SME
Streda, 7. december, 2022 | Meniny má Ambróz

Seat Alhambra 1,9 TDI 4x4

Alhambru predstavil Seat na frankfurtskom autosalóne na jeseň 1995, výroba sa však začala až v roku 1996. Päťdverový sedemmiestny minivan strednej triedy s motorom vpredu a pohonom predných kolies sa na trhu ujal.





Aj preto výrobca o dva roky neskôr rozšíril paletu pohonných jednotiek o 20-ventilový motor s výkonom 110 kW/150 k, v minulom roku aj pomerne výrazné zmeny na karosérii i v interiéri, nový turbodiesel s priamym vstrekovaním čerpadlo - tryska a pohon všetkých štyroch kolies. Práve tento model so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, ktorý sa koncom minulého roka čoraz častejšie objavoval aj na našich cestách, sme v uplynulých dňoch mali možnosť dôkladnejšie vyskúšať.

Facelift Alhambry sa najviac dotkol prednej časti karosérie, ktorej vzhľad, najmä maska chladiča a predný nárazník s otvormi pre prívod vzduchu, je teraz v štýle Toleda, Leona, Cordoby a Ibizy, pričom aj predné svetlomety dostali číre krycie sklá, a sčasti iné sú aj zadné koncové svetlá. Zošikmený predok dodáva Alhambre výrazne dynamický výzor a bočné B a C stĺpiky v čiernej farbe opticky skracujú takmer päťmetrový automobil. Zmeny sú aj v interiéri. Štvorramenný volant s hrubším vencom dobre padne do ruky, prístrojový štít má netradične merač napätia prúdu a teplomer oleja a výrazné sfarbenie. Mohutnejšia a hranatejšia je stredová konzola a radiaca páka dostala kovovú hlavicu. Stredná výbava Signo, ktorú mala testovaná Alhambra, nepostrádala ABS, dva čelné a dva bočné airbagy, imobilizér, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, elektrické ovládanie okien predných i zadných dverí a vonkajších spätných zrkadiel, dvojzónová klimatizácia s digitálnym nastavovaním, tempomat, palubný počítač, parkovacie senzory, predné hmlovky, autorádio s ôsmimi reproduktormi, základný strešný nosič a ďalšie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Zo štandardných siedmich sedadiel chýbajúca dvojica posledného radu na testovanej Alhambre podstatne zväčšila veľmi dobre prístupný batožinový priestor s rovným dnom bez výčnelkov, vďaka čomu s objemom 852 l môže výdatne poslúžiť aj pri prevoze objemnejších predmetov. A tých päť zostávajúcich sedadiel poskytuje posádke priestor a cestovný komfort aj na dlhé trasy.
Jazda s Alhambrou s novým motorom s nezmeneným objemom a novým priamym vstrekovaním čerpadlo- tryska je viac ako len osviežením. Zvýšený výkon o 5 k, ale najmä vyšší krútiaci moment 310 Nm už pri otáčkach 1900 min-1 robia jazdu dynamickejšou a pri dobrom odhlučnení motorového priestoru aj príjemnejšou oproti predchádzajúcim vznetovým motorom. Motor má dobrý ťah už od spodných otáčok a nevyžaduje časté radenie. Šesťstupňová prevodovka umožňuje rýchlu a zároveň aj ekonomickú jazdu. Príjemnou ju robí aj stredne tvrdý podvozok. Vďaka nemu sa auto v zákrutách len minimálne nakláňa a pôsobí isto. K bezpečnej jazde prispieva aj pohon - za normálnych okolností len predných kolies, v prípade preklzu niektorého z hnaných kolies pohon všetkých štyroch - pričinením spojky Haldex. Radostným zistením je aj výška spotreby. Pri pokojnej jazde sa Alhambra uspokojí aj so šiestimi litrami na sto kilometrov, pri extrémne rýchlej jazde do 9 l/100 km. Počas celého testu spotreba činila 8,4 l/100 km. Aj pre tieto vlastnosti je Seat Alhambra najkupovanejším minivanom na našom trhu a veľmi žiadaným aj na náročných západoeurópskych trhoch.

SkryťVypnúť reklamu


Namerané hodnoty
Akcelerácia
0 - 100 km/h - 13,8 s
Zrýchľovanie
60 - 100 km/h (III/IV) - 7,1/9,3 s
80 - 120 (IV/V) - 10,3/11,7 s
Najvyššia rýchlosť - 1,4 l/100 kmMotor Vpredu priečne uložený radový kvapalinou chladený preplňovaný vznetový štvorvalec s priamym vstrekovaním systémom čerpadlo-tryska. Ventilový rozvod OHC, poháňaný ozubeným remeňom. Dva ventily v každom valci. Turbodúchadlo s premenlivou geometriou lopatiek. Medzichladič stlačeného vzduchu. Zdvihový objem 1896 cm3, vŕtanie a zdvih 79,5/95,5 mm. Kompresný pomer 18:1. Najväčší výkon 85 kW/115 k pri otáčkach 4000 min-1. Najvyšší krútiaci moment 310 Nm pri otáčkach 1900 min-1. Päťkrát uložený kľukový hriadeľ. Tlakové obežné mazanie s plnoprietokovým čističom oleja. Uzavretá chladiaca sústava s elektrickým ventilátorom.
Prevodové ústrojenstvo
Pohon predných kolies, v reálnom čase všetkých štyroch prostredníctvom spojky Haldex. Jednokotúčová suchá spojka. Šesťstupňová prevodovka s priamym radením. Prevodové stupne I. 3,82, II. 2,11, III. 1,48, IV. 1,15 - stály prevod hnanej nápravy 4,235, V. 1,17, VI. 0,97 - stály prevod hnanej nápravy 3,429. R - 4,63.
Podvozok
Bezrámová konštrukcia vzadu sa pomocným rámom. Všetky kolesá nezávisle zavesené, predné na spodných priečnych ramenách a tlmičových teleskopických vzperách. Zadná náprava viacprvková s dvoma priečnymi a jedným vlečeným ramenom zavesená na pomocnom ráme. Odpruženie vinutými pružinami a teleskopickými tlmičmi. Vpredu i vzadu priečny skrutný stabilizátor. Prevádzkové brzdy dvojokruhové kvapalinové s podtlakovým posilňovačom brzdného účinku, vpredu i vzadu kotúčové, predné s vnútorným chladením. Parkovacia brzda ručná s pôsobením na zadné kolesá. Hrebeňové riadenie s posilňovačom. Pneumatiky 215/55 R 16.
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška 4634/1810/1762 mm, rázvor náprav 2841 mm, rozchod kolies vpredu/vzadu 1530/1525 mm. Priemer otáčania 11,9 m. Pohotovostná hmotnosť 1678 kg. Objem batožinového priestoru 255-852 dm3. Objem palivovej nádrže 70 l.
Jazdné výkony
Najvyššia rýchlosť 181 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 13,7 s. Spotreba paliva podľa EU 93/116 8,6/5,5/6,6 l/100 km.
Karoséria
Samonosná oceľová. Päťdverová sedemmiestna typu minivan.
Cena
Základný model 1 268 900 Sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vianočný darček na celý život. Darujte návod k vlastnému telu
  2. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  3. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  4. Kríza ako odrazový mostík slovenských startupov
  5. Píše analytik Martiška: Čo prinesie rok 2023 v ekonomike?
  6. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  7. Predaj osobných automobilov Všeobecná zdravotná poisťovňa, a.s.
  8. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý
  1. Helenky prichádzajú na svetlo sveta s ďalšími novými bytmi
  2. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  3. Vianočný darček na celý život. Darujte návod k vlastnému telu
  4. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  5. Kríza ako odrazový mostík slovenských startupov
  6. Šariš ľuďom pomáha regiónu už takmer 20 rokov
  7. Aktivácia zasielania elektronickej faktúry
  8. Píše analytik Martiška: Čo prinesie rok 2023 v ekonomike?
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 15 678
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 7 593
  3. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý 5 705
  4. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce? 4 947
  5. Deti cestujú do exotiky zadarmo 4 252
  6. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 3 089
  7. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME 3 070
  8. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého 2 580
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Borgward BX7 predstavený v roku 2015.

Veriteľom dlhuje stovky miliónov eur.


13 h
Ilustračné foto.

NDS podpísala kontrakt s dodávateľom, minister dopravy uvažuje o alternatíve pre vodičov.


2. dec
Ilustračná snímka.

Európske a ázijské automobilky na politické riešenie nečakajú.


1. dec
Kia Sportage je tento rok najžiadanejším SUV na Slovensku.

Jednotkou je Kia Sportage.


2. dec

Blogy SME

  1. Roland Ondrus: Nemecko, nič sme sa nenaučili
  2. Jozef Kozár: Výber z výskumu Marsu: November 2022
  3. Dušan Koniar: V roku 2011 odtancoval v súťaži Let’s Dance homosexuálny pár. Čo to v spoločnosti spustilo?
  4. Rastislav Puchala: Neberte nám Vianoce!!!
  5. Anna Miľanová: Pán Tau na bielom poníkovi... 2022
  6. Viera Spišáková: Trapas anglický III.
  7. Stano Kočiš: A riekol majster
  8. Daniel Jankech: Vyhrá mafia. Matovič proti nej nebojoval.
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 59 813
  2. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 10 638
  3. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 4 843
  4. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 3 879
  5. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 3 220
  6. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 884
  7. Jana Melišová: V závoji hmly 2 481
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi I. 2 144
  1. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
SkryťZatvoriť reklamu