SME

ZÁCHRANÁR: Dieťa je najzraniteľnejším účastníkom cestnej premávky

Dieťa je ako chodec, aj ako cyklista najzraniteľnejším účastníkom cestnej premávky. Pre TASR to konštatoval záchranár Samuel Hruškovic.

Bratislava 10. apríla (TASR) -

"Deti do dvanásteho roka života nevedia reálne vyhodnotiť situáciu, správne odhadnúť rýchlosť vozidla, predvídať riziko, primerane sa rozhodnúť a nemajú dostatočné zručnosti na ovládanie bicykla. To vyžaduje niekoľkoročnú prax," upozornil.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podľa psychológa Štefana Matulu u detí do sedem rokov prevláda egocentrické myslenie, ktoré spôsobuje, že vlastné vnemy prenáša na iné osoby. "Keď napríklad vidí prichádzať auto, je presvedčené, že vodič ho tiež spozoroval, aj keď je zakryté kríkom," vysvetlil.

SkryťVypnúť reklamu

Psychológ upozornil, že schopnosť hĺbkového stereoskopického videnia, ktorá sa rozvíja až od desiateho roku, je zasa príčinou vysokého počtu chybných odhadov vzdialenosti. "Výsledkom je skutočnosť, že dieťa považuje veľké autá za bližšie a malé za vzdialenejšie. Deti tiež zle odhadujú rýchlosť idúceho auta a nedokážu bezpečne odlíšiť stojace auto od idúceho," spresnil Matula. Zorné pole je u detí oproti dospelým zúžené asi o 30 percent, čo znamená, že mnohé nebezpečenstvá, ktoré vidí dospelý, nie sú pre dieťa vôbec viditeľné. Čas, za ktorý dieťa začne na nebezpečenstvo reagovať, je podľa odborníka napr. u päťročného dieťaťa v porovnaní s dospelým až dvojnásobný, pričom u dievčat je tento čas dlhší než u chlapcov. "Taktiež schopnosť sluchového vnímania je u dieťaťa znížená asi o 10 dB v porovnaní s dospelým jedincom," dodal.

SkryťVypnúť reklamu

Ťažisko tela je v detskom veku umiestnené výrazne vyššie než u dospelého, čo je jedným z dôvodov, prečo dieťa ľahšie stráca rovnováhu a častejšie padá. "V logickom myslení, postrehu, sústredení a v predvídaní nebezpečenstva sa deti priblížia dospelým až po dovŕšení dvanástich rokov," uviedol Matula.

"Deťom treba všetko vysvetliť, ale stále je to na dospelých, aby sa im venovali a poskytovali im dostatočnú pozornosť," dodal záchranár. Rodič musí podľa neho naučiť dieťa techniku jazdy, "aby vedelo, akým spôsobom zvládnuť zákrutu, ako bezpečne brzdiť na rôznych povrchoch - suchom, mokrom, na prašnej ceste a akú bezpečnú vzdialenosť treba dodržiavať".

Dieťaťu tiež treba vysvetliť základné zásady premávky na ceste a dopravné predpisy. Hruškovic spresnil, že na bicykli treba jazdiť po pravom okraji vozovky, počas jazdy mať pevne pripnutú cyklistickú prilbu, cyklisti by mali jazdiť jednotlivo za sebou s dostatočným odstupom. "Odstup závisí od rýchlosti bicyklovania, ale vo všeobecnosti platí, že dieťa by malo ísť pred rodičom, aby mal nad ním dostatočnú optickú kontrolu v odstupe približne 1,5 metra," poznamenal záchranár.

SkryťVypnúť reklamu

Rodič by podľa neho nemal ísť úplne po pravom okraji vozovky, ale mierne vysunutou pozíciou doľava by mal chrániť svojim telom dieťa. K základným zásadám patria aj osvetlenie pri zníženej viditeľnosti, ruky na riadidlách a nohy pevne v pedáloch a plné sústredenie sa na dopravnú situáciu pred sebou aj za sebou. Cez prechody pre chodcov treba ísť popri bicykli.

Pri bicyklovaní s deťmi je prvoradá bezpečnosť. Záchranár odporučil bicyklovať sa s deťmi na menej frekventovaných - bočných, poľných, lesných cestách a na bicyklovanie vyhradených miestach. Všetci účastníci premávky musia mať cyklistické prilby, menšie deti pri zvýšenom riziku pádu majú používať aj chrániče na kolená a na lakte. "Menšie deti by, na rozdiel od dospelých, nemali používať okuliare, pretože im bránia vo výhľade a môžu ich znervózňovať," uzavrel Hruškovic.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Prečo sú dovolenky na obrích výletných lodiach lacné?
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  1. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 5 628
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 4 241
  3. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 4 099
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 730
  5. Prečo sú dovolenky na obrích výletných lodiach lacné? 3 337
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 800
  7. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 2 664
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 2 231
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Branislav Hláčik: Nedotknuteľná - kapitola 16
  2. Dagmar Szabó: Pomáhame aj Ingrid: Koľko detí ešte slovenské súdy obetujú, kým začnú počúvať ich hlas?
  3. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  4. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  5. Dagmar Szabó: "Rodičmi nie sme na polovičný úväzok. Počúvajme deti – nie paragrafy."
  6. František Kukura: Deus omnipotens est. Slovenská politika to dávno presiahla.
  7. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  8. Otilia Horrocks: Keď sa spomienky rozsvietia v novinových titulkoch
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 26 626
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 18 639
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 17 724
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 9 471
  5. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 6 386
  6. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 6 260
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 874
  8. Otilia Horrocks: Tzv. lokálpatrioti ukázali občanom prostredník. 4 364
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  2. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  3. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  4. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  5. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  6. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  7. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  8. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu