BREZNO. Talianske autá majú vždy niečo do seba a ak v porovnaní s nemeckými trpia pár nedokonalosťami, dokážu bežné presúvanie spestriť.
Alfa Romeo MiTo nie je typické auto stvorené do obdobia krízy. Konkurenti podobných rozmerov trhajú rekordy v najnižšej cene, počte odkladacích priestorov, objeme kufra alebo využívajú všetky marketingové zbrane, len aby sa dostali zákazníkovi pod kožu. Na MiTo sa stačí pozrieť a automobilový fanúšik je hotový. Buď ho dostane čelný pohľad smutnej myšky alebo vždy neobvyklé ohnivé tvary.
Juniorská Alfa musí pomôcť predávať, ale v žiadnom prípade nebola navrhnutá ako kus hodný najmasovejších predajov. MiTo má za úlohu zasiahnuť presne vytipovaných ľudí, ktorí prestanú rozmýšľať nad tým, že základná verzia s výkonom sto koní stojí až 14 900 eur. Stačí sa trochu odviazať, siahnuť po výkonnej testovanej verzii s naftovým motorom a cena sa blíži k dvadsiatim tisícom. Potom treba zmeniť uhol pohľadu a riešiť, čo MiTo ponúkne.
Pripomína súťažný špeciál S netradičným a pekným zovňajškom korešponduje interiér. Pohodlné sedadlá, verná imitácia karbónu na prístrojovej doske, výborný posed, bezrámové okná dverí a kruhové budíky. Všetko preplieta súčasnosť s minulosťou. Škoda, že samotné meracie prístroje pôsobia až príliš hračkársky a plastovo.
Ak sa majiteľovi pri pohľade na ladné tvary nerozbúchalo srdce, určite vyskočí z kože od zlosti, keď uvidí v koženej hlavici radiacej páky plastový výlisok na úrovni čínskej hračky. Nehovoriac o škaredom plastovom prepínači systému DNA, ktorý je pýchou auta. Kritika smeruje aj k vysoko umiestneným páčkam pod volantom. Ostatné prvky, vrátane ovládania autorádia, zobrazovania údajov a akustiky, znesú na danú triedu prísne kritériá. Batožinový priestor má vysokú nakladaciu hranu a dozadu sa nastupuje cez široké predné dvere. Rysy karosérie rešpektujú DNA malého športového auta.
Rýchlo sa zmení na nepoznanie Unikátom v danej triede malých áut je prepínanie charakteru auta. V normálnom režime N je Alfa primerane citlivá s neskoršou odozvou na plynový pedál a stredným komfortom pruženia. Posunutím do polohy A si systém automaticky reguluje a nastavuje prvky auta v závislosti od teploty a vonkajšieho počasia. Jednoducho, prispôsobuje auto zime lebo letu.
Dramatickú zmenu dokáže spôsobiť posunutie voliča do polohy D. Režim Dynamic zmení na nepoznanie riadenie auta, motor doslova exploduje ochotou reagovať na plynový pedál a podvozok citeľne stvrdne. Jediné, čo Alfa MiTo nedokáže, je spresnenie radenia. Kto sedel aspoň chvíľu v ľahko upravenom pretekárskom aute dokáže oceniť význam systému DNA. Keby každý diesel reagoval tak ako štvorvalec 1,6 JTDM s výkonom 120 koní, bolo by radosť úsporne a športovo jazdiť.
Alfa Romeo pri veľmi rýchlej jazde spotrebuje sedem litrov nafty, bežne však jazdí za 4,9 až 5,4 litra. V tomto aute vodič nepríde o radosť z jazdy aj napriek jeho rozmerom. Nikde nie je napísané, že manažér alebo podnikateľ musí brázdiť cesty sám v päťmetrovom aute za 50 000 eur a tankovať nehorázne veľa paliva. Alfa poskytne jednotlivcovi za volantom radosť z prekonávania dlhých ciest, je šperkom a pýchou. Prekážajú jedine nedotiahnuté detaily. Ale to by nebolo pravé talianske manželstvo s krikom, hádkami, ale množstvom lásky.
Kupujem – nekupujem
Talianskym autám treba mnohé prepáčiť. Majú však v sebe niečo, kvôli čomu sa na ostatné neprihliada. S vedomím vyššej ceny a užšieho spektra využitia rozhodne kupujem. Na osamelé cestovanie za prácou je to ideálne a milé auto. (Rastislav Chvála)
Technické parametre - Alfa Romeo MiTo 1,6 JTDM Cena modelu od 14 900 eur (448 877,40 Sk)
Cena skúš. verzie od 20 200 eur (608 545,20 Sk)
Motor -
Zdvihový objem (cm3) 1598
Výkon (kw/k) 88/120
Pri otáčkach (ot./min.) 3750
Krútiaci moment (Nm) 320
Pri otáčkach (ot./min) 1750
Emisie CO2 (g/km) 126
Emisná norma EURO 5
Rozmery -
Rázvor náprav (mm) 2511
Dĺžka (mm) 4063
Širka (mm) 1720
Výška (mm) 1446
Pohotovostná hmot (kg) 1205
Objem palivovej nádrže (l) 45
Objem batož. priestoru (l) 270
Prevádzkové hodnoty -
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 9,9
Maximálna rýchlosť (km/h) 198
Spotreba mesto(l/100 km) 5,9
Spotreba mimo mesto (l/100 km) 4,1
Kombinovaná spotreba 4,8
Spotreba v teste (l/100 km) 5,4
SME spokojní SME nespokojní
Dizajn Páčky pod volantom
Jazdné vlastnosti Lacné detaily
Spotreba -
Emócie -
Interiér -