SME
Pondelok, 27. september, 2021 | Meniny má CypriánKrížovkyKrížovky
ČASY, KEĎ BOLO MALÉ AUTO SKUTOČNE MALÉ, SÚ DÁVNO PREČ. VYTVÁRANIE NOVÝCH TRIED ÁUT JE V MÓDE.

Triedy sa prelínajú, autá rastú

Nový Volkswagen Polo prekonáva vonkajšími rozmermi prvý Golf. Automobilky postupne opúšťajú klasické triedy a vyrábajú modely, ktoré spájajú výhody viacerých kategórií. V záplave nových názvov sa ťažko orientuje a niekedy sú viac nástrojom marketingu než

Čoraz populárnejšie sú mestské crossovery, ktoré vznikli pospájaním prvkov viacerých tried. Najnovším prírastkom je Toyota Urban Cruiser.Čoraz populárnejšie sú mestské crossovery, ktoré vznikli pospájaním prvkov viacerých tried. Najnovším prírastkom je Toyota Urban Cruiser. (Zdroj: Toyota)

BRATISLAVA. Na svetových autosalónoch prebiehajú prezentácie nových modelov v približne 15-minútových intervaloch. Z každého stánku automobilky sa ozývajú rôzne definície práve predstavených noviniek, len nie klasické zaradenie.

Spúšťacím mechanizmom mánie boli športovo úžitkové vozidlá SUV. K nim neskôr pribudli crossovery a ďalšie alternácie SUV. Spoločným menovateľom súčasnosti je nárast vonkajších rozmerov a to, čo platilo o mierach malých áut pred pätnástimi rokmi, dnes pasuje na mini autá. V spleti tried a rozmerov zostáva jediným spravodlivým kľúčom na zaradenie rázvor náprav. Ak zlyhá zaradenie podľa rázvoru alebo klasickej koncepcie karosérie, určite sa nájde niektorá z nových tried.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Mestské mini

Najmenšie autá stvorené najmä na pohyb v meste dostali prívlastok mini. V abecednom zozname definície tried im patrí písmeno A. Vozidlá triedy A majú troj alebo päťdverovú karosériu typu hatchback. Vstupnou bránou do triedy mini je Smart s rázvorom náprav 186,5 centimetra.

Väčšie autá triedy majú rázvor od dvoch metrov do 230 centimetrov. Ku klasickým predstaviteľom patrí Chevrolet Spark, Fiat Panda, Kia Picanto, Hyundai i10, Citroen C1, Toyota Aygo alebo najväčší v triede Suzuki Splash s rázvorom až 235 centimetrov. Objem kufra zväčša ľahko prekračuje hranicu dvesto litrov.

Malé autá

Označenie malé autá už vozidlám dnešnej B triedy nepristanú, pretože vďaka nárastu rozmerov a bezpečnosti ide o zaujímavú lacnú alternatívu rodinného auta. Rázvor malých áut sa pohybuje od 245 do 255 centimetrov. Dĺžka karosérie obyčajne končí pod štvormetrovou hranicou. Nárast vonkajších rozmerov v triede priniesol viac bezpečnosti, vnútorného priestoru aj hmotnosti.

Skryť Vypnúť reklamu

Medzi malé autá, okrem iných, patria Škoda Fabia, Fiat Grande Punto, Toyota Yaris, Peugeot 207, Citroen C3, Ford Fiesta, Mazda 2, Volkswagen Polo, Seat Ibiza, Suzuki Swift a iné. Objem kufra malých áut sa najčastejšie pohybuje od 240 do 310 litrov. Niektoré kombi verzie ponúknu viac. Presahom triedy malých áut je Ford Fusion, Kia Soul alebo nedávno predstavený Citroen C3 Picasso.

Kompakty

Nižšia stredná trieda, často nazývaná kompaktná, býva označená písmenom C. Väčšina áut v triede má troj alebo päťdverovú karosériu. Pribúdajú kombíky a nájdu sa aj sedany. Presah tvoria kompakty so zdvihnutou strechou, pripomínajúce niečo medzi minivanom a kombi. Z radu takto vystupuje napríklad Golf plus alebo Peugeot 3008. Za opustenie tradičnej formy triedy dostanú prívlastok kompaktný Crossover. Určujúci rázvor náprav v nižšej strednej triede sa pohybuje od 255 do 270 centimetrov. Objem kufra sa pohybuje od 340 do 400 litrov, v prípade Škody Octavie a sedanov až do 500 litrov.

Skryť Vypnúť reklamu

Spodný okraj kompaktov tvorí Suzuki SX4 a na hornej hranici je Škoda Octavia, ktorá celkovou dĺžkou 457 centimetrov presahuje triedu, ale má krátky rázvor náprav. Najznámejšie kompakty sú Volkswagen Golf, Ford Focus, Opel Astra, Mazda 3, Fiat Bravo, Toyota Auris, Renault Megane, Peugeot 307, Honda Civic, Hyundai i30, Kia Ceed alebo Citroen C4. Zvláštne postavenie na vrchu nižšej strednej triedy má Subaru Impreza a Mitsubishi Lancer.

Stredná trieda

Sedany strednej alebo manažérskej triedy „D“ majú karosérie s dĺžkou okolo 4,5 metra a rázvor náprav od 275 do 285 centimetrov. Strednú triedu zadefinovali vozidlá Volkswagen Passat, BMW 3, Audi A4, Mercedes C a neskôr Ford Mondeo. V súčasnosti je stredná trieda nabitá krásnymi autami na vysokej technologickej úrovni.

Skryť Vypnúť reklamu

Klasickú zostavu dopĺňajú Citroen C5, Renault Laguna, Peugeot 407, Honda Accord, Subaru Legacy, Mazda 6 alebo Hyundai Sonata. Stredná trieda udáva tón v automobilovom priemysle a do istej miery je nositeľom pokroku. Vo vozidlách strednej triedy s karosériou typu, sedan, kombi alebo liftback sa objavujú už aj šesťvalcové a v niektorých prípadoch osemvalcové motory.

Vyššia stredná trieda

Reprezentačné sedany vyššej strednej triedy bývajú takmer päť metrov dlhé s rázvorom okolo 285 centimetrov. Okrem štvordverových sedanov bývajú v ponuke kombi alebo najnovšie kombinácia sedanu a päťdverového liftbacku.

Na vrchole vyššej strednej triedy stojí BMW 5, Audi A6, Mercedes E a Lexus GS. Z ostatných značiek možno spomenúť Peugeot 607, Citroen C6, Honda Legend, Jaguar XF alebo Škoda Superb. Štvorvalce začínajú byť v tejto triede zriedkavé, najčastejšie sú pod kapotou šesťvalcové motory. Špičku tvoria osemvalce a desaťvalce najrýchlejších verzií.

Skryť Vypnúť reklamu

Limuzíny

Špičkou ľadovca klasického delenia automobilov sú luxusné limuzíny. Tón v prestížnej triede áut s rázvorom nad tri metre udávajú Audi A8, Mercedes S, BMW 7 a Lexus LS. Pohodlné autá existujú aj v predĺžených verziách karosérie a demonštrujú, čo všetko dokáže automobilový priemysel.

SUV

Športovo úžitkové autá sú stále populárnejšie a vznikli kombináciou karosérie typu kombi s terénnym autom. Vyznačujú sa jednoduchým pohonom všetkých kolies na nespevnené cesty, prejdú ľahkým terénom a ponúkajú päťdverovú praktickú karosériu. Najmenším SUV bez pohonu všetkých kolies je vraj Ford Fusion.

Najpočetnejšia trieda stredných SUV je zaujímavá pre každú automobilku a najnovšie do nej vstúpila aj Škoda modelom Yeti, ktorý predstavuje spodný okraj. Z početnej triedy stredných SUV treba spomenúť modely BMW X3, Mercedes GLK, Honda CR-V, Toyota RAV4, Hyundai Tucson, Kia Sportage, Audi Q5, Volkswagen Tiguan, Mitsubishi Outlander, Nissan X-trail alebo Renault Koleos.

Skryť Vypnúť reklamu

Veľké SUV ponúkajú viac komfortu, silnejšie motory a v niektorých prípadoch pneumatické pruženie. Typickými predstaviteľmi triedy sú Merecdes ML, BMW X5, Audi Q7, Lexus RX, Volkswagen Touareg, Porsche Cayenne, Range Rover Sport a Volvo XC90.

Offroad

Pre automobily kategórie offroad platilo, že majú nosný rebrinový rám, mechanický stály pohon všetkých kolies, redukčnú prevodovku a jednoduché kyvné nápravy. Dnes majú aj offroady ako Mitsubishi Pajero alebo Land Rover Discovery nezávislé zavesenie kolies a samonosnú karosériu. Klasiku dodržiava Land Rover Defender a modely značky Jeep.

