BRATISLAVA. Označenie hybrid mení pohľad motoristickej verejnosti na auto ako také. Ľudia na ulici, aj známi, sa zastavujú pri testovacom hybridnom Civicu s jedinou otázkou. Koľko to spotrebuje?
Ekologicky ladený dizajn sedanu nižšej strednej triedy zrejme vyvoláva predpoklad, že motor spotrebuje sotva tri litre benzínu. Úlohou hybridného systému je znížiť spotrebu spaľovacieho motora a využívať spaľovací motor iba vtedy, keď je to naozaj potrebné. Rovnako je úlohou systému v meste sporiť palivo a to sa mu darí.
Naše pôvodné rozčarovanie nad spotrebou pomaly vyprcháva, pretože v porovnaní s rovnako veľkými autami s benzínovým motorom spotrebuje Civic citeľne menej paliva. V meste vieme jazdiť pod šesť litrov na sto kilometrov. S ohľadom na konkurenčné hybridy si dovolíme tvrdiť, že súčasný Civic je taký polo hybrid, spaľovací motor nezhasína vždy a výlučne na elektrický pohon nejde.
Na hodnotenie treba použiť normálny meter, ako na kompaktné sedany. V praktickosti interiéru, ergonómii ovládania a pohodlí cestovania zatieni všetkých konkurentov. Kufrom nie. Takémuto pohľadu čiastočne vyhovuje aj cena, ktorá z pôvodných astronomických čísiel klesla na 22 530 eur.
V zime nesklamal S príchodom jari prekročil tachometer testovanej Hondy tridsaťtisícovú hranicu. Hybrid začína jazdiť úspornejšie, ale jeho hlavným benefitom je vynikajúci interiér a na naše prekvapenie veľmi stabilný podvozok. Na zasnežených cestách nebol problém s automatickou prevodovkou, pretože pri pohýnaní zaberá veľmi plynule a auto je dobre vyvážené.
Hybrid v zime štartoval spoľahlivo a rýchlo kúril. Dokonca s automatickou prevodovkou sme v snehu nezapadli. Stabilizačný a protipreklzový systém je až veľmi prísny a auto na snehu mierne nedotáčavé. Hybrid je však vhodný aj do zimy, najmä ak studenému motoru výdatne pomáha elektromotor.
Rovnaké zaťaženie náprav robí v zákrutách svoje. Civic sme na ploche letiska nevyprovokovali k nepredvídanej reakcii. Vždy zasiahne stabilizačný systém a pribrzdené auto dokončí manéver. Charakter pohonu a usporiadanie interiéru vyhovuje najmä jazdeniu v meste, kde je hybrid citeľne úspornejší ako na diaľnici.
Konečne klesá spotreba V začiatkoch testu sme neboli spokojní so spotrebou, ktorá často stúpla nad šesť litrov. Civic hybrid nás svojou prevodovkou a konceptom pohonu prinútil k inému štýlu jazdy. Okrem pochopenia zmyslu tohto auta, má podiel na klesajúcej spotrebe počet najazdených kilometrov.
Do koncepcie premyslenej ergonómie interiéru zapadá ovládanie auto rádia aj klimatizácie. Všetko je intuitívne a jednoduché. Pritom obe zariadenia ponúkajú veľa funkcií.
V súčasnosti benzínový sedan spotrebuje okolo päť litrov na sto kilometrov. Pri daných vonkajších rozmeroch a veľkom interiéri mu dokáže konkurovať máloktoré benzínové auto s porovnateľným priestorom. Jednou z výhod malého benzínového motora bolo rýchle zohrievanie a nábeh kúrenia v zimných mesiacoch.
Do predných sedadiel sa ľahko nasadá. Nastavovanie polohy operadla pákou na boku poteší. Za zmienku stojí veľmi príjemné čalúnenie aj tvar.
Cíťte sa ako doma Na hybride môže niekomu prekážať príliš vláčna prevodovka, slabšie zrýchlenie alebo malý kufor, ktorý sa dá z vonku otvoriť iba kľúčom. Kto však bude dlhšie s týmto autom jazdiť, nedá dopustiť na pracovisko vodiča a pohodlie interiéru. Máloktoré auto strednej triedy dokáže ponúknuť komfort na úrovni Hondy.
Moderné riešenie prístrojového panelu vyzerá futuristicky, ale v praxi je veľmi dobré. Najmä v meste. Veniec volantu neprekáža vo výhľade na prístroje. Na prvý pohľad nie vábne riešenie je v praxi úžasné. Chýba nám automatické zapínanie svetiel po naštartovaní. Na volante nás zaujali dobre navrhnuté tlačidlá ovládania autorádia a tempomatu.
Horizontálne členený prístrojový panel sa v praxi osvedčil, vodiča neodpútava zbytočne od cesty a ponúka nové moderné riešenie. Ergonomicky veľmi dobre sú vyriešené tlačidlá na volante a tiež ovládanie autorádia. Nastupovaním do auta počnúc a odkladacími priestormi končiac je interiér veľmi priateľský na každodenné používanie.
Objem kufra značne obmedzujú batérie za zadnými sedadlami. To by sme v hybride vedeli pochopiť. Prekáža skôr to, že veko sa dá zvonku otvoriť iba kľúčom. Na tradičný bezpečnostný prvok japonských sedanov sme si museli zvyknúť.
Ako do ženskej kabelky Do stredového tunela posádka odloží množstvo drobností a pritom je stále dobrý prehľad o veciach. Honda ukázala svetu nový, iný pohľad na interiér. Prvý kontakt nemusí osloviť každého a väčšinou ľudia neveriacky krútia hlavou nad horizontálne deleným panelom. Základom futuristických tvarov nie je módny výstrelok, ani dizajnová úchylka, ale vyslovene praktické riešenie.
Miesto vzadu s rovnou podlahou sa vyrovná strednej triede. Operadlá predných sedadiel majú s ohľadom na nohy cestujúcich vzadu praktický tvar.
Honda interiérom predbehla dobu a hoci nie je na prvý pohľad po umeleckej stránke príťažlivá ako Focus alebo Bravo, v praxi jednoznačne vedie. Navyše plasty sa ľahko udržiavajú čisté a neostávajú na nich stopy po používaní. Pred záverom ročného testu čaká Hondu Civic Hybrid posledná previerka spotreby a komfortu jazdou do Chorvátska.
Stav po 30 200 kilometroch
Jazdí bez poruchy
V zime nezamrzol
Začala klesať spotreba
Interiér bez stôp opotrebovania, ľahko sa čistí
Gumičky stieračov dosluhujú
Na otváranie kufra si ťažšie zvykáme
Interiér sa vyrovná aj strednej triede
Ideálny sedan do mesta