TRNAVA. Automobiloví výrobcovia sa roky snažia vyťažiť z čo najmenších vonkajších rozmerov auta veľký priestor s prijateľnou bezpečnosťou. Jednou z ciest, ako postaviť praktické auto do mesta, s ktorým sa bude ľahko manévrovať, je rešpektovať zákon škatule.
Citroen sa dokonca sám k odkazu škatule hlási a koncept najnovšieho modelu značky nazval Spacebox. Citroen C3 Picassso je v rámci modelového radu C3 vysadený presne tak, ako kedysi Fusion. Na rozdiel od Forda ide o modernejšiu koncepciu priestranného auta na každý deň. Nový Citroen C3 Picasso nie je úplne novým autom na našich cestách, pretože ešte pred slovenskou premiérou tu jazdili prvé testovacie kusy. Dokonca díleri už niekoľko kusov objednávali pred dňom oficiálnej premiéry (26. marca 2009).
Rodina Picassa rastie Citroen má s malým autom smelé plány, podporené skúsenosťou s modelmi C4 Picasso a Grand C4 Picasso, ktoré patria k najpredávanejším vo svojom segmente. V minulom roku dokonca viedli Slovenský rebríček v predajnosti danej triedy. Počtom predaných kusov ich ohrozil Roomster, ale ten nebol ich priamy konkurent. Združenie automobilového priemyslu však zaradilo Škodu Roomster do kategórie malých vanov. Skutočný konkurent pre Roomster prichádza až teraz. Volá sa C3 Picasso a schádza z výrobných liniek automobilky Citroen v Trnave.
Štyri metre stačia Citroën C3 Picasso iba o osem centimetrov presahuje štvormetrovú hranicu, čím mierne prečnieva cez malé autá. Nový model je však ešte o 12 centimetrov kratší ako Roomster. Základné rysy pomyselného kvádra dopĺňa šírka 173 centimetrov a výška 162 centimetrov. C3 Picasso so základným objemom batožinového priestoru 500 litrov patrí medzi špičku v triede. Otázna bude využiteľnosť kufra v praxi, ktorú onedlho preverí redakčný test. Objem kufra závisí od momentálnej polohy zadných sedadiel, posúvateľných v rozsahu 15 centimetrov. Krátky a vysoký predok auta umožnil natiahnuť vnútorný priestor až do takej miery, že po sklopení sedadiel aj predného operadla vznikne priestor dlhý 241 centimetrov.
Vitajte vo hvezdárni Keď automobilky koncernu PSA začali s extrémnym presklením svojich áut a panoramatickými strechami, vyzeralo to ako malý experiment, hranie sa s chuťou motoristov. Dnes väčšina značiek nezabúda na panoramatické strechy a Citroen naďalej vyčísľuje metre štvorcové skla použitého na kabíne. Napríklad plocha presklenia v modeli C3 Picasso zaberá spolu s panoramatickou strechou 4,52 m2.
Prevzdušnenie vnútorného priestoru vzniklo vysokým posedom, takže pasažieri s nohami spustenými kolmo dole nepotrebujú priestor náročný na dĺžku. Navyše takéto sedenie je pohodlné a zdravé. V aute tejto koncepcie sa oplatí hovoriť o nákladnom priestore po sklopení zadných sediel, pretože dosahuje objem 1 506 litrov. Samozrejmosťou je nabíjateľná baterka v kufri, ktorá slúži na osvetlenie priestoru alebo sa dá vybrať z auta von.
K technickým prvkom a riešeniam známym z ostatných modelov pribudol Pack Voyage ako doplnok niektorej z výbav. Súčasťou systému je sklápanie predného operadla spolujazdca do roviny a tunel na lyže. Vo výbave sú stolčeky v operadle predných sedadiel, s otvorom na umiestnenie pohárov, známe z lietadiel a čítacia lampička. C3 Picasso má navigačný prístroj MyWay s farebnou, sedem palcovou obrazovkou.
Má motory, aké potrebuje Spacebox s cestou spájajú štyri kolesá a dve nápravy. Predná typu pseudo McPherson s trojuholníkovými spodnými ramenami a skrutným stabilizátorom. Zadná náprava využíva deformovateľnú priečku. Výber motorov kopíruje záujem o najčastejšie objemy v tejto rozmerovej kategórii. Škatuľu na kolesách v modernej interpretácii môže poháňať jeden z dvojice benzínových štvorvalcov alebo naftový motor.
Dobre známy diesel 1,6 HDi Airdream vyrábajú v dvoch verziách a s rovnakou manuálnou päťstupňovou prevodovkou. Slabšia verzia dosahuje výkon 66 kW (90 koní) a je pri rovnakej výbave auta o tisíc eur lacnejšia ako silnejšia verzia s výkonom 80 kW (109 k). Pri zvažovaní naftovej alternatívy môže zavážiť fakt, že slabší diesel so základnou výbavou stojí 13 800 eur a je teda podstatne dostupnejší. Obe verzie majú časticový filter a funkciu, ktorú vodič možno navonok nespozoruje, ale pri plnom zošliapnutí pedálu vzrastie štandardný krútiaci moment.
Ponúknu dva benzínové štvorvalce Spoločný vývoj s BMW priniesol ovocie aj pre Citroen, pretože v kooperácii vznikli obidva motory s objemom 1,4 a 1,6 litra. Základný štvorvalec 1,4 VTi dosahuje výkon 70 kW (95 koní) a maximálny krútiaci moment 135 Nm. Citroen zatiaľ nepredstavil benzínové motory s turbodúchadlom, takže na vrchole ponuky stojí „hladký“ benzínový motor 1,6 VTi s výkonom 88 kW (120 k). Štvorvalec odovzdá najviac výkonu až pri 6 000 otáčkach. Krútiaci moment 160 Nm kulminuje pri 4 250 otáčkach za minútu. Všetky verzie si musia vystačiť s päťstupňovými prevodovkami.
Dostal štyri hviezdičky z piatich Od výberu motora budú závisieť použité kolesá aj pneumatiky. Od nich zasa normovaná spotreba jednotlivých verzií. V základnej konfigurácii sú 15 – palcové kolesá a pneumatiky Michelin Energy Saver 195/60 R15. Plášte s nižším valivým odporom môžu mať rozmer 195/55 R16. Výrobca kombinuje najväčšie 17- palcové disky s pneumatikami Michelin Pilot Exalto 2 a rozmerom 205/45 R17.
V prípade, že nehode nezabráni vodič, antiblokovací systém alebo príplatkový stabilizačný systém ESP, dostane sa k slovu tuhosť karosérie a celková pasívna bezpečnosť. Citroen C3 Picasso ešte pred uvedením na trh absolvoval nárazové testy v skúšobni Euro NCAP. V hodnotení bezpečnosti podľa nových a prísnejších pravidiel dostal Citroen štyri hviezdičky.
Každého vypíska Všetky sedadlá vybavené senzormi pripútania vypískajú každého, kto sa v aute štandardne vybavenom šiestimi airbagmi nepripúta. Vodič má vizuálny prehľad o tom, kto sa na zadných sedadlách zabudol pripútať alebo sa počas cesty odopol. Citroen C3 Picasso rozšíril modelový rad o zaujímavú a modernú koncepciu auta pre rodinu.
O úspechu modelu môže rozhodnúť cena, pretože novinka prichádza v búrlivom období kedy dnes neplatí to, čo bolo pravdou včera. Šancu na úspech má zdvojená koncepcia rozmerov malého auta a vnútorného priestoru na úrovni malého vanu. Citroen C3 Picasso v základnej výbave Style a so základným motorom 1,4 VTi štartuje na cene 11650 eur.
Made in Slovakia C3 Picasso schádza z výrobných liniek vo fabrike skupiny PSA Peugeot Citroën v Trnave. Nachádzajú sa v ňom výrobné linky a stroje na lisovanie, spracovanie kovov, lakovanie a finálnu montáž. Výroba má podľa tvrdení automobilky nastaviť nový štandard kvality a zároveň reaguje na momentálne požiadavky, v podstate on-line, s minimálnymi skladmi.
Technické údaje - Citroen C3 Picasso
Motor 1,4 VTi 1,6 VTi 1,6 HDi 1,6 HDi
Zdvihový objem (cm3) 1397 1598 1560 1560
Výkon (kw/k) 70/95 88/120 66/90 80/109
Pri otáčkach (ot./min.) 6000 5660 4000 4000
Krútiaci moment (Nm) 135 160 215 240-260
Pri otáčkach (ot./min) 4000 4250 1750 1750
Emisie CO2 (g/km) 157-159 159-163 125-128 130-133
Emisná norma EURO 4 EURO 5 EURO 4 EURO 4
Rozmery
Pohotovostná hmot (kg) 1259 1290 1289 1333
Objem palivovej nádrže (l) 50 50 50 50
Objem batož. priestoru (l) 385-1506 385-1506 385-1506 385-1506
Prevádzkové hodnoty
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 12,2 10,9 13,4 11,2
Maximálna rýchlosť (km/h) 178 188 173 183
Spotreba mesto(l/100 km) 9,1-9,2 9,4-9,5 6,0-6,1 6,4-6,5
Spotreba mimo mesto (l/100 km) 5,5-5,6 5,5-5,6 4,0-4,1 4,1-4,2
Kombinovaná spotreba 6,8-6,9 6,9-7,0 4,7-4,8 4,9-5,0