SME

Dobré pneumatiky šetria palivo a peniaze

Pri výbere letných pneumatík treba zvážiť ich jazdné vlastnosti na mokrej ceste, valivý odpor a kilometrový výkon. Bez občasnej kontroly predpísaného tlaku sú aj prvotriedne pneumatiky nanič.

Pri výbere letných pneumatík je dôležitý správny rozmer, vlastnosti na mokrej ceste, valivý odpor, aj kilometrový výkon. Výber uľahčujú rozsiahle testy autoklubu Adac.Pri výbere letných pneumatík je dôležitý správny rozmer, vlastnosti na mokrej ceste, valivý odpor, aj kilometrový výkon. Výber uľahčujú rozsiahle testy autoklubu Adac. (Zdroj: ADAC)

BRATISLAVA. Automobilky hľadajú spôsoby, ako znižovať spotrebu paliva a vypúšťať menej škodlivín technicky dostupnými a lacnými spôsobmi. Ekologicky čistým autám budúcnosti predchádzajú dnes veľmi populárne eko-verzie. K výraznému zníženiu spotreby dochádza zlepšením aerodynamiky, použitím iných prevodov a znížením rôznych odporov, vrátane valivého odporu pneumatík.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Špeciálne pneumatiky správne nahustené majú jeden z najväčších podielov na znížení spotreby. Rovnako šofér bežného auta môže správnym výberom pneumatiky znížiť náklady na prevádzku. Dobre nahustené pneumatiky s nízkym valivým odporom vydržia dlhšie a o niečo znižujú spotrebu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Podľa výskumov spoločnosti Michelin, jedna nádrž z piatich je spotrebovaná iba na prekonanie valivého odporu pneumatík. Od schopnosti pneumatík a ich správneho nahustenia závisí spotreba. Za istých okolností možno na bežnom rodinnom aute ušetriť liter na sto kilometrov.

Adac skúšal pneumatiky

Nemecký automotoklub Adac v odborných testoch sleduje okrem jazdných vlastností valivý odpor pneumatík a vplyv na spotrebu. Nemenej dôležitý je kilometrový výkon plášťov do nasledujúcej výmeny. Niektoré pneumatiky sú o tretinu drahšie, ale vydržia raz taký počet kilometrov. Vplyv na ekonomiku prevádzky má správny rozmer pneumatiky, pretože širšie a športové plášte sa rýchlejšie opotrebujú a zvyšujú spotrebu paliva.

Máloktorý šofér dokáže pri dynamickej jazde využiť hraničné hodnoty pneumatík, preto je niekedy dobré uskromniť sa výberom užšej pneumatiky s nižším valivým odporom. Na dochádzanie do práce a pohyb v blízkom okolí to určite postačí. Užšie pneumatiky sú menej náchylné na aquaplaning a vyššie profilové číslo chráni podvozok pred tvrdými nárazmi.

SkryťVypnúť reklamu

Dôležité vlastnosti v daždi

V segmente lacných pneumatík s priemerom štrnásť palcov sú plášte s výbornými jazdnými vlastnosťami na suchu, ale nízkym kilometrovým výkonom. Napríklad testovaný Dunlop SP Sport, Continental Premium a Bridgestone Turanza jazdia výborne na suchu, ale majú slabší kilometrový výkon. Michelin Energy Saver sa im v testoch Adac vyrovná iba na mokrej vozovke, ale v opotrebovaní a valivom odpore dostala najlepšie hodnotenia zo všetkých.

Ekonomika prevádzky si v prvom rade vyžaduje správny výber plášťov s vysokým kilometrovým výkonom a dobrými jazdnými vlastnosťami na mokrej vozovke. Na suchej ceste majú všetky moderné a dobré plášte výborné vlastnosti a vodič sa k hranici priľnavosti ťažko približuje.

Na mokrej ceste sa situácia mení a šoféri veľmi rýchlo atakujú hranicu šmyku aj aquaplaningu. Z hodnotenia testov vyplýva, že širšie plášte z bežne dostupných pneumatík majú horšie vlastnosti na vode, preto si netreba za každú cenu vyberať najširšie možné pneumatiky na daný typ auta.

SkryťVypnúť reklamu

Rozhodujúci tlak

Pneumatika, ktorá nemá predpísaný tlak, samozrejme zvýši spotrebu paliva. A to z dôvodu
zvýšeného valivého odporu pneumatiky. Vyššia spotreba závisí od množstva faktorov, vrátane hmotnosti auta a percenta podhustenia pneumatiky.

Dá sa ale vyjadriť v percentách životnosť pneumatík z dôvodu nesprávneho tlaku. „Pri podhustení pneumatiky o 20 percent sa znižuje životnosť v priemere o 19 percent,“ tvrdí Bohuslav Gregor z ARS pneu. Podľa Gregora väčšina zákazníkov, ktorá prezuje auto, prichádza do kontaktu s pneumatikami až pri ďalšom sezónnom prezúvaní. Vzorom pre majiteľov osobných áut môžu byť autodopravcovia, ktorí si uvedomujú vzniknuté zvýšené náklady z dôvodu podhustenia pneumatík.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja
  2. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  3. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  4. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  5. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  6. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  7. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  8. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  1. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja
  2. Rady pre začínajúcich podnikateľov: na čo nezabudnúť pri štarte
  3. Filantropia slovenských milionárov s tichým vplyvom
  4. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  5. LESY SR otvorili novú predajňu Lesníckych pochúťok
  6. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  7. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  8. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  1. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte 12 656
  2. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život 6 506
  3. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr 6 363
  4. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť 5 735
  5. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok. 5 465
  6. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku 4 556
  7. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť 2 886
  8. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri 2 091
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (24. - 30.10.1925)
  2. Branislav Hláčik: EU nedokáže ani len zrušiť striedanie času
  3. Roman Kebísek: Timravinu novelu Hrdinovia uhorské úrady scenzurovali. Rukopis je nezvestný
  4. Ján Valchár: Čo to, čo to? Žeby ďalšia rafinéria?
  5. Věra Tepličková: Aj ja som za bundy alebo Ako Glück riešil, riešil, až vyriešil kriminalitu
  6. Ivan Čáni: Keď sa Blaha naparuje v Europarlamente pred „vypredaným“ hľadiskom.
  7. Juraj Sališ: Klasický dôchodcovský systém nie je nič iné ako šikovný podvod.
  8. Radko Mačuha: Skúsme pochopiť Slovensko.
  1. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika! 13 135
  2. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou? 12 843
  3. Rado Surovka: Prečo Fico vyhrá voľby v r.2027. 10 534
  4. Ivan Čáni: Súdruh Blaha nie je rozhodne žiadne neviniatko, ale toto si ani on nezaslúži. 9 433
  5. Veronika Michalčíková: S KST na neprístupných miestach Belianskych Tatier. Sú to celkom fajn ľudia 5 124
  6. Ján Valchár: Palivová kríza v Rusku bujnie 5 043
  7. Věra Tepličková: Podobnosť čisto náhodná alebo Čo sa ti to deje, národ slovenský? 4 941
  8. Angelika Herčková: V sociálnych službách nás majú za handry nielen vládni predstavitelia, ale aj rodinní príbuzní? 4 408
  1. Roman Kebísek: Timravinu novelu Hrdinovia uhorské úrady scenzurovali. Rukopis je nezvestný
  2. Věra Tepličková: Aj ja som za bundy alebo Ako Glück riešil, riešil, až vyriešil kriminalitu
  3. Radko Mačuha: Skúsme pochopiť Slovensko.
  4. Dušan Koniar: Ak je Únia v prdeli, kto je tá šťastná mrľa z nej trčiaca?
  5. Marcel Rebro: Pošli Vianoce deťom do ostreľovaného mesta
  6. Roman Kebísek: Ako sa správa stoický filozof? Marcus Aurelius o tom písal pri Hrone
  7. Dušan Koniar: Trnafský Kazisvet, náš agilný sused zo spoločného dvora
  8. Radko Mačuha: Leninovec Blaha sa rozčuluje nad stratou sochy Čulena.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu