SME

Škatuľa na kolesách prišla na Slovensko

Citroen C3 Picasso rozširuje ponuku malých áut s praktickou formou karosérie. Auto vyrobené na Slovenku má veľký kufor a tri motory na výber.

(Zdroj: Citroen)

TRNAVA. Automobiloví výrobcovia sa roky snažia vyťažiť z čo najmenších vonkajších rozmerov auta veľký priestor s prijateľnou bezpečnosťou. Jednou z ciest, ako postaviť praktické auto do mesta, s ktorým sa bude ľahko manévrovať, je rešpektovať zákon škatule.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Citroen sa dokonca sám k odkazu škatule hlási a koncept najnovšieho modelu značky nazval Spacebox. Citroen C3 Picassso je v rámci modelového radu C3 vysadený presne tak, ako kedysi Fusion. Na rozdiel od Forda ide o modernejšiu koncepciu priestranného auta na každý deň. Nový Citroen C3 Picasso nie je úplne novým autom na našich cestách, pretože ešte pred slovenskou premiérou tu jazdili prvé testovacie kusy. Dokonca díleri už niekoľko kusov objednávali pred dňom oficiálnej premiéry (26. marca 2009).

SkryťVypnúť reklamu

Rodina Picassa rastie Citroen má s malým autom smelé plány, podporené skúsenosťou s modelmi C4 Picasso a Grand C4 Picasso, ktoré patria k najpredávanejším vo svojom segmente. V minulom roku dokonca viedli Slovenský rebríček v predajnosti danej triedy. Počtom predaných kusov ich ohrozil Roomster, ale ten nebol ich priamy konkurent. Združenie automobilového priemyslu však zaradilo Škodu Roomster do kategórie malých vanov. Skutočný konkurent pre Roomster prichádza až teraz. Volá sa C3 Picasso a schádza z výrobných liniek automobilky Citroen v Trnave.

Štyri metre stačia Citroën C3 Picasso iba o osem centimetrov presahuje štvormetrovú hranicu, čím mierne prečnieva cez malé autá. Nový model je však ešte o 12 centimetrov kratší ako Roomster. Základné rysy pomyselného kvádra dopĺňa šírka 173 centimetrov a výška 162 centimetrov. C3 Picasso so základným objemom batožinového priestoru 500 litrov patrí medzi špičku v triede. Otázna bude využiteľnosť kufra v praxi, ktorú onedlho preverí redakčný test. Objem kufra závisí od momentálnej polohy zadných sedadiel, posúvateľných v rozsahu 15 centimetrov. Krátky a vysoký predok auta umožnil natiahnuť vnútorný priestor až do takej miery, že po sklopení sedadiel aj predného operadla vznikne priestor dlhý 241 centimetrov.

SkryťVypnúť reklamu

Vitajte vo hvezdárni Keď automobilky koncernu PSA začali s extrémnym presklením svojich áut a panoramatickými strechami, vyzeralo to ako malý experiment, hranie sa s chuťou motoristov. Dnes väčšina značiek nezabúda na panoramatické strechy a Citroen naďalej vyčísľuje metre štvorcové skla použitého na kabíne. Napríklad plocha presklenia v modeli C3 Picasso zaberá spolu s panoramatickou strechou 4,52 m2.

Prevzdušnenie vnútorného priestoru vzniklo vysokým posedom, takže pasažieri s nohami spustenými kolmo dole nepotrebujú priestor náročný na dĺžku. Navyše takéto sedenie je pohodlné a zdravé. V aute tejto koncepcie sa oplatí hovoriť o nákladnom priestore po sklopení zadných sediel, pretože dosahuje objem 1 506 litrov. Samozrejmosťou je nabíjateľná baterka v kufri, ktorá slúži na osvetlenie priestoru alebo sa dá vybrať z auta von.

SkryťVypnúť reklamu

K technickým prvkom a riešeniam známym z ostatných modelov pribudol Pack Voyage ako doplnok niektorej z výbav. Súčasťou systému je sklápanie predného operadla spolujazdca do roviny a tunel na lyže. Vo výbave sú stolčeky v operadle predných sedadiel, s otvorom na umiestnenie pohárov, známe z lietadiel a čítacia lampička. C3 Picasso má navigačný prístroj MyWay s farebnou, sedem palcovou obrazovkou.

Má motory, aké potrebuje Spacebox s cestou spájajú štyri kolesá a dve nápravy. Predná typu pseudo McPherson s trojuholníkovými spodnými ramenami a skrutným stabilizátorom. Zadná náprava využíva deformovateľnú priečku. Výber motorov kopíruje záujem o najčastejšie objemy v tejto rozmerovej kategórii. Škatuľu na kolesách v modernej interpretácii môže poháňať jeden z dvojice benzínových štvorvalcov alebo naftový motor.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dobre známy diesel 1,6 HDi Airdream vyrábajú v dvoch verziách a s rovnakou manuálnou päťstupňovou prevodovkou. Slabšia verzia dosahuje výkon 66 kW (90 koní) a je pri rovnakej výbave auta o tisíc eur lacnejšia ako silnejšia verzia s výkonom 80 kW (109 k). Pri zvažovaní naftovej alternatívy môže zavážiť fakt, že slabší diesel so základnou výbavou stojí 13 800 eur a je teda podstatne dostupnejší. Obe verzie majú časticový filter a funkciu, ktorú vodič možno navonok nespozoruje, ale pri plnom zošliapnutí pedálu vzrastie štandardný krútiaci moment.

Ponúknu dva benzínové štvorvalce Spoločný vývoj s BMW priniesol ovocie aj pre Citroen, pretože v kooperácii vznikli obidva motory s objemom 1,4 a 1,6 litra. Základný štvorvalec 1,4 VTi dosahuje výkon 70 kW (95 koní) a maximálny krútiaci moment 135 Nm. Citroen zatiaľ nepredstavil benzínové motory s turbodúchadlom, takže na vrchole ponuky stojí „hladký“ benzínový motor 1,6 VTi s výkonom 88 kW (120 k). Štvorvalec odovzdá najviac výkonu až pri 6 000 otáčkach. Krútiaci moment 160 Nm kulminuje pri 4 250 otáčkach za minútu. Všetky verzie si musia vystačiť s päťstupňovými prevodovkami.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dostal štyri hviezdičky z piatich Od výberu motora budú závisieť použité kolesá aj pneumatiky. Od nich zasa normovaná spotreba jednotlivých verzií. V základnej konfigurácii sú 15 – palcové kolesá a pneumatiky Michelin Energy Saver 195/60 R15. Plášte s nižším valivým odporom môžu mať rozmer 195/55 R16. Výrobca kombinuje najväčšie 17- palcové disky s pneumatikami Michelin Pilot Exalto 2 a rozmerom 205/45 R17.

V prípade, že nehode nezabráni vodič, antiblokovací systém alebo príplatkový stabilizačný systém ESP, dostane sa k slovu tuhosť karosérie a celková pasívna bezpečnosť. Citroen C3 Picasso ešte pred uvedením na trh absolvoval nárazové testy v skúšobni Euro NCAP. V hodnotení bezpečnosti podľa nových a prísnejších pravidiel dostal Citroen štyri hviezdičky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Každého vypíska Všetky sedadlá vybavené senzormi pripútania vypískajú každého, kto sa v aute štandardne vybavenom šiestimi airbagmi nepripúta. Vodič má vizuálny prehľad o tom, kto sa na zadných sedadlách zabudol pripútať alebo sa počas cesty odopol. Citroen C3 Picasso rozšíril modelový rad o zaujímavú a modernú koncepciu auta pre rodinu.

O úspechu modelu môže rozhodnúť cena, pretože novinka prichádza v búrlivom období kedy dnes neplatí to, čo bolo pravdou včera. Šancu na úspech má zdvojená koncepcia rozmerov malého auta a vnútorného priestoru na úrovni malého vanu. Citroen C3 Picasso v základnej výbave Style a so základným motorom 1,4 VTi štartuje na cene 11650 eur.

Made in Slovakia C3 Picasso schádza z výrobných liniek vo fabrike skupiny PSA Peugeot Citroën v Trnave. Nachádzajú sa v ňom výrobné linky a stroje na lisovanie, spracovanie kovov, lakovanie a finálnu montáž. Výroba má podľa tvrdení automobilky nastaviť nový štandard kvality a zároveň reaguje na momentálne požiadavky, v podstate on-line, s minimálnymi skladmi.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Technické údaje - Citroen C3 Picasso

Motor 1,4 VTi 1,6 VTi 1,6 HDi 1,6 HDi

Zdvihový objem (cm3) 1397 1598 1560 1560

Výkon (kw/k) 70/95 88/120 66/90 80/109

Pri otáčkach (ot./min.) 6000 5660 4000 4000

Krútiaci moment (Nm) 135 160 215 240-260

Pri otáčkach (ot./min) 4000 4250 1750 1750

Emisie CO2 (g/km) 157-159 159-163 125-128 130-133

Emisná norma EURO 4 EURO 5 EURO 4 EURO 4

Rozmery

Pohotovostná hmot (kg) 1259 1290 1289 1333

Objem palivovej nádrže (l) 50 50 50 50

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Objem batož. priestoru (l) 385-1506 385-1506 385-1506 385-1506

Prevádzkové hodnoty

Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 12,2 10,9 13,4 11,2

Maximálna rýchlosť (km/h) 178 188 173 183

Spotreba mesto(l/100 km) 9,1-9,2 9,4-9,5 6,0-6,1 6,4-6,5

Spotreba mimo mesto (l/100 km) 5,5-5,6 5,5-5,6 4,0-4,1 4,1-4,2

Kombinovaná spotreba 6,8-6,9 6,9-7,0 4,7-4,8 4,9-5,0

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  6. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  7. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  8. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 366
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 11 355
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 919
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 4 799
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 496
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 3 425
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 160
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 3 117
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Štefan Šturdzík: Slovensko - Titanic
  2. Zuzana Valachovičová: Ach to upratovanie, nielen Veľkonočné
  3. Juraj Jevin: Spojené voľby sme ešte nemali
  4. Marek Brenčič: Nasledovanie Krista až na šibenicu. Moje stretnutia s mučeníkom nacizmu
  5. Tomáš Susko: VLNY: Konflikt záujmov vo filmovej akadémii?
  6. Ján Valchár: 450 rokov odšľachťovania národa
  7. Alojz Baránik: Vedúca úloha Združenia sudcov v súdnictve potvrdená
  8. Vladimír Čuchran: Parlamentný permanentný superalkoholizmus - obraz dekadentnej doby, spoločnosti, vládnutia
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 643
  2. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 28 100
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 368
  4. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 18 100
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 16 814
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 258
  7. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 921
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 494
  1. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  2. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  3. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  4. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  5. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  6. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  7. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
  8. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme
SkryťZatvoriť reklamu