BRATISLAVA,KOŠICE. Ekonomická kríza a šrotovné šialenstvo opäť výrazne prebudili záujem o malé autá. U mnohých motoristov rozhoduje cena, no celosvetové uťahovanie opaskov prinieslo so sebou na Slovensko aj jeden nový pozitívny jav. Rastúci záujem o nové technológie podporujúce ekonomiku a ekológiu prevádzky auta.
Pocítila to aj automobilka Toyota, ktorá nepostavila svoju kampaň v rámci šrotovacej mánie na čo najväčšom príspevku, ale hodila do pľacu svoje technológie a kampaň postavila na nízkej spotrebe dvoch najžiadanejších modelov. Mnohí čitatelia aj známi sa nás pýtali – naozaj je Yaris taký úsporný ako hovorí reklama. Odpoveď prinášame v tomto teste.
Technika, ktorá upúta Čím dokáže nový Yaris osloviť? V prvom rade technikou. Výkonnejší z dvoch ponúkaných štvorvalcov 1.3 VVT-i - nahradil nový agregát. Má trochu vyšší zdvihový objem 1,33 l, ale dosahuje o 14 k vyšší výkon (101 k) a o 11 Nm väčší krútiaci moment pri nižších otáčkach (132 Nm pri 3800 ot/min).
Konštruktéri ho vybavili novou generáciou variabilného časovania sacích a výfukových ventilov Dual VVT-i. Okrem nej sa pýši pomerne vysokým kompresným pomerom 11,5:1, o 13 kg nižšou hmotnosťou v porovnaní s predchodcom i menšími stratami vznikajúcimi mechanickým trením. Výrobca nový agregát štandardne dodáva so šesťstupňovou manuálnou. Na želanie je k dispozícii robotizovaná prevodovka MMT.
V praxi ho charaterizuje výrazne kultivovanejší a tichší chod ako motor 1.3 VVT-i, dosiahnutý nielen samotnou konštrukciou, ale aj ešte dôkladnejším odhlučnením kabíny. Manuálna prevodovka s krátkym prvým až piatym stupňom citeľne napomáha dynamike, ale zároveň si vyžaduje častejšie radenie. Poháňacia jednotka nestráca dych ani mimo mestskej džungle, aj keď tu viac záleží na aktuálnom zaťažení auta.
Dlhá šestka dovolí dosiahnuť solídnu palivovú spotrebu na diaľnci. Pri rýchlosti 130 km/h otáčkomer ukáže hodnotu 3500 ot/min. Musíte sa však pripraviť na to, že pre udržanie tempa na hranici maximálnej povolenej rýchlosti aj v menšom stúpaní bude potrebné podradenie.
Majster v spotrebe? Po zastavení na prvej križovatke motor samovoľne zhasol. Že by povestná japonská kvalita zlyhala? Nie, skúšaný Yaris je vybavený systémom Stop&Go (stop/štart), štandardne dodávaným k verzii s manuálnou prevodovkou. Stačí pred dobrzdením zaradiť neutrál a pustiť spojku a môžete šetriť drahocenné decilitre benzínu i životné prostredie.
Vyšliapnutím spojky motor opäť spoľahlivo naskočí. Robí to pomerne kultivovane, ale moment štartu posádka vždy postrehne. Systém je možné deaktivovať prostredníctvom tlačidla ECO OFF na stredovom tuneli medzi prednými sedadlami. Podobne ako v iných modeloch konkurenčných značiek, systém Stop&Go je aktívny až po zohriatí motora, aby boli eliminované viacnásobné studené štarty.
Dvojtvárny Aj vďaka pravidelnému vypínaniu agregátu sa Yaris v meste dokáže pohybovať so spotrebou, akú udáva výrobca - 6,2 l/100 km. Práve v preplnených uliciach sme naplno využívali dve tváre poháňacej jednotky. Na jednej strane jej nerobí problém jazda s jemne stlačeným akcelerátorom a otáčkami tesne nad hranicou 1500/min.
Na okreskách zase dokáže prejaviť svoj temperament. Vtedy ale rastú aj hodnoty na palubnom počítači. Najnižšiu priemernú spotrebu, akú sme dosiahli mimo mesta - 4,9 l/100 km - nie je problém takmer zdvojnásobiť. Nebudete to však robiť často, lebo podvozok podobné šantenie nemá rád. Dopraje vám síce dostatok priľnavosti, ale istú dávku odporu voči dramatickejšiemu štýlu jazdy naznačí veľkými náklonmi karosérie. Škoda, lebo aj kulisa prevodovky s chirurgicky presnými a krátkym dráhami nadšeného vodiča poteší.
Praktický interiér Toyota Yaris je bezpochyby skvelé malé auto, čomu napomáha najmä vycibrená technika. Hravé detaily v interiéri, vlastné väčšine jeho konkurentov, ale Japonec neponúka. Palubná doska s v strede umiestneným digitálnym prístrojovým panelom tiež pôsobí chladným dojmom. Je prehľadná a obsahuje až päť rôznych odkladacích schránok, no zaobíde sa bez výraznejších emócií. Nevzbudí ich ani zvyšok interiéru, ktorý štvorici pasažierov poskytuje dostatočný komfort a priestorovú ponuku aj na dlhších cestách. Predným sedadlám by sa však zišli dlhšie sedáky a výraznejšie bočné vedenie.
Toyota Yaris - technické údaje
Motor 1.3 Dual VVT-i
Zdvihový objem [cm3] 1329
Výkon [kW/k] 74/101
pri otáčkach [1/min] 6000
Krútiaci moment [Nm] 132
pri otáčkach [1/min] 3800
Maximálna rýchlosť [km/h] 175
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 11,7
Nameraná spotreba [l/100 km] 5,6
Emisie CO2 [g/km] 120
Objem batožinového priestoru [l] 272-738
Cena testovaného modelu od [€] 11.290