SME

Testovali sme Toyotu Yaris 1.33 Dual VVT-i

Záujem o malé autá u nás rastie. Niektoré už spĺňajú náročné očakávania po technickej, aj ekologickej stránke.

(Zdroj: Filip Garaj)

BRATISLAVA,KOŠICE. Ekonomická kríza a šrotovné šialenstvo opäť výrazne prebudili záujem o malé autá. U mnohých motoristov rozhoduje cena, no celosvetové uťahovanie opaskov prinieslo so sebou na Slovensko aj jeden nový pozitívny jav. Rastúci záujem o nové technológie podporujúce ekonomiku a ekológiu prevádzky auta.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pocítila to aj automobilka Toyota, ktorá nepostavila svoju kampaň v rámci šrotovacej mánie na čo najväčšom príspevku, ale hodila do pľacu svoje technológie a kampaň postavila na nízkej spotrebe dvoch najžiadanejších modelov. Mnohí čitatelia aj známi sa nás pýtali – naozaj je Yaris taký úsporný ako hovorí reklama. Odpoveď prinášame v tomto teste.

SkryťVypnúť reklamu

Technika, ktorá upúta Čím dokáže nový Yaris osloviť? V prvom rade technikou. Výkonnejší z dvoch ponúkaných štvorvalcov 1.3 VVT-i - nahradil nový agregát. Má trochu vyšší zdvihový objem 1,33 l, ale dosahuje o 14 k vyšší výkon (101 k) a o 11 Nm väčší krútiaci moment pri nižších otáčkach (132 Nm pri 3800 ot/min).

Konštruktéri ho vybavili novou generáciou variabilného časovania sacích a výfukových ventilov Dual VVT-i. Okrem nej sa pýši pomerne vysokým kompresným pomerom 11,5:1, o 13 kg nižšou hmotnosťou v porovnaní s predchodcom i menšími stratami vznikajúcimi mechanickým trením. Výrobca nový agregát štandardne dodáva so šesťstupňovou manuálnou. Na želanie je k dispozícii robotizovaná prevodovka MMT.

V praxi ho charaterizuje výrazne kultivovanejší a tichší chod ako motor 1.3 VVT-i, dosiahnutý nielen samotnou konštrukciou, ale aj ešte dôkladnejším odhlučnením kabíny. Manuálna prevodovka s krátkym prvým až piatym stupňom citeľne napomáha dynamike, ale zároveň si vyžaduje častejšie radenie. Poháňacia jednotka nestráca dych ani mimo mestskej džungle, aj keď tu viac záleží na aktuálnom zaťažení auta.

SkryťVypnúť reklamu

Dlhá šestka dovolí dosiahnuť solídnu palivovú spotrebu na diaľnci. Pri rýchlosti 130 km/h otáčkomer ukáže hodnotu 3500 ot/min. Musíte sa však pripraviť na to, že pre udržanie tempa na hranici maximálnej povolenej rýchlosti aj v menšom stúpaní bude potrebné podradenie.

Majster v spotrebe? Po zastavení na prvej križovatke motor samovoľne zhasol. Že by povestná japonská kvalita zlyhala? Nie, skúšaný Yaris je vybavený systémom Stop&Go (stop/štart), štandardne dodávaným k verzii s manuálnou prevodovkou. Stačí pred dobrzdením zaradiť neutrál a pustiť spojku a môžete šetriť drahocenné decilitre benzínu i životné prostredie.

Vyšliapnutím spojky motor opäť spoľahlivo naskočí. Robí to pomerne kultivovane, ale moment štartu posádka vždy postrehne. Systém je možné deaktivovať prostredníctvom tlačidla ECO OFF na stredovom tuneli medzi prednými sedadlami. Podobne ako v iných modeloch konkurenčných značiek, systém Stop&Go je aktívny až po zohriatí motora, aby boli eliminované viacnásobné studené štarty.

SkryťVypnúť reklamu

Dvojtvárny Aj vďaka pravidelnému vypínaniu agregátu sa Yaris v meste dokáže pohybovať so spotrebou, akú udáva výrobca - 6,2 l/100 km. Práve v preplnených uliciach sme naplno využívali dve tváre poháňacej jednotky. Na jednej strane jej nerobí problém jazda s jemne stlačeným akcelerátorom a otáčkami tesne nad hranicou 1500/min.

Na okreskách zase dokáže prejaviť svoj temperament. Vtedy ale rastú aj hodnoty na palubnom počítači. Najnižšiu priemernú spotrebu, akú sme dosiahli mimo mesta - 4,9 l/100 km - nie je problém takmer zdvojnásobiť. Nebudete to však robiť často, lebo podvozok podobné šantenie nemá rád. Dopraje vám síce dostatok priľnavosti, ale istú dávku odporu voči dramatickejšiemu štýlu jazdy naznačí veľkými náklonmi karosérie. Škoda, lebo aj kulisa prevodovky s chirurgicky presnými a krátkym dráhami nadšeného vodiča poteší.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Praktický interiér Toyota Yaris je bezpochyby skvelé malé auto, čomu napomáha najmä vycibrená technika. Hravé detaily v interiéri, vlastné väčšine jeho konkurentov, ale Japonec neponúka. Palubná doska s v strede umiestneným digitálnym prístrojovým panelom tiež pôsobí chladným dojmom. Je prehľadná a obsahuje až päť rôznych odkladacích schránok, no zaobíde sa bez výraznejších emócií. Nevzbudí ich ani zvyšok interiéru, ktorý štvorici pasažierov poskytuje dostatočný komfort a priestorovú ponuku aj na dlhších cestách. Predným sedadlám by sa však zišli dlhšie sedáky a výraznejšie bočné vedenie.

Toyota Yaris - technické údaje

Motor 1.3 Dual VVT-i

Zdvihový objem [cm3] 1329

Výkon [kW/k] 74/101

SkryťVypnúť reklamu
reklama

pri otáčkach [1/min] 6000

Krútiaci moment [Nm] 132

pri otáčkach [1/min] 3800

Maximálna rýchlosť [km/h] 175

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 11,7

Nameraná spotreba [l/100 km] 5,6

Emisie CO2 [g/km] 120

Objem batožinového priestoru [l] 272-738

Cena testovaného modelu od [€] 11.290

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood
  2. Jesenný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  3. Jesenné MUST-TRY dobroty, ktoré potešia vaše chuťové poháriky
  4. Blíži sa dvanásty ročník filmovej prehliadky Be2Can
  5. Spoločnosť EY Slovensko vyhlásila jubilejný 20.ročník súťaže EY
  6. Pridaj sa do komunity, ktorá ťa posunie
  7. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s
  8. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Katare plnom kontrastov
  1. Jesenný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  2. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood
  3. Blíži sa dvanásty ročník filmovej prehliadky Be2Can
  4. Slovensko na nohách. Začína 10. ročník Európskeho týždňa športu
  5. Jesenné MUST-TRY dobroty, ktoré potešia vaše chuťové poháriky
  6. Spoločnosť EY Slovensko vyhlásila jubilejný 20.ročník súťaže EY
  7. Bez nich by elektrina netiekla.
  8. Pridaj sa do komunity, ktorá ťa posunie
  1. J&T GRANT Jeden Team umožní trénovať až 15 000 deťom ročne 7 497
  2. Slováci vytvorili mlieko, ktoré nemá obdobu v celej Európe 4 142
  3. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 4 054
  4. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s 3 185
  5. Hodnotenie profesionála: Neďaleko Hurghady sú „egyptské Benátky“ 3 130
  6. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Katare plnom kontrastov 2 397
  7. Prekvapenie na čele. Sem budú Slováci cestovať v roku 2026 2 231
  8. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 2 092
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Norbert Kaník: Budú parlamentné voľby férové?
  2. Jozef Sitko: Súdruh Fico, Rusov si môžete pozvať k sebe na haciendu
  3. Jozef Černek: Cez bolesť k potlesku
  4. Radko Mačuha: Začnú nás stíhať za porušovanie národnej identity?
  5. Martin Fejfár: Necháme sa vmanipulovať do Ficovej hry? Stratégia rozdeľuj a panuj funguje dokonale
  6. Anton Kovalčík: Z národovca zradcom národa. Vatikán a Jozef Tiso. Druhá časť.
  7. Rado Surovka: Vám už naozaj hrabe....
  8. Ivan Čáni: Súdruh Fico, ďakujem! Vďaka vám nezomriem sprostý ani naivný.
  1. Radko Mačuha: Takto sa to robí, do Šimečkovej matere. 21 637
  2. Vladimír Zervan: Ficov úpadok 14 795
  3. Ivan Mlynár: Pán Peter Tkačenko, na samozvaného šerifa sa hráte vy a nie Štefan Hamran. 11 659
  4. Daniel Guľaš: Všetko dobré, Ľuboš. 9 743
  5. Ivan Čáni: Kolaborant a vlastizradca Blaha sa už aj strihá kvôli Rusom. 9 436
  6. Jaroslav Liptak: Kto stojí za 708 firmami? Robert Fico? Nie... hádajte znova. Kto je pani Ficová? 9 113
  7. Otilia Horrocks: Keď Monika Beňová moralizuje z miesta pre ZŤP 8 103
  8. Martin Ondráš: Zákon čo legalizuje podvod? Alebo ako Slovensko stratí kontrolu nad pôdou 6 924
  1. Radko Mačuha: Začnú nás stíhať za porušovanie národnej identity?
  2. Radko Mačuha: Už aj Verejné záchody chráni Ústava Slovenskej Republiky.
  3. Tupou Ceruzou: Neotravujte
  4. INESS: Socializmus skončil, ale láska k štátnemu stále žije
  5. Tupou Ceruzou: Iný
  6. Věra Tepličková: Keď zavolá rodina, vycestuje Martina
  7. Karol Galek: 5 klamstiev ministerky Sakovej o energopomoci
  8. Marian Nanias: Unikátna jadrová investícia – Turecká JE Akkuyu.
SkryťZatvoriť reklamu