SME
Pondelok, 28. november, 2022 | Meniny má Henrieta

Sedí vaše dieťa v autosedačke pripútané?

Predstavte si dieťa, ktoré má 10 kg. Sedí nepripútané v automobile, ktoré sa pohybuje rýchlosťou 50 km/h. Ak by auto narazilo, pre dieťa by to znamenalo približne to isté ako pád z tretieho poschodia.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SITA)

Podľa Aleny Synkovej z Detského fondu Slovenskej republiky, ak by v čase zrážky sedelo dieťa na vašich kolenách, je to akoby ste mali udržať 300 kg.

Nehodovosť a úmrtnosť detí v autách

Podľa štatistík Prezídia policajného zboru sa v roku 2007 stalo 53 730 dopravných nehôd zapríčinených vodičmi motorových vozidiel, o rok neskôr ich bolo 51 857.

rok nehody spôsobené ženami nehody spôsobené mužmi
2007 8 969 44 761
2008 8 255 43 602

Počet usmrtených osôb pri dopravných nehodách zavinených vodičmi motorových vozidiel:

  • rok 2007: 445 mužov, 34 žien a 6 detí
  • rok 2008: 392 mužov, 34 žien a 11 detí

Napriek tomu, že počet nehôd spôsobených vodičmi motorových vozidiel medziročne klesol, napriek tomu, že klesol počet usmrtených osôb pri dopravných nehodách zavinených vodičmi motorových vozidiel, počet takto usmrtených detí narástol.

Príčinou môže byť aj to, čo vyplýva z prieskumu prevenčného programu skupiny AAAauto - svoje deti vozí pripútané v autosedačke iba 76% opýtaných.

Prečo niektorí motoristi nevozia deti v autosedačkách? Tu sú odpovede tých, ktorých dieťa nesedáva v autosedačke:

  • 15% - si myslí že na krátku vzdialenosť to nie je potrebné
  • 5% - keď mi dieťa plače a nechce byť v autosedačke, tak ho tam nedám
  • 2% - uviedlo dôvod že dieťaťu sa takto v aute zle spí
  • 2% - pretože ich automobil nemá na zadných sedadlách bezpečnostné pásy

Kde v aute je dieťa najbezpečnejšie?

Základnou zásadou je podľa lekára Operačného strediska záchrannej zdravotnej služby SR Jána Kovalčíka správne umiestnenie dieťaťa. "Dieťa do jedného roka, by malo sedieť chrbtom smeru jazdy. Môže to byť vpredu vedľa vodiča, samozrejme, podľa aktivácie vzduchového vankúša alebo vzadu za predným sedadlom," konštatoval. Nevýhodou sedačky umiestnenej vpredu je to, že rozptyľuje vodiča, v prípade nárazu odpredu, môže byť takéto umiestnenie veľmi nebezpečné.

V strede zadného sedadla hrozí pri nehode detským pasažierom najmenšie riziko zranenia. Vedci z Pensylvánskej univerzity a lekári Filadelfskej nemocnice zistili, že batoľatá a kojenci sú takto chránení dvakrát lepšie než na miestach pri dverách. Zo štúdie vyplýva, že menšie poranenia malo 43 percent detí do troch rokov, ktoré boli takto umiestnené.

Vedci mapovali výsledky 4790 dopravných nehôd zo šestnástich amerických štátov z rokov 1998 až 2006. Vtedy svojich potomkov takto umiestnilo len 28 percent rodičov. Dôvod - pripútanie detskej sedačky do stredu vozidla je fyzicky náročnejšie. Odporúčanie štúdie však smeruje práve k tomu: Detské sedačky patria výhradne do stredu zadnej sedačky! Vedci ale nehovoria o prípadoch, keď máte deti dve alebo viac.

Ak aj neumiestnite autosedačku uprostred zadného sedadla, mali by ste ho vždy pripútať. Nepripútané dieťa v autosedačke je totiž pri nehode sedemkrát viac ohrozené smrteľnými následkami, ako keby bolo riadne pripútané v autosedačke.,

Dávajte na dieťa pozor

Práve v prítomnosti detí odborníci odporúčajú dbať na viaceré bezpečnostné pravidlá. "Optimálne by bolo, keby dieťa malo v aute dozor, pretože vodič sa musí venovať cestnej premávke a nie jemu," uviedol pre TASR Kovalčík. Pokiaľ to však nie je možné, mal by pre dieťa zabezpečiť činnosť, ktorá ho zabaví a nebude vodiča pri šoférovaní vyrušovať.

Ak sa ratolesť dožaduje jedla alebo pitia, šofér by mal zastaviť vozidlo a tak sa venovať malému cestujúcemu. Obozretní by mali byť rodičia aj pri podávaní žuvačiek, cukríkov či iných drobných pochutín, ktoré predstavujú pre dieťa v aute nebezpečie.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám
  2. Máš rád výzvy? Zmeň svet a urob veci inak, teraz.
  3. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nemusia
  4. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc
  5. Univerzita Komenského v Bratislave: Výzva prijatá!
  6. Zažívali domáce násilie a nikdy nepracovali. Ako dlho trvá naučiť ich to?
  7. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť
  8. Obnovte svoj dom so službou Obnov dom so SSE
  1. Aby ste si pri príprave vianočných dobrôt spievali od radosti
  2. Hľadá sa nástupca slávneho pekára
  3. Statute of limitations in consumer relations
  4. As prices rise, purchasing the right office is essential
  5. Obnovte svoj dom so službou Obnov dom so SSE
  6. Tesco pokračuje v raste, otvára dve nové predajne
  7. Adios, smetiaky! Tento domáci kompostér mení odpad na substrát
  8. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 27 567
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 8 188
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 858
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 4 265
  5. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME 2 686
  6. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 2 371
  7. Platíte za poistenie, ktoré naozaj potrebujete? 2 037
  8. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 1 818
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Renault Austral

Lákať chce výbavou aj ovládaním Google.


25. nov
MG ZS

Zamrzieť môže spotreba aj infotainment.


25. nov
Fiat Tipo

Litrový trojvalec prekonáva staršiu atmosféru v každom ohľade.


23. nov
Pozreli sme si trojicu inzerovaných jazdených elektromobilov.

Z nízkeho počtu najazdených kilometrov sa netreba tešiť.


22. nov

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Štefan Vidlár: Neschválíme rozpočet
  3. Anna Miľanová: Sen...
  4. Vladimír Krátky: Peťuš, Peťuš, toto Ti Fico len tak neodpustí .
  5. Café Európa: Čo sa môžeme naučiť od starších demokracií v právach LGBTI+ komunity?
  6. Jarmila Halgasova: NIE, NEDOSTATKY V PPA NIE SÚ LEN POZOSTATKOM BÝVALEJ VLÁDY
  7. Aliancia NIE RAKOVINE: Sviatok darovania #GivingTuesday
  8. Štefan Vidlár: Empatický lekár
  1. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 338
  2. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 13 302
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 082
  4. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 5 107
  5. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 282
  6. Ján Valchár: Ukrajinci zmasakrovali ruských vojakov - no a čo? 4 016
  7. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 972
  8. Jana Melišová: V závoji hmly 3 815
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929
SkryťZatvoriť reklamu