SME
Piatok, 24. september, 2021 | Meniny má Ľuboš, ĽuborKrížovkyKrížovky

Toyota Urban Cruiser – prvá jazda

Imidžovejší Yaris, SUV do mesta alebo ďalšia malá mestská škatuľa – ak v prípade novinky Urban Cruiser použijete jedno z týchto označení, nebudete nikoho klamať.

(Zdroj: Toyota)

Dosť bolo konzervativizmu, povedali si v Toyote a tradičných zástupcov nižších segmentov Yaris a Auris doplnili tento rok o dva imidžové modely. Mini automobil IQ, ktorý sa žiaľ u nás oficiálne nepredáva a pre malý podiel tohto segmentu pravdepodobne ani nebude a mestský crossover s pohonom predných, aj všetkých štyroch kolies - Urban Cruiser.

Kam s ním?

Na začiatok by bolo správne si vyjasniť, kam toto auto vlastne patrí a kto sú jeho konkurenti, aby sme si ho neplietli s autami o triedu väčšími ako je Škoda Yeti a Kia Soul. Postavené je na platforme modelu Yaris, s ktorým ho spája aj rovnaký rázvor náprav 2460 mm. Urban Cruiser je ale celkovo o 180 mm dlhší (3930 mm) a 30 mm širší (1725), na čom má podiel mohutnejšia, terénne sa tváriaca karoséria s dlhými prevismi (vpredu 785 mm, vzadu 685 mm).

Renault Clio aj Fiat Grande Punto sú od malého japonského crossoveru dlhší a majú tiež väčší rázvor náprav. To isté platí aj pre Kiu Soul. Preto rozmerovo aj koncepciou je mu najviac blízky Suzuki SX4 s dĺžkou 4115 mm, šírkou 1730 mm a rázvorom 2500 mm. Okrem toho, podobne ako Urban Cruiser aj SX4 sa vyrába vo verzii s pohonom predných a všetkých štyroch kolies. Z pohľadu vonkajších rozmerov a koncepcie pohonu je to teda jediný konkurent malej imidžovej Toyote.

Vsádza na malý objem a nízke emisie

Zásadný rozdiel nastáva pod prednou kapotou. Zatiaľ, čo Toyota sa sústreďuje na maloobjemové motory, benzínový 1.33 Dual VVTi a naftový 1.4 D-4D, ponuka Suzuki začína objemom 1,5 l. V Japonsku a USA Toyota predáva Urban Cruiser aj s väčšími benzínovými agregátmi s objemom 1,5 a 1,8 l. V Európe kvôli emisiám CO2 s nimi ale nepočíta. S výberom agregátov pre Európu napriek tomu problém nemáme, pretože oba patria medzi ozdoby vo svojich segmentoch, pokiaľ ide o výkon, kultúru chodu aj spotrebu.

31_toyota_miso_big.jpg

Verzia s pohonom 4x4 sa od predokolky odlišuje o 20 mm vyššou svetlou výškou a ochrannými plastovými lemami pozdĺž celej karosérie.

Za mierne nešťastnú ale považujeme kombináciu motorov a pohonov. Kvôli dosiahnutiu nižšej spotreby výrobca energeticky náročnejšiu „štvorkolku“ do Európy dodáva len s naftovým agregátom 1.4 D-4D, ktorý ale napríklad v Nemecku vyskakuje až o 6000€ nad základný model 1.33 Dual VVT-i. Ten poháňajú len predné kolesá, no ani on neostal bez bonusu.

V jeho prípade ním je systém stop&start, ktorý v mestskom režime dokáže znížiť spotrebu paliva a emisie CO2 až o 4%. Napriek nášmu pesimizmu z dôvodu veľkého cenového rozdielu medzi benzínovou dvojkolkou a naftovou štvorkolkou, Toyota svojej voľbe verí a očakáva, že verzia 4WD bude tvoriť až 30% predajov tohto modelového radu v Európe. Nechajme sa teda prekvapiť, aká bude skutočnosť, zvlášť na Slovensku.

Nafta a štvorkolka

Počas testovacích jázd sme mali k dispozícii oba agregáty aj pohony. Prvý sme vyskúšali čiperný naftový štvorvalec 1.4 D-4D (90 k/205 Nm pri otáčkach 1800 – 2800 1/min) s priamym vstrekovaním paliva common rail (/pracuje pod tlakom 160 MPa) a štandardne montovaným filtrom pevných častíc, samozrejme v kombinácii s pohonom všetkých štyroch kolies AWD.

37_toyota_miso_big.jpg

Po sadnutí do štvorkolky nás na slnečnej clone privítal zreteľný nápis upozorňujúci, že sedíme ešte v predprodukčnom aute. Vezie 4WD sa totiž začnú sériovo montovať o niečo neskôr a s určitým časovým odstupom prídu aj a trh. Napriek tomu sme žiadne nedostatky v kvalite a spracovaní interiéru nepostrehli.

Na svoj objem motor zaťahuje obdivuhodne energicky a nedostatok dynamiky sme mu nemohli vyčítať ani v stúpaniach do kopca. Pri plnom obsadení by sa zapotil asi podstatne viac, ale s dvomi pasažiermi na palube si s prehľadom poradil. Do akej miery mu štvorkolka uberá z dynamiky posúdiť nevieme, pretože nafťák s predným pohonom sa nám do rúk nedostal. Snáď na to bude príležitosť v rámci domáceho testu.

Vďaka väčšiemu krútiacemu momentu má ale s Urban Cruiserom rozhodne menej práce a auto s ním aj napriek pohonu 4x4 pôsobí živším dojmom než s motorom 1.33 Dual VVT-i. Motor je v kabíne dobre odhlučnený a má príjemne mäkký zvuk. Aj tento tichý a kultivovaný drobec je dôkazom, že s kultúrou svojich naftových motorov išla Toyota citeľne hore.

32_toyota_miso_big.jpg

Združený rýchlomer s otáčkomerom pôsobí trochu zvláštne. Dojem kazí najmä strieborná nálepka, ktorá ich opticky oddeľuje.

Spomínali sme, že pre kombináciu štvorkolky a naftového motora sa Toyota rozhodla hlavne z dôvodu nízkej spotreby a emisií. Ak sa aj v praxi potvrdí výrobcom udávaný priemer 4,9 l/100 km a 130 g emisií CO2 na kilometer, budú to vraj celosvetovo najnižšie hodnoty osobného vozidla s pohonom 4x4. Počas skúšobnej jazdy sme dosiahli priemer 6 l/100 km, čo na prvý krát nie je zlé.

Samotná štvorkolka, nazývaná Active Torque Control AWD pochádza po technickej stránke z modelu RAV4. Ide o elektronicky ovládanú spojku umiestnenú pred zadným diferenciálom, ktorá flexibilne zabezpečuje optimálne rozdelenie krútiaceho momentu na jednotlivé nápravy v pomere od 100:0 do 50:50, v závislosti od adhéznych podmienok a dynamiky jazdy. Pri vjazde do ľahkého terénu sa dá delenie sily uzamknutím medzinápravového diferenciálu pevne rozdeliť na 50:50, ale len do rýchlosti 40km/h.

Malý, ale čiperný

Benzínový agregát 1.33 Dual VVT-i nás už v Yarise presvedčil, že je ideálny pre túto veľkosť auta. V mestskej prevádzke je tichší a kultivovanejší než naftový agregát, mimo mesta treba z neho dynamiku dolovať vo vyšších otáčkach, ale to akosi prirodzene k japonským benziňákom patrí. Dôležité je, že aj pri diaľničných rýchlostiach je tichší než predošlý 1.3 VVT-i v Yarise a vďaka štandardne montovanej šesťrýchlostnej prevodovke netrápi pri rýchlosti okolo 130 km/h uši posádky rezoznančným bodom.

Nová prevodovka mu krátkym prvým až piatym prevodovým stupňom citeľne napomáha v dynamike, ale zároveň si vyžaduje častejšie radenie. Dlhá šestka je zase viac ekonomická a stráži spotrebu pri jazde po diaľnici na nízkej úrovni. Radenie je pomerne krátke a presné. Kvôli vyššiemu sedeniu je aj radiaca páka umiestnená vyššie a teda viac po ruke.

34_toyota_miso_big.jpg

Hlboký batožinový priestor ponúka objem 314 l. Posunutím zadných sedadiel sa dá zväčšiť na 388 l a ich sklopením vznikne úložný priestor s objemom 749 l. V prípade štvorkolky uberá z kufra diferenciál a preto hodnoty sú trochu menšie - 305/673 l.

V meste stláča spotrebu štandardne montovaný systém stop&start. V praxi funguje tak, že pri dobrzďovaní pred križovatkou motor zhasne akonáhle pustíte spojku. Po opätovnom vytlačení spojky motor znova naskočí a v momente, keď radíte prvý rýchlostný stupeň už normálne beží, takže po zaradení môžete hneď vyraziť. Vzhľadom k tomu, že na testovacej trase, ktorú sme absolvovali po prevažne vidieckych cestách a diaľnici sa systém stop&start k slovu veľmi nedostal, na výrobcom udávaný priemer 5,5 l/100 km sme sa nedostali.

Počas našej jazdy si motor z nádrže odpil približne o 1,5 l viac, aj zásluhou častejšieho točenia do vysokých otáčok. V budúcnosti plánuje Toyota tento systémom kombinovať aj s naftovými motormi. Kedy presne k tomu dôjde sme sa však nedozvedeli.

Dve verzie zadných sedadiel

Zvonka sa štvorkolka od verzie s pohonom iba prednej nápravy odlišuje o 20 mm vyššou svetlou výškou a plastovými lemami karosérie, ktoré majú za úlohu chrániť spodnú časť nárazníkov, dverí a lemy blatníkov pred znečistením a poškodením od kamienkov.

Vo vnútri sa hlavný rozdiel týka variability zadných sedadiel. V oboch prípadoch sú delené v pomere 60:40. Rozdiel je v mechanizme sklápania. Zatiaľ, čo verzia s pohonom prednej nápravy ponúka rovnaký systém posúvateľných zadných sedadiel, sklápateľných jediným pohybom aké má Yaris, štvorkolka má kvôli stredovému tunelu sedadlá pevné a pri ich sklápaní treba najprv vyklopiť sedáky a až potom sklopiť operadlá.

35_toyota_miso_big.jpg

Vzadu je porovnateľne s Yarisom veľa miesta, vďaka vyššie ukotveným sedadlám sa tam sedí pohodlnejšie.

Priestorová ponuka je porovnateľná s Yarisom. Sedí sa vyššie, čo uľahčuje nastupovanie a prospieva výhľadu z auta. Samotné sedadlá sú o niečo lepšie tvarové než v Yarise, s výraznejšou bočnou oporou. Tenké predné operadlá minimálne uberajú zadným pasažierom z miesta pre nohy. Posed za volantom ale nemusí vyhovovať každému. Urastenejší kolegovia sa sťažovali na krátke sedáky a nedostatočne výškovo nastaviteľné opierky hlavy.

Nám sa zasa menej pozdával prístrojový panel s dominantným, akoby nasilu združeným rýchlomerom a otáčkomerom. Zvyšok prístrojového panelu okolo neho pôsobí potom priveľmi prázdnym dojmom. Prispievajú k tomu aj dva miniatúrne a horšie čitateľné displeje po stránach s palivomerom a počítadlom kilometrov, do ktorých výrobca vtesnal ešte ďalšie ikonky. Napríklad údaj o dĺžke vypnutia motora v prípade systému stop&start a poradcu pri radení pre dosiahnutie čo najnižšej spotreby. Hlboký batožinový priestor ponúka v základnom usporiadaní solídnych 314 litrov (305 l 4WD). Sklopením zadných sedadiel sa jeho objem zväčší na 749 l (673 4WD).

Jazdí lepšie než Yaris

Zatiaľ, čo Yaris pôsobí dojmom auta s tučnou a vysokou karosériou na úzkom podvozku a preto trpí náklonmi karosérie, Urban Cruiser ťaží v jazdných vlastnostiach z atletickejších tvarov. Škatuľovitá karoséria s vystúpenými blatníkmi a kolesami umiestnenými v rohoch už na pohľad pôsobí stabilnejším dojmom a auto sa tak aj v skutočnosti správa.

Vďaka nižšiemu ťažisku a širokému rozchodu kolies je Urban Cruiser v zákrutách istejší a pri ich prechádzaní vo vodičovi vzbudzuje väčšiu dôveru. Súčasne je v meste rovnako obratný a ľahko ovládateľný ako Yaris. Spoľahnúť sa dá tiež na brzdovú sústavu vpredu s kotúčmi priemeru 275 mm. Veľkosť zadných kotúčov sa odlišuje podľa pohonu - 259 mm pre 2WD, prípadne 279 mm pre 4WD.

33_toyota_miso_big.jpg36_toyota_miso_big.jpg

Na nedostatok odkladacích priestorov a držiakov na nápoje sa určite sťažovať nebudete.

Predaj modelu Urban Cruiser na Slovensku štartuje 27.4. Po tomto termíne bližšie predstavíme konkrétne výbavy a ceny. Zvlášť z ceny máme obavy a určite aj samotný importér, preto si necháva priestor na jej zverejnenie do poslednej chvíle.

Toyota prezentuje Urban Cruiser ako imidžové mestské vozidlo a tomu by mala zodpovedať aj jeho cena. Rovnako imidžová je však aj Kia Soul, ku ktorej mnohí toto auto radi prirovnávajú a preto si Toyota nemôže dovoliť vyčnievať vysoko nad tento model. Zvlášť keď Soul je priestorovo o triedu väčšie auto.

Veľmi agresívne má už tradične cenu postavené aj Suzuki SX4. Preto tento krát to bude mať Toyota veľmi ťažké. Informácie o cenách v Nemecku však nedávajú veľkú nádej na optimizmus. Tam štartuje základný model so 7 airbagmi a ESP v štandarde od 16.950 € (510.805 Sk). Verzia s pohonom 4x4 od 22.950 € (691.391 Sk).

Technické parametre - Toyota Urban Cruiser

Motor 1.33 Dual VVT-i 1.4 D-4D 1.4 D-4D
Typ 4-valec 4-valec 4-valec
Zdvihový objem (cm3) 1329 1364 1364
Výkon (kw/k) 74/101 66/90 66/90
Pri otáčkach (ot./min.) 6000 3800 3800
Krútiaci moment (Nm) 132 205 205
Pri otáčkach (ot./min) 3800 1800-2800 1800-2800
Emisie CO2 (g/km) 129 118 130
Emisná norma EURO 5 EURO 5 EURO 5
Prevádzkové hodnoty - - -
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 12,5 11,7 11,7
Maximálna rýchlosť (km/h) 175 175 175
Spotreba mesto (l/100 km) 6,6 5,3 5,8
Spotr. mimo mesto (l/100 km) 4,9 4,0 4,4
Kombinovaná spotreba 5,5 4,5 4,9
Objem palivovej nádrže (l) 42 42 42
Objem batožinového priestoru 314/388/749 314/388/749 305/673

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  2. „Prezlečte“ svoj domov! V móde je šetrenie peňazí aj prírody
  3. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  4. Schátrali tam kúpele, palác aj železnica. Ako kedysi vyzeralo Trnavské mýto?
  5. Môžu byť kancelárie pripravené na budúcnosť?
  6. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  7. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  8. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  9. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  10. Znalec slovenského brandy
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. Lekárska prehliadka pre cudzincov je v Nitre, aj bez objednania
  3. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  4. Rozšírená realita a ovládanie na diaľku
  5. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  6. Trnavské mýto: Od centrálneho trhoviska ku kongresovej sále
  7. „Prezlečte“ svoj domov! V móde je šetrenie peňazí aj prírody
  8. Spravte si zásoby zdravia
  9. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  10. Nevedomosť poslancov opäť zhorší podmienky pre zamestnancov
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 8 443
  2. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 4 891
  3. Slovenský orloj – svetová atrakcia 4 179
  4. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 4 102
  5. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 618
  6. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 3 465
  7. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 404
  8. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 155
  9. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 022
  10. "Je to dravec!" Priznáva šéfkuchár Michal Konrád 2 587
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Tomáš Mihalík: Depopulačná konšpiračná teória o vakcínach. Sú antivaxeri vždy o krok pred tajnou svetovou elitou alebo je to naopak?
  2. Ingrid Škropeková: Manažér, riaditeľ, upratovačka, chlap či žena. Na ARO je jedno, kým ste. Keď vám povedia, otočte sa mi ritkou, tak sa tou ritkou otočíte.
  3. Rudolf Pado: Bordel, ktorý nikto nekontroluje
  4. Ľubomír Maretta: Čašníčka
  5. Štefan Vidlár: Ex Robo coskoro
  6. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  7. Jozef Černek: Tatiko takmer antiškôlkár
  8. Marek Brezovský: Rozhodca je k..t, alebo čo má spoločné reforma súdnictva so športom
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 26 141
  2. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 15 260
  3. Dušan Koniar: Ostávajú možno dva mesiace 7 488
  4. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 5 876
  5. Stanislav Martinčko: Zatýkanie za spevu pápežskej hymny !! 5 686
  6. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 293
  7. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 4 225
  8. Marek Mačuha: Boris Kollár preráža dno 3 788
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  7. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
Skryť Zatvoriť reklamu