SME
Nedeľa, 17. január, 2021 | Meniny má NatašaKrížovkyKrížovky
REDAKČNÝ TEST

Seat Alhambra 1,9 TDI 4x4

Alhambru predstavil Seat na frankfurtskom autosalóne na jeseň 1995, výroba sa však začala až v roku 1996. Päťdverový sedemmiestny minivan strednej triedy s motorom vpredu a pohonom predných kolies sa na trhu ujal.





Aj preto výrobca o dva roky neskôr rozšíril paletu pohonných jednotiek o 20-ventilový motor s výkonom 110 kW/150 k, v minulom roku aj pomerne výrazné zmeny na karosérii i v interiéri, nový turbodiesel s priamym vstrekovaním čerpadlo - tryska a pohon všetkých štyroch kolies. Práve tento model so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, ktorý sa koncom minulého roka čoraz častejšie objavoval aj na našich cestách, sme v uplynulých dňoch mali možnosť dôkladnejšie vyskúšať.

Facelift Alhambry sa najviac dotkol prednej časti karosérie, ktorej vzhľad, najmä maska chladiča a predný nárazník s otvormi pre prívod vzduchu, je teraz v štýle Toleda, Leona, Cordoby a Ibizy, pričom aj predné svetlomety dostali číre krycie sklá, a sčasti iné sú aj zadné koncové svetlá. Zošikmený predok dodáva Alhambre výrazne dynamický výzor a bočné B a C stĺpiky v čiernej farbe opticky skracujú takmer päťmetrový automobil. Zmeny sú aj v interiéri. Štvorramenný volant s hrubším vencom dobre padne do ruky, prístrojový štít má netradične merač napätia prúdu a teplomer oleja a výrazné sfarbenie. Mohutnejšia a hranatejšia je stredová konzola a radiaca páka dostala kovovú hlavicu. Stredná výbava Signo, ktorú mala testovaná Alhambra, nepostrádala ABS, dva čelné a dva bočné airbagy, imobilizér, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, elektrické ovládanie okien predných i zadných dverí a vonkajších spätných zrkadiel, dvojzónová klimatizácia s digitálnym nastavovaním, tempomat, palubný počítač, parkovacie senzory, predné hmlovky, autorádio s ôsmimi reproduktormi, základný strešný nosič a ďalšie.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Zo štandardných siedmich sedadiel chýbajúca dvojica posledného radu na testovanej Alhambre podstatne zväčšila veľmi dobre prístupný batožinový priestor s rovným dnom bez výčnelkov, vďaka čomu s objemom 852 l môže výdatne poslúžiť aj pri prevoze objemnejších predmetov. A tých päť zostávajúcich sedadiel poskytuje posádke priestor a cestovný komfort aj na dlhé trasy.
Jazda s Alhambrou s novým motorom s nezmeneným objemom a novým priamym vstrekovaním čerpadlo- tryska je viac ako len osviežením. Zvýšený výkon o 5 k, ale najmä vyšší krútiaci moment 310 Nm už pri otáčkach 1900 min-1 robia jazdu dynamickejšou a pri dobrom odhlučnení motorového priestoru aj príjemnejšou oproti predchádzajúcim vznetovým motorom. Motor má dobrý ťah už od spodných otáčok a nevyžaduje časté radenie. Šesťstupňová prevodovka umožňuje rýchlu a zároveň aj ekonomickú jazdu. Príjemnou ju robí aj stredne tvrdý podvozok. Vďaka nemu sa auto v zákrutách len minimálne nakláňa a pôsobí isto. K bezpečnej jazde prispieva aj pohon - za normálnych okolností len predných kolies, v prípade preklzu niektorého z hnaných kolies pohon všetkých štyroch - pričinením spojky Haldex. Radostným zistením je aj výška spotreby. Pri pokojnej jazde sa Alhambra uspokojí aj so šiestimi litrami na sto kilometrov, pri extrémne rýchlej jazde do 9 l/100 km. Počas celého testu spotreba činila 8,4 l/100 km. Aj pre tieto vlastnosti je Seat Alhambra najkupovanejším minivanom na našom trhu a veľmi žiadaným aj na náročných západoeurópskych trhoch.

Skryť Vypnúť reklamu


Namerané hodnoty
Akcelerácia
0 - 100 km/h - 13,8 s
Zrýchľovanie
60 - 100 km/h (III/IV) - 7,1/9,3 s
80 - 120 (IV/V) - 10,3/11,7 s
Najvyššia rýchlosť - 1,4 l/100 kmMotor Vpredu priečne uložený radový kvapalinou chladený preplňovaný vznetový štvorvalec s priamym vstrekovaním systémom čerpadlo-tryska. Ventilový rozvod OHC, poháňaný ozubeným remeňom. Dva ventily v každom valci. Turbodúchadlo s premenlivou geometriou lopatiek. Medzichladič stlačeného vzduchu. Zdvihový objem 1896 cm3, vŕtanie a zdvih 79,5/95,5 mm. Kompresný pomer 18:1. Najväčší výkon 85 kW/115 k pri otáčkach 4000 min-1. Najvyšší krútiaci moment 310 Nm pri otáčkach 1900 min-1. Päťkrát uložený kľukový hriadeľ. Tlakové obežné mazanie s plnoprietokovým čističom oleja. Uzavretá chladiaca sústava s elektrickým ventilátorom.
Prevodové ústrojenstvo
Pohon predných kolies, v reálnom čase všetkých štyroch prostredníctvom spojky Haldex. Jednokotúčová suchá spojka. Šesťstupňová prevodovka s priamym radením. Prevodové stupne I. 3,82, II. 2,11, III. 1,48, IV. 1,15 - stály prevod hnanej nápravy 4,235, V. 1,17, VI. 0,97 - stály prevod hnanej nápravy 3,429. R - 4,63.
Podvozok
Bezrámová konštrukcia vzadu sa pomocným rámom. Všetky kolesá nezávisle zavesené, predné na spodných priečnych ramenách a tlmičových teleskopických vzperách. Zadná náprava viacprvková s dvoma priečnymi a jedným vlečeným ramenom zavesená na pomocnom ráme. Odpruženie vinutými pružinami a teleskopickými tlmičmi. Vpredu i vzadu priečny skrutný stabilizátor. Prevádzkové brzdy dvojokruhové kvapalinové s podtlakovým posilňovačom brzdného účinku, vpredu i vzadu kotúčové, predné s vnútorným chladením. Parkovacia brzda ručná s pôsobením na zadné kolesá. Hrebeňové riadenie s posilňovačom. Pneumatiky 215/55 R 16.
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška 4634/1810/1762 mm, rázvor náprav 2841 mm, rozchod kolies vpredu/vzadu 1530/1525 mm. Priemer otáčania 11,9 m. Pohotovostná hmotnosť 1678 kg. Objem batožinového priestoru 255-852 dm3. Objem palivovej nádrže 70 l.
Jazdné výkony
Najvyššia rýchlosť 181 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 13,7 s. Spotreba paliva podľa EU 93/116 8,6/5,5/6,6 l/100 km.
Karoséria
Samonosná oceľová. Päťdverová sedemmiestna typu minivan.
Cena
Základný model 1 268 900 Sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  4. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  5. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  7. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  9. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  10. Tipni si na Petru Vlhovú a získaj 10 eur
  1. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  2. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  3. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 20 984
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 15 156
  3. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 8 079
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 599
  5. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 359
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 6 811
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 326
  8. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 6 264
  9. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 215
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 202
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Petra Vlhová dnes ide obrovský slalom v stredisku Kranjska Gora, sledujte zjazdové lyžovanie - 2. kolo LIVE.

Koronavírus na Slovensku: Riadenie krízy sa podľa Čaputovej nezlepšilo (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 223-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 474 obetí. V okrese Nitra platí sprísnený lockdown.

Prezidentka Zuzana Čaputová.

Dezinformácie pri epidémii tu už boli. Na konci tiekla krv

Odhaliť sprisahanie dokázal aj opitý zo psej búdy.

Ľudia sa prirodzene báli cholery, ktorá vyčíňala v 19. storočí. Nechápali zmysel hygienických opatrení, ľahko uverili fámam, že za všetkým je sprisahanie pánov, úradníkov, lekárov a lekárnikov - aj krčmárov.
Turisti v ochranných rúškach sa fotografujú pri vodopádoch Studeného potoka vo Vysokých Tatrách.