SME
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

ZÁCHRANÁR: Dieťa je najzraniteľnejším účastníkom cestnej premávky

Dieťa je ako chodec, aj ako cyklista najzraniteľnejším účastníkom cestnej premávky. Pre TASR to konštatoval záchranár Samuel Hruškovic.

Bratislava 10. apríla (TASR) -

"Deti do dvanásteho roka života nevedia reálne vyhodnotiť situáciu, správne odhadnúť rýchlosť vozidla, predvídať riziko, primerane sa rozhodnúť a nemajú dostatočné zručnosti na ovládanie bicykla. To vyžaduje niekoľkoročnú prax," upozornil.

Podľa psychológa Štefana Matulu u detí do sedem rokov prevláda egocentrické myslenie, ktoré spôsobuje, že vlastné vnemy prenáša na iné osoby. "Keď napríklad vidí prichádzať auto, je presvedčené, že vodič ho tiež spozoroval, aj keď je zakryté kríkom," vysvetlil.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Psychológ upozornil, že schopnosť hĺbkového stereoskopického videnia, ktorá sa rozvíja až od desiateho roku, je zasa príčinou vysokého počtu chybných odhadov vzdialenosti. "Výsledkom je skutočnosť, že dieťa považuje veľké autá za bližšie a malé za vzdialenejšie. Deti tiež zle odhadujú rýchlosť idúceho auta a nedokážu bezpečne odlíšiť stojace auto od idúceho," spresnil Matula. Zorné pole je u detí oproti dospelým zúžené asi o 30 percent, čo znamená, že mnohé nebezpečenstvá, ktoré vidí dospelý, nie sú pre dieťa vôbec viditeľné. Čas, za ktorý dieťa začne na nebezpečenstvo reagovať, je podľa odborníka napr. u päťročného dieťaťa v porovnaní s dospelým až dvojnásobný, pričom u dievčat je tento čas dlhší než u chlapcov. "Taktiež schopnosť sluchového vnímania je u dieťaťa znížená asi o 10 dB v porovnaní s dospelým jedincom," dodal.

Skryť Vypnúť reklamu

Ťažisko tela je v detskom veku umiestnené výrazne vyššie než u dospelého, čo je jedným z dôvodov, prečo dieťa ľahšie stráca rovnováhu a častejšie padá. "V logickom myslení, postrehu, sústredení a v predvídaní nebezpečenstva sa deti priblížia dospelým až po dovŕšení dvanástich rokov," uviedol Matula.

"Deťom treba všetko vysvetliť, ale stále je to na dospelých, aby sa im venovali a poskytovali im dostatočnú pozornosť," dodal záchranár. Rodič musí podľa neho naučiť dieťa techniku jazdy, "aby vedelo, akým spôsobom zvládnuť zákrutu, ako bezpečne brzdiť na rôznych povrchoch - suchom, mokrom, na prašnej ceste a akú bezpečnú vzdialenosť treba dodržiavať".

Dieťaťu tiež treba vysvetliť základné zásady premávky na ceste a dopravné predpisy. Hruškovic spresnil, že na bicykli treba jazdiť po pravom okraji vozovky, počas jazdy mať pevne pripnutú cyklistickú prilbu, cyklisti by mali jazdiť jednotlivo za sebou s dostatočným odstupom. "Odstup závisí od rýchlosti bicyklovania, ale vo všeobecnosti platí, že dieťa by malo ísť pred rodičom, aby mal nad ním dostatočnú optickú kontrolu v odstupe približne 1,5 metra," poznamenal záchranár.

Skryť Vypnúť reklamu

Rodič by podľa neho nemal ísť úplne po pravom okraji vozovky, ale mierne vysunutou pozíciou doľava by mal chrániť svojim telom dieťa. K základným zásadám patria aj osvetlenie pri zníženej viditeľnosti, ruky na riadidlách a nohy pevne v pedáloch a plné sústredenie sa na dopravnú situáciu pred sebou aj za sebou. Cez prechody pre chodcov treba ísť popri bicykli.

Pri bicyklovaní s deťmi je prvoradá bezpečnosť. Záchranár odporučil bicyklovať sa s deťmi na menej frekventovaných - bočných, poľných, lesných cestách a na bicyklovanie vyhradených miestach. Všetci účastníci premávky musia mať cyklistické prilby, menšie deti pri zvýšenom riziku pádu majú používať aj chrániče na kolená a na lakte. "Menšie deti by, na rozdiel od dospelých, nemali používať okuliare, pretože im bránia vo výhľade a môžu ich znervózňovať," uzavrel Hruškovic.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Home (ale aj) Office
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  7. Zelená Bratislava
  8. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  9. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  10. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  1. Bezbariérové vozidlo
  2. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  3. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Zelená Bratislava
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  7. Ruža zmeny
  8. Úpravy automobilov pre ZŤP
  9. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  10. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 28 535
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 036
  3. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 527
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 608
  5. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 12 915
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 819
  7. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 020
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 8 977
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 951
  10. Budúcnosť v digitále je plná žien. V čom majú pred mužmi navrch? 8 531
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Šport

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minúta po minúte: Prezidentka odmieta sankcie za neúčasť na testovaní

Pribudlo ďalších šesť úmrtí na Covid-19, zomrel aj lekár z Oravy.

Premiér Igor Matovič a prezidentka Zuzana Čaputová na zasadnutí bezpečnostnej rady.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Premiér nie je Ali paša

Matovič si zasa nesplnil politickú úlohu.

Peter Tkačenko

Matovič hovorí o dobrovoľnosti. Kto však nebude mať test, hrozí mu karanténa

Na test stačí prísť na najbližšie odberné miesto.

Premiér Igor Matovič počas tlačovej konferencie.
Cyklisti počas 16. etapy na Giro d'Italia 2020.
CYNICKÁ OBLUDA

Matovičova predstava dobrovoľnosti

Ak premiér hovorí, že plošné testovanie bude dobrovoľné, tak jednoducho klame.

Neprehliadnite tiež

Hyundai Tucson
Renault Mégane eVision Concept
Nový Ford Kuga PHEV zhorel len deň po registrácií v nemeckom Wiesbadene.

Dacia Spring sa stane najlacnejším elektromobilom

Zo začiatku nebude v predaji pre bežných zákazníkov.

Dacia Spring Electric