SME
Utorok, 29. november, 2022 | Meniny má Vratko

ZÁCHRANÁR: Dieťa je najzraniteľnejším účastníkom cestnej premávky

Dieťa je ako chodec, aj ako cyklista najzraniteľnejším účastníkom cestnej premávky. Pre TASR to konštatoval záchranár Samuel Hruškovic.

Bratislava 10. apríla (TASR) -

"Deti do dvanásteho roka života nevedia reálne vyhodnotiť situáciu, správne odhadnúť rýchlosť vozidla, predvídať riziko, primerane sa rozhodnúť a nemajú dostatočné zručnosti na ovládanie bicykla. To vyžaduje niekoľkoročnú prax," upozornil.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podľa psychológa Štefana Matulu u detí do sedem rokov prevláda egocentrické myslenie, ktoré spôsobuje, že vlastné vnemy prenáša na iné osoby. "Keď napríklad vidí prichádzať auto, je presvedčené, že vodič ho tiež spozoroval, aj keď je zakryté kríkom," vysvetlil.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Psychológ upozornil, že schopnosť hĺbkového stereoskopického videnia, ktorá sa rozvíja až od desiateho roku, je zasa príčinou vysokého počtu chybných odhadov vzdialenosti. "Výsledkom je skutočnosť, že dieťa považuje veľké autá za bližšie a malé za vzdialenejšie. Deti tiež zle odhadujú rýchlosť idúceho auta a nedokážu bezpečne odlíšiť stojace auto od idúceho," spresnil Matula. Zorné pole je u detí oproti dospelým zúžené asi o 30 percent, čo znamená, že mnohé nebezpečenstvá, ktoré vidí dospelý, nie sú pre dieťa vôbec viditeľné. Čas, za ktorý dieťa začne na nebezpečenstvo reagovať, je podľa odborníka napr. u päťročného dieťaťa v porovnaní s dospelým až dvojnásobný, pričom u dievčat je tento čas dlhší než u chlapcov. "Taktiež schopnosť sluchového vnímania je u dieťaťa znížená asi o 10 dB v porovnaní s dospelým jedincom," dodal.

SkryťVypnúť reklamu

Ťažisko tela je v detskom veku umiestnené výrazne vyššie než u dospelého, čo je jedným z dôvodov, prečo dieťa ľahšie stráca rovnováhu a častejšie padá. "V logickom myslení, postrehu, sústredení a v predvídaní nebezpečenstva sa deti priblížia dospelým až po dovŕšení dvanástich rokov," uviedol Matula.

"Deťom treba všetko vysvetliť, ale stále je to na dospelých, aby sa im venovali a poskytovali im dostatočnú pozornosť," dodal záchranár. Rodič musí podľa neho naučiť dieťa techniku jazdy, "aby vedelo, akým spôsobom zvládnuť zákrutu, ako bezpečne brzdiť na rôznych povrchoch - suchom, mokrom, na prašnej ceste a akú bezpečnú vzdialenosť treba dodržiavať".

Dieťaťu tiež treba vysvetliť základné zásady premávky na ceste a dopravné predpisy. Hruškovic spresnil, že na bicykli treba jazdiť po pravom okraji vozovky, počas jazdy mať pevne pripnutú cyklistickú prilbu, cyklisti by mali jazdiť jednotlivo za sebou s dostatočným odstupom. "Odstup závisí od rýchlosti bicyklovania, ale vo všeobecnosti platí, že dieťa by malo ísť pred rodičom, aby mal nad ním dostatočnú optickú kontrolu v odstupe približne 1,5 metra," poznamenal záchranár.

SkryťVypnúť reklamu

Rodič by podľa neho nemal ísť úplne po pravom okraji vozovky, ale mierne vysunutou pozíciou doľava by mal chrániť svojim telom dieťa. K základným zásadám patria aj osvetlenie pri zníženej viditeľnosti, ruky na riadidlách a nohy pevne v pedáloch a plné sústredenie sa na dopravnú situáciu pred sebou aj za sebou. Cez prechody pre chodcov treba ísť popri bicykli.

Pri bicyklovaní s deťmi je prvoradá bezpečnosť. Záchranár odporučil bicyklovať sa s deťmi na menej frekventovaných - bočných, poľných, lesných cestách a na bicyklovanie vyhradených miestach. Všetci účastníci premávky musia mať cyklistické prilby, menšie deti pri zvýšenom riziku pádu majú používať aj chrániče na kolená a na lakte. "Menšie deti by, na rozdiel od dospelých, nemali používať okuliare, pretože im bránia vo výhľade a môžu ich znervózňovať," uzavrel Hruškovic.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Počúvaj hlas svojho srdca a študuj, čo ťa baví...
  2. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc
  3. Po štúdiu u nás si ťa skvelá práca nájde sama
  4. Zažívali domáce násilie a nikdy nepracovali. Ako dlho trvá naučiť ich to?
  5. Desať dôvodov, prečo študovať na Trnavskej univerzite
  6. Vedeli ste, čo všetko kryje poistenie nehnuteľnosti?
  7. Hľadá sa nástupca slávneho pekára
  8. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nemusia
  1. Prvotriedne služby, nikoho iného by sme už nebrali
  2. Posledné voľné byty z úrody Jabloní. Nenechajte si ich ujsť.
  3. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  4. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  5. Získajte sériu retro keramických hrnčekov
  6. Aby ste si pri príprave vianočných dobrôt spievali od radosti
  7. Hľadá sa nástupca slávneho pekára
  8. Statute of limitations in consumer relations
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 23 773
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 8 300
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 889
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 4 974
  5. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 2 667
  6. Platíte za poistenie, ktoré naozaj potrebujete? 2 046
  7. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 1 918
  8. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME 1 685
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Poľskí vojaci.

Na obranu chcú vynaložiť až päť percent HDP.


27. nov
Faktúry za štátnu karanténu sú napodiv v poriadku.

Civilizovaný štát by sa mal s faktom, že ľudí protiprávne zavrel, vyrovnať úplne inak.


18 h
Michail Gorbačov.

Ani do Zolcerovej knihy sa mnohé tajomstvá nedostali.


23 h
ILustračná fotografia.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 11 h

Neprehliadnite tiež

Renault Austral

Lákať chce výbavou aj ovládaním Google.


25. nov
MG ZS

Zamrzieť môže spotreba aj infotainment.


25. nov
Fiat Tipo

Litrový trojvalec prekonáva staršiu atmosféru v každom ohľade.


23. nov
Pozreli sme si trojicu inzerovaných jazdených elektromobilov.

Z nízkeho počtu najazdených kilometrov sa netreba tešiť.


22. nov

Blogy SME

  1. Eva Gallova: Vtipy o lekároch, ktorí vyjednávajú s politikmi a o politikoch, ktorí sa robia, že vyjednávajú s lekármi
  2. Marek Mačuha: Futbal - kto postúpi na svetovom pohári?
  3. Peter Maroncik: Keď takto vypadá oslava, ako by vypadala nasranosť?
  4. Tomáš Vodvářka: Podivuhodná noc - adventní povídka
  5. Jozef Sitko: Vydierač a rozvratník s podporou médií (2)
  6. Júlia Piraňa Mikolášiková: Vojna v bezpečnostných zložkách: Komu zovrelo v hrdle po domovke u pána X?
  7. Samuel Ivančák: Mlčanlivosť kvetov
  8. Irena Šimuneková: Šášov
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 89 020
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 662
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 120
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 4 355
  5. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 4 004
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 768
  7. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 3 612
  8. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 3 397
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu