SME
Piatok, 7. október, 2022 | Meniny má Eliška

Triedy sa prelínajú, autá rastú

Nový Volkswagen Polo prekonáva vonkajšími rozmermi prvý Golf. Automobilky postupne opúšťajú klasické triedy a vyrábajú modely, ktoré spájajú výhody viacerých kategórií. V záplave nových názvov sa ťažko orientuje a niekedy sú viac nástrojom marketingu než

Čoraz populárnejšie sú mestské crossovery, ktoré vznikli pospájaním prvkov viacerých tried. Najnovším prírastkom je Toyota Urban Cruiser.Čoraz populárnejšie sú mestské crossovery, ktoré vznikli pospájaním prvkov viacerých tried. Najnovším prírastkom je Toyota Urban Cruiser. (Zdroj: Toyota)

BRATISLAVA. Na svetových autosalónoch prebiehajú prezentácie nových modelov v približne 15-minútových intervaloch. Z každého stánku automobilky sa ozývajú rôzne definície práve predstavených noviniek, len nie klasické zaradenie.

Spúšťacím mechanizmom mánie boli športovo úžitkové vozidlá SUV. K nim neskôr pribudli crossovery a ďalšie alternácie SUV. Spoločným menovateľom súčasnosti je nárast vonkajších rozmerov a to, čo platilo o mierach malých áut pred pätnástimi rokmi, dnes pasuje na mini autá. V spleti tried a rozmerov zostáva jediným spravodlivým kľúčom na zaradenie rázvor náprav. Ak zlyhá zaradenie podľa rázvoru alebo klasickej koncepcie karosérie, určite sa nájde niektorá z nových tried.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Mestské mini

Najmenšie autá stvorené najmä na pohyb v meste dostali prívlastok mini. V abecednom zozname definície tried im patrí písmeno A. Vozidlá triedy A majú troj alebo päťdverovú karosériu typu hatchback. Vstupnou bránou do triedy mini je Smart s rázvorom náprav 186,5 centimetra.

Väčšie autá triedy majú rázvor od dvoch metrov do 230 centimetrov. Ku klasickým predstaviteľom patrí Chevrolet Spark, Fiat Panda, Kia Picanto, Hyundai i10, Citroen C1, Toyota Aygo alebo najväčší v triede Suzuki Splash s rázvorom až 235 centimetrov. Objem kufra zväčša ľahko prekračuje hranicu dvesto litrov.

Malé autá

Označenie malé autá už vozidlám dnešnej B triedy nepristanú, pretože vďaka nárastu rozmerov a bezpečnosti ide o zaujímavú lacnú alternatívu rodinného auta. Rázvor malých áut sa pohybuje od 245 do 255 centimetrov. Dĺžka karosérie obyčajne končí pod štvormetrovou hranicou. Nárast vonkajších rozmerov v triede priniesol viac bezpečnosti, vnútorného priestoru aj hmotnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Medzi malé autá, okrem iných, patria Škoda Fabia, Fiat Grande Punto, Toyota Yaris, Peugeot 207, Citroen C3, Ford Fiesta, Mazda 2, Volkswagen Polo, Seat Ibiza, Suzuki Swift a iné. Objem kufra malých áut sa najčastejšie pohybuje od 240 do 310 litrov. Niektoré kombi verzie ponúknu viac. Presahom triedy malých áut je Ford Fusion, Kia Soul alebo nedávno predstavený Citroen C3 Picasso.

Kompakty

Nižšia stredná trieda, často nazývaná kompaktná, býva označená písmenom C. Väčšina áut v triede má troj alebo päťdverovú karosériu. Pribúdajú kombíky a nájdu sa aj sedany. Presah tvoria kompakty so zdvihnutou strechou, pripomínajúce niečo medzi minivanom a kombi. Z radu takto vystupuje napríklad Golf plus alebo Peugeot 3008. Za opustenie tradičnej formy triedy dostanú prívlastok kompaktný Crossover. Určujúci rázvor náprav v nižšej strednej triede sa pohybuje od 255 do 270 centimetrov. Objem kufra sa pohybuje od 340 do 400 litrov, v prípade Škody Octavie a sedanov až do 500 litrov.

SkryťVypnúť reklamu

Spodný okraj kompaktov tvorí Suzuki SX4 a na hornej hranici je Škoda Octavia, ktorá celkovou dĺžkou 457 centimetrov presahuje triedu, ale má krátky rázvor náprav. Najznámejšie kompakty sú Volkswagen Golf, Ford Focus, Opel Astra, Mazda 3, Fiat Bravo, Toyota Auris, Renault Megane, Peugeot 307, Honda Civic, Hyundai i30, Kia Ceed alebo Citroen C4. Zvláštne postavenie na vrchu nižšej strednej triedy má Subaru Impreza a Mitsubishi Lancer.

Stredná trieda

Sedany strednej alebo manažérskej triedy „D“ majú karosérie s dĺžkou okolo 4,5 metra a rázvor náprav od 275 do 285 centimetrov. Strednú triedu zadefinovali vozidlá Volkswagen Passat, BMW 3, Audi A4, Mercedes C a neskôr Ford Mondeo. V súčasnosti je stredná trieda nabitá krásnymi autami na vysokej technologickej úrovni.

SkryťVypnúť reklamu

Klasickú zostavu dopĺňajú Citroen C5, Renault Laguna, Peugeot 407, Honda Accord, Subaru Legacy, Mazda 6 alebo Hyundai Sonata. Stredná trieda udáva tón v automobilovom priemysle a do istej miery je nositeľom pokroku. Vo vozidlách strednej triedy s karosériou typu, sedan, kombi alebo liftback sa objavujú už aj šesťvalcové a v niektorých prípadoch osemvalcové motory.

Vyššia stredná trieda

Reprezentačné sedany vyššej strednej triedy bývajú takmer päť metrov dlhé s rázvorom okolo 285 centimetrov. Okrem štvordverových sedanov bývajú v ponuke kombi alebo najnovšie kombinácia sedanu a päťdverového liftbacku.

Na vrchole vyššej strednej triedy stojí BMW 5, Audi A6, Mercedes E a Lexus GS. Z ostatných značiek možno spomenúť Peugeot 607, Citroen C6, Honda Legend, Jaguar XF alebo Škoda Superb. Štvorvalce začínajú byť v tejto triede zriedkavé, najčastejšie sú pod kapotou šesťvalcové motory. Špičku tvoria osemvalce a desaťvalce najrýchlejších verzií.

SkryťVypnúť reklamu

Limuzíny

Špičkou ľadovca klasického delenia automobilov sú luxusné limuzíny. Tón v prestížnej triede áut s rázvorom nad tri metre udávajú Audi A8, Mercedes S, BMW 7 a Lexus LS. Pohodlné autá existujú aj v predĺžených verziách karosérie a demonštrujú, čo všetko dokáže automobilový priemysel.

SUV

Športovo úžitkové autá sú stále populárnejšie a vznikli kombináciou karosérie typu kombi s terénnym autom. Vyznačujú sa jednoduchým pohonom všetkých kolies na nespevnené cesty, prejdú ľahkým terénom a ponúkajú päťdverovú praktickú karosériu. Najmenším SUV bez pohonu všetkých kolies je vraj Ford Fusion.

Najpočetnejšia trieda stredných SUV je zaujímavá pre každú automobilku a najnovšie do nej vstúpila aj Škoda modelom Yeti, ktorý predstavuje spodný okraj. Z početnej triedy stredných SUV treba spomenúť modely BMW X3, Mercedes GLK, Honda CR-V, Toyota RAV4, Hyundai Tucson, Kia Sportage, Audi Q5, Volkswagen Tiguan, Mitsubishi Outlander, Nissan X-trail alebo Renault Koleos.

SkryťVypnúť reklamu

Veľké SUV ponúkajú viac komfortu, silnejšie motory a v niektorých prípadoch pneumatické pruženie. Typickými predstaviteľmi triedy sú Merecdes ML, BMW X5, Audi Q7, Lexus RX, Volkswagen Touareg, Porsche Cayenne, Range Rover Sport a Volvo XC90.

Offroad

Pre automobily kategórie offroad platilo, že majú nosný rebrinový rám, mechanický stály pohon všetkých kolies, redukčnú prevodovku a jednoduché kyvné nápravy. Dnes majú aj offroady ako Mitsubishi Pajero alebo Land Rover Discovery nezávislé zavesenie kolies a samonosnú karosériu. Klasiku dodržiava Land Rover Defender a modely značky Jeep.

Minivany

Trieda rodinných minivanov od svojho vzniku stále rastie. Vozidlá s jednopriestorovou karosériou sú rozmerovo rozptýlené od kompaktných až po veľké vany. Ich spoločnou črtou je šikmá predná časť, vysoká strecha, veľký vnútorný priestor a podľa možností viac miest na sedenie. V kompaktných minivanoch urobil prevrat Opel Zafira so siedmimi sedadlami. Neskôr sa k nemu pridali ostatní konkurenti.

SkryťVypnúť reklamu

Prvým vanom v Európe bol Renault Espace. Základné delenie automobilov do tried bolo pre automobilky inšpiráciou, aby hľadali spojenia a prelínali výhody jednotlivých typov. Mnohé novinky inšpirujú práve minivany známe výborným využitím vnútorného priestoru. Jedinou nedotknutou kategóriou ostali superšportové autá.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  3. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  4. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  5. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  6. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  1. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  2. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  3. Biometricky presné progresívne okuliarové šošovky Rodenstock
  4. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  5. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  6. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 22 087
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 863
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 046
  4. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 015
  5. Dôležitosť duševnej pohody 5 093
  6. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 4 552
  7. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy 4 412
  8. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami 3 134
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Juraj Krúpa: SNAŽÍM SA UDRŽAŤ NAD VECOU, SNAŽÍM SA UDRŽAŤ EMÓCIE, ALE... NEJDE TO!
  2. Miroslav Iliaš: Otvorený list novému ministrovi školstva Jánovi Hvoreckému
  3. Anna Miľanová: Klaun...
  4. Ján Valchár: Všetko najlepšie k narodeninám, Vladimír Vladimírovič!
  5. Ivan R. V. Rumánek: Bohemizmy vs anglicizmy (Jazyk je všetko 26)
  6. Café Európa: Ako sa žije na slovensko-maďarskej hranici
  7. Miroslav Lukáč: Vieme kto na Slovensku má slabosť pre vrahov. Putina, vraždiacich šoférov, gen.Štb, Kočnerov a ich zatiaľ neuverejnených spojencov.
  8. Peter Biščo: Spravodlivosť je v našej vlasti oveľa vzácnejšia, ako šafran.
  1. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 6 743
  2. Jana Melišová: 💝 Keď sa chce, tak sa dá 5 303
  3. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 981
  4. Post Bellum SK: Bola smrť tisícov vojakov na Dukle nezmyselnou? 4 092
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 082
  6. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 3 914
  7. Jozef Černek: Smutná pozvánka pre pani prezidentku 2 954
  8. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 899
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu