
Aj preto výrobca o dva roky neskôr rozšíril paletu pohonných jednotiek o 20-ventilový motor s výkonom 110 kW/150 k, v minulom roku aj pomerne výrazné zmeny na karosérii i v interiéri, nový turbodiesel s priamym vstrekovaním čerpadlo - tryska a pohon všetkých štyroch kolies. Práve tento model so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, ktorý sa koncom minulého roka čoraz častejšie objavoval aj na našich cestách, sme v uplynulých dňoch mali možnosť dôkladnejšie vyskúšať.
Facelift Alhambry sa najviac dotkol prednej časti karosérie, ktorej vzhľad, najmä maska chladiča a predný nárazník s otvormi pre prívod vzduchu, je teraz v štýle Toleda, Leona, Cordoby a Ibizy, pričom aj predné svetlomety dostali číre krycie sklá, a sčasti iné sú aj zadné koncové svetlá. Zošikmený predok dodáva Alhambre výrazne dynamický výzor a bočné B a C stĺpiky v čiernej farbe opticky skracujú takmer päťmetrový automobil. Zmeny sú aj v interiéri. Štvorramenný volant s hrubším vencom dobre padne do ruky, prístrojový štít má netradične merač napätia prúdu a teplomer oleja a výrazné sfarbenie. Mohutnejšia a hranatejšia je stredová konzola a radiaca páka dostala kovovú hlavicu. Stredná výbava Signo, ktorú mala testovaná Alhambra, nepostrádala ABS, dva čelné a dva bočné airbagy, imobilizér, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, elektrické ovládanie okien predných i zadných dverí a vonkajších spätných zrkadiel, dvojzónová klimatizácia s digitálnym nastavovaním, tempomat, palubný počítač, parkovacie senzory, predné hmlovky, autorádio s ôsmimi reproduktormi, základný strešný nosič a ďalšie.
Zo štandardných siedmich sedadiel chýbajúca dvojica posledného radu na testovanej Alhambre podstatne zväčšila veľmi dobre prístupný batožinový priestor s rovným dnom bez výčnelkov, vďaka čomu s objemom 852 l môže výdatne poslúžiť aj pri prevoze objemnejších predmetov. A tých päť zostávajúcich sedadiel poskytuje posádke priestor a cestovný komfort aj na dlhé trasy.
Jazda s Alhambrou s novým motorom s nezmeneným objemom a novým priamym vstrekovaním čerpadlo- tryska je viac ako len osviežením. Zvýšený výkon o 5 k, ale najmä vyšší krútiaci moment 310 Nm už pri otáčkach 1900 min-1 robia jazdu dynamickejšou a pri dobrom odhlučnení motorového priestoru aj príjemnejšou oproti predchádzajúcim vznetovým motorom. Motor má dobrý ťah už od spodných otáčok a nevyžaduje časté radenie. Šesťstupňová prevodovka umožňuje rýchlu a zároveň aj ekonomickú jazdu. Príjemnou ju robí aj stredne tvrdý podvozok. Vďaka nemu sa auto v zákrutách len minimálne nakláňa a pôsobí isto. K bezpečnej jazde prispieva aj pohon - za normálnych okolností len predných kolies, v prípade preklzu niektorého z hnaných kolies pohon všetkých štyroch - pričinením spojky Haldex. Radostným zistením je aj výška spotreby. Pri pokojnej jazde sa Alhambra uspokojí aj so šiestimi litrami na sto kilometrov, pri extrémne rýchlej jazde do 9 l/100 km. Počas celého testu spotreba činila 8,4 l/100 km. Aj pre tieto vlastnosti je Seat Alhambra najkupovanejším minivanom na našom trhu a veľmi žiadaným aj na náročných západoeurópskych trhoch.
Namerané hodnoty
Akcelerácia
0 - 100 km/h - 13,8 s
Zrýchľovanie
60 - 100 km/h (III/IV) - 7,1/9,3 s
80 - 120 (IV/V) - 10,3/11,7 s
Najvyššia rýchlosť - 1,4 l/100 kmMotor Vpredu priečne uložený radový kvapalinou chladený preplňovaný vznetový štvorvalec s priamym vstrekovaním systémom čerpadlo-tryska. Ventilový rozvod OHC, poháňaný ozubeným remeňom. Dva ventily v každom valci. Turbodúchadlo s premenlivou geometriou lopatiek. Medzichladič stlačeného vzduchu. Zdvihový objem 1896 cm3, vŕtanie a zdvih 79,5/95,5 mm. Kompresný pomer 18:1. Najväčší výkon 85 kW/115 k pri otáčkach 4000 min-1. Najvyšší krútiaci moment 310 Nm pri otáčkach 1900 min-1. Päťkrát uložený kľukový hriadeľ. Tlakové obežné mazanie s plnoprietokovým čističom oleja. Uzavretá chladiaca sústava s elektrickým ventilátorom.
Prevodové ústrojenstvo
Pohon predných kolies, v reálnom čase všetkých štyroch prostredníctvom spojky Haldex. Jednokotúčová suchá spojka. Šesťstupňová prevodovka s priamym radením. Prevodové stupne I. 3,82, II. 2,11, III. 1,48, IV. 1,15 - stály prevod hnanej nápravy 4,235, V. 1,17, VI. 0,97 - stály prevod hnanej nápravy 3,429. R - 4,63.
Podvozok
Bezrámová konštrukcia vzadu sa pomocným rámom. Všetky kolesá nezávisle zavesené, predné na spodných priečnych ramenách a tlmičových teleskopických vzperách. Zadná náprava viacprvková s dvoma priečnymi a jedným vlečeným ramenom zavesená na pomocnom ráme. Odpruženie vinutými pružinami a teleskopickými tlmičmi. Vpredu i vzadu priečny skrutný stabilizátor. Prevádzkové brzdy dvojokruhové kvapalinové s podtlakovým posilňovačom brzdného účinku, vpredu i vzadu kotúčové, predné s vnútorným chladením. Parkovacia brzda ručná s pôsobením na zadné kolesá. Hrebeňové riadenie s posilňovačom. Pneumatiky 215/55 R 16.
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška 4634/1810/1762 mm, rázvor náprav 2841 mm, rozchod kolies vpredu/vzadu 1530/1525 mm. Priemer otáčania 11,9 m. Pohotovostná hmotnosť 1678 kg. Objem batožinového priestoru 255-852 dm3. Objem palivovej nádrže 70 l.
Jazdné výkony
Najvyššia rýchlosť 181 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 13,7 s. Spotreba paliva podľa EU 93/116 8,6/5,5/6,6 l/100 km.
Karoséria
Samonosná oceľová. Päťdverová sedemmiestna typu minivan.
Cena
Základný model 1 268 900 Sk
Autor: gold