SME

Testovali sme Toyotu Yaris 1.33 Dual VVT-i

Záujem o malé autá u nás rastie. Niektoré už spĺňajú náročné očakávania po technickej, aj ekologickej stránke.

(Zdroj: Filip Garaj)

BRATISLAVA,KOŠICE. Ekonomická kríza a šrotovné šialenstvo opäť výrazne prebudili záujem o malé autá. U mnohých motoristov rozhoduje cena, no celosvetové uťahovanie opaskov prinieslo so sebou na Slovensko aj jeden nový pozitívny jav. Rastúci záujem o nové technológie podporujúce ekonomiku a ekológiu prevádzky auta.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pocítila to aj automobilka Toyota, ktorá nepostavila svoju kampaň v rámci šrotovacej mánie na čo najväčšom príspevku, ale hodila do pľacu svoje technológie a kampaň postavila na nízkej spotrebe dvoch najžiadanejších modelov. Mnohí čitatelia aj známi sa nás pýtali – naozaj je Yaris taký úsporný ako hovorí reklama. Odpoveď prinášame v tomto teste.

SkryťVypnúť reklamu

Technika, ktorá upúta Čím dokáže nový Yaris osloviť? V prvom rade technikou. Výkonnejší z dvoch ponúkaných štvorvalcov 1.3 VVT-i - nahradil nový agregát. Má trochu vyšší zdvihový objem 1,33 l, ale dosahuje o 14 k vyšší výkon (101 k) a o 11 Nm väčší krútiaci moment pri nižších otáčkach (132 Nm pri 3800 ot/min).

Konštruktéri ho vybavili novou generáciou variabilného časovania sacích a výfukových ventilov Dual VVT-i. Okrem nej sa pýši pomerne vysokým kompresným pomerom 11,5:1, o 13 kg nižšou hmotnosťou v porovnaní s predchodcom i menšími stratami vznikajúcimi mechanickým trením. Výrobca nový agregát štandardne dodáva so šesťstupňovou manuálnou. Na želanie je k dispozícii robotizovaná prevodovka MMT.

V praxi ho charaterizuje výrazne kultivovanejší a tichší chod ako motor 1.3 VVT-i, dosiahnutý nielen samotnou konštrukciou, ale aj ešte dôkladnejším odhlučnením kabíny. Manuálna prevodovka s krátkym prvým až piatym stupňom citeľne napomáha dynamike, ale zároveň si vyžaduje častejšie radenie. Poháňacia jednotka nestráca dych ani mimo mestskej džungle, aj keď tu viac záleží na aktuálnom zaťažení auta.

SkryťVypnúť reklamu

Dlhá šestka dovolí dosiahnuť solídnu palivovú spotrebu na diaľnci. Pri rýchlosti 130 km/h otáčkomer ukáže hodnotu 3500 ot/min. Musíte sa však pripraviť na to, že pre udržanie tempa na hranici maximálnej povolenej rýchlosti aj v menšom stúpaní bude potrebné podradenie.

Majster v spotrebe? Po zastavení na prvej križovatke motor samovoľne zhasol. Že by povestná japonská kvalita zlyhala? Nie, skúšaný Yaris je vybavený systémom Stop&Go (stop/štart), štandardne dodávaným k verzii s manuálnou prevodovkou. Stačí pred dobrzdením zaradiť neutrál a pustiť spojku a môžete šetriť drahocenné decilitre benzínu i životné prostredie.

Vyšliapnutím spojky motor opäť spoľahlivo naskočí. Robí to pomerne kultivovane, ale moment štartu posádka vždy postrehne. Systém je možné deaktivovať prostredníctvom tlačidla ECO OFF na stredovom tuneli medzi prednými sedadlami. Podobne ako v iných modeloch konkurenčných značiek, systém Stop&Go je aktívny až po zohriatí motora, aby boli eliminované viacnásobné studené štarty.

SkryťVypnúť reklamu

Dvojtvárny Aj vďaka pravidelnému vypínaniu agregátu sa Yaris v meste dokáže pohybovať so spotrebou, akú udáva výrobca - 6,2 l/100 km. Práve v preplnených uliciach sme naplno využívali dve tváre poháňacej jednotky. Na jednej strane jej nerobí problém jazda s jemne stlačeným akcelerátorom a otáčkami tesne nad hranicou 1500/min.

Na okreskách zase dokáže prejaviť svoj temperament. Vtedy ale rastú aj hodnoty na palubnom počítači. Najnižšiu priemernú spotrebu, akú sme dosiahli mimo mesta - 4,9 l/100 km - nie je problém takmer zdvojnásobiť. Nebudete to však robiť často, lebo podvozok podobné šantenie nemá rád. Dopraje vám síce dostatok priľnavosti, ale istú dávku odporu voči dramatickejšiemu štýlu jazdy naznačí veľkými náklonmi karosérie. Škoda, lebo aj kulisa prevodovky s chirurgicky presnými a krátkym dráhami nadšeného vodiča poteší.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Praktický interiér Toyota Yaris je bezpochyby skvelé malé auto, čomu napomáha najmä vycibrená technika. Hravé detaily v interiéri, vlastné väčšine jeho konkurentov, ale Japonec neponúka. Palubná doska s v strede umiestneným digitálnym prístrojovým panelom tiež pôsobí chladným dojmom. Je prehľadná a obsahuje až päť rôznych odkladacích schránok, no zaobíde sa bez výraznejších emócií. Nevzbudí ich ani zvyšok interiéru, ktorý štvorici pasažierov poskytuje dostatočný komfort a priestorovú ponuku aj na dlhších cestách. Predným sedadlám by sa však zišli dlhšie sedáky a výraznejšie bočné vedenie.

Toyota Yaris - technické údaje

Motor 1.3 Dual VVT-i

Zdvihový objem [cm3] 1329

Výkon [kW/k] 74/101

SkryťVypnúť reklamu
reklama

pri otáčkach [1/min] 6000

Krútiaci moment [Nm] 132

pri otáčkach [1/min] 3800

Maximálna rýchlosť [km/h] 175

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 11,7

Nameraná spotreba [l/100 km] 5,6

Emisie CO2 [g/km] 120

Objem batožinového priestoru [l] 272-738

Cena testovaného modelu od [€] 11.290

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 558
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 274
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 708
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 057
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 215
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 928
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 838
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 419
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXV
  2. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  3. Daniel Bíro: Kapela Slovenská Klobása vznikla už v roku 1993. Aké boli jej začiatky? A aká je súčasnosť kapely?
  4. Jozef Foltýn: Huliak che byť už aj reprezentačný tréner
  5. Štefan Šturdzík: Dvojtvárnosť premiéra.
  6. Milan Srnka: Fico bude v Moskve v “exkluzívnej spoločnosti”
  7. Jozef Stasík: Čakáme na nové elity. Nie, ani tie nás nespasia.
  8. Viktor Pamula: Ako sa minister obrany ministrom zdravotníctva stal
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 30 902
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 750
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 23 028
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 956
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 573
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 6 767
  7. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 5 980
  8. Jolana Čuláková: Bombic mi robí stále väčšiu radosť. V Nitre ho hnali dáždnikmi a sudca ho dnes poslal do chládku 5 591
  1. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  2. Tupou Ceruzou: Smerákov
  3. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  4. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  5. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  6. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  7. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  8. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
SkryťZatvoriť reklamu