SME

Dobré pneumatiky šetria palivo a peniaze

Pri výbere letných pneumatík treba zvážiť ich jazdné vlastnosti na mokrej ceste, valivý odpor a kilometrový výkon. Bez občasnej kontroly predpísaného tlaku sú aj prvotriedne pneumatiky nanič.

Pri výbere letných pneumatík je dôležitý správny rozmer, vlastnosti na mokrej ceste, valivý odpor, aj kilometrový výkon. Výber uľahčujú rozsiahle testy autoklubu Adac.Pri výbere letných pneumatík je dôležitý správny rozmer, vlastnosti na mokrej ceste, valivý odpor, aj kilometrový výkon. Výber uľahčujú rozsiahle testy autoklubu Adac. (Zdroj: ADAC)

BRATISLAVA. Automobilky hľadajú spôsoby, ako znižovať spotrebu paliva a vypúšťať menej škodlivín technicky dostupnými a lacnými spôsobmi. Ekologicky čistým autám budúcnosti predchádzajú dnes veľmi populárne eko-verzie. K výraznému zníženiu spotreby dochádza zlepšením aerodynamiky, použitím iných prevodov a znížením rôznych odporov, vrátane valivého odporu pneumatík.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Špeciálne pneumatiky správne nahustené majú jeden z najväčších podielov na znížení spotreby. Rovnako šofér bežného auta môže správnym výberom pneumatiky znížiť náklady na prevádzku. Dobre nahustené pneumatiky s nízkym valivým odporom vydržia dlhšie a o niečo znižujú spotrebu.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa výskumov spoločnosti Michelin, jedna nádrž z piatich je spotrebovaná iba na prekonanie valivého odporu pneumatík. Od schopnosti pneumatík a ich správneho nahustenia závisí spotreba. Za istých okolností možno na bežnom rodinnom aute ušetriť liter na sto kilometrov.

Adac skúšal pneumatiky

Nemecký automotoklub Adac v odborných testoch sleduje okrem jazdných vlastností valivý odpor pneumatík a vplyv na spotrebu. Nemenej dôležitý je kilometrový výkon plášťov do nasledujúcej výmeny. Niektoré pneumatiky sú o tretinu drahšie, ale vydržia raz taký počet kilometrov. Vplyv na ekonomiku prevádzky má správny rozmer pneumatiky, pretože širšie a športové plášte sa rýchlejšie opotrebujú a zvyšujú spotrebu paliva.

Máloktorý šofér dokáže pri dynamickej jazde využiť hraničné hodnoty pneumatík, preto je niekedy dobré uskromniť sa výberom užšej pneumatiky s nižším valivým odporom. Na dochádzanie do práce a pohyb v blízkom okolí to určite postačí. Užšie pneumatiky sú menej náchylné na aquaplaning a vyššie profilové číslo chráni podvozok pred tvrdými nárazmi.

SkryťVypnúť reklamu

Dôležité vlastnosti v daždi

V segmente lacných pneumatík s priemerom štrnásť palcov sú plášte s výbornými jazdnými vlastnosťami na suchu, ale nízkym kilometrovým výkonom. Napríklad testovaný Dunlop SP Sport, Continental Premium a Bridgestone Turanza jazdia výborne na suchu, ale majú slabší kilometrový výkon. Michelin Energy Saver sa im v testoch Adac vyrovná iba na mokrej vozovke, ale v opotrebovaní a valivom odpore dostala najlepšie hodnotenia zo všetkých.

Ekonomika prevádzky si v prvom rade vyžaduje správny výber plášťov s vysokým kilometrovým výkonom a dobrými jazdnými vlastnosťami na mokrej vozovke. Na suchej ceste majú všetky moderné a dobré plášte výborné vlastnosti a vodič sa k hranici priľnavosti ťažko približuje.

Na mokrej ceste sa situácia mení a šoféri veľmi rýchlo atakujú hranicu šmyku aj aquaplaningu. Z hodnotenia testov vyplýva, že širšie plášte z bežne dostupných pneumatík majú horšie vlastnosti na vode, preto si netreba za každú cenu vyberať najširšie možné pneumatiky na daný typ auta.

SkryťVypnúť reklamu

Rozhodujúci tlak

Pneumatika, ktorá nemá predpísaný tlak, samozrejme zvýši spotrebu paliva. A to z dôvodu
zvýšeného valivého odporu pneumatiky. Vyššia spotreba závisí od množstva faktorov, vrátane hmotnosti auta a percenta podhustenia pneumatiky.

Dá sa ale vyjadriť v percentách životnosť pneumatík z dôvodu nesprávneho tlaku. „Pri podhustení pneumatiky o 20 percent sa znižuje životnosť v priemere o 19 percent,“ tvrdí Bohuslav Gregor z ARS pneu. Podľa Gregora väčšina zákazníkov, ktorá prezuje auto, prichádza do kontaktu s pneumatikami až pri ďalšom sezónnom prezúvaní. Vzorom pre majiteľov osobných áut môžu byť autodopravcovia, ktorí si uvedomujú vzniknuté zvýšené náklady z dôvodu podhustenia pneumatík.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 14 467
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 330
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 905
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 156
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 806
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 562
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 426
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 134
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  2. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  3. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  4. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  5. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  6. Štefan Šturdzík: Kúpele Brusno
  7. Ján Chomík: Medzi vierou a pózou
  8. Martin Sukupčák: Požičiam Tatrabanke, a.s. 3 000€
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 43 716
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 533
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 314
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 783
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 242
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 039
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 445
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 474
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu