SME
Sobota, 24. október, 2020 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky

Sedí vaše dieťa v autosedačke pripútané?

Predstavte si dieťa, ktoré má 10 kg. Sedí nepripútané v automobile, ktoré sa pohybuje rýchlosťou 50 km/h. Ak by auto narazilo, pre dieťa by to znamenalo približne to isté ako pád z tretieho poschodia.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SITA)

Podľa Aleny Synkovej z Detského fondu Slovenskej republiky, ak by v čase zrážky sedelo dieťa na vašich kolenách, je to akoby ste mali udržať 300 kg.

Nehodovosť a úmrtnosť detí v autách

Podľa štatistík Prezídia policajného zboru sa v roku 2007 stalo 53 730 dopravných nehôd zapríčinených vodičmi motorových vozidiel, o rok neskôr ich bolo 51 857.

rok nehody spôsobené ženami nehody spôsobené mužmi
2007 8 969 44 761
2008 8 255 43 602

Počet usmrtených osôb pri dopravných nehodách zavinených vodičmi motorových vozidiel:

  • rok 2007: 445 mužov, 34 žien a 6 detí
  • rok 2008: 392 mužov, 34 žien a 11 detí

Napriek tomu, že počet nehôd spôsobených vodičmi motorových vozidiel medziročne klesol, napriek tomu, že klesol počet usmrtených osôb pri dopravných nehodách zavinených vodičmi motorových vozidiel, počet takto usmrtených detí narástol.

Príčinou môže byť aj to, čo vyplýva z prieskumu prevenčného programu skupiny AAAauto - svoje deti vozí pripútané v autosedačke iba 76% opýtaných.

Prečo niektorí motoristi nevozia deti v autosedačkách? Tu sú odpovede tých, ktorých dieťa nesedáva v autosedačke:

  • 15% - si myslí že na krátku vzdialenosť to nie je potrebné
  • 5% - keď mi dieťa plače a nechce byť v autosedačke, tak ho tam nedám
  • 2% - uviedlo dôvod že dieťaťu sa takto v aute zle spí
  • 2% - pretože ich automobil nemá na zadných sedadlách bezpečnostné pásy

Kde v aute je dieťa najbezpečnejšie?

Základnou zásadou je podľa lekára Operačného strediska záchrannej zdravotnej služby SR Jána Kovalčíka správne umiestnenie dieťaťa. "Dieťa do jedného roka, by malo sedieť chrbtom smeru jazdy. Môže to byť vpredu vedľa vodiča, samozrejme, podľa aktivácie vzduchového vankúša alebo vzadu za predným sedadlom," konštatoval. Nevýhodou sedačky umiestnenej vpredu je to, že rozptyľuje vodiča, v prípade nárazu odpredu, môže byť takéto umiestnenie veľmi nebezpečné.

V strede zadného sedadla hrozí pri nehode detským pasažierom najmenšie riziko zranenia. Vedci z Pensylvánskej univerzity a lekári Filadelfskej nemocnice zistili, že batoľatá a kojenci sú takto chránení dvakrát lepšie než na miestach pri dverách. Zo štúdie vyplýva, že menšie poranenia malo 43 percent detí do troch rokov, ktoré boli takto umiestnené.

Vedci mapovali výsledky 4790 dopravných nehôd zo šestnástich amerických štátov z rokov 1998 až 2006. Vtedy svojich potomkov takto umiestnilo len 28 percent rodičov. Dôvod - pripútanie detskej sedačky do stredu vozidla je fyzicky náročnejšie. Odporúčanie štúdie však smeruje práve k tomu: Detské sedačky patria výhradne do stredu zadnej sedačky! Vedci ale nehovoria o prípadoch, keď máte deti dve alebo viac.

Ak aj neumiestnite autosedačku uprostred zadného sedadla, mali by ste ho vždy pripútať. Nepripútané dieťa v autosedačke je totiž pri nehode sedemkrát viac ohrozené smrteľnými následkami, ako keby bolo riadne pripútané v autosedačke.,

Dávajte na dieťa pozor

Práve v prítomnosti detí odborníci odporúčajú dbať na viaceré bezpečnostné pravidlá. "Optimálne by bolo, keby dieťa malo v aute dozor, pretože vodič sa musí venovať cestnej premávke a nie jemu," uviedol pre TASR Kovalčík. Pokiaľ to však nie je možné, mal by pre dieťa zabezpečiť činnosť, ktorá ho zabaví a nebude vodiča pri šoférovaní vyrušovať.

Ak sa ratolesť dožaduje jedla alebo pitia, šofér by mal zastaviť vozidlo a tak sa venovať malému cestujúcemu. Obozretní by mali byť rodičia aj pri podávaní žuvačiek, cukríkov či iných drobných pochutín, ktoré predstavujú pre dieťa v aute nebezpečie.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vitajte v postapokalyptickom svete
  2. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  5. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  6. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  7. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  8. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  9. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  10. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 17 210
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 847
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 036
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 020
  5. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 878
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 10 975
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 431
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 693
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 593
  10. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 560
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Hrozby zabrali, ľudia prišli. Oravčania stáli v radoch už pred testovaním

Tri a pol percentu doteraz testovaných odhalili nákazu.

Čakanie na testovanie na Orave.
Hornádska ulica v Krompachoch v piatok 10. apríla.

Život na Slovensku sa opäť obmedzuje, začína sa miernejší lockdown (prehľad)

Zákaz vychádzania sa netýka cesty do práce, na Orave a v Bardejove treba aj test.

Ilustračné foto.

Neprehliadnite tiež

Po nastúpení do auta chytáme pri zatváraní dverí vnútornú kľučku. Na jej čistenie nepoužívajte agresívnu chémiu.
Volkswagen ID.3 1st

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.