SME
Utorok, 6. december, 2022 | Meniny má Mikuláš

BMW porušuje tradíciu písmena M

Doteraz ani jedno sériovo vyrábané športové BMW s označením M nemalo pohon všetkých kolies a prepĺňaný motor. Zmenu stratégie spôsobilo rozšírenie modelov M o športovo úžitkové autá X5 M a X6 M.

BMW porušilo pri stavbe najnovších dvoch “M“ modelov zaužívané pravidlá. Fanúšikovia rýchlych áut sú zvedaví, či novinky zostanú verné ovládateľnosti a radosti z jazdy typických pre túto značku.BMW porušilo pri stavbe najnovších dvoch “M“ modelov zaužívané pravidlá. Fanúšikovia rýchlych áut sú zvedaví, či novinky zostanú verné ovládateľnosti a radosti z jazdy typických pre túto značku. (Zdroj: BMW)

BRATISLAVA. Mníchovská automobilka dlho nechávala verejnosť na pochybách, či postaví alebo nepostaví špeciálne rýchle verzie M aj zo športovo úžitkových modelov X5 a X6. Zvláštne, že práve v čase krízy v automobilovom priemysle prichádzajú modely okrajového segmentu.

Na druhej strane BMW demonštruje schopnosť postaviť auto s nefalšovanými športovými vlastnosťami aj na vyššom podvozku a s vysokou karosériou. Športové oddelenie BMW M však porušuje svoju tradíciu, pretože novinky majú prepĺňané motory a pohon všetkých kolies. Doteraz sa všetky M modely preslávili tým, že mali atmosférické motory bez turbodúchadiel a poháňané zadné kolesá.

Dve turbá v motore

Objem pri dosahovaní vysokého výkonu nahradil systém preplňovania M TwinPower Turbo. Dve turbodúchadlá sú uložené v strede vidlicového osemvalca, teda medzi dvomi radmi valcov usporiadaných do V. Konštruktéri takto dosiahli rovnakú dĺžku a krátke výfukové aj sacie potrubie. Osemvalec s objemom 4,4 litra dokáže vyvinúť výkon 408 kW (555 koní) a doslova ohuruje krútiacim momentom 680 Nm už pri 1500 otáčkach.

Technológia Twin Scroll Turbo privádza výfukové plyny samostatne ku každému turbodúchadlu, ktoré potom dokáže vyvinúť maximálny plniaci tlak 1,5 baru. Zákazníci sa budú musieť zriecť famózneho zvuku vysokých otáčok typického pre atmosférické motory M, pretože výkon preplňovaného osemvalca vrcholí už pri 5750 otáčkach. Na druhej strane, motory budú reagovať okamžite.

Jazdia ako so zadným pohonom

Silný motor nie je ani zďaleka jedinou súčasťou, ktorá sa ukrýva za označením M. Podvozok musí byť u športového BMW vždy rýchlejší ako motor, teda auto musí zvládnuť obrovský výkon s rezervou. Preto boli všetky základné súčasti ešte vyladené a zosilnené. Dôležitým prvkom je aktívny zadný diferenciál DPC, ktorý dokáže využiť silu motora na stabilizáciu auta. Klasický stabilizačný systém zasahuje iba pri veľkom priečnom vychýlení auta.

Mieru zásahu systému, ostrosť radenia prevodových stupňov, charakteristiku tlmičov a celkové nastavenie možno meniť programovateľným tlačidlom „M“. Podvozok má aktívne stabilizátory zmierňujúce náklon karosérie v zákrutách a program M Dynamic Mode, ktorý nastaví charakteristiku pohonu všetkých kolies tak, aby auto jazdilo ako so zadným pohonom.

Na rozdiel od iných modelov BMW M majú X5 M a X6 M novú automatickú športovú prevodovku s funkciou efektívneho štartu pod plným plynom Launch Control. Veľké SUV pokorí stovku za 4,7 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 250 kilometrov za hodinu. Spotreba pri predpisovej jazde nemá presiahnuť 13,9 litra na sto kilometrov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Píše analytik Martiška: Čo prinesie rok 2023 v ekonomike?
  2. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  3. Predaj osobných automobilov Všeobecná zdravotná poisťovňa, a.s.
  4. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý
  5. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce?
  6. Darujte predplatné a získate poukaz v hodnote 10 € do Panta Rhei
  7. Deti cestujú do exotiky zadarmo
  8. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
  1. Aktivácia zasielania elektronickej faktúry
  2. Píše analytik Martiška: Čo prinesie rok 2023 v ekonomike?
  3. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  4. Developer projektu Metropolis sa stal Lídrom roka 2022
  5. Nepotrebné telefóny pomáhajú na Vianoce deťom a rodinám v núdzi
  6. Tisíc líp aj pre včely od slovenskej prezidentky
  7. Changes to the System of Remedies
  8. How to succeed when acquiring a business in Slovakia
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 15 524
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 7 581
  3. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý 5 190
  4. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce? 4 685
  5. Deti cestujú do exotiky zadarmo 4 201
  6. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 3 971
  7. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 3 069
  8. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého 2 514
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

NDS podpísala kontrakt s dodávateľom, minister dopravy uvažuje o alternatíve pre vodičov.


2. dec
Ilustračná snímka.

Európske a ázijské automobilky na politické riešenie nečakajú.


1. dec
Kia Sportage je tento rok najžiadanejším SUV na Slovensku.

Jednotkou je Kia Sportage.


2. dec
Honda Civic Type R

Hot hatche sú čoraz drahšie pre vysoké emisie.


1. dec

Blogy SME

  1. Ján Valchár: Defekácia Putina a ruské nádielky Svätého Nikolaja
  2. Víťazoslav Würschner: „Svätá prostota“
  3. Štefan Vidlár: Skaza vojny
  4. Štefan Vidlár: Zhulíku, Zhulíku
  5. Rudolfa Vallová: Neriešený konflikt záujmov je podraz slušným obchodníkom
  6. Eva Forrai: DNES NA TÉMU: Viete ako správne pripraviť steak?
  7. Jozef Sitko: Prezidentka zamierila na "Hrad" opäť
  8. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 136 852
  2. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 9 237
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 5 265
  4. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 3 117
  5. Mária Križanová: Matematika a matikári. 2 967
  6. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 2 894
  7. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 838
  8. Jana Melišová: V závoji hmly 2 490
  1. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
SkryťZatvoriť reklamu