SME

Seat Alhambra 1,9 TDI 4x4

Alhambru predstavil Seat na frankfurtskom autosalóne na jeseň 1995, výroba sa však začala až v roku 1996. Päťdverový sedemmiestny minivan strednej triedy s motorom vpredu a pohonom predných kolies sa na trhu ujal.





Aj preto výrobca o dva roky neskôr rozšíril paletu pohonných jednotiek o 20-ventilový motor s výkonom 110 kW/150 k, v minulom roku aj pomerne výrazné zmeny na karosérii i v interiéri, nový turbodiesel s priamym vstrekovaním čerpadlo - tryska a pohon všetkých štyroch kolies. Práve tento model so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, ktorý sa koncom minulého roka čoraz častejšie objavoval aj na našich cestách, sme v uplynulých dňoch mali možnosť dôkladnejšie vyskúšať.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Facelift Alhambry sa najviac dotkol prednej časti karosérie, ktorej vzhľad, najmä maska chladiča a predný nárazník s otvormi pre prívod vzduchu, je teraz v štýle Toleda, Leona, Cordoby a Ibizy, pričom aj predné svetlomety dostali číre krycie sklá, a sčasti iné sú aj zadné koncové svetlá. Zošikmený predok dodáva Alhambre výrazne dynamický výzor a bočné B a C stĺpiky v čiernej farbe opticky skracujú takmer päťmetrový automobil. Zmeny sú aj v interiéri. Štvorramenný volant s hrubším vencom dobre padne do ruky, prístrojový štít má netradične merač napätia prúdu a teplomer oleja a výrazné sfarbenie. Mohutnejšia a hranatejšia je stredová konzola a radiaca páka dostala kovovú hlavicu. Stredná výbava Signo, ktorú mala testovaná Alhambra, nepostrádala ABS, dva čelné a dva bočné airbagy, imobilizér, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, elektrické ovládanie okien predných i zadných dverí a vonkajších spätných zrkadiel, dvojzónová klimatizácia s digitálnym nastavovaním, tempomat, palubný počítač, parkovacie senzory, predné hmlovky, autorádio s ôsmimi reproduktormi, základný strešný nosič a ďalšie.

SkryťVypnúť reklamu

Zo štandardných siedmich sedadiel chýbajúca dvojica posledného radu na testovanej Alhambre podstatne zväčšila veľmi dobre prístupný batožinový priestor s rovným dnom bez výčnelkov, vďaka čomu s objemom 852 l môže výdatne poslúžiť aj pri prevoze objemnejších predmetov. A tých päť zostávajúcich sedadiel poskytuje posádke priestor a cestovný komfort aj na dlhé trasy.
Jazda s Alhambrou s novým motorom s nezmeneným objemom a novým priamym vstrekovaním čerpadlo- tryska je viac ako len osviežením. Zvýšený výkon o 5 k, ale najmä vyšší krútiaci moment 310 Nm už pri otáčkach 1900 min-1 robia jazdu dynamickejšou a pri dobrom odhlučnení motorového priestoru aj príjemnejšou oproti predchádzajúcim vznetovým motorom. Motor má dobrý ťah už od spodných otáčok a nevyžaduje časté radenie. Šesťstupňová prevodovka umožňuje rýchlu a zároveň aj ekonomickú jazdu. Príjemnou ju robí aj stredne tvrdý podvozok. Vďaka nemu sa auto v zákrutách len minimálne nakláňa a pôsobí isto. K bezpečnej jazde prispieva aj pohon - za normálnych okolností len predných kolies, v prípade preklzu niektorého z hnaných kolies pohon všetkých štyroch - pričinením spojky Haldex. Radostným zistením je aj výška spotreby. Pri pokojnej jazde sa Alhambra uspokojí aj so šiestimi litrami na sto kilometrov, pri extrémne rýchlej jazde do 9 l/100 km. Počas celého testu spotreba činila 8,4 l/100 km. Aj pre tieto vlastnosti je Seat Alhambra najkupovanejším minivanom na našom trhu a veľmi žiadaným aj na náročných západoeurópskych trhoch.

