Dosť bolo konzervativizmu, povedali si v Toyote a tradičných zástupcov nižších segmentov Yaris a Auris doplnili tento rok o dva imidžové modely. Mini automobil IQ, ktorý sa žiaľ u nás oficiálne nepredáva a pre malý podiel tohto segmentu pravdepodobne ani nebude a mestský crossover s pohonom predných, aj všetkých štyroch kolies - Urban Cruiser.
Kam s ním? Na začiatok by bolo správne si vyjasniť, kam toto auto vlastne patrí a kto sú jeho konkurenti, aby sme si ho neplietli s autami o triedu väčšími ako je Škoda Yeti a Kia Soul. Postavené je na platforme modelu Yaris, s ktorým ho spája aj rovnaký rázvor náprav 2460 mm. Urban Cruiser je ale celkovo o 180 mm dlhší (3930 mm) a 30 mm širší (1725), na čom má podiel mohutnejšia, terénne sa tváriaca karoséria s dlhými prevismi (vpredu 785 mm, vzadu 685 mm).
Renault Clio aj Fiat Grande Punto sú od malého japonského crossoveru dlhší a majú tiež väčší rázvor náprav. To isté platí aj pre Kiu Soul. Preto rozmerovo aj koncepciou je mu najviac blízky Suzuki SX4 s dĺžkou 4115 mm, šírkou 1730 mm a rázvorom 2500 mm. Okrem toho, podobne ako Urban Cruiser aj SX4 sa vyrába vo verzii s pohonom predných a všetkých štyroch kolies. Z pohľadu vonkajších rozmerov a koncepcie pohonu je to teda jediný konkurent malej imidžovej Toyote.
Vsádza na malý objem a nízke emisie Zásadný rozdiel nastáva pod prednou kapotou. Zatiaľ, čo Toyota sa sústreďuje na maloobjemové motory, benzínový 1.33 Dual VVTi a naftový 1.4 D-4D, ponuka Suzuki začína objemom 1,5 l. V Japonsku a USA Toyota predáva Urban Cruiser aj s väčšími benzínovými agregátmi s objemom 1,5 a 1,8 l. V Európe kvôli emisiám CO2 s nimi ale nepočíta. S výberom agregátov pre Európu napriek tomu problém nemáme, pretože oba patria medzi ozdoby vo svojich segmentoch, pokiaľ ide o výkon, kultúru chodu aj spotrebu.
Verzia s pohonom 4x4 sa od predokolky odlišuje o 20 mm vyššou svetlou výškou a ochrannými plastovými lemami pozdĺž celej karosérie.
Za mierne nešťastnú ale považujeme kombináciu motorov a pohonov. Kvôli dosiahnutiu nižšej spotreby výrobca energeticky náročnejšiu „štvorkolku“ do Európy dodáva len s naftovým agregátom 1.4 D-4D, ktorý ale napríklad v Nemecku vyskakuje až o 6000€ nad základný model 1.33 Dual VVT-i. Ten poháňajú len predné kolesá, no ani on neostal bez bonusu.
V jeho prípade ním je systém stop&start, ktorý v mestskom režime dokáže znížiť spotrebu paliva a emisie CO2 až o 4%. Napriek nášmu pesimizmu z dôvodu veľkého cenového rozdielu medzi benzínovou dvojkolkou a naftovou štvorkolkou, Toyota svojej voľbe verí a očakáva, že verzia 4WD bude tvoriť až 30% predajov tohto modelového radu v Európe. Nechajme sa teda prekvapiť, aká bude skutočnosť, zvlášť na Slovensku.
Nafta a štvorkolka Počas testovacích jázd sme mali k dispozícii oba agregáty aj pohony. Prvý sme vyskúšali čiperný naftový štvorvalec 1.4 D-4D (90 k/205 Nm pri otáčkach 1800 – 2800 1/min) s priamym vstrekovaním paliva common rail (/pracuje pod tlakom 160 MPa) a štandardne montovaným filtrom pevných častíc, samozrejme v kombinácii s pohonom všetkých štyroch kolies AWD.
Po sadnutí do štvorkolky nás na slnečnej clone privítal zreteľný nápis upozorňujúci, že sedíme ešte v predprodukčnom aute. Vezie 4WD sa totiž začnú sériovo montovať o niečo neskôr a s určitým časovým odstupom prídu aj a trh. Napriek tomu sme žiadne nedostatky v kvalite a spracovaní interiéru nepostrehli.
Na svoj objem motor zaťahuje obdivuhodne energicky a nedostatok dynamiky sme mu nemohli vyčítať ani v stúpaniach do kopca. Pri plnom obsadení by sa zapotil asi podstatne viac, ale s dvomi pasažiermi na palube si s prehľadom poradil. Do akej miery mu štvorkolka uberá z dynamiky posúdiť nevieme, pretože nafťák s predným pohonom sa nám do rúk nedostal. Snáď na to bude príležitosť v rámci domáceho testu.
Vďaka väčšiemu krútiacemu momentu má ale s Urban Cruiserom rozhodne menej práce a auto s ním aj napriek pohonu 4x4 pôsobí živším dojmom než s motorom 1.33 Dual VVT-i. Motor je v kabíne dobre odhlučnený a má príjemne mäkký zvuk. Aj tento tichý a kultivovaný drobec je dôkazom, že s kultúrou svojich naftových motorov išla Toyota citeľne hore.
Združený rýchlomer s otáčkomerom pôsobí trochu zvláštne. Dojem kazí najmä strieborná nálepka, ktorá ich opticky oddeľuje.
Spomínali sme, že pre kombináciu štvorkolky a naftového motora sa Toyota rozhodla hlavne z dôvodu nízkej spotreby a emisií. Ak sa aj v praxi potvrdí výrobcom udávaný priemer 4,9 l/100 km a 130 g emisií CO2 na kilometer, budú to vraj celosvetovo najnižšie hodnoty osobného vozidla s pohonom 4x4. Počas skúšobnej jazdy sme dosiahli priemer 6 l/100 km, čo na prvý krát nie je zlé.
Samotná štvorkolka, nazývaná Active Torque Control AWD pochádza po technickej stránke z modelu RAV4. Ide o elektronicky ovládanú spojku umiestnenú pred zadným diferenciálom, ktorá flexibilne zabezpečuje optimálne rozdelenie krútiaceho momentu na jednotlivé nápravy v pomere od 100:0 do 50:50, v závislosti od adhéznych podmienok a dynamiky jazdy. Pri vjazde do ľahkého terénu sa dá delenie sily uzamknutím medzinápravového diferenciálu pevne rozdeliť na 50:50, ale len do rýchlosti 40km/h.
Malý, ale čiperný Benzínový agregát 1.33 Dual VVT-i nás už v Yarise presvedčil, že je ideálny pre túto veľkosť auta. V mestskej prevádzke je tichší a kultivovanejší než naftový agregát, mimo mesta treba z neho dynamiku dolovať vo vyšších otáčkach, ale to akosi prirodzene k japonským benziňákom patrí. Dôležité je, že aj pri diaľničných rýchlostiach je tichší než predošlý 1.3 VVT-i v Yarise a vďaka štandardne montovanej šesťrýchlostnej prevodovke netrápi pri rýchlosti okolo 130 km/h uši posádky rezoznančným bodom.
Nová prevodovka mu krátkym prvým až piatym prevodovým stupňom citeľne napomáha v dynamike, ale zároveň si vyžaduje častejšie radenie. Dlhá šestka je zase viac ekonomická a stráži spotrebu pri jazde po diaľnici na nízkej úrovni. Radenie je pomerne krátke a presné. Kvôli vyššiemu sedeniu je aj radiaca páka umiestnená vyššie a teda viac po ruke.
Hlboký batožinový priestor ponúka objem 314 l. Posunutím zadných sedadiel sa dá zväčšiť na 388 l a ich sklopením vznikne úložný priestor s objemom 749 l. V prípade štvorkolky uberá z kufra diferenciál a preto hodnoty sú trochu menšie - 305/673 l.
V meste stláča spotrebu štandardne montovaný systém stop&start. V praxi funguje tak, že pri dobrzďovaní pred križovatkou motor zhasne akonáhle pustíte spojku. Po opätovnom vytlačení spojky motor znova naskočí a v momente, keď radíte prvý rýchlostný stupeň už normálne beží, takže po zaradení môžete hneď vyraziť. Vzhľadom k tomu, že na testovacej trase, ktorú sme absolvovali po prevažne vidieckych cestách a diaľnici sa systém stop&start k slovu veľmi nedostal, na výrobcom udávaný priemer 5,5 l/100 km sme sa nedostali.
Počas našej jazdy si motor z nádrže odpil približne o 1,5 l viac, aj zásluhou častejšieho točenia do vysokých otáčok. V budúcnosti plánuje Toyota tento systémom kombinovať aj s naftovými motormi. Kedy presne k tomu dôjde sme sa však nedozvedeli.
Dve verzie zadných sedadiel Zvonka sa štvorkolka od verzie s pohonom iba prednej nápravy odlišuje o 20 mm vyššou svetlou výškou a plastovými lemami karosérie, ktoré majú za úlohu chrániť spodnú časť nárazníkov, dverí a lemy blatníkov pred znečistením a poškodením od kamienkov.
Vo vnútri sa hlavný rozdiel týka variability zadných sedadiel. V oboch prípadoch sú delené v pomere 60:40. Rozdiel je v mechanizme sklápania. Zatiaľ, čo verzia s pohonom prednej nápravy ponúka rovnaký systém posúvateľných zadných sedadiel, sklápateľných jediným pohybom aké má Yaris, štvorkolka má kvôli stredovému tunelu sedadlá pevné a pri ich sklápaní treba najprv vyklopiť sedáky a až potom sklopiť operadlá.
Vzadu je porovnateľne s Yarisom veľa miesta, vďaka vyššie ukotveným sedadlám sa tam sedí pohodlnejšie.
Priestorová ponuka je porovnateľná s Yarisom. Sedí sa vyššie, čo uľahčuje nastupovanie a prospieva výhľadu z auta. Samotné sedadlá sú o niečo lepšie tvarové než v Yarise, s výraznejšou bočnou oporou. Tenké predné operadlá minimálne uberajú zadným pasažierom z miesta pre nohy. Posed za volantom ale nemusí vyhovovať každému. Urastenejší kolegovia sa sťažovali na krátke sedáky a nedostatočne výškovo nastaviteľné opierky hlavy.
Nám sa zasa menej pozdával prístrojový panel s dominantným, akoby nasilu združeným rýchlomerom a otáčkomerom. Zvyšok prístrojového panelu okolo neho pôsobí potom priveľmi prázdnym dojmom. Prispievajú k tomu aj dva miniatúrne a horšie čitateľné displeje po stránach s palivomerom a počítadlom kilometrov, do ktorých výrobca vtesnal ešte ďalšie ikonky. Napríklad údaj o dĺžke vypnutia motora v prípade systému stop&start a poradcu pri radení pre dosiahnutie čo najnižšej spotreby. Hlboký batožinový priestor ponúka v základnom usporiadaní solídnych 314 litrov (305 l 4WD). Sklopením zadných sedadiel sa jeho objem zväčší na 749 l (673 4WD).
Jazdí lepšie než Yaris Zatiaľ, čo Yaris pôsobí dojmom auta s tučnou a vysokou karosériou na úzkom podvozku a preto trpí náklonmi karosérie, Urban Cruiser ťaží v jazdných vlastnostiach z atletickejších tvarov. Škatuľovitá karoséria s vystúpenými blatníkmi a kolesami umiestnenými v rohoch už na pohľad pôsobí stabilnejším dojmom a auto sa tak aj v skutočnosti správa.
Vďaka nižšiemu ťažisku a širokému rozchodu kolies je Urban Cruiser v zákrutách istejší a pri ich prechádzaní vo vodičovi vzbudzuje väčšiu dôveru. Súčasne je v meste rovnako obratný a ľahko ovládateľný ako Yaris. Spoľahnúť sa dá tiež na brzdovú sústavu vpredu s kotúčmi priemeru 275 mm. Veľkosť zadných kotúčov sa odlišuje podľa pohonu - 259 mm pre 2WD, prípadne 279 mm pre 4WD.
Na nedostatok odkladacích priestorov a držiakov na nápoje sa určite sťažovať nebudete.
Predaj modelu Urban Cruiser na Slovensku štartuje 27.4. Po tomto termíne bližšie predstavíme konkrétne výbavy a ceny. Zvlášť z ceny máme obavy a určite aj samotný importér, preto si necháva priestor na jej zverejnenie do poslednej chvíle.
Toyota prezentuje Urban Cruiser ako imidžové mestské vozidlo a tomu by mala zodpovedať aj jeho cena. Rovnako imidžová je však aj Kia Soul, ku ktorej mnohí toto auto radi prirovnávajú a preto si Toyota nemôže dovoliť vyčnievať vysoko nad tento model. Zvlášť keď Soul je priestorovo o triedu väčšie auto.
Veľmi agresívne má už tradične cenu postavené aj Suzuki SX4. Preto tento krát to bude mať Toyota veľmi ťažké. Informácie o cenách v Nemecku však nedávajú veľkú nádej na optimizmus. Tam štartuje základný model so 7 airbagmi a ESP v štandarde od 16.950 € (510.805 Sk). Verzia s pohonom 4x4 od 22.950 € (691.391 Sk).
Technické parametre - Toyota Urban Cruiser Motor 1.33 Dual VVT-i 1.4 D-4D 1.4 D-4D
Typ 4-valec 4-valec 4-valec
Zdvihový objem (cm3) 1329 1364 1364
Výkon (kw/k) 74/101 66/90 66/90
Pri otáčkach (ot./min.) 6000 3800 3800
Krútiaci moment (Nm) 132 205 205
Pri otáčkach (ot./min) 3800 1800-2800 1800-2800
Emisie CO2 (g/km) 129 118 130
Emisná norma EURO 5 EURO 5 EURO 5
Prevádzkové hodnoty - - -
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 12,5 11,7 11,7
Maximálna rýchlosť (km/h) 175 175 175
Spotreba mesto (l/100 km) 6,6 5,3 5,8
Spotr. mimo mesto (l/100 km) 4,9 4,0 4,4
Kombinovaná spotreba 5,5 4,5 4,9
Objem palivovej nádrže (l) 42 42 42
Objem batožinového priestoru 314/388/749 314/388/749 305/673