Pokles predaja pohonných látok na Slovensku pokračuje a zároveň sa pokles zastavil. Záleží od toho, z pohľadu ktorej pohonnej látky sa na zmenu pozeráme, respektíve či berieme do úvahy zmenu oproti predchádzajúcemu mesiacu alebo údaje porovnávame s rovnakým obdobím predchádzajúceho roka.
Januárové štatistiky ukázali takmer 17% medzimesačný pokles predaja benzínov na úroveň januára 2008 a nafty o 14% na úroveň decembra 2007.
Všetky pohonné látky | 95 Natural | Nafta | |
predaj v tisícoch litrov vo februári 2007 | 99 359 | 39 251 | 46 270 |
predaj v tisícoch litrov vo februári 2008 | 111 905 | 43 979 | 57 883 |
predaj v tisícoch litrov v januári 2009 | 100 654 | 42 457 | 48 931 |
predaj v tisícoch litrov vo februári 2009 | 99 340 | 41 323 | 49 370 |
Podľa aktuálnych údajov organizácie SAPPO (Slovenská asociácia petrolejárskeho priemyslu a obchodu) sa v prepočte na jeden deň predalo v druhom mesiaci tohto roka o 301 tisíc litrov motorových palív viac ako v januári, no v porovnaní s rovnakým obdobím predchádzajúceho roka je to o 311 tisíc litrov (o 8%) menej.
Najpredávanejšieho benzínu, 95 Natural, sa vo februári predalo o 106 tisíc litrov viac ako v o mesiac skôr, no o 41 tisíc litrov (o 2%) menej ako vo februári 2008.
Nafty sa vo februári tohto roka predalo o 185 tisíc litrov viac ako v januári, no o 233 tisíc litrov menej, ako vo februári 2008.
Ako na predaj vplývali ceny pohonných látok? Pozrite si to v nasledujúcich grafoch. Prvý ukazuje, koľko pohonných látok sa predalo v závislosti od vývoja mesačnej priemernej ceny pohonnej látky. Druhý graf rozdeľuje príjem z predaných pohonných látok na to, koľko si z neho kto získa.
Komentár k vývoju predaja pohonných látok na Slovensku
Aké sú príčiny vývoja predaja pohonných látok na Slovensku? Napriek tomu, že sa mesačne na Slovensku predá niekoľko tisíc áut a ich počet na cestách rastie, predaj pohonných látok v našej krajine sa vrátil na úrovne z roku 2007. A to sa pritom ceny motorových palív v minulom roku doslova prepadli.
Na druhej strane treba brať do úvahy, že je tu kríza a všetci šetria: ľudia aj firmy. So šetrením súvisí aj fakt, že motoristi objavili možnosť výrazne lacnejšieho tankovania v okolitých krajinách, keďže kríza im tam znehodnotila domáce meny. To určite neprispelo k predaju benzínov a nafty v našej krajine.
Nedávno sa objavili úvahy o tom, že by ceny pohonných látok na Slovensku mohli zlacnieť zásahom vlády prostredníctvom zníženia spotrebných daní. Mohlo by to pomôcť. Otázkou ostáva, či spotrebné dane naozaj klesnú a ak áno, či dostatočne na to, aby motoristi stratili motiváciu tankovať v zahraničí.
Ako ďaleko v zahraničí sa oplatí tankovať?
Nasledujúca tabuľka ukazuje, ako ďaleko sa oplatí ísť tankovať "na otočku" od miesta, kde sa nachádzate s autom až po miesto tankovania v zahraničí. Tabuľka berie do úvahy aktuálne priemerné ceny pohonných látok, priemernú spotrebu 8 litrov na 100 km pre benzín a 5 litrov na 100 km pre naftu a natankovanie 50 litrov do nádrže. Do výpočtov nebolo zahrnuté opotrebovanie vozidla.
95 Natural | Nafta | |
Česko | 34,5 km | 79,5 km |
Maďarsko | 68,2 km | 137,9 km |
Poľsko | 76,0 km | 203,3 km |
Rakúsko | 22,6 km | 67,0 km |
Samozrejme, čím bližšie k vám natankujete, tým to pre vás bude výhodnejšie, keďže miniete menej paliva na cestu na čerpaciu stanicu a späť. Napriek tomu, maximálne množstvo paliva, ktoré spálite na ceste na najvzdialenejšiu (podľa tabuľky) čerpaciu stanicu je cca 5 litrov pre naftu a 3 litre pre benzíny pri určených spotrebách.