SME
Utorok, 6. december, 2022 | Meniny má Mikuláš

Dobré pneumatiky šetria palivo a peniaze

Pri výbere letných pneumatík treba zvážiť ich jazdné vlastnosti na mokrej ceste, valivý odpor a kilometrový výkon. Bez občasnej kontroly predpísaného tlaku sú aj prvotriedne pneumatiky nanič.

Pri výbere letných pneumatík je dôležitý správny rozmer, vlastnosti na mokrej ceste, valivý odpor, aj kilometrový výkon. Výber uľahčujú rozsiahle testy autoklubu Adac.Pri výbere letných pneumatík je dôležitý správny rozmer, vlastnosti na mokrej ceste, valivý odpor, aj kilometrový výkon. Výber uľahčujú rozsiahle testy autoklubu Adac. (Zdroj: ADAC)

BRATISLAVA. Automobilky hľadajú spôsoby, ako znižovať spotrebu paliva a vypúšťať menej škodlivín technicky dostupnými a lacnými spôsobmi. Ekologicky čistým autám budúcnosti predchádzajú dnes veľmi populárne eko-verzie. K výraznému zníženiu spotreby dochádza zlepšením aerodynamiky, použitím iných prevodov a znížením rôznych odporov, vrátane valivého odporu pneumatík.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Špeciálne pneumatiky správne nahustené majú jeden z najväčších podielov na znížení spotreby. Rovnako šofér bežného auta môže správnym výberom pneumatiky znížiť náklady na prevádzku. Dobre nahustené pneumatiky s nízkym valivým odporom vydržia dlhšie a o niečo znižujú spotrebu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Podľa výskumov spoločnosti Michelin, jedna nádrž z piatich je spotrebovaná iba na prekonanie valivého odporu pneumatík. Od schopnosti pneumatík a ich správneho nahustenia závisí spotreba. Za istých okolností možno na bežnom rodinnom aute ušetriť liter na sto kilometrov.

Adac skúšal pneumatiky

Nemecký automotoklub Adac v odborných testoch sleduje okrem jazdných vlastností valivý odpor pneumatík a vplyv na spotrebu. Nemenej dôležitý je kilometrový výkon plášťov do nasledujúcej výmeny. Niektoré pneumatiky sú o tretinu drahšie, ale vydržia raz taký počet kilometrov. Vplyv na ekonomiku prevádzky má správny rozmer pneumatiky, pretože širšie a športové plášte sa rýchlejšie opotrebujú a zvyšujú spotrebu paliva.

Máloktorý šofér dokáže pri dynamickej jazde využiť hraničné hodnoty pneumatík, preto je niekedy dobré uskromniť sa výberom užšej pneumatiky s nižším valivým odporom. Na dochádzanie do práce a pohyb v blízkom okolí to určite postačí. Užšie pneumatiky sú menej náchylné na aquaplaning a vyššie profilové číslo chráni podvozok pred tvrdými nárazmi.

SkryťVypnúť reklamu

Dôležité vlastnosti v daždi

V segmente lacných pneumatík s priemerom štrnásť palcov sú plášte s výbornými jazdnými vlastnosťami na suchu, ale nízkym kilometrovým výkonom. Napríklad testovaný Dunlop SP Sport, Continental Premium a Bridgestone Turanza jazdia výborne na suchu, ale majú slabší kilometrový výkon. Michelin Energy Saver sa im v testoch Adac vyrovná iba na mokrej vozovke, ale v opotrebovaní a valivom odpore dostala najlepšie hodnotenia zo všetkých.

Ekonomika prevádzky si v prvom rade vyžaduje správny výber plášťov s vysokým kilometrovým výkonom a dobrými jazdnými vlastnosťami na mokrej vozovke. Na suchej ceste majú všetky moderné a dobré plášte výborné vlastnosti a vodič sa k hranici priľnavosti ťažko približuje.

Na mokrej ceste sa situácia mení a šoféri veľmi rýchlo atakujú hranicu šmyku aj aquaplaningu. Z hodnotenia testov vyplýva, že širšie plášte z bežne dostupných pneumatík majú horšie vlastnosti na vode, preto si netreba za každú cenu vyberať najširšie možné pneumatiky na daný typ auta.

SkryťVypnúť reklamu

Rozhodujúci tlak

Pneumatika, ktorá nemá predpísaný tlak, samozrejme zvýši spotrebu paliva. A to z dôvodu
zvýšeného valivého odporu pneumatiky. Vyššia spotreba závisí od množstva faktorov, vrátane hmotnosti auta a percenta podhustenia pneumatiky.

Dá sa ale vyjadriť v percentách životnosť pneumatík z dôvodu nesprávneho tlaku. „Pri podhustení pneumatiky o 20 percent sa znižuje životnosť v priemere o 19 percent,“ tvrdí Bohuslav Gregor z ARS pneu. Podľa Gregora väčšina zákazníkov, ktorá prezuje auto, prichádza do kontaktu s pneumatikami až pri ďalšom sezónnom prezúvaní. Vzorom pre majiteľov osobných áut môžu byť autodopravcovia, ktorí si uvedomujú vzniknuté zvýšené náklady z dôvodu podhustenia pneumatík.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  2. Píše analytik Martiška: Čo prinesie rok 2023 v ekonomike?
  3. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce?
  4. Deti cestujú do exotiky zadarmo
  5. Darujte predplatné a získate poukaz v hodnote 10 € do Panta Rhei
  6. Predaj osobných automobilov Všeobecná zdravotná poisťovňa, a.s.
  7. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý
  8. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
  1. Aktivácia zasielania elektronickej faktúry
  2. Píše analytik Martiška: Čo prinesie rok 2023 v ekonomike?
  3. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  4. Developer projektu Metropolis sa stal Lídrom roka 2022
  5. Nepotrebné telefóny pomáhajú na Vianoce deťom a rodinám v núdzi
  6. Tisíc líp aj pre včely od slovenskej prezidentky
  7. Changes to the System of Remedies
  8. How to succeed when acquiring a business in Slovakia
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 15 512
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 7 581
  3. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý 5 177
  4. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce? 4 674
  5. Deti cestujú do exotiky zadarmo 4 200
  6. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 4 027
  7. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 3 068
  8. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého 2 510
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

NDS podpísala kontrakt s dodávateľom, minister dopravy uvažuje o alternatíve pre vodičov.


2. dec
Ilustračná snímka.

Európske a ázijské automobilky na politické riešenie nečakajú.


1. dec
Kia Sportage je tento rok najžiadanejším SUV na Slovensku.

Jednotkou je Kia Sportage.


2. dec
Honda Civic Type R

Hot hatche sú čoraz drahšie pre vysoké emisie.


1. dec

Blogy SME

  1. Víťazoslav Würschner: „Svätá prostota“
  2. Štefan Vidlár: Skaza vojny
  3. Štefan Vidlár: Zhulíku, Zhulíku
  4. Rudolfa Vallová: Neriešený konflikt záujmov je podraz slušným obchodníkom
  5. Eva Forrai: DNES NA TÉMU: Viete ako správne pripraviť steak?
  6. Jozef Sitko: Prezidentka zamierila na "Hrad" opäť
  7. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  8. Ivan Mlynár: Hrozba smrti zdravej spoločnosti.
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 136 852
  2. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 9 237
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 5 265
  4. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 3 117
  5. Mária Križanová: Matematika a matikári. 2 967
  6. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 2 894
  7. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 838
  8. Jana Melišová: V závoji hmly 2 490
  1. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
SkryťZatvoriť reklamu