Ušetrené peniaze plánuje použiť na podporu dílerskej siete a vývoj nových produktov. Aké ďalšie opatrenia prijala automobilka v súvislosti s krízou a na aké novinky sa môžeme tešiť v blízkej budúcnosti, opýtali sme sa počas ženevského autosalónu prezidenta Mitsubishi Motors Corporation, pána Osamu Masuko.
Aká je stratégia Mitsubishi pre vysporiadanie sa s hospodárskou krízou? Základom je predpoklad, že v tomto roku sa ekonomika ešte nespamätá, ale dôležité je, aby sme boli pripravení, keď sa tak stane.
Urýchlite vývoj a uvedenie niektorých nových modelov na trh, aby ste zabezpečili výrobu vo vašich fabrikách? Našou stratégiou je skrátiť čas vývoja a prísť na trh s menšími, úspornejšími a ekologickejšími modelmi.
Znamená to, že sa v budúcnosti budete zameriavať skôr na menšie segmenty? Prípadne na vypĺňanie medzier medzi nimi v podobe malých crossoverov? Presne tak, budeme sa koncentrovať na segmenty A,B a C.
Konkrétne ktoré modely chcete predstaviť v blízkej budúcnosti? V B segmente máme v súčasnosti Colt, v C segmente celú modelovú rodinu Lancer a Outlander. . Čiže v súčasnosti pracujeme na malom automobile A segmentu.
Plánujete aj uvedenie kompaktného SUV alebo Crossovera? Dostane koncept xC sériovú podobu? Áno, začiatkom budúceho roka plánujeme odštartovať jeho predaj.
Aj v Európe? Určite aj v Európe, ale vyrábať ho budeme v Japonsku.
Bude to „štvorkolka“, alebo vozidlo len s predným náhonom? Oboje.
Budete doň montovať aj naftový motor? Na výber bude benzínový aj naftový agregát.
Spomínali ste malý automobil A segmentu. Mali ste tým na mysli elektromobil? Nie, poháňať ho budú benzínové motory s objemom 1,0 a 1,3 l.
Kde ho plánujete vyrábať? Ešte nepadlo rozhodnutie
Nedávno ste uviedli do predaja model Colt so stop&go systémom. Plánujete túto technológiu zaviesť aj do ostatných modelov? A ktorý bude ďalší? Systém stop&go chceme upotrebiť pre čo najväčšie portfólio modelov. Najbližšie ho dostane Lancer a po ňom ďalšie modely.
Špecialista na terénne vozidlá a pohon 4x4 mení stratégiu a stále väčší dôraz kladie na nižšie segmenty, vrátane elektromobilov. To znamená, že v hľadaní alternatívnych pohonov preskakuje epochu hybridov a vrhá sa priamo na autá s nulovými emisiami, poháňané výhradne elektrinou.
Z dlhodobého hľadiska využitie potenciálu elektromobilov (vysoký krútiaci moment, okamžité zrýchlenie, nízke ťažisko) automobilka vníma ako základ novej dimenzie športového dedičstva Mitsubishi. Túto úlohu dnes plní napríklad koncept i MiEV SPORT AIR.
Bude ho už ponúkať aj faceliftovaný Outlander? Najprv príde facelift a neskôr, s časovým odstupom, doň začneme montovať aj stop&go.
Iba v kombinácii s benzínovým motorom alebo ho skombinujete aj s naftovým pohonom? Systém stop&go použijeme v kombinácii s oboma motormi, pretože v záujme znižovania emisií CO2 je stop&go veľkým krokom vpred.
Kedy začnete vyrábať a následne predávať nový 1,8-litrový turbodiesel vlastnej konštrukcie, ktorý nahradí dvojliter z dielne Volkswagen so vstrekovaním čerpadlo-tryska? Turbodiesel so vstrekovaním common rail a filtrom pevných častíc, spĺňajúci emisnú normu Euro5, plánujeme ho uviesť v novom fiškálnom roku 2009 (v Japonsku apríl 2009 – marec 2010). Najprv ho využijeme v rodine Lancer, ale postupne bude expandovať aj do ďalších modelov.
Neviete povedať, presne v ktorom mesiaci to bude? O tom sme ešte nerozhodli.
A čo sa bude diať v menších objemových kategóriách? V súčasnosti je veľmi populárny downsizing. Rozmýšľate nad malými benzínovými a naftovými motormi s prepĺňaním? Malé benzínové turbomotory dávno máme, ale o ich nasadení v Európe zatiaľ neuvažujeme. Čo sa týka malého turbodieselového agregátu, ešte sme sa nerozhodli, či si ho vyvinieme sami alebo kúpime už existujúci motor od iného výrobcu.
Kedy začnete montovať šesťstupňovú manuálnu prevodovku v kombinácii s benzínovými motormi predávanými v Európe? Zatiaľ sme o tom neuvažovali.
Momentálne ste jediný japonský výrobca, ktorý montuje do svojich modelov len výškovo nastaviteľný volant. Už aj Subaru začalo s nastaviteľným volantom v dvoch osiach. Prečo je to tak? V minulosti sme robili výškovo aj pozdĺžne nastaviteľný volant, ale v súčasnosti sme od toho upustili z dôvodu bezpečnosti v prípade kolízie.
Považuje za šťastné riešenie prenášať unifikovanú masku z Lancera na ďalšie modely? Nebojíte sa, že tým stratia svoju jedinečnosť? Nová maska tvorí identitu Mitsubishi. Boli by sme radi, keby sa to zachovalo kvôli jednoznačnej identifikácii áut našej značky.
Vo vývoji elektromobilov ste veľmi aktívni a silní. Kedy predpokladáte uviesť na trh v Európe elektromobil i MiEV? Plánujete ešte rozšíriť porfólio elektrických áut? Do konca roka 2009 uvedieme i MiEV v európskych krajinách s pravostranným riadením, čiže napríklad vo Veľkej Británii. V krajinách s ľavostranným riadením by sme mali prísť na trh v druhej polovici roku 2010. Chceme vyvíjať aj ďalšie elektromobily.
Hľadáte aj ďalších partnerov pre výrobu a predaj elektromobilov okrem PSA? Pre elektromobily je dôležité znížiť výrobné náklady batérii a to sa dá len masovým predajom. Napriek tomu, ďalšieho partnera nehľadáme. Jeden úplne stačí.
Posledná otázka. Opustili by ste sériu Rally Dakar aj keby ste tento rok vyhrali? Rozhodnutie neparticipovať na Rally Dakar v nasledujúcom období nie je závislé od výhry, či umiestnenia v spomínanej súťaži. Urobili sme ho v záujme efektívnejšieho využitia zdrojov.
Inovovaný Mitsubishi Outlander s tvárou Lancera sa práve v týchto dňoch predstavuje na autosalóne v New Yorku.
Autor: Zhováral sa: Michal Karpat