BRATISLAVA. Kaučukové obruče obuté na kovové kolesá nedosahovali požadované vlastnosti. Majitelia sa sťažovali na štiepenie a lámanie pneumatík pri nízkych teplotách.
Spojením surového kaučuku a síry Charles Goodyear v roku 1839 vynašiel vulkanizovaný kaučuk - gumu. Nový materiál sa stal podnetom pre konštruktérov. Pôvodné pneumatiky vyrobené z kožených vankúšov, naplnených vzduchom, nahradili gumené.
Zverolekár Dunlop
Prvú pneumatiku, podobnú dnešným, skonštruoval Robert Wiliam Thompson, krátko po ňom aj John Boyd Dunlop. Obaja si svoje vynálezy nechali patentovať. V spore o prvenstvo síce Dunlop musel ustúpiť, ale na trhu sa presadil. Jeho gumená duša, vložená do obalu z pogumovaného plátna a naplnená vzduchom slávila úspech. Dunlop - pôvodne veterinár - svoj vynález spolu s Wiliamom Harvey Du Crosom montoval na bicykle.
Michelin to zdokonalil
Novinka poskytovala cyklistom komfort, ale opravy prípadného defektu boli mimoriadne zložité, keďže pneumatiku od Dunlopa s oceľovým ráfikom spájalo lepidlo. S nápadom zjednodušiť obutie bicykla prišiel Francúz Edouard Michelin.
Vedúci továrne na brzdové čeľuste si v roku 1891 nechal patentovať jednoducho vymeniteľnú pneumatiku. Krátko na to začali pneumatiky zdobiť aj prvé automobily. S rýchlym vývojom motorových vozidiel sa stupňovalo aj zdokonaľovanie obutia. Dostalo plátenú, neskôr kovovú výztuž a od roku 1917 malo aj dezén kvôli zlepšeniu priľnavosti.
Po druhej svetovej vojne prišli na trh radiálne pneumatiky určené nielen pre osobné alebo nákladné automobily, ale aj pre poľnohospodárske stroje a lietadlá.
Autor: fg