SME

ESP má 15 rokov

Stabilizačný systém samočinne v zlomkoch sekundy koriguje dráhu vozidla v prípade nebezpečenstva šmyku alebo straty stability. Pomáha vodičovi odvrátiť hrozbu vychýlenia sa z jazdnej stopy počas prejazdu zákrutou, prudkého brzdenia alebo pri náhlom vyboče

(Zdroj: Mercedes-Benz)

ní pred prekážkou.

Pretáčavý šmyk elektronika koriguje pribrzdením predného kolesa, ktoré sa nachádza na vonkajšej časti zákruty, nedotáčavosť pribrzdením zadného kolesa vo vnútri zákruty. Dodatočne stabilizačný systém dokáže obmedziť výkon motora, aby došlo k zníženiu rýchlosti vozidla.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Elektronické zariadenie schopné predchádzať šmyku zaviedla do sériovej výroby ako prvá automobilka Mitsubishi. V roku 1990 ho začali montovať do sedanu Diamante/Sigma. Systém TCS prostredníctvom niekoľkých senzorov sledoval najdôležitejšie časti vozidla. Ak napríklad pri prejazde zákruty došlo k veľkému náklonu karosérie, elektronika privrela škrtiacu klapku motora, čím sa znížil jeho výkon a tým aj rýchlosť vozidla. TCS nedokázalo skorigovať vzniknutú krízovú situáciu, ale snažilo sa jej predísť.

SkryťVypnúť reklamu

Pokrokovejšie zariadenie - používané s miernymi zmenami dodnes - vyvinul stuttgartský výrobca Mercedes-Benz v spolupráci so spoločnosťou Bosch. Ich “Elektronisches Stabilitätsprogramm“ alebo ESP dal všeobecné pomenovanie systému, ktorý každá automobilka označuje vlastným názvom. ESP prvýkrát začali inštalovať na jeseň roku 1995 do limuzíny Mercedes-Benz triedy S W140. Od augusta 1999 je súčasťou základnej výbavy každého osobného vozidla tejto značky.

S niekoľkomesačným oneskorením sa stabilizačný program dostal do ponuky ďalších producentov, na čele s BMW a Toyotou. „Ak by boli všetky autá vybavené stabilizačným programom, dalo by sa zabrániť ročne viac ako 20 tisícom ťažkých dopravných nehôd s viac ako 27 tisíc obeťami“, konštatuje člen predstavenstva spoločnosti Daimler, Dr. Thomas Weber.

SkryťVypnúť reklamu

Európsky parlament v marci tohto roka schválil povinnosť montovať systém ESP od novembra roku 2011 do všetkých nových modelov osobných a ľahkých úžitkových vozidiel. V novembri 2014 už musí byť ESP súčasťou každého registrovaného nového automobilu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 17 061
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 550
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 347
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 160
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 986
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 763
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 746
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 834
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Peter Blaškovitš: Čo dnes hýbe spoločnosťou
  2. Miroslav Daniš: NESÚHLASÍM s návrhom Urbanistickej štúdie zóny Staré letisko Vajnory
  3. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  4. Eva Bachletová: Naše svetlo
  5. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  6. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  7. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  8. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 31 002
  2. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 25 501
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 441
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 852
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 503
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 155
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 9 905
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 7 700
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu