BRATISLAVA. Klasické spojenie manažérskeho sedanu a rodinného auta nevychádza z módy, pretože kombi autá ponúkajú pekný reprezentatívny dizajn, výborné jazdné vlastnosti na služobných cestách a na rozdiel od sedanu podstatne viac úžitku v súkromí. Je teda celkom prirodzené, že každá automobilka prináša s každou novou generáciou aj kombi verziu. Najnovší prírastok, Toyotu Avensis vo verzii kombi sme porovnali s Hondou Accord Tourer a Citroenom C5 Tourer.
Každé z troch automobilov predstavuje iný štýl a charakter, pritom základné poslanie majú spoločné. Dosiahnuť nízku spotrebu, poskytnúť radosť z jazdy, odviesť čo najviac a poskytnúť vysoký komfort na dlhých cestách. Okrem toho stredná trieda je nositeľom pokroku, takže v autách nesmie chýbať najnovšia elektronika a vysoká úroveň bezpečnosti.
Každému sa páči niečo iné
Z hľadiska dizajnu predstavujú tri autá rôzne smery. Honda má agresívny športový dizajn, ktorý sa vymyká konzervatívnemu štandardu konkurentov. Citroen urobil veľký krok dopredu a jeho karoséria prináša najvyváženejší pomer medzi túžbou zaujať, zostať seriózny a zároveň moderný.
Toyota veľmi rázne mení nevýrazný dizajn predchádzajúcich modelov. Avensis je však z pomedzi testovanej trojice najnenápadnejší a nepriťahuje tak ako Honda. Na druhej strane, Toyota je v rýchlosti na diaľnici najtichšia. Konkurentov predbehne v tichosti a kvalite zatvárania dverí. Komfort pri nasadaní je porovnateľný s Citroenom a výrazne lepší než v Honde.
Honda prepadla technike
Tvary interiéru nadväzujú na vonkajší dizajn auta. Honda má výrazné a zaujímavé tvary. Citroen sa sústredil na kvalitu spracovania detailov, ale nezabúda na tradičný francúzsky individualizmus. Napríklad volant má pevný stred. Najmenej fantázie, ale najviac zmyslu pre jednoduchosť a prehľadnosť mali konštruktéri v Toyote.
Avensis pôsobí ako ľudový Lexus s prehľadným usporiadaním tlačidiel a lepšou ponukou odkladacích priestorov ako Citroen. Cestujúcich poteší ľahké nastupovanie. Vzadu je nepraktická vnútorná kľučka dverí a prekáža poloha aj ovládanie ručnej brzdy. Avensis ponúka komfortné a pohodlné sedadlá. Lepší tvar sedadiel má z testovaných iba Citroen C5 Tourer.
Ponukou priestoru na zadných sedadlách je Citroen minimálne vyrovnaným súperom Toyoty. Honda dokáže zaujať výborným posedom za volantom a množstvom techniky na palube. Na vodiča striehne v priestore stredovej konzoly, volantu a dverí vyše šesťdesiat tlačidiel.
Pretechnizovaná Honda má najmenej miesta vzadu a najužší nástupný otvor. Najviac radosti z posedu a výborne tvarovaného volantu si užije vodič. Najviac radosti z radenia prevodových stupňov poskytuje Honda. Z interiérov nám pripadá najlepšia Toyota, ktorá však na prvý pohľad nedokáže pritiahnuť ako Honda alebo Citroen. Tichému interiéru Avensisu chýbajú emócie.
Podstatný kufor
Japonská Honda ťahá za mierne kratší koniec v hodnotení batožinového priestoru, ktorý má úzke, ale na druhej strane aj jedno veľmi široké miesto medzi blatníkmi. Nakladacia hrana je najnižšia a hrana otvorených piatych dverí najvyššia. Elektrické otváranie kufra ostatným dvom autám chýbalo.
Honda ho má už od minulej generácie modelu. V rozhodujúcom súboji batožinových priestorov a sklápania sedadiel je najlepší Citroen. Francúzske kombi nemá dvojité dno kufra, ale namiesto neho hlboký odkladací priestor v mieste, kde býva rezervné koleso. Narábanie s krycou roletou batožinového priestoru je v Honde aj Toyote nepraktické.
Rozhodujú priority
Honda dáva na ceste šoférovi asi najviac pôžitku z jazdy. Prvotriedne preraďovanie stupňov a príjemne naladený podvozok radia Accord Tourer medzi športovo ladené kombi. Zároveň musí byť posádka tolerantná k zvuku naftového motora, ktorý už nie je tak zamatový ako v predchádzajúcej generácii. Nebyť hlasnejšieho motora jazda s Hondou by bola jednoznačne najlepšia.
Citroen ponúka hojdavý komfort, tichý motor, ale neosobné a príliš mäkké riadenie. Navonok síce vyzerá ako robustné dynamické auto, ale svojím komfortným charakterom zostáva verné značke.
Toyota vystúpila z tieňa nevýrazného predchodcu. Tichým interiérom aj motorom prináša najviac pohodlia na ceste a stáva sa víťazom testu. Honda prináša najviac radosti zo šoférovania a Citroen najväčší úžitok. Z testovaných motorov by sme si vybrali štvorvalec od Toyoty aj napriek tomu, že v meste spotrebuje viac nafty ako Citroen.
Každé kombi prestrelilo výrobcom udávanú spotrebu o liter, v meste aj o liter a pol. Nás však zaujímal interiér pohodlie a pocity z jazdy. Z tohto ohľadu je najvyváženejším autom Toyota. Rozdiely sú však veľmi malé a nemožno ani jedno z áut označiť za podstatne horšie.
Základné údaje
Značka | Citroen | Toyota | Honda |
Model | C5 Tourer | Avensis kombi | Accord Tourer |
Verzia | 2,0 HDi Dynamique | 2,2 D-4D 150 Sol | 2,2 i-DTEC Top Executive |
Cena modelu od | 24 394 | 27 900 | 25 650 |
Cena verzie od | 27 472 | 30 500 | 29 500 |
Výkon (kW/k) | 100/136 | 110/150 | 110/150 |
Pri otáčkach(ot./min.) | 4000 | 3600 | 4000 |
Krútiaci moment (Nm) | 320 | 340 | 350 |
Pri otáčkach(ot./min.) | 2000 | 2000-2800 | 2000-2500 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 10,6 | 9,2 | 10,0 |
Spotreba (l/100km) | 5,8 | 5,6 | 5,8 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1608 | 2140 (celk.) | 1629 |
Rázvor náprav (mm) | 2815 | 2700 | 2705 |
Dĺžka karosérie (mm) | 4830 | 4765 | 4750 |
![]() | ![]() | ![]() |
Posed za volantom Hondy vrátane radenia je najlepší. Vodiča však straší až šesť desiatok rôznych tlačidiel. Honda ponúka najviac elektronických prvkov aktívnej bezpečnosti. | Toyota zaujala jednoduchosťou tvarov a dobre tvarovaným volantom. Interiér vyniká akustickým komfortom a priestorom. | Citroen si dal záležať na materiáloch a ergonómii. V porovnaní s predchodcom je interiér podstatne krajší. Najviac sa nám páčili združené prístroje s displejom. |
![]() |
Toyota má elektronickú ručnú brzdu s ovládacím tlačidlom pod volantom. Ťažko sa na to zvyká, navyše ruke prekáža volant aj koleno šoféra. |
![]() |
Pevný stred volantu nás nenadchol. Vodič môže síce na volante ovládať množstvo funkcií, ale iba ak má veniec rovno. |
![]() |
Stredová konzola je posiata tlačidlami. V okolí vodiča ich je takmer 60. Honda ponúka najviac modernej techniky ale ovládanie je najmenej prehľadné |
Hodnotenia
Citroen C5 Tourer
![]() | |
Klady | Zápory |
odhlučnenie | mäkké riadenie |
dobrá spotreba | malé boxy vzadu |
komfort cestovania | zvuk zatvárania dverí |
tvar predných sedadiel | málo odkladacích priestorov vpredu |
priestor vzadu nad hlavou | volant s pevným stredom |
praktická roleta v kufri | - |
rovná podlaha vzadu | - |
priestor pod dnom kufra | - |
Honda Accord Tourer
![]() | |
Klady | Zápory |
technické prvky bezpečnosti | veľa tlačidiel na okolo vodiča |
dynamická jazda | nepraktická roleta v kufri |
presné radenie | nízky kufor |
výborný posed šoféra | stiesnené nastupovanie dozadu |
tvar a sklon volantu | lacné plasty na lomoch budíkov |
boxy v zadných dverách | menej miesta na hlavu vzadu |
elektrické otváranie kufra | hlučný motor |
- | zložité menu počítača |
Toyota Avensis kombi
![]() | |
Klady | Zápory |
tichý interiér | boxy v zadných dverách |
komfort jazdy | roleta batožinového priestoru |
spotreba paliva | poloha ručnej brzdy, ovládanie |
systém uchytenia batožiny | zadné madlá dverí |
dvojité dno kufra | - |
miesto na zadných sedadlách | - |
príjemné sedadlá | - |
rovná podlaha vzadu | - |
skrinka v lakťovej opierke | - |
príjemné nastupovanie | - |
Batožinový priestor a namerané rozmery
Parameter | Citroen C5 | Toyota Avensis | Honda Accord |
Základný objem (litre) | 505 | 543 | 406 |
Dĺžka (mm) | 1005 | 1110 | 1060 |
Šírka (mm) | 1110 | 985 | 780 - 1110 |
Vnútorná výška (mm) | 790 | 815 | 825 |
Šírka otvoru (mm) | 1080 | 1045 | 1095 |
Nakladacia hrana (mm) | 640 | 625 | 595 |
Otvorené piate dvere – výška (mm) | 1815 | 1810 | 1830 |
Vnútorný priestor
- | Citroen C5 | Toyota Avensis | Honda Accord |
Šírka v ramenách vzadu (mm) | 1385 | 1370 | 1420 |
Výška vzadu (mm) | 1005 | 965 | 930 |
Šírka v ramenách vpredu (mm) | 1460 | 1400 | 1470 |
Výška vpredu (mm) | 990 | 980 | 945 |