SME
Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

BMW porušuje tradíciu písmena M

Doteraz ani jedno sériovo vyrábané športové BMW s označením M nemalo pohon všetkých kolies a prepĺňaný motor. Zmenu stratégie spôsobilo rozšírenie modelov M o športovo úžitkové autá X5 M a X6 M.

BMW porušilo pri stavbe najnovších dvoch “M“ modelov zaužívané pravidlá. Fanúšikovia rýchlych áut sú zvedaví, či novinky zostanú verné ovládateľnosti a radosti z jazdy typických pre túto značku.BMW porušilo pri stavbe najnovších dvoch “M“ modelov zaužívané pravidlá. Fanúšikovia rýchlych áut sú zvedaví, či novinky zostanú verné ovládateľnosti a radosti z jazdy typických pre túto značku. (Zdroj: BMW)

BRATISLAVA. Mníchovská automobilka dlho nechávala verejnosť na pochybách, či postaví alebo nepostaví špeciálne rýchle verzie M aj zo športovo úžitkových modelov X5 a X6. Zvláštne, že práve v čase krízy v automobilovom priemysle prichádzajú modely okrajového segmentu.

Na druhej strane BMW demonštruje schopnosť postaviť auto s nefalšovanými športovými vlastnosťami aj na vyššom podvozku a s vysokou karosériou. Športové oddelenie BMW M však porušuje svoju tradíciu, pretože novinky majú prepĺňané motory a pohon všetkých kolies. Doteraz sa všetky M modely preslávili tým, že mali atmosférické motory bez turbodúchadiel a poháňané zadné kolesá.

Dve turbá v motore

Objem pri dosahovaní vysokého výkonu nahradil systém preplňovania M TwinPower Turbo. Dve turbodúchadlá sú uložené v strede vidlicového osemvalca, teda medzi dvomi radmi valcov usporiadaných do V. Konštruktéri takto dosiahli rovnakú dĺžku a krátke výfukové aj sacie potrubie. Osemvalec s objemom 4,4 litra dokáže vyvinúť výkon 408 kW (555 koní) a doslova ohuruje krútiacim momentom 680 Nm už pri 1500 otáčkach.

Technológia Twin Scroll Turbo privádza výfukové plyny samostatne ku každému turbodúchadlu, ktoré potom dokáže vyvinúť maximálny plniaci tlak 1,5 baru. Zákazníci sa budú musieť zriecť famózneho zvuku vysokých otáčok typického pre atmosférické motory M, pretože výkon preplňovaného osemvalca vrcholí už pri 5750 otáčkach. Na druhej strane, motory budú reagovať okamžite.

Jazdia ako so zadným pohonom

Silný motor nie je ani zďaleka jedinou súčasťou, ktorá sa ukrýva za označením M. Podvozok musí byť u športového BMW vždy rýchlejší ako motor, teda auto musí zvládnuť obrovský výkon s rezervou. Preto boli všetky základné súčasti ešte vyladené a zosilnené. Dôležitým prvkom je aktívny zadný diferenciál DPC, ktorý dokáže využiť silu motora na stabilizáciu auta. Klasický stabilizačný systém zasahuje iba pri veľkom priečnom vychýlení auta.

Mieru zásahu systému, ostrosť radenia prevodových stupňov, charakteristiku tlmičov a celkové nastavenie možno meniť programovateľným tlačidlom „M“. Podvozok má aktívne stabilizátory zmierňujúce náklon karosérie v zákrutách a program M Dynamic Mode, ktorý nastaví charakteristiku pohonu všetkých kolies tak, aby auto jazdilo ako so zadným pohonom.

Na rozdiel od iných modelov BMW M majú X5 M a X6 M novú automatickú športovú prevodovku s funkciou efektívneho štartu pod plným plynom Launch Control. Veľké SUV pokorí stovku za 4,7 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 250 kilometrov za hodinu. Spotreba pri predpisovej jazde nemá presiahnuť 13,9 litra na sto kilometrov.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  6. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  2. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  3. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  4. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  5. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  6. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 32 225
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 451
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 20 701
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 970
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 875
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 647
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 831
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 744
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 601
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 8 939
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie nielen môže bolieť, ale možno sa pri čakaní naň nakaziť. Ilustračná fotografia.
Dobré ráno

Dobré ráno: Monika Jankovská sa chce dohodnúť s políciou

Štátna tajomníčka zrejme chce spolupracovať.

Podcast Dobré Ráno.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Vždy sa dá počítať s vypätím všetkých síl

Krajčí počas testovania videl "silného ducha slovenského národa".

Minister obrany Jaroslav Naď (OĽaNO) počas návštevy odberného miesta. v obci Nižná v okrese Tvrdošín.
Minister obrany Jaroslav Naď.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.

Ktoré autá si Slováci kupujú najčastejšie?

V kurze ostávajú hlavne hatchbacky.

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.