BRATISLAVA, BREZNO. Ochota Fordu vstúpiť do kategórie športovo úžitkových vozidiel dokazuje potenciál tejto triedy. Neskorý štart znamená veľkú snahu, pretože konkurenčné značky sú tu dobre zabývané. Jedným z prvých nástrojov na úspešný vstup je dizajn. Túto šancu Ford využil naplno, pretože jeho nový koncept dizajnu pristane aj športovo úžitkovému modelu.
Kuga vyzerá z každého uhla pohľadu a najmä z diaľky presvedčivo. Horšie je to z blízka, kde prekážajú veľmi lacné a gýčové detaily. Napríklad zadné koncové svetlá sa majú z diaľky tváriť ako LED svetlá, pritom majú obyčajné žiarovky. Tento lacný efekt používali značky, ktoré nevedeli takéto svetlá ponúknuť, tak ich aspoň imitovali.
Rovnako zvláštne pôsobia otvory v čelnej maske vyplnené plastom, ktoré nemajú žiadnu, iba estetickú funkciu. Kuga má výbornú aerodynamiku karosérie a nízky hluk vo vysokých rýchlostiach. Celkový strih auta pôsobí dobre, najmä zadná časť s dvomi koncovkami výfuku.
Ostáva v duchu značky Interiér využíva súčasné črty, dielce a riešenia značky Ford. Premyslenému prístrojovému panelu, aj stredovej konzole vo všeobecnosti ťažko niečo vytknúť. Poteší tiež pozícia radiacej páky a interiéru a tvar odkladacieho priestoru pri ručnej brzde.
Vrchný diel čalúnenia dverí je látkový s vybraním na lakeť. Na to, aby si ho tam spolujazdec oprel, sedí príliš vysoko. O niečo menší by mohol byť stredový tunel v oblasti nôh vodiča. K vskutku dobrému interiéru by pasovali posuvné zadné sedadlá a väčší objem kufra.
Poteší na cestách Kuga jazdí na bežných cestách takmer ako osobné auto a v princípe zapadne do širokého spektra automobilov kategórie SUV. Nastavenie podvozka preferuje bežné asfaltové cesty, po ktorých väčšina šoférov s takýmito autami jazdí.
Komfortná Kuga sa na zlých zvlnených poľných a lesných cestách začne kývať zo strany na stranu viac, ako by vodič čakal. Ostatné modely Fordu s nižším ťažiskom dokážu veľmi dobre tlmiť kmity karosérie.
Zo strany na stranu Kuga má vyššie ťažisko a tým pádom viac starostí s náklonmi a kmitaním, takže vlny na ceste za dedinou rozkmitajú aj posádku. Zrejme je to daň za veľmi dobré a bezpečné nastavenie podvozka na bežné cesty a vysoké rýchlosti. Kuga je zvlášť pokojná v dlhých zákrutách rýchlostných ciest.
Dobré manévrovacie schopnosti sú dôkazom, toho že výrobca si je vedomý, kde sa autá, paradoxne určené na vidiek, pohybujú najviac. Ak prepadneme teoretickému predpokladu, že Kuga priťahuje ženy, môžeme ich potešiť, že za volantom nájdu jednoduchú obsluhu a pohodlné nastupovanie. Nebudú mať problémy s radením a ani parkovaním.
Prísne uberá výkon Tvrdenie značky o univerzálnom nastavení elektroniky na všetky druhy povrchu platí najmä pre ABS. Na kašovitom snehu alebo štrku Kuga veľmi dobre brzdí a pritom si drží zvolený smer. Antiblokovací systém nechá koleso vo vhodnom momente dlhšie zablokovať, aby sa zaborilo do mäkkého podkladu.
Uberanie výkonu motora pri prekĺznutí je príliš prudké. Pohýnaním na klzkom a nerovnom podklade trpí spojka, pretože ak vodič nepridá, motor mu po zásahu elektroniky zhasne alebo ostáva v otáčkach hlboko pod ideálom. Potom musí pridať poriadne a nával otáčok si odskáče spojka.
Je zvláštne, že systém krotí motor práve v aute, ktoré dokáže silu rozdeliť na všetky kolesá. Situáciu možno vyriešiť vypnutím stabilizačného systému pomocou palubného počítača. To, že nie je v aute vypínač ESP, ešte neznamená, že sa nedá vypnúť. Kuga prejde v ľahkom teréne približne to, čo konkurenčné modely.
Výkon dáva najskôr dopredu Spojka haldex čaká na prekĺznutie predných kolies a až potom pripája pohon zadných. Na cestách aj snehu treba jazdiť s vedomím predného pohonu a podľa toho sa správať. Prudké pridanie plynu spôsobí, ako je v týchto autách zvykom, nedotáčavé správanie. Kuga dostala prídavný pohon zadných kolies nato, aby šofér vyšiel bez cudzej pomoci ďalej ako s predným pohonom. Charakteristika podvozka je v tiahlych zákrutách príjemne neutrálna.
Jazdí úsporne Dvojlitrový diesel 2,0 TDCi s časticovým filtrom je zamatovým riešením, s príjemným zvukom a dobre rozloženým ťahom. Motor stráca na dnešných najlepších konkurentov vo výkone, aj krútiacom momente. Naopak, získava v spotrebe.
S väčším podielom jázd mimo mesta sa Kuga dokáže vmestiť do spotreby udávanej výrobcom. My sme dosiahli priemer 6,8 litra nafty na sto kilometrov. V meste a v ľahkom teréne si údaj netreba idealizovať a radšej počítať so spotrebou 7,8 litra na sto kilometrov.
Potenciálnym záujemcom zrejme predajcovia ponúknu akčné modely X, ktoré majú lepšie nakonfigurovanú výbavu než základné Trend a Titanium. Napríklad Trend má hlavové airbagy za príplatok. Kuga nemá výraznejšiu slabinu, je pekná, úsporná a tichá. Ford v podstate dôstojne zaplnil medzeru v ponuke. Neudal však v segmente tón ako sa mu to podarilo medzi malými a kompaktnými autami.
Kupujem – nekupujem
Ktorýkoľvek iný Ford by som chcel mať v garáži, najmä Focus a Fiestu, ale bez novinky Kuga by som pokojne vydržal. Nie je to Ford, po ktorom túžim. (Rastislav Chvála)
Ford Kuga - technické údaje Cena modelu od 27 510 eur (828 766 korún)
Cena skúš. verzie 29 490 eur (888 415 korún)
Motor -
Typ 2,0 TDCi
Zdvihový objem (cm3) 1997
Výkon (kw/k) 100/136
Pri otáčkach (ot./min.) 4000
Krútiaci moment (Nm) 320
Pri otáčkach (ot./min) 2000
Emisie CO2 (g/km) 169
Rozmery -
Rázvor náprav (mm) 2690
Dĺžka (mm) 4443
Širka (mm) 1840
Výška (mm) 1710
Celková hmotnosť (kg) 2130
Svetlosť podvozka (mm) 195
Objem palivovej nádrže (l) 56
Objem batož. priestoru (l) 360-410
Prevádzkové hodnoty -
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 10,7
Maximálna rýchlosť (km/h) 180
Spotreba mesto(l/100 km) 8,1
Spotreba mimo mesto (l/100 km) 5,4
Kombinovaná spotreba 6,4
Spotreba v teste (l/100 km) 6,8
SME spokojní SME nespokojní
atraktívny dizajn nevypínateľný airbag spolujazdca
úsporný motor kmitanie na rozbitej ceste
výborné brzdy lacné detaily exteriéru
výbava a komfort prudký zásah protipreklzového systému
posed za volantom -
aerodynamika -
otváranie batožinového priestoru -