bola zdokonalená nielen po estetickej, ale aj technickej stránke. Od laserových meraní každých dvier pri výrobe cez zjednodušený výrobný proces rozdelením na menší počet dielcov (má to priaznivý vplyv na tuhosť) až po výstupnú kontrolu kvality v špeciálnom tuneli. Nižší koeficient odporu vzduchu (sedan Cx = 0.28, kombi 0.29) sa podiela na zmenšení palivovej spotreby, hluku aj emisií.

SkryťVypnúť reklamu

Kultivovaný v mnohých oblastiach Interiér je tradične konzervatívny, ale v porovnaní s predchodcom priam bije do očí vyššia kvalita materiálov aj dielenského spracovania. Neviem, či je to tým, že automobilka v snahe priblížiť sa európskym zákazníkom vyslala 35 inžinierov európskej Toyoty do Japonska, kde sa na vývoji Avensisu podielali od začiatku a pritom sa nainfikovali Lexusom. Luxusného brata pripomína mnohými prvkami, okrem iného napr. kľučkami dverí, kultivovaným otváraním a zatváraním dverí, hoci akustika pri zatváraní nie je až taká dokonalá, a tiež výplňami dverí s masívnymi madlami.

Mimochodom kultivovanosť vo všetkých možných podobách je slovo, ktoré si Avenis z DNA značky Lexus osvojil najviac. Kultivovaný je interiér, akustika jeho kabíny, zvukový prejav naftového motora (nielen zvnútra) a tiež obsluha a ovládanie auta. Toto auto vás nebude provokovať k pirátskemu blázneniu sa po cestách, hoci jeho podvozok je citeľne schopnejší. Jazdu v novom Avensise si budete užívať a vychutnávať ako v žiadnej inej osobnej Toyote doposiaľ a je jedno či to bude na diaľnici alebo pri presunoch po meste.

SkryťVypnúť reklamu

Riadenie je hladké a presné, a hoci ho posilňovač tradične oberá o lepšiu komunikáciu medzi vodičom a prednými kolesami, nepôsobí rušivo. Pri parkovaní točenie volantom odľahčí, vďaka čomu sa s autom rýchlejšie manévruje. Počas jazdy opäť patrične stuhne. Radenie šesťstupňovej manuálnej prevodovky sa naopak nezmenilo. V bežnom tempe sa s pákou narába presne, ale rýchle zmeny pri športovejšej jazde jej ani v novom Avensise nerobia dobre.

Lepšie sedenie Najviac som inšpiráciu Lexusom ocenil v prípade sedadiel. Konečne sa nesedí na nich, ale v nich. V porovnaní s predošlým Avensisom majú väčšie a pohodlnejšie sedáky aj operadlá a príjemne mäkké čalúnenie - nie ako vo francúzskych autách, z ktorých po niekoľkých hodinách bolí celé telo, ale v zmysle prémiových luxusných značiek. To znamená, že aj po niekoľkých hodinách z nich vystúpite zrelaxovaní, pritom mäkkosť v tomto prípade neznamená, že musíte byť v každej zákrute zavesený na volante, aby ste nevypadli zo sedadiel.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ergonómia ovládacích prvkov je dobrá. Výrobca väčšinu tlačidiel zväčšil a hmatovo aj opticky viac zvýraznil. Až na tlačidlo automatickej parkovacej brzdy, ktoré je nezmyselne schované ešte pod štartovacím tlačidlom na spodku palubnej dosky a dlhonohým môže dokonca trochu prekážať.

Vzdušný a priestranný interiér S priestorom Avensis nemal problém ani v minulosti. Rázvor preto ostal nezmenený (2700 mm), ale vďaka novej platforme podrástol o 50 mm do šírky, čím kabína získala na vzdušnosti. Výborne je riešená najmä zadná časť s rovnou podlahou a veľkými výrezmi na chodidlá pod prednými sedadlami, kde si za seba bez problémov sadnú aj urastenejší pasažieri. Podľa našich meraní miesto na hlavu a pre ramená patrí v prípade kombi verzie medzi najlepšie v segmente.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pútavý je tiež pohľad do batožinového priestoru, ktorý ponúka základný objem 543 l. V jeho prípade som ocenil posuvné koľajnice s fixovacím patentom, ale tiež vykrojenia v rohoch na drobnosti, dva pomocné háčiky na tašky a jednoduchý systém sklápania zadných sedadiel do jednej roviny s podlahou (bez snímania opierok hlavy).

Spomenúť treba ešte hlboký a dobre tvarovaný držiak na nápoje v stredovej konzole s trojposchodovou, veľmi hlbokou schránkou v lakťovej opierke. Celkovo je interiér v porovnaní s predchodcom výrazne dotiahnutejší, kvalitnejší a okrem tlačidla ručnej brzdy mu ťažko niečo vytknúť.

Jazdné vlastnosti sú vyvážené, ale na Nordschleife ho ťahať nebudete Ani v jazdných a prevádzkových vlastnostiach nemá výraznejšie slabiny. Naftový štvorvalec 2.2 D-4D už na voľnobehu po naskočení pracuje tichšie a jemnejšie než predchodca. A keď sa jeho výkon 110 kW/150 k a krútiaci moment 340 Nm dostanú k slovu, spokojní budete určite aj s dynamikou. Nehovoriac o spotrebe. V meste sme jazdili za 6,5 l/100 km a mimo za 5,4 l/100 km, čo je v oboch prípadoch menej ako udáva výrobca. Jazdný prejav Avensisu kombi nie je emotívne strhujúci, ale bezpečný, čitateľný a teda vyzretý, ako celý zvyšok auta. Toyota má v strednej triede konečne dobré a po všetkých stránkach vyvážené auto.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Technické údaje - Toyota Avensis 2.2 D-4D

cena testovaného modelu od (€) 27.900

motor 2.2 D-4D

zdvihový objem (cm3) 2231

výkon (kW/k) 110/150

pri otáčkach (1/min) 3600

krútiaci moment (Nm) 340

pri otáčkach (1/min) 2000-2800

najvyššia rýchlosť (km/h) 210

zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 9,2

nameraná spotreba (l/100 km) 6,5/5,4

objem batožinového priestoru (l) 543/1609

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 15 531
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 410
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 062
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 157
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 781
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 629
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 588
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 024
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  2. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  3. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  4. Vladimír Bojničan: Malé zamyslenie sa na “Veľkú noc”
  5. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  6. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  7. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  8. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 39 469
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 697
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 370
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 811
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 322
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 083
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 468
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 504
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu