INGOLSTADT, BRATISLAVA. Mesiac po ženevskej premiére sa nový Allroad ukázal v plnej paráde pred novinármi na domácej pôde, priamo vo svojom rodisku. V Ingolstadte a jeho okolí sme mali možnosť vyskúšať si novinku určenú pre cesty a necesty.
Cestou z letiska sme vyskúšali tichú verziu s naftovým dvojlitrom. Prekvapilo najmä vnútorné odhlučnenie aj pri vysokých rýchlostiach na nemeckých diaľniciach. Kvalita interiéru, použité materiály a komfort zodpovedajú štandardu značky. Presné a konzervatívne línie, ktoré ničím nerozčúlia, ale ani zbytočne nenadchnú.
Na semafore zastaviť, stáť! V mestskej premávke nastúpil do služby štart-stop systém, ktorý funguje v porovnaní s konkurenciou veľmi hladko. Audi týmto zaradilo do svojho programu, tak ako iné automobilky, nové úsporné systémy, ktoré budú štandardom modelov s agregátmi 2,0 TDI a 2,0 TFSI už od tohto leta.
Stály pohon všetkých kolies s funkciou zablokovania medzinápravového diferenciálu je súčasťou všetkých troch motorových verzií. Ponuka zatiaľ pozostáva z benzínového agregátu 2,0 TFSI a dvoch vznetových 2,0 TDI a 3,0 TDI. Dvojspojková prevodovka S-tronic je štandardom v benzínových verziách a voliteľná vo verzii 3,0 TDI. Dvojlitrový diesel dostal v základe šesťstupňový manuál.
Preč z asfaltu
Z pohodlnej a rovnej diaľnice sme zamierili na miesto, na ktoré je allroad určený. Organizátori pripravili off roadovú trať, kde sa dali vyskúšať skutočné vlastnosti vozidla. Naftový dvojliter sme vymenili za benzínový a tešili sa na offorad. S typickou ženskou predpojatosťou som v teréne na mieste spolujazdca konštatovala, že ja po tejto trase nepôjdem, lebo sa bojím prevrátenia a zničenia podbehov. Jednoducho, že veľmi ublížim autu.
Túžba zvládnuť terén zvíťazila, zvlášť, keď k tomu vyzývalo celé chlapské osadenstvo. Na moje veľké prekvapenie, v aute som cítila istotu, ako pri jazde na Audi Q5. Na prvý pohľad komfortné kombi zvláda s prehľadom stúpanie do strmého kopca ako aj zjazd z neho, dokonca som pri bočných náklonoch, či krížení náprav nemala strach z toho, že to nedokážeme.
Niekoľko zmien Technici sa s autom pozabávali. Päťprvková predná náprava a lichobežníková zadná sú prevažne z hliníka. Nahrávajú zníženiu celkovej hmotnosti vozidla a samozrejme lepším jazdným vlastnostiam. Novinka má širší rozchod kolies vpredu aj vzadu, čo okrem praktickej stránky spĺňa aj tú estetickú, auto pôsobí robustnejšie a krajšie.
Majitelia tohto allroadu sa v štandarde odvezú na 17-palcových kolesách a o bezpečné brzdenie pred nečakanými prekážkami sa postarajú veľké kotúčové brzdy. Pri ladení podvozka si konštruktéri dali záležať aj na svetlosti podvozka a dopracovali sa až k osemnástim centimetrom, čo je len o dva centimetre menej ako pri Q5.
Miesto kopíruje Avant Priestor porovnateľný s Audi A4 Avant ponúka 490 litrový kufor, ktorý sa dá po sklopení zadných sedadiel zväčšiť na 1430 litrov. Exteriér skrášľujú nerezové lišty na prahoch vredu aj vzadu, nášľapné prahy a nerezová nakladacia hrana. Náročky nápadne má pôsobiť aj tvar ochrannej mriežky. Pôvodnú čiernu farbu vymenila špeciálna šedá, ktorú pretínajú zvislé pochrómované línie. Samozrejmosťou sú ochranné plechy vpredu aj vzadu urobené z nehrdzavejúcej ocele.
Asi nebude zbytočné Toto veľmi vkusné a zároveň všestranne použiteľné vozidlo zmenilo môj prvý dojem o zbytočnom modeli na trhu. Svojimi vlastnosťami a množstvom doplnkov v interiéri je allroad rovnako vhodný na každodenné používanie ako aj na dovolenku, či na chatu.
Záujemcovia si ho môžu pozrieť na prebiehajúcom autosalóne v Bratislave, kde bude mať svoju slovenskú premiéru a zároveň sa tým aj uvedie na náš trh.
Technické parametre - Audi A4 allroad quattro Motor 2,0 TFSI 2,0 TDI 3,0 TDI 3,0 TDI
Typ quattro quattro quattro quattro
prevodovka 7-st. S tronic 6-st. man. 6-st. man. 7-st. S tronic
Zdvihový objem (cm3) 1984 1968 2967 2967
Výkon (kw/k) 155/211 125/170 176/240 176/240
Pri otáčkach (ot./min.) 4300-6000 4200 4000-4400 4000-4400
Krútiaci moment (Nm) 350 350 500 500
Pri otáčkach (ot./min) 1500-4200 1750-2500 1500-3000 1500-3000
Emisie CO2 (g/km) 189 169 189 189
Emisná norma EURO 5 EURO 5 EURO 5 EURO 5
Prevádzkové hodnoty - - - -
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 6,9 8,9 6,6 6,4
Maximálna rýchlosť (km/h) 230 213 237 236
Spotreba mesto(l/100 km) 10,2 7,7 9,6 8,7
Spotreba mimo mesto (l/100 km) 6,8 5,7 5,8 6,1
Kombinovaná spotreba 8,1 6,4 7,2 7,1
Rozmery - - - -
Rázvor náprav (mm) 2805 2805 2805 2805
Dĺžka (mm) 4721 4721 4721 4721
Širka (mm) 1841 1841 1841 1841
Výška (mm) 1495 1495 1495 1495
Pohotovostná hmot (kg) 1650 1630 1730 1765
Svetlosť podvozka (mm) 180 180 180 180
Objem palivovej nádrže (l) 64 64 64 64
Objem batož. priestoru (l) 490-1430 490-1430 490-1430 490-1430