SkryťVypnúť reklamu


Namerané hodnoty
Akcelerácia
0 - 100 km/h - 13,8 s
Zrýchľovanie
60 - 100 km/h (III/IV) - 7,1/9,3 s
80 - 120 (IV/V) - 10,3/11,7 s
Najvyššia rýchlosť - 1,4 l/100 kmMotor Vpredu priečne uložený radový kvapalinou chladený preplňovaný vznetový štvorvalec s priamym vstrekovaním systémom čerpadlo-tryska. Ventilový rozvod OHC, poháňaný ozubeným remeňom. Dva ventily v každom valci. Turbodúchadlo s premenlivou geometriou lopatiek. Medzichladič stlačeného vzduchu. Zdvihový objem 1896 cm3, vŕtanie a zdvih 79,5/95,5 mm. Kompresný pomer 18:1. Najväčší výkon 85 kW/115 k pri otáčkach 4000 min-1. Najvyšší krútiaci moment 310 Nm pri otáčkach 1900 min-1. Päťkrát uložený kľukový hriadeľ. Tlakové obežné mazanie s plnoprietokovým čističom oleja. Uzavretá chladiaca sústava s elektrickým ventilátorom.
Prevodové ústrojenstvo
Pohon predných kolies, v reálnom čase všetkých štyroch prostredníctvom spojky Haldex. Jednokotúčová suchá spojka. Šesťstupňová prevodovka s priamym radením. Prevodové stupne I. 3,82, II. 2,11, III. 1,48, IV. 1,15 - stály prevod hnanej nápravy 4,235, V. 1,17, VI. 0,97 - stály prevod hnanej nápravy 3,429. R - 4,63.
Podvozok
Bezrámová konštrukcia vzadu sa pomocným rámom. Všetky kolesá nezávisle zavesené, predné na spodných priečnych ramenách a tlmičových teleskopických vzperách. Zadná náprava viacprvková s dvoma priečnymi a jedným vlečeným ramenom zavesená na pomocnom ráme. Odpruženie vinutými pružinami a teleskopickými tlmičmi. Vpredu i vzadu priečny skrutný stabilizátor. Prevádzkové brzdy dvojokruhové kvapalinové s podtlakovým posilňovačom brzdného účinku, vpredu i vzadu kotúčové, predné s vnútorným chladením. Parkovacia brzda ručná s pôsobením na zadné kolesá. Hrebeňové riadenie s posilňovačom. Pneumatiky 215/55 R 16.
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška 4634/1810/1762 mm, rázvor náprav 2841 mm, rozchod kolies vpredu/vzadu 1530/1525 mm. Priemer otáčania 11,9 m. Pohotovostná hmotnosť 1678 kg. Objem batožinového priestoru 255-852 dm3. Objem palivovej nádrže 70 l.
Jazdné výkony
Najvyššia rýchlosť 181 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 13,7 s. Spotreba paliva podľa EU 93/116 8,6/5,5/6,6 l/100 km.
Karoséria
Samonosná oceľová. Päťdverová sedemmiestna typu minivan.
Cena
Základný model 1 268 900 Sk

SkryťVypnúť reklamu

Autor: gold

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zážitkový víkend. Biela noc priniesla aj prémiovú pivnú zónu
  2. Kto pomôže tým, čo pomáhajú?
  3. Na ako dlho majú mladí Slováci nasporené peniaze?
  4. Elektrifikujte svoj biznis! Ukážeme vám, ako na to
  5. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov
  6. Sladké bez kompromisov: Ako Schär mení svet bezlepkových dobrôt
  7. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta
  8. Digitálne sebavedomie pre novú generáciu: kto sú digiPEERS?
  1. Elektrifikujte svoj biznis! Ukážeme vám, ako na to
  2. Na ako dlho majú mladí Slováci nasporené peniaze?
  3. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov
  4. Ako zistíte, že máte v tele zápal
  5. Kto pomôže tým, čo pomáhajú?
  6. Gazdovať sa dá aj na jalovej pôde
  7. Sladké bez kompromisov: Ako Schär mení svet bezlepkových dobrôt
  8. Zážitkový víkend. Biela noc priniesla aj prémiovú pivnú zónu
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov 14 491
  2. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 5 943
  3. Kto nás naozaj zadlžil a prečo Slovákom siahajú na výplaty? 5 832
  4. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich 4 485
  5. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať 4 432
  6. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 4 067
  7. Keď sa z brigády stane kariéra 2 811
  8. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta 2 645
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Komrska: Štít Little Bear, Colorado
  2. Viera Gáliková: "Začína sa na M"
  3. Irena Šimuneková: Miesto ticha a tajomstiev, Katarínka
  4. Vladimír Bojničan: Posledná krížová výprava proti racionalite, slobode a demokracií
  5. Jaroslav Liptak: TASS - Ruské média a ich pohľad na svet
  6. Věra Tepličková: O ne/spravodlivosti alebo Keď Cintulovia rastú ako huby po daždi
  7. Ján Šeďo: Súdruhovia, všimli ste si ? Ako robiť "z huby r*ť", povýšil Kaliňák na nový level.
  8. Irena Šimuneková: Strážca Malých Karpát, hrad Korlátko
  1. Ján Valchár: Fantastické správy z Ukrajiny (a Ruska, hahaha!) 22 477
  2. Radoslav Záhumenský: Tento hrad je len hodinu od Bratislavy a patrí medzi najkrajšie zrúcaniny Slovenska! 🏰 16 466
  3. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije! 10 669
  4. Ján Valchár: Ukrajinská vojna sa presunula na Sibír 6 576
  5. Elena Antalová: Do Šaštína kolenačky, ale pohár vody Mikloškovi..? 5 724
  6. Ján Valchár: Ideme budovať humanitárne centrum v Rusku!!! 4 676
  7. Dušan Koniar: Kam by chcel, tam ho nepozvú. Kam áno, tam nejde 4 302
  8. Ján Valchár: Nestačilo Stačilo a Konečná Konečnej (Grad pošól na***!) 3 860
  1. Věra Tepličková: O ne/spravodlivosti alebo Keď Cintulovia rastú ako huby po daždi
  2. Marcel Rebro: Volám sa Marcel, dnes mám 57 rokov a k narodeninám si želám mier!
  3. Radko Mačuha: Robert Fico sa stáva premiérom záhrobia.
  4. Věra Tepličková: Zvrat to ozaj nečakaný, Oskar je vraj uprataný
  5. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije!
  6. Roman Kebísek: Vincent van Gogh kreslil steblami trstiny, ktoré sám zbieral a orezával
  7. Věra Tepličková: Keď vo filme hasiči, skĺznu dole po tyči,
  8. Marian Nanias: "Tí zlí Bruselskí úradníci....."
reklama
SkryťZatvoriť reklamu