BRATISLAVA. Na svetových autosalónoch prebiehajú prezentácie nových modelov v približne 15-minútových intervaloch. Z každého stánku automobilky sa ozývajú rôzne definície práve predstavených noviniek, len nie klasické zaradenie.
Spúšťacím mechanizmom mánie boli športovo úžitkové vozidlá SUV. K nim neskôr pribudli crossovery a ďalšie alternácie SUV. Spoločným menovateľom súčasnosti je nárast vonkajších rozmerov a to, čo platilo o mierach malých áut pred pätnástimi rokmi, dnes pasuje na mini autá. V spleti tried a rozmerov zostáva jediným spravodlivým kľúčom na zaradenie rázvor náprav. Ak zlyhá zaradenie podľa rázvoru alebo klasickej koncepcie karosérie, určite sa nájde niektorá z nových tried.
Mestské mini
Najmenšie autá stvorené najmä na pohyb v meste dostali prívlastok mini. V abecednom zozname definície tried im patrí písmeno A. Vozidlá triedy A majú troj alebo päťdverovú karosériu typu hatchback. Vstupnou bránou do triedy mini je Smart s rázvorom náprav 186,5 centimetra.
Väčšie autá triedy majú rázvor od dvoch metrov do 230 centimetrov. Ku klasickým predstaviteľom patrí Chevrolet Spark, Fiat Panda, Kia Picanto, Hyundai i10, Citroen C1, Toyota Aygo alebo najväčší v triede Suzuki Splash s rázvorom až 235 centimetrov. Objem kufra zväčša ľahko prekračuje hranicu dvesto litrov.
Malé autá
Označenie malé autá už vozidlám dnešnej B triedy nepristanú, pretože vďaka nárastu rozmerov a bezpečnosti ide o zaujímavú lacnú alternatívu rodinného auta. Rázvor malých áut sa pohybuje od 245 do 255 centimetrov. Dĺžka karosérie obyčajne končí pod štvormetrovou hranicou. Nárast vonkajších rozmerov v triede priniesol viac bezpečnosti, vnútorného priestoru aj hmotnosti.
Medzi malé autá, okrem iných, patria Škoda Fabia, Fiat Grande Punto, Toyota Yaris, Peugeot 207, Citroen C3, Ford Fiesta, Mazda 2, Volkswagen Polo, Seat Ibiza, Suzuki Swift a iné. Objem kufra malých áut sa najčastejšie pohybuje od 240 do 310 litrov. Niektoré kombi verzie ponúknu viac. Presahom triedy malých áut je Ford Fusion, Kia Soul alebo nedávno predstavený Citroen C3 Picasso.
Kompakty
Nižšia stredná trieda, často nazývaná kompaktná, býva označená písmenom C. Väčšina áut v triede má troj alebo päťdverovú karosériu. Pribúdajú kombíky a nájdu sa aj sedany. Presah tvoria kompakty so zdvihnutou strechou, pripomínajúce niečo medzi minivanom a kombi. Z radu takto vystupuje napríklad Golf plus alebo Peugeot 3008. Za opustenie tradičnej formy triedy dostanú prívlastok kompaktný Crossover. Určujúci rázvor náprav v nižšej strednej triede sa pohybuje od 255 do 270 centimetrov. Objem kufra sa pohybuje od 340 do 400 litrov, v prípade Škody Octavie a sedanov až do 500 litrov.
Spodný okraj kompaktov tvorí Suzuki SX4 a na hornej hranici je Škoda Octavia, ktorá celkovou dĺžkou 457 centimetrov presahuje triedu, ale má krátky rázvor náprav. Najznámejšie kompakty sú Volkswagen Golf, Ford Focus, Opel Astra, Mazda 3, Fiat Bravo, Toyota Auris, Renault Megane, Peugeot 307, Honda Civic, Hyundai i30, Kia Ceed alebo Citroen C4. Zvláštne postavenie na vrchu nižšej strednej triedy má Subaru Impreza a Mitsubishi Lancer.
Stredná trieda
Sedany strednej alebo manažérskej triedy „D“ majú karosérie s dĺžkou okolo 4,5 metra a rázvor náprav od 275 do 285 centimetrov. Strednú triedu zadefinovali vozidlá Volkswagen Passat, BMW 3, Audi A4, Mercedes C a neskôr Ford Mondeo. V súčasnosti je stredná trieda nabitá krásnymi autami na vysokej technologickej úrovni.
Klasickú zostavu dopĺňajú Citroen C5, Renault Laguna, Peugeot 407, Honda Accord, Subaru Legacy, Mazda 6 alebo Hyundai Sonata. Stredná trieda udáva tón v automobilovom priemysle a do istej miery je nositeľom pokroku. Vo vozidlách strednej triedy s karosériou typu, sedan, kombi alebo liftback sa objavujú už aj šesťvalcové a v niektorých prípadoch osemvalcové motory.
Vyššia stredná trieda
Reprezentačné sedany vyššej strednej triedy bývajú takmer päť metrov dlhé s rázvorom okolo 285 centimetrov. Okrem štvordverových sedanov bývajú v ponuke kombi alebo najnovšie kombinácia sedanu a päťdverového liftbacku.
Na vrchole vyššej strednej triedy stojí BMW 5, Audi A6, Mercedes E a Lexus GS. Z ostatných značiek možno spomenúť Peugeot 607, Citroen C6, Honda Legend, Jaguar XF alebo Škoda Superb. Štvorvalce začínajú byť v tejto triede zriedkavé, najčastejšie sú pod kapotou šesťvalcové motory. Špičku tvoria osemvalce a desaťvalce najrýchlejších verzií.
Limuzíny
Špičkou ľadovca klasického delenia automobilov sú luxusné limuzíny. Tón v prestížnej triede áut s rázvorom nad tri metre udávajú Audi A8, Mercedes S, BMW 7 a Lexus LS. Pohodlné autá existujú aj v predĺžených verziách karosérie a demonštrujú, čo všetko dokáže automobilový priemysel.
SUV
Športovo úžitkové autá sú stále populárnejšie a vznikli kombináciou karosérie typu kombi s terénnym autom. Vyznačujú sa jednoduchým pohonom všetkých kolies na nespevnené cesty, prejdú ľahkým terénom a ponúkajú päťdverovú praktickú karosériu. Najmenším SUV bez pohonu všetkých kolies je vraj Ford Fusion.
Najpočetnejšia trieda stredných SUV je zaujímavá pre každú automobilku a najnovšie do nej vstúpila aj Škoda modelom Yeti, ktorý predstavuje spodný okraj. Z početnej triedy stredných SUV treba spomenúť modely BMW X3, Mercedes GLK, Honda CR-V, Toyota RAV4, Hyundai Tucson, Kia Sportage, Audi Q5, Volkswagen Tiguan, Mitsubishi Outlander, Nissan X-trail alebo Renault Koleos.
Veľké SUV ponúkajú viac komfortu, silnejšie motory a v niektorých prípadoch pneumatické pruženie. Typickými predstaviteľmi triedy sú Merecdes ML, BMW X5, Audi Q7, Lexus RX, Volkswagen Touareg, Porsche Cayenne, Range Rover Sport a Volvo XC90.
Offroad
Pre automobily kategórie offroad platilo, že majú nosný rebrinový rám, mechanický stály pohon všetkých kolies, redukčnú prevodovku a jednoduché kyvné nápravy. Dnes majú aj offroady ako Mitsubishi Pajero alebo Land Rover Discovery nezávislé zavesenie kolies a samonosnú karosériu. Klasiku dodržiava Land Rover Defender a modely značky Jeep.
Minivany
Trieda rodinných minivanov od svojho vzniku stále rastie. Vozidlá s jednopriestorovou karosériou sú rozmerovo rozptýlené od kompaktných až po veľké vany. Ich spoločnou črtou je šikmá predná časť, vysoká strecha, veľký vnútorný priestor a podľa možností viac miest na sedenie. V kompaktných minivanoch urobil prevrat Opel Zafira so siedmimi sedadlami. Neskôr sa k nemu pridali ostatní konkurenti.
Prvým vanom v Európe bol Renault Espace. Základné delenie automobilov do tried bolo pre automobilky inšpiráciou, aby hľadali spojenia a prelínali výhody jednotlivých typov. Mnohé novinky inšpirujú práve minivany známe výborným využitím vnútorného priestoru. Jedinou nedotknutou kategóriou ostali superšportové autá.