Minivany

Trieda rodinných minivanov od svojho vzniku stále rastie. Vozidlá s jednopriestorovou karosériou sú rozmerovo rozptýlené od kompaktných až po veľké vany. Ich spoločnou črtou je šikmá predná časť, vysoká strecha, veľký vnútorný priestor a podľa možností viac miest na sedenie. V kompaktných minivanoch urobil prevrat Opel Zafira so siedmimi sedadlami. Neskôr sa k nemu pridali ostatní konkurenti.

Skryť Vypnúť reklamu

Prvým vanom v Európe bol Renault Espace. Základné delenie automobilov do tried bolo pre automobilky inšpiráciou, aby hľadali spojenia a prelínali výhody jednotlivých typov. Mnohé novinky inšpirujú práve minivany známe výborným využitím vnútorného priestoru. Jedinou nedotknutou kategóriou ostali superšportové autá.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Od legendárneho trhoviska po hanbu Bratislavy. Ako sa menilo Trnavské mýto?
  2. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  3. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  4. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  5. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi
  6. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  7. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  8. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  9. Divočina na ceste: ako postupovať, ak v noci zrazíte zviera?
  10. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  1. Zahlasujte za ďalší klimatický projekt s podporou dm
  2. Vydajte sa po stopách kvalitnej kávy
  3. Orange má najkvalitnejšiu mobilnú sieť na Slovensku i v Európe
  4. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  5. "Vzrušenie, nadšenie a radosť" tvrdí DJ Milan Lieskovský
  6. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  7. Divočina na ceste: ako postupovať, ak v noci zrazíte zviera?
  8. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  9. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  10. Termming vo Veľkých Kapušanoch modernizuje tepelné hospodárstvo
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 7 061
  2. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 6 252
  3. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 5 490
  4. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 4 817
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 4 808
  6. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 4 119
  7. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy? 3 437
  8. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 364
  9. Trnavské mýto: Od centrálneho trhoviska ku kongresovej sále 2 965
  10. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 2 920
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Otázky a odpovede.


24. sep
Do nemocníc treba prinajmenšom respirátor. Test nezriedka potrebujú aj zaočkovaní.

Dĺžka návštev sa pohybuje v minútach.


18 h
Zdravotný pracovník vkladá tyčinku do tuby po odobratí vzorky na PCR test na ochorenie Covid-19.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 408-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 596 obetí.


a 4 ďalší 12 h

Neprehliadnite tiež

Na snímke 4,3 km dlhý úsek diaľnice D4 medzi križovatkami Bratislava - Petržalka a Bratislava - Juh, ktorý zahŕňa Lužný most v deň oficiálneho otvorenia.

Motoristi pri jeho prejazde potrebujú diaľničnú známku.


SITA 22 h
Peugeot 308

Silnejší motor má jedine plug-in hybrid.


24. sep
Toyota Mirai a tankovanie vodíka.

Prvá z nich bude medzi Handlovou a Prievidzou.


23. sep
Volkswagen Caddy California

Jazdí s podobným komfortom ako Golf.


21. sep

Blogy SME

  1. Martin Pilnik: Covid-19 je po vakcíne kašlíček a soplíček
  2. Milan Tkáč: 5 znakov toho, že rastiete
  3. Soňa Bulbeck: Committee for the Promotion of Virtue and the Prevention of Vice…
  4. Štefan Vidlár: "Dva roky prázdnin"
  5. Miroslav Sabol: Koniec mobingu a ekonomického šikanovania. Nie sme občania 2 triedy.
  6. Martin Šteinübel: tisíc odtieňov šedej
  7. Anton Sládek: Dunaj VII. Od PKO k Mostu SNP
  8. Pavol Kéri: ČSOB maratón
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 26 896
  2. Ján Buocik: Obchvat a nová diaľnica D4/R7 ako dobrá správa? Skôr zlý vtip! Najmä pre Bratislavčanov. 10 540
  3. Marcel Burkert: Šokujúce slová Dr. Urbánka, ktorý 20 rokov pracoval pre fy ako Pfizer, Johnson a iné. 7 574
  4. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 6 387
  5. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 623
  6. Stanislav Martinčko: R.Fico sa stal kajúcnikom č.1 !!! 4 912
  7. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 4 849
  8. Peter Chudý: Šesť spôsobov na odstránenie čestného policajta alebo ako to bolo za prezidentovania Tibora Gašpara a likvidačné metódy prehnitého systému dnes. 4 393
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  7. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
Skryť Zatvoriť reklamu