FRANKFURT. Moderátor Jean - Philipe Kempf vítal účastníkov medzinárodných testovacích jázd modelu Insignia Sports Tourer veľmi žoviálnym spôsobom. Rovnako sa na pódiu v podobnom duchu a krátkych vstupoch striedali ostatní zástupcovia značky Opel. Chcú svetu priblížiť druhú verziu nového modelu Insignia. Rodinné kombi nadväzuje na Auto roka a znamená pre Opel veľkú nádej.
Prvé kilometre za hranicami Frankfurtu dokázali presvedčiť, že nádeje značky nie sú márne aj napriek tomu, že najsilnejšia naftová verzia s pohonom všetkých kolies neťahá tak, ako sme podľa papierových údajov čakali. K štvor a päťdverovej karosérii pribudlo praktické kombi s objemom kufra 540 litrov.
Chladný interiér a neprívetivé tvary predchádzajúceho modelu Vectra vystriedali v Insignii pekné tvary a prakticky riešené detaily. Z vyskúšaných modelov sa nám nepáčil iba hnedý interiér, v ktorom mal plast zvláštny nádych. Nízky súčiniteľ odporu vzduchu 0,26 zrejme potvrdzuje nízku úroveň aerodynamického hluku.
Vytvorili zaujímavé kombi Batožinový priestor ponúka nízku nakladaciu hranu, praktický systém uchytenia prevážaných predmetov Flex organizer, na jeden dotyk odsúvateľnú roletu a dvojité dno. Z praktického hľadiska je trochu nepochopiteľne hrubý nárazník a zbytočne masívne piate dvere. V tomto type auta rozhodne poteší integrované ťažné zariadenie, ktoré sa dáva do pohotovostnej polohy alebo skladá dnu iba tromi pohybmi.
Použitím plochej konštrukcie zadnej nápravy nedochádza k zníženiu objemu kufra ani vo verzii s pohonom všetkých kolies. Vodič si môže špeciálnym tlačidlom na dverách nastaviť výšku otvorenia piatych dverí. Kombi pri využití sklopených sedadiel odvezie predmety dlhé 190 centimetrov. Dvojité dno možno využiť skôr na zväčšenie objemu odstránením vrchnej dosky, než na uschovanie niečoho, pretože predmety by museli byť veľmi nízke.
Benzínové turbo zaujme Insignia Sports Tourer bude silným súperom v kategórii rodinných kombi strednej triedy najmä vďaka veľkému batožinovému priestoru, možnosti pohonu všetkých kolies a širokej palete motorov. S kombi verziou prišli na trh dve nové motorizácie, ktoré rozširujú ponuku motorov na celkovo deväť verzií.
Benzínové
- 1,6
ECOTEC
1,8
ECOTEC
1,6 TURBO
ECOTEC
2,0 TURBO
ECOTEC
2,8 V6 TURBO
ECOTEC
Emisná trieda
- Euro 5
Euro 5
Euro 5
Euro 5
Euro 5
Zdvihový objem
cm³
1598
1796
1598
1998
2792
Max. výkon
kW (k)
85 (115)
103 (140)
132 (180)
162 (220)
191 (260)
Otáčky pri ot./min.
6000
6300
5500
5300
5500
Max. krútiaci moment
Nm
155
175
230
350
350 (400*)
Otáčky pri ot./min.
4000
3800
2200 - 5500
2000 - 4000
1900 - 4500
Na prvých testovacích jazdách nás príliš neoslovil nový najsilnejší diesel v kombinácii s pohonom všetkých kolies. Dvojité preplňovanie motora 2,0 CDTI BiTurbo vyhnalo výkon na 140 kW (190 koní) a krútiaci moment na 400 Nm ale rozdiel oproti slabším verziám nie je až taký citeľný, aby sme sa preň rozhodli. Veľmi zaujímavá bude benzínová verzia 1,6 Turbo s dobrou spotrebou a slušným výkonom 132 kW. V základnom sedane tvorili preplňované benzínové motory až 12 percent objednávok verzie sedan.
Dieselové motory
- 2,0 CDTI
ECOTEC
2,0 CDTI
ECOTEC
2,0 CDTI
ECOTEC
2,0 CDTI BiTurbo
ECOTEC
Emisná trieda
- Euro 5
Euro 5
Euro 5
Euro 5
Zdvihový objem
cm³
1956
1956
1956
1956
Max. výkon
kW (k)
81 (110)
96 (130)
118 (160)
140 (190)
Otáčky pri ot./min.
4000
4000
4000
4500
Max. krútiaci moment
Nm
260 (320*)
300 (320*)
350 (380*)
400
Otáčky pri ot./min.
1750 - 2500
1750 - 2500
1750 - 2500
2000
Štvorkolka iba s turbom Pohon všetkých kolies je zatiaľ naviazaný na najsilnejšie dve benzínové verzie. So štvorvalcom 2,0 Turbo je dostupný za príplatok a k šesťvalcu 2,8 V6 TURBO sa dodáva štandardne. Kto chce mať poháňané všetky kolesá a diesel, musí siahnuť po verzii 2,0 CDTI BiTurbo. Insignia Sports Tourer využíva pripojiteľný pohon, ktorý však dokáže pracovať s predstihom. Spojka Haldex nečaká iba na preklz predných kolies, aby zapojila do ťahu zadné, ale na základe údajov z natočenia volantu a otáčok kolies či bočného preťaženia presúva krútiaci moment už vopred.
Po jazde v úzkych zákrutách na klzkom asfalte môžeme povedať, že pohon 4x4 je užitočný aj pri prejazde zákrutou a znižuje nedotáčavosť. Dokáže teda o niečo viac než len pomôcť stúpať do kopca. Rovnako kinematika nových náprav s použitím hliníka je riešená tak, že označenie Sports Tourer nevyznieva trápne. K využitiu pohonu oboch náprav prispieva zadný elektronicky riadený samosvorný diferenciál eLSD. Možno trochu znechutení predchádzajúcou generáciou Vectry uznávame, že Insignia Sports Tourer je vydarený model.
Vysoké ambície Opel nechce novým modelom zaujať iba popredné pozície medzi svojimi konkurentmi, ale rúbe ešte vyššie. V pláne má prilákať zákazníkov od BMW a Audi. V každom prípade Insignia Sports Tourer je odvážne auto a odvážnemu šťastie praje.
Pochválili sa: „Za prvé dva mesiace roka 2009 sme prijali 80 000 objednávok na novú Insigniu vo verzii sedan," komentoval prvé predajné úspechy Auta roka 2009 Andreas Häfele zodpovedný za vývoj. Podľa neho zákazníkov zaujali dostupné technické prvky. Veď až 60 percent všetkých objednávok zahŕňalo adaptívne svetlá. Pri vývoji doplnkov sme si dávali konkrétne otázky a podľa toho zostavili výbavu. „Napríklad koľko zákazníkov chce panoramatickú strechu?," pýta sa Häfele.
Insignia Sports Tourer v detailoch
„Offroad" si možno vysvetliť rôzne. Napríklad ako ťažko priechodný terén alebo štrkovú cestu mimo mapy zapadnutú snehom. Práve na tento typ ciest je určený pohon všetkých kolies riešený pomocou medzinápravovej spojky Haldex.
Riadenie ide v niektorých momentoch až príliš ľahko. S rastúcou rýchlosťou tuhne ale mohlo by ešte viac.
Z priestorového hľadiska môže trochu prekážať menší priestor na nastupovanie dozadu. V ostatných parametroch je Insignia Sports Tourer veľké rodinné kombi.
Koncové svetlá sa dvíhajú s piatymi dverami ako v Audi Q7, preto sú pod nimi ešte ďalšie svetlá na výstrahu pri otvorenom kufri.
Batožinový priestor je vyriešený veľmi prakticky. Prekáža akurát zbytočne hrubý zadný nárazník.
Verzie s elektrickým otváraním piatych dverí majú nastaviteľnú výšku zdvihu z miesta šoféra.
Opel sa nechal inšpirovať konkurenciou a kruhový ovládač umiestnil na stredový tunel.