SME
Pondelok, 27. september, 2021 | Meniny má CypriánKrížovkyKrížovky

Nitra chce získať peniaze na inteligentný systém dopravy

Nitra chce získať finančné prostriedky na inteligentný systém dopravy, ktorý zabezpečí plynulé prechádzanie vozidiel svetelnými križovatkami. Sčasti tu už takýto systém funguje od marca minulého roka, nevzťahuje sa však na územie celého mesta.

NITRA.

„Týmto systémom by sa obohatilo celé mesto o možnosť regulovať dopravu zelenou vlnou pre hasičov alebo záchranárske vozidlá,“ informoval viceprimátor Štefan Štefek. Projekt podľa neho počíta aj s centrálnym zberom dát do ústredne v Bratislave, kde sa budú nastavovať určité moduly. Organizuje ho ministerstvo dopravy a Slovenská správa ciest. Výška investície je zhruba 3,3 milióna eur.

Inteligentný systém automaticky riadi dopravu na svetelných križovatkách tak, aby autá prešli mestom čo najrýchlejšie. Do systému sa dá zasahovať a „zelenou vlnou“ umožní napríklad rýchly prejazd hasičov, policajtov či záchranárov. Na nitrianskej mestskej polícii funguje centrála, odkiaľ môžu dopravní policajti usmerňovať dopravu podľa informácií z bezpečnostných kamier.

Systém stál mesto 14 miliónov korún. Je doň zapojených 17 radičov, ktoré zahŕňajú nielen križovatky, ale aj priechody pre chodcov. Jeho kapacita je až 256 radičov. Náklady zahŕňali aj rekonštrukcie štyroch svetelných križovatiek v širšom centre – na Párovskej ulici, Hollého, Cintorínskej a pred mestským úradom. Podľa zahraničných štúdií umožňujú inteligentné dopravné systémy znížiť dopravnú nehodovosť a čas cestovania v mestách o 20 až 40 percent.

Peniaze do dopravy investujú aj v Ružomberku
Nový inteligentný dopravný systém (IDS) v hodnote približne 1,66 mil. € chcú v najbližších rokoch vybudovať v Ružomberku. Poslancov mestského zastupiteľstva (MZ) o tom informoval viceprimátor mesta Vladimír Lajčiak. „Vláda schválila riešenie IDS pre 11 slovenských miest, v ktorých sú problémy s dopravou. Patrí medzi ne aj Ružomberok. V meste by vďaka tomu pribudli kamerové systémy na križovatkách a vstupoch do mesta, ktoré by monitorovali dopravu a evidenčné čísla vozidiel aj pre potreby polície. Ďalej by sa v meste vytvorila zelená vlna na semaforoch, ktorú v súčasných podmienkach nevieme dosiahnuť,“ vymenoval prínosy systému Lajčiak.

V projekte IDS sa počíta aj s premenlivým dopravným značením, obchádzkovými trasami v prípade nehody a vyriešiť sa majú miesta problémového napojenia mestských komunikácií na hlavné ťahy Ružomberkom, cesty I/18 a I/59. Z mestského rozpočtu pôjde na vypracovanie technickej štúdie IDS približne 16,6 tisíca €, presná cena sa určí po zvážení predkladaných ponúk. Ostatné náležitosti zabezpečí Investičná výstavba a správa ciest Žilina.

„Termín realizácie Programu rozvoja IDS bol stanovený do konca roka 2013. V prípade, že radnica zabezpečí technickú štúdiu, je možnosť aj skoršej realizácie,“ konštatoval.

Poslanci mestského parlamentu sa zhodli, že IDS zlepší prejazd mestom aj jeho imidž. „Aj keď viac ako dve tretiny peňazí pôjdu na štátne cesty, predsa len sú to komunikácie na území Ružomberka. A napokon 500-tisíc € na úpravu mestských ciest a ich napojení tiež nie je málo,“ poznamenala poslankyňa MZ Anna Šanobová.

Radnica bude na projekte spolupracovať s Ministerstvom dopravy, pôšt a telekomunikácií SR.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi
  2. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  3. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  4. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  5. Od legendárneho trhoviska po hanbu Bratislavy. Ako sa menilo Trnavské mýto?
  6. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  7. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  8. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  9. Divočina na ceste: ako postupovať, ak v noci zrazíte zviera?
  10. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  1. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  2. Divočina na ceste: ako postupovať, ak v noci zrazíte zviera?
  3. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  4. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  5. Termming vo Veľkých Kapušanoch modernizuje tepelné hospodárstvo
  6. Slováci prepadli SENCORMÁNII a hľadajú najstarší spotrebič
  7. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou?
  8. Samočistiace vypínače chránia pred infekciami
  9. Hobbymarket OBI predstavil nový koncept predajne v Michalovciach
  10. Aktuálne radarové a slovenské hlásenia v autokamere?
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 7 057
  2. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 6 233
  3. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 4 703
  4. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 4 636
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 4 388
  6. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 4 018
  7. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 482
  8. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 429
  9. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy? 3 426
  10. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty 2 646
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prezident Andrej Kiska.

Ukážka z knihy Andreja Kisku Prezident - Dvadsať dní na prežitie exkluzívne v denníku SME.


Andrej Kiska a 1 ďalší 3 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Ako postupovalo vyšetrovanie NAKA.


a 2 ďalší 4 h

Neprehliadnite tiež

Lužný most s dĺžkou vyše 3 kilometre je šiestym bratislavským mostom.

Motoristi pri jeho prejazde potrebujú diaľničnú známku.


SITA 14 h
Peugeot 308

Silnejší motor má jedine plug-in hybrid.


24. sep
Toyota Mirai a tankovanie vodíka.

Prvá z nich bude medzi Handlovou a Prievidzou.


23. sep
Volkswagen Caddy California

Jazdí s podobným komfortom ako Golf.


21. sep

Blogy SME

  1. Víťazoslav Würschner: A snívať môžeme ďalej...
  2. Věra Tepličková: Čo sme sa dozvedeli v nedeľných politických diskusiách?
  3. Vladimír Benčík: Vietnam – viete že sa na vietnamskom trhu dá kúpiť láska i šťastie?
  4. Jozef Javurek: Historici v Nitre
  5. Marián Kozák: Ing. Ladislav Pleša - životný príbeh
  6. Ján Buocik: Obchvat a nová diaľnica D4/R7 ako dobrá správa? Skôr zlý vtip! Najmä pre Bratislavčanov.
  7. Štefan Vidlár: Úvaha o korupčnej amnestii
  8. Ústav verejnej politiky FSEV UK: Metodologické okienko: Metodologické nedostatky diplomových prác I. časť
  1. Stanislav Martinčko: Bude Róbert Fico aj Borisovi Kollárovi ďakovať za dobre odvedenú prácu? 3 171
  2. Peter Chudý: Ako sa zbaviť redaktorky Denníka N, Moniky Tódovej? Alebo hrozí jej zákaz činnosti výkonu povolania? 3 155
  3. Ján Buocik: Obchvat a nová diaľnica D4/R7 ako dobrá správa? Skôr zlý vtip! Najmä pre Bratislavčanov. 2 947
  4. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal 2 827
  5. Ingrid Škropeková: Manažér, riaditeľ, upratovačka, chlap či žena. Na ARO je jedno, kým ste. Keď vám povedia, otočte sa mi ritkou, tak sa tou ritkou otočíte. 2 559
  6. Marta Karchňáková: ZSE posiela počas pandémie ľudí na poštu 2 280
  7. Helmut Posch: Zaniknutý priemyselný poklad Hnúšte 2 252
  8. Dušan Koniar: Ostávajú možno dva mesiace 2 226
  1. Adam Valček: Ako Cetelem porušuje zákon a zarába (+ návod, ako zato firmu zažalovať)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  3. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  4. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  5. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
  6. Adam Valček: Kauza DPB: Predaj vyše stotisíc pokút skontrolujú, toto sú ďalšie pochybnosti
  7. Adam Valček: Kauza DPB: Čo robiť, keď Platiť sa oplatí pýta stovky eur za pokutu z MHD
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu