REDAKČNÝ TEST

Seat Alhambra 1,9 TDI 4x4

Alhambru predstavil Seat na frankfurtskom autosalóne na jeseň 1995, výroba sa však začala až v roku 1996. Päťdverový sedemmiestny minivan strednej triedy s motorom vpredu a pohonom predných kolies sa na trhu ujal.





Aj preto výrobca o dva roky neskôr rozšíril paletu pohonných jednotiek o 20-ventilový motor s výkonom 110 kW/150 k, v minulom roku aj pomerne výrazné zmeny na karosérii i v interiéri, nový turbodiesel s priamym vstrekovaním čerpadlo - tryska a pohon všetkých štyroch kolies. Práve tento model so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, ktorý sa koncom minulého roka čoraz častejšie objavoval aj na našich cestách, sme v uplynulých dňoch mali možnosť dôkladnejšie vyskúšať.

Facelift Alhambry sa najviac dotkol prednej časti karosérie, ktorej vzhľad, najmä maska chladiča a predný nárazník s otvormi pre prívod vzduchu, je teraz v štýle Toleda, Leona, Cordoby a Ibizy, pričom aj predné svetlomety dostali číre krycie sklá, a sčasti iné sú aj zadné koncové svetlá. Zošikmený predok dodáva Alhambre výrazne dynamický výzor a bočné B a C stĺpiky v čiernej farbe opticky skracujú takmer päťmetrový automobil. Zmeny sú aj v interiéri. Štvorramenný volant s hrubším vencom dobre padne do ruky, prístrojový štít má netradične merač napätia prúdu a teplomer oleja a výrazné sfarbenie. Mohutnejšia a hranatejšia je stredová konzola a radiaca páka dostala kovovú hlavicu. Stredná výbava Signo, ktorú mala testovaná Alhambra, nepostrádala ABS, dva čelné a dva bočné airbagy, imobilizér, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, elektrické ovládanie okien predných i zadných dverí a vonkajších spätných zrkadiel, dvojzónová klimatizácia s digitálnym nastavovaním, tempomat, palubný počítač, parkovacie senzory, predné hmlovky, autorádio s ôsmimi reproduktormi, základný strešný nosič a ďalšie.

Zo štandardných siedmich sedadiel chýbajúca dvojica posledného radu na testovanej Alhambre podstatne zväčšila veľmi dobre prístupný batožinový priestor s rovným dnom bez výčnelkov, vďaka čomu s objemom 852 l môže výdatne poslúžiť aj pri prevoze objemnejších predmetov. A tých päť zostávajúcich sedadiel poskytuje posádke priestor a cestovný komfort aj na dlhé trasy.
Jazda s Alhambrou s novým motorom s nezmeneným objemom a novým priamym vstrekovaním čerpadlo- tryska je viac ako len osviežením. Zvýšený výkon o 5 k, ale najmä vyšší krútiaci moment 310 Nm už pri otáčkach 1900 min-1 robia jazdu dynamickejšou a pri dobrom odhlučnení motorového priestoru aj príjemnejšou oproti predchádzajúcim vznetovým motorom. Motor má dobrý ťah už od spodných otáčok a nevyžaduje časté radenie. Šesťstupňová prevodovka umožňuje rýchlu a zároveň aj ekonomickú jazdu. Príjemnou ju robí aj stredne tvrdý podvozok. Vďaka nemu sa auto v zákrutách len minimálne nakláňa a pôsobí isto. K bezpečnej jazde prispieva aj pohon - za normálnych okolností len predných kolies, v prípade preklzu niektorého z hnaných kolies pohon všetkých štyroch - pričinením spojky Haldex. Radostným zistením je aj výška spotreby. Pri pokojnej jazde sa Alhambra uspokojí aj so šiestimi litrami na sto kilometrov, pri extrémne rýchlej jazde do 9 l/100 km. Počas celého testu spotreba činila 8,4 l/100 km. Aj pre tieto vlastnosti je Seat Alhambra najkupovanejším minivanom na našom trhu a veľmi žiadaným aj na náročných západoeurópskych trhoch.


Namerané hodnoty
Akcelerácia
0 - 100 km/h - 13,8 s
Zrýchľovanie
60 - 100 km/h (III/IV) - 7,1/9,3 s
80 - 120 (IV/V) - 10,3/11,7 s
Najvyššia rýchlosť - 1,4 l/100 kmMotor Vpredu priečne uložený radový kvapalinou chladený preplňovaný vznetový štvorvalec s priamym vstrekovaním systémom čerpadlo-tryska. Ventilový rozvod OHC, poháňaný ozubeným remeňom. Dva ventily v každom valci. Turbodúchadlo s premenlivou geometriou lopatiek. Medzichladič stlačeného vzduchu. Zdvihový objem 1896 cm3, vŕtanie a zdvih 79,5/95,5 mm. Kompresný pomer 18:1. Najväčší výkon 85 kW/115 k pri otáčkach 4000 min-1. Najvyšší krútiaci moment 310 Nm pri otáčkach 1900 min-1. Päťkrát uložený kľukový hriadeľ. Tlakové obežné mazanie s plnoprietokovým čističom oleja. Uzavretá chladiaca sústava s elektrickým ventilátorom.
Prevodové ústrojenstvo
Pohon predných kolies, v reálnom čase všetkých štyroch prostredníctvom spojky Haldex. Jednokotúčová suchá spojka. Šesťstupňová prevodovka s priamym radením. Prevodové stupne I. 3,82, II. 2,11, III. 1,48, IV. 1,15 - stály prevod hnanej nápravy 4,235, V. 1,17, VI. 0,97 - stály prevod hnanej nápravy 3,429. R - 4,63.
Podvozok
Bezrámová konštrukcia vzadu sa pomocným rámom. Všetky kolesá nezávisle zavesené, predné na spodných priečnych ramenách a tlmičových teleskopických vzperách. Zadná náprava viacprvková s dvoma priečnymi a jedným vlečeným ramenom zavesená na pomocnom ráme. Odpruženie vinutými pružinami a teleskopickými tlmičmi. Vpredu i vzadu priečny skrutný stabilizátor. Prevádzkové brzdy dvojokruhové kvapalinové s podtlakovým posilňovačom brzdného účinku, vpredu i vzadu kotúčové, predné s vnútorným chladením. Parkovacia brzda ručná s pôsobením na zadné kolesá. Hrebeňové riadenie s posilňovačom. Pneumatiky 215/55 R 16.
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška 4634/1810/1762 mm, rázvor náprav 2841 mm, rozchod kolies vpredu/vzadu 1530/1525 mm. Priemer otáčania 11,9 m. Pohotovostná hmotnosť 1678 kg. Objem batožinového priestoru 255-852 dm3. Objem palivovej nádrže 70 l.
Jazdné výkony
Najvyššia rýchlosť 181 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 13,7 s. Spotreba paliva podľa EU 93/116 8,6/5,5/6,6 l/100 km.
Karoséria
Samonosná oceľová. Päťdverová sedemmiestna typu minivan.
Cena
Základný model 1 268 900 Sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  3. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Rastie nám pokrivená generácia?
  8. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  1. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  2. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  3. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  4. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  5. Detské zúbky sú veda
  6. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 15 628
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 579
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 303
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 863
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 983
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 342
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 310
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 096
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 037
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 620

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Alternatíva pre Nemecko skutočnú alternatívu neponúka

Merkelová voľby vyhrala a ostáva mocná. Európa je naozaj vďačná.

DOMOV

Aké stíhačky môžeme a ktoré ponuky sú nereálne?

Rozhodovať sa bude len medzi gripenmi a stíhačkami F-16.

Neprehliadnite tiež

Nová Kia Stonic osloví tínedžera aj dôchodcu (prvá jazda)

Do predaja sa na Slovensku dostane 14. októbra.

Malá XC40 so sebou prináša veľké zmeny

Volvo predstavilo svoje najmenšie SUV, prináša hneď niekoľko noviniek

Šéf marketingu BMW Ian Robertson: Ďalšiu Čínu už na Zemi nenájdeme

Pre Jozefa Kabaňa majú v BMW prichystané veľké výzvy.

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace, tento rok SUV tvoria viac než polovicu nominovaných.