SME

Dobré pneumatiky šetria palivo a peniaze

Pri výbere letných pneumatík treba zvážiť ich jazdné vlastnosti na mokrej ceste, valivý odpor a kilometrový výkon. Bez občasnej kontroly predpísaného tlaku sú aj prvotriedne pneumatiky nanič.

Pri výbere letných pneumatík je dôležitý správny rozmer, vlastnosti na mokrej ceste, valivý odpor, aj kilometrový výkon. Výber uľahčujú rozsiahle testy autoklubu Adac.Pri výbere letných pneumatík je dôležitý správny rozmer, vlastnosti na mokrej ceste, valivý odpor, aj kilometrový výkon. Výber uľahčujú rozsiahle testy autoklubu Adac. (Zdroj: ADAC)

BRATISLAVA. Automobilky hľadajú spôsoby, ako znižovať spotrebu paliva a vypúšťať menej škodlivín technicky dostupnými a lacnými spôsobmi. Ekologicky čistým autám budúcnosti predchádzajú dnes veľmi populárne eko-verzie. K výraznému zníženiu spotreby dochádza zlepšením aerodynamiky, použitím iných prevodov a znížením rôznych odporov, vrátane valivého odporu pneumatík.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Špeciálne pneumatiky správne nahustené majú jeden z najväčších podielov na znížení spotreby. Rovnako šofér bežného auta môže správnym výberom pneumatiky znížiť náklady na prevádzku. Dobre nahustené pneumatiky s nízkym valivým odporom vydržia dlhšie a o niečo znižujú spotrebu.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa výskumov spoločnosti Michelin, jedna nádrž z piatich je spotrebovaná iba na prekonanie valivého odporu pneumatík. Od schopnosti pneumatík a ich správneho nahustenia závisí spotreba. Za istých okolností možno na bežnom rodinnom aute ušetriť liter na sto kilometrov.

Adac skúšal pneumatiky

Nemecký automotoklub Adac v odborných testoch sleduje okrem jazdných vlastností valivý odpor pneumatík a vplyv na spotrebu. Nemenej dôležitý je kilometrový výkon plášťov do nasledujúcej výmeny. Niektoré pneumatiky sú o tretinu drahšie, ale vydržia raz taký počet kilometrov. Vplyv na ekonomiku prevádzky má správny rozmer pneumatiky, pretože širšie a športové plášte sa rýchlejšie opotrebujú a zvyšujú spotrebu paliva.

Máloktorý šofér dokáže pri dynamickej jazde využiť hraničné hodnoty pneumatík, preto je niekedy dobré uskromniť sa výberom užšej pneumatiky s nižším valivým odporom. Na dochádzanie do práce a pohyb v blízkom okolí to určite postačí. Užšie pneumatiky sú menej náchylné na aquaplaning a vyššie profilové číslo chráni podvozok pred tvrdými nárazmi.

SkryťVypnúť reklamu

Dôležité vlastnosti v daždi

V segmente lacných pneumatík s priemerom štrnásť palcov sú plášte s výbornými jazdnými vlastnosťami na suchu, ale nízkym kilometrovým výkonom. Napríklad testovaný Dunlop SP Sport, Continental Premium a Bridgestone Turanza jazdia výborne na suchu, ale majú slabší kilometrový výkon. Michelin Energy Saver sa im v testoch Adac vyrovná iba na mokrej vozovke, ale v opotrebovaní a valivom odpore dostala najlepšie hodnotenia zo všetkých.

Ekonomika prevádzky si v prvom rade vyžaduje správny výber plášťov s vysokým kilometrovým výkonom a dobrými jazdnými vlastnosťami na mokrej vozovke. Na suchej ceste majú všetky moderné a dobré plášte výborné vlastnosti a vodič sa k hranici priľnavosti ťažko približuje.

Na mokrej ceste sa situácia mení a šoféri veľmi rýchlo atakujú hranicu šmyku aj aquaplaningu. Z hodnotenia testov vyplýva, že širšie plášte z bežne dostupných pneumatík majú horšie vlastnosti na vode, preto si netreba za každú cenu vyberať najširšie možné pneumatiky na daný typ auta.

SkryťVypnúť reklamu

Rozhodujúci tlak

Pneumatika, ktorá nemá predpísaný tlak, samozrejme zvýši spotrebu paliva. A to z dôvodu
zvýšeného valivého odporu pneumatiky. Vyššia spotreba závisí od množstva faktorov, vrátane hmotnosti auta a percenta podhustenia pneumatiky.

Dá sa ale vyjadriť v percentách životnosť pneumatík z dôvodu nesprávneho tlaku. „Pri podhustení pneumatiky o 20 percent sa znižuje životnosť v priemere o 19 percent,“ tvrdí Bohuslav Gregor z ARS pneu. Podľa Gregora väčšina zákazníkov, ktorá prezuje auto, prichádza do kontaktu s pneumatikami až pri ďalšom sezónnom prezúvaní. Vzorom pre majiteľov osobných áut môžu byť autodopravcovia, ktorí si uvedomujú vzniknuté zvýšené náklady z dôvodu podhustenia pneumatík.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  2. Zvládli by ste za volantom šmyk? Inštruktor hovorí, čo chýba dnešným vodičom
  3. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  4. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  6. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  1. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  2. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  4. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  6. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  7. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 20 018
  2. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 6 080
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 5 300
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 3 953
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 869
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 2 578
  7. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 2 021
  8. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 1 812
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Timotej Opálek: Dropkick Murphys - For The People
  2. Marian Nanias: Systém emisných povoleniek v EÚ.
  3. Jozef Sitko: Ďalší úryvok z novej knihy blogera
  4. Dávid Polák: Denník Dezoláta
  5. Anna Miľanová: Moja fotografia: Nežiaduci prienik...
  6. Roman Kebísek: Básnik Byron vraj „miloval len jednu“ – Chaworthovú
  7. Peter Gregor: Interview s Petrom Gregorom (cestovateľom a predstaviteľom hudobného žánru Dungeon Synth)
  8. Irena Šimuneková: Kvety našich lesov a lúk
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 25 275
  2. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 16 430
  3. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 15 160
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 11 337
  5. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 9 957
  6. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 8 496
  7. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 920
  8. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 6 996
  1. Marian Nanias: Systém emisných povoleniek v EÚ.
  2. Roman Kebísek: Básnik Byron vraj „miloval len jednu“ – Chaworthovú
  3. Věra Tepličková: O Cintuloch a Ficoch alebo Otázky bez odpovedí
  4. Marcel Rebro: Ruský oligarcha: Keď máš všetko, len nie istotu, že sa dožiješ večere
  5. Marian Nanias: Pokus odvolať predsedníčku Európskej komisie (EK) Ursulu von der Leyen.
  6. Radko Mačuha: Pozor ! Cyril a Metod. Vstup len na povolenie.
  7. Marcel Rebro: Ako chutí ruský mier? Po obuškoch.
  8. Věra Tepličková: Na Devíne sláva bola, ušlo sa vám kúsok z vola?
reklama
SkryťZatvoriť reklamu