SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Škatuľa na kolesách prišla na Slovensko

Citroen C3 Picasso rozširuje ponuku malých áut s praktickou formou karosérie. Auto vyrobené na Slovenku má veľký kufor a tri motory na výber.

(Zdroj: Citroen)

TRNAVA. Automobiloví výrobcovia sa roky snažia vyťažiť z čo najmenších vonkajších rozmerov auta veľký priestor s prijateľnou bezpečnosťou. Jednou z ciest, ako postaviť praktické auto do mesta, s ktorým sa bude ľahko manévrovať, je rešpektovať zákon škatule.

Citroen sa dokonca sám k odkazu škatule hlási a koncept najnovšieho modelu značky nazval Spacebox. Citroen C3 Picassso je v rámci modelového radu C3 vysadený presne tak, ako kedysi Fusion. Na rozdiel od Forda ide o modernejšiu koncepciu priestranného auta na každý deň. Nový Citroen C3 Picasso nie je úplne novým autom na našich cestách, pretože ešte pred slovenskou premiérou tu jazdili prvé testovacie kusy. Dokonca díleri už niekoľko kusov objednávali pred dňom oficiálnej premiéry (26. marca 2009).

Rodina Picassa rastie

Citroen má s malým autom smelé plány, podporené skúsenosťou s modelmi C4 Picasso a Grand C4 Picasso, ktoré patria k najpredávanejším vo svojom segmente. V minulom roku dokonca viedli Slovenský rebríček v predajnosti danej triedy. Počtom predaných kusov ich ohrozil Roomster, ale ten nebol ich priamy konkurent. Združenie automobilového priemyslu však zaradilo Škodu Roomster do kategórie malých vanov. Skutočný konkurent pre Roomster prichádza až teraz. Volá sa C3 Picasso a schádza z výrobných liniek automobilky Citroen v Trnave.

Štyri metre stačia

Citroën C3 Picasso iba o osem centimetrov presahuje štvormetrovú hranicu, čím mierne prečnieva cez malé autá. Nový model je však ešte o 12 centimetrov kratší ako Roomster. Základné rysy pomyselného kvádra dopĺňa šírka 173 centimetrov a výška 162 centimetrov. C3 Picasso so základným objemom batožinového priestoru 500 litrov patrí medzi špičku v triede. Otázna bude využiteľnosť kufra v praxi, ktorú onedlho preverí redakčný test. Objem kufra závisí od momentálnej polohy zadných sedadiel, posúvateľných v rozsahu 15 centimetrov. Krátky a vysoký predok auta umožnil natiahnuť vnútorný priestor až do takej miery, že po sklopení sedadiel aj predného operadla vznikne priestor dlhý 241 centimetrov.

Vitajte vo hvezdárni

Keď automobilky koncernu PSA začali s extrémnym presklením svojich áut a panoramatickými strechami, vyzeralo to ako malý experiment, hranie sa s chuťou motoristov. Dnes väčšina značiek nezabúda na panoramatické strechy a Citroen naďalej vyčísľuje metre štvorcové skla použitého na kabíne. Napríklad plocha presklenia v modeli C3 Picasso zaberá spolu s panoramatickou strechou 4,52 m2.

Prevzdušnenie vnútorného priestoru vzniklo vysokým posedom, takže pasažieri s nohami spustenými kolmo dole nepotrebujú priestor náročný na dĺžku. Navyše takéto sedenie je pohodlné a zdravé. V aute tejto koncepcie sa oplatí hovoriť o nákladnom priestore po sklopení zadných sediel, pretože dosahuje objem 1 506 litrov. Samozrejmosťou je nabíjateľná baterka v kufri, ktorá slúži na osvetlenie priestoru alebo sa dá vybrať z auta von.

K technickým prvkom a riešeniam známym z ostatných modelov pribudol Pack Voyage ako doplnok niektorej z výbav. Súčasťou systému je sklápanie predného operadla spolujazdca do roviny a tunel na lyže. Vo výbave sú stolčeky v operadle predných sedadiel, s otvorom na umiestnenie pohárov, známe z lietadiel a čítacia lampička. C3 Picasso má navigačný prístroj MyWay s farebnou, sedem palcovou obrazovkou.


Má motory, aké potrebuje

Spacebox s cestou spájajú štyri kolesá a dve nápravy. Predná typu pseudo McPherson s trojuholníkovými spodnými ramenami a skrutným stabilizátorom. Zadná náprava využíva deformovateľnú priečku. Výber motorov kopíruje záujem o najčastejšie objemy v tejto rozmerovej kategórii. Škatuľu na kolesách v modernej interpretácii môže poháňať jeden z dvojice benzínových štvorvalcov alebo naftový motor.

Dobre známy diesel 1,6 HDi Airdream vyrábajú v dvoch verziách a s rovnakou manuálnou päťstupňovou prevodovkou. Slabšia verzia dosahuje výkon 66 kW (90 koní) a je pri rovnakej výbave auta o tisíc eur lacnejšia ako silnejšia verzia s výkonom 80 kW (109 k). Pri zvažovaní naftovej alternatívy môže zavážiť fakt, že slabší diesel so základnou výbavou stojí 13 800 eur a je teda podstatne dostupnejší. Obe verzie majú časticový filter a funkciu, ktorú vodič možno navonok nespozoruje, ale pri plnom zošliapnutí pedálu vzrastie štandardný krútiaci moment.

Ponúknu dva benzínové štvorvalce

Spoločný vývoj s BMW priniesol ovocie aj pre Citroen, pretože v kooperácii vznikli obidva motory s objemom 1,4 a 1,6 litra. Základný štvorvalec 1,4 VTi dosahuje výkon 70 kW (95 koní) a maximálny krútiaci moment 135 Nm. Citroen zatiaľ nepredstavil benzínové motory s turbodúchadlom, takže na vrchole ponuky stojí „hladký“ benzínový motor 1,6 VTi s výkonom 88 kW (120 k). Štvorvalec odovzdá najviac výkonu až pri 6 000 otáčkach. Krútiaci moment 160 Nm kulminuje pri 4 250 otáčkach za minútu. Všetky verzie si musia vystačiť s päťstupňovými prevodovkami.

Dostal štyri hviezdičky z piatich

Od výberu motora budú závisieť použité kolesá aj pneumatiky. Od nich zasa normovaná spotreba jednotlivých verzií. V základnej konfigurácii sú 15 – palcové kolesá a pneumatiky Michelin Energy Saver 195/60 R15. Plášte s nižším valivým odporom môžu mať rozmer 195/55 R16. Výrobca kombinuje najväčšie 17- palcové disky s pneumatikami Michelin Pilot Exalto 2 a rozmerom 205/45 R17.

V prípade, že nehode nezabráni vodič, antiblokovací systém alebo príplatkový stabilizačný systém ESP, dostane sa k slovu tuhosť karosérie a celková pasívna bezpečnosť. Citroen C3 Picasso ešte pred uvedením na trh absolvoval nárazové testy v skúšobni Euro NCAP. V hodnotení bezpečnosti podľa nových a prísnejších pravidiel dostal Citroen štyri hviezdičky.


Každého vypíska

Všetky sedadlá vybavené senzormi pripútania vypískajú každého, kto sa v aute štandardne vybavenom šiestimi airbagmi nepripúta. Vodič má vizuálny prehľad o tom, kto sa na zadných sedadlách zabudol pripútať alebo sa počas cesty odopol. Citroen C3 Picasso rozšíril modelový rad o zaujímavú a modernú koncepciu auta pre rodinu.

O úspechu modelu môže rozhodnúť cena, pretože novinka prichádza v búrlivom období kedy dnes neplatí to, čo bolo pravdou včera. Šancu na úspech má zdvojená koncepcia rozmerov malého auta a vnútorného priestoru na úrovni malého vanu. Citroen C3 Picasso v základnej výbave Style a so základným motorom 1,4 VTi štartuje na cene 11650 eur.

Made in Slovakia

C3 Picasso schádza z výrobných liniek vo fabrike skupiny PSA Peugeot Citroën v Trnave. Nachádzajú sa v ňom výrobné linky a stroje na lisovanie, spracovanie kovov, lakovanie a finálnu montáž. Výroba má podľa tvrdení automobilky nastaviť nový štandard kvality a zároveň reaguje na momentálne požiadavky, v podstate on-line, s minimálnymi skladmi.

Technické údaje - Citroen C3 Picasso

Motor 1,4 VTi 1,6 VTi 1,6 HDi 1,6 HDi
Zdvihový objem (cm3) 1397 1598 1560 1560
Výkon (kw/k) 70/95 88/120 66/90 80/109
Pri otáčkach (ot./min.) 6000 5660 4000 4000
Krútiaci moment (Nm) 135 160 215 240-260
Pri otáčkach (ot./min) 4000 4250 1750 1750
Emisie CO2 (g/km) 157-159 159-163 125-128 130-133
Emisná norma EURO 4 EURO 5 EURO 4 EURO 4
Rozmery
Pohotovostná hmot (kg) 1259 1290 1289 1333
Objem palivovej nádrže (l) 50 50 50 50
Objem batož. priestoru (l) 385-1506 385-1506 385-1506 385-1506
Prevádzkové hodnoty
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 12,2 10,9 13,4 11,2
Maximálna rýchlosť (km/h) 178 188 173 183
Spotreba mesto(l/100 km) 9,1-9,2 9,4-9,5 6,0-6,1 6,4-6,5
Spotreba mimo mesto (l/100 km) 5,5-5,6 5,5-5,6 4,0-4,1 4,1-4,2
Kombinovaná spotreba 6,8-6,9 6,9-7,0 4,7-4,8 4,9-5,0

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Magazín SME Ženy už v predaji
  2. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  5. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  6. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 35 782
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 24 057
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 449
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 265
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 16 609
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 13 515
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 304
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 325
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 303
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 10 677
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Žilinská nemocnica varuje pred režimom vojnovej medicíny

Bojnická nemocnica už nevie vyčleniť ďalšie lôžka pre pacientov s Covidom

Väčšina nemocníc má dostatok lôžok. Avšak hlavne tým na severe Slovenska začínajú akútne chýbať zdravotníci.
Dobré ráno

Dobré ráno: V Poľsku sú ľudia už týždeň v uliciach, zúri tam kultúrna vojna

Do protestov sa zapájajú desaťtisíce ľudí.

Podcast Dobré Ráno.

Fico žije v atmosfére strachu, jeho ľudia končia v putách

Šéf Smeru sa zastal viacerých zadržaných.

Predseda Smeru Robert Fico.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Trump patrí do múzea

Trump bol nesmiernou inšpiráciou pre všetkých populistov, ale aj autokratov.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Lupo 3L
Citroën C3

Ostrý Hyundai i20N má pripomenúť zážitok z rally

Za príplatok môže mať auto aj samosvorný diferenciál.

Hyundai i20 N

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.