BRATISLAVA. Automobilky hľadajú spôsoby, ako znižovať spotrebu paliva a vypúšťať menej škodlivín technicky dostupnými a lacnými spôsobmi. Ekologicky čistým autám budúcnosti predchádzajú dnes veľmi populárne eko-verzie. K výraznému zníženiu spotreby dochádza zlepšením aerodynamiky, použitím iných prevodov a znížením rôznych odporov, vrátane valivého odporu pneumatík.
Špeciálne pneumatiky správne nahustené majú jeden z najväčších podielov na znížení spotreby. Rovnako šofér bežného auta môže správnym výberom pneumatiky znížiť náklady na prevádzku. Dobre nahustené pneumatiky s nízkym valivým odporom vydržia dlhšie a o niečo znižujú spotrebu.
Podľa výskumov spoločnosti Michelin, jedna nádrž z piatich je spotrebovaná iba na prekonanie valivého odporu pneumatík. Od schopnosti pneumatík a ich správneho nahustenia závisí spotreba. Za istých okolností možno na bežnom rodinnom aute ušetriť liter na sto kilometrov.
Adac skúšal pneumatiky
Nemecký automotoklub Adac v odborných testoch sleduje okrem jazdných vlastností valivý odpor pneumatík a vplyv na spotrebu. Nemenej dôležitý je kilometrový výkon plášťov do nasledujúcej výmeny. Niektoré pneumatiky sú o tretinu drahšie, ale vydržia raz taký počet kilometrov. Vplyv na ekonomiku prevádzky má správny rozmer pneumatiky, pretože širšie a športové plášte sa rýchlejšie opotrebujú a zvyšujú spotrebu paliva.
Máloktorý šofér dokáže pri dynamickej jazde využiť hraničné hodnoty pneumatík, preto je niekedy dobré uskromniť sa výberom užšej pneumatiky s nižším valivým odporom. Na dochádzanie do práce a pohyb v blízkom okolí to určite postačí. Užšie pneumatiky sú menej náchylné na aquaplaning a vyššie profilové číslo chráni podvozok pred tvrdými nárazmi.
Dôležité vlastnosti v daždi
V segmente lacných pneumatík s priemerom štrnásť palcov sú plášte s výbornými jazdnými vlastnosťami na suchu, ale nízkym kilometrovým výkonom. Napríklad testovaný Dunlop SP Sport, Continental Premium a Bridgestone Turanza jazdia výborne na suchu, ale majú slabší kilometrový výkon. Michelin Energy Saver sa im v testoch Adac vyrovná iba na mokrej vozovke, ale v opotrebovaní a valivom odpore dostala najlepšie hodnotenia zo všetkých.
Ekonomika prevádzky si v prvom rade vyžaduje správny výber plášťov s vysokým kilometrovým výkonom a dobrými jazdnými vlastnosťami na mokrej vozovke. Na suchej ceste majú všetky moderné a dobré plášte výborné vlastnosti a vodič sa k hranici priľnavosti ťažko približuje.
Na mokrej ceste sa situácia mení a šoféri veľmi rýchlo atakujú hranicu šmyku aj aquaplaningu. Z hodnotenia testov vyplýva, že širšie plášte z bežne dostupných pneumatík majú horšie vlastnosti na vode, preto si netreba za každú cenu vyberať najširšie možné pneumatiky na daný typ auta.
Rozhodujúci tlak
Pneumatika, ktorá nemá predpísaný tlak, samozrejme zvýši spotrebu paliva. A to z dôvodu
zvýšeného valivého odporu pneumatiky. Vyššia spotreba závisí od množstva faktorov, vrátane hmotnosti auta a percenta podhustenia pneumatiky.
Dá sa ale vyjadriť v percentách životnosť pneumatík z dôvodu nesprávneho tlaku. „Pri podhustení pneumatiky o 20 percent sa znižuje životnosť v priemere o 19 percent,“ tvrdí Bohuslav Gregor z ARS pneu. Podľa Gregora väčšina zákazníkov, ktorá prezuje auto, prichádza do kontaktu s pneumatikami až pri ďalšom sezónnom prezúvaní. Vzorom pre majiteľov osobných áut môžu byť autodopravcovia, ktorí si uvedomujú vzniknuté zvýšené náklady z dôvodu podhustenia pneumatík.