SME
Nedeľa, 25. september, 2022 | Meniny má Vladislav

Toyota Avensis kombi - vážny konkurent

Avensis od Toyoty ešte nikdy neurobil v strednej triede veľkú dieru do sveta. Preto sa automobilka pri návrhu novej generácie zamerala hlavne na emotívnejší dizajn, kvalitu a dynamiku jazdy a popri tom vylepšila väčšinu kritizovaných partií.

(Zdroj: Tomáš Benedikovič)

Avensis od Toyoty ešte nikdy neurobil v strednej triede veľkú dieru do sveta. Vždy bol šedou myškou, ktorá robila len komparz elitnej nemeckej konkurencii. Verejnosť vedela a akceptovala, že je to spoľahlivé, poctivo urobené a úsporné auto, ale čo z toho, keď vyzeralo strašne nudne a rovnako aj jazdilo. Preto sa automobilka pri návrhu novej generácie zamerala hlavne na emotívnejší dizajn, kvalitu a dynamiku jazdy a popri tom vylepšila väčšinu kritizovaných partií.

Lexus v ľudovejšom vydaní

Toyota doposiaľ akosi nemala šťastie na solídne biznis auto, ktoré by sa mohlo sebavedomo postaviť lídrom segmentu. Jej luxusný súrodenec Lexus naopak úspešne prerazil, preto pri návrhu nového Avensisu konštruktéri viditeľne čerpali zo skúseností svojich kolegov.

Začali emotívnym dizajnom. Myslím si, že nie som sám, kto v Avensise vidí čiastočne Lexus IS. Pripomína ho tvar svetiel, maska chladiča, tvar dverí, silueta karosérie (v prípade sedanu) aj dizajn zadných svetiel. Možno aj preto sa mi nový vzhľad Avensisu páči od prvej chvíle, ako som ho uvidel, zvlášť kombík. Závisí samozrejme, z ktorého uhla sa na neho pozeráte, ale až na čistý bočný profil, kedy až príliš vyniknú jeho pridlhé previsy vpredu aj vzadu, nemám výhrady.

Avensis spočíva na novej platforme. V porovnaní s minulosťou, obe karosárske verzie majú teraz rovnaký rázvor náprav (2700 mm), ale širší rozchod kolies. Vpredu o 45 a vzadu o 30 mm. Šírka auta sa zväčšila o 50 na 1810 mm, výška je rovnaká a dĺžka sedana aj kombi narástla o 50 mm (4695 sedan, 4765 kombi). Karoséria bola zdokonalená nielen po estetickej, ale aj technickej stránke. Od laserových meraní každých dvier pri výrobe cez zjednodušený výrobný proces rozdelením na menší počet dielcov (má to priaznivý vplyv na tuhosť) až po výstupnú kontrolu kvality v špeciálnom tuneli. Nižší koeficient odporu vzduchu (sedan Cx = 0.28, kombi 0.29) sa podiela na zmenšení palivovej spotreby, hluku aj emisií.

Kultivovaný v mnohých oblastiach

Interiér je tradične konzervatívny, ale v porovnaní s predchodcom priam bije do očí vyššia kvalita materiálov aj dielenského spracovania. Neviem, či je to tým, že automobilka v snahe priblížiť sa európskym zákazníkom vyslala 35 inžinierov európskej Toyoty do Japonska, kde sa na vývoji Avensisu podielali od začiatku a pritom sa nainfikovali Lexusom. Luxusného brata pripomína mnohými prvkami, okrem iného napr. kľučkami dverí, kultivovaným otváraním a zatváraním dverí, hoci akustika pri zatváraní nie je až taká dokonalá, a tiež výplňami dverí s masívnymi madlami.

Mimochodom kultivovanosť vo všetkých možných podobách je slovo, ktoré si Avenis z DNA značky Lexus osvojil najviac. Kultivovaný je interiér, akustika jeho kabíny, zvukový prejav naftového motora (nielen zvnútra) a tiež obsluha a ovládanie auta. Toto auto vás nebude provokovať k pirátskemu blázneniu sa po cestách, hoci jeho podvozok je citeľne schopnejší. Jazdu v novom Avensise si budete užívať a vychutnávať ako v žiadnej inej osobnej Toyote doposiaľ a je jedno či to bude na diaľnici alebo pri presunoch po meste.

Riadenie je hladké a presné, a hoci ho posilňovač tradične oberá o lepšiu komunikáciu medzi vodičom a prednými kolesami, nepôsobí rušivo. Pri parkovaní točenie volantom odľahčí, vďaka čomu sa s autom rýchlejšie manévruje. Počas jazdy opäť patrične stuhne. Radenie šesťstupňovej manuálnej prevodovky sa naopak nezmenilo. V bežnom tempe sa s pákou narába presne, ale rýchle zmeny pri športovejšej jazde jej ani v novom Avensise nerobia dobre.

Lepšie sedenie

Najviac som inšpiráciu Lexusom ocenil v prípade sedadiel. Konečne sa nesedí na nich, ale v nich. V porovnaní s predošlým Avensisom majú väčšie a pohodlnejšie sedáky aj operadlá a príjemne mäkké čalúnenie - nie ako vo francúzskych autách, z ktorých po niekoľkých hodinách bolí celé telo, ale v zmysle prémiových luxusných značiek. To znamená, že aj po niekoľkých hodinách z nich vystúpite zrelaxovaní, pritom mäkkosť v tomto prípade neznamená, že musíte byť v každej zákrute zavesený na volante, aby ste nevypadli zo sedadiel.

Ergonómia ovládacích prvkov je dobrá. Výrobca väčšinu tlačidiel zväčšil a hmatovo aj opticky viac zvýraznil. Až na tlačidlo automatickej parkovacej brzdy, ktoré je nezmyselne schované ešte pod štartovacím tlačidlom na spodku palubnej dosky a dlhonohým môže dokonca trochu prekážať.

Vzdušný a priestranný interiér

S priestorom Avensis nemal problém ani v minulosti. Rázvor preto ostal nezmenený (2700 mm), ale vďaka novej platforme podrástol o 50 mm do šírky, čím kabína získala na vzdušnosti. Výborne je riešená najmä zadná časť s rovnou podlahou a veľkými výrezmi na chodidlá pod prednými sedadlami, kde si za seba bez problémov sadnú aj urastenejší pasažieri. Podľa našich meraní miesto na hlavu a pre ramená patrí v prípade kombi verzie medzi najlepšie v segmente.

Pútavý je tiež pohľad do batožinového priestoru, ktorý ponúka základný objem 543 l. V jeho prípade som ocenil posuvné koľajnice s fixovacím patentom, ale tiež vykrojenia v rohoch na drobnosti, dva pomocné háčiky na tašky a jednoduchý systém sklápania zadných sedadiel do jednej roviny s podlahou (bez snímania opierok hlavy).

Spomenúť treba ešte hlboký a dobre tvarovaný držiak na nápoje v stredovej konzole s trojposchodovou, veľmi hlbokou schránkou v lakťovej opierke. Celkovo je interiér v porovnaní s predchodcom výrazne dotiahnutejší, kvalitnejší a okrem tlačidla ručnej brzdy mu ťažko niečo vytknúť.

Jazdné vlastnosti sú vyvážené, ale na Nordschleife ho ťahať nebudete

Ani v jazdných a prevádzkových vlastnostiach nemá výraznejšie slabiny. Naftový štvorvalec 2.2 D-4D už na voľnobehu po naskočení pracuje tichšie a jemnejšie než predchodca. A keď sa jeho výkon 110 kW/150 k a krútiaci moment 340 Nm dostanú k slovu, spokojní budete určite aj s dynamikou. Nehovoriac o spotrebe. V meste sme jazdili za 6,5 l/100 km a mimo za 5,4 l/100 km, čo je v oboch prípadoch menej ako udáva výrobca. Jazdný prejav Avensisu kombi nie je emotívne strhujúci, ale bezpečný, čitateľný a teda vyzretý, ako celý zvyšok auta. Toyota má v strednej triede konečne dobré a po všetkých stránkach vyvážené auto.

Technické údaje - Toyota Avensis 2.2 D-4D

cena testovaného modelu od (€) 27.900
motor 2.2 D-4D
zdvihový objem (cm3) 2231
výkon (kW/k) 110/150
pri otáčkach (1/min) 3600
krútiaci moment (Nm) 340
pri otáčkach (1/min) 2000-2800
najvyššia rýchlosť (km/h) 210
zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 9,2
nameraná spotreba (l/100 km) 6,5/5,4
objem batožinového priestoru (l) 543/1609

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  2. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  3. Sledujte príjem živín u starých rodičov
  4. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč?
  5. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma?
  6. Realitný maklér v Poprade
  7. Je čas na cestovateľské plány, jeseň bude plná spoznávania
  8. Najradšej by ste pri čítaní správ nechali všetko plávať?
  1. Industriálna Spilka Offices je súčasťou Týždňa zelených budov
  2. Hagyari: Som pripravený intenzívne a tvrdo pracovať
  3. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  4. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  5. Je neskutočná! Pani Milada (80) búra svojou básničkou internety
  6. XTB vyhlasuje Conora McGregora za svojho globálneho ambasádora
  7. Šliapnuť do pedálov – a ide sa na to!
  8. Na Slovensku máme približne 23% fajčiarov
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 11 650
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 6 812
  3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 384
  4. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč? 3 277
  5. Rozbolí vás žalúdok zo studenej vody? Najväčšie mýty o trávení 3 247
  6. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 2 733
  7. Excelentná novinka v Tescu 2 066
  8. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 031
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Ivan Mlynár: Čoho sa to vlastne vyšetrovatelia NAKA okolo Jána Čurillu dožadujú.
  3. Jozef Javurek: Skandar
  4. Marian Nanias: Jadrová energia – Hra na schovávačku skončila.
  5. Marek Strapko: Irán vs. Rusko
  6. Post Bellum SK: Vojnou ich trápenie neskončilo. V Topoľčanoch sa rozpútal 24. septembra pogrom na Židov
  7. Ľuboš Vodička: Kostoly za hradbami: Pezinok Grinava
  8. Ľudmila Magdolenová: S deťmi po Balkáne. Časť druhá- Bosna a Hercegovina, vodopády Kravice (a ďalej do Čiernej Hory, záliv Boka Kotorska)
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 13 017
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 10 761
  3. Milan Removčík: Vlakom do Splitu. 6 274
  4. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 5 955
  5. Filip Kaľavský: Seniori bez obedov s dotáciou 5 804
  6. Miroslav Lukáč: Viete že ruský trpaslík je najväčší na svete, ruské hodinky najrýchlejšie a Červená armáda nie je krvavočervená, ale ružová? 5 353
  7. Tereza Krajčová: Grécke Atény 2/4 - Majestátny Acropolis, antická atmosféra v Agore a stopy Rimanov 4 450
  8. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu 4 247
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu