SME

Ľudové Porsche oslavuje štyridsiatku

Neprajníci hovorili, že vyzerá ako karikatúra Porsche 911. Za sedem rokov sériovej výroby vzniklo bezmála 119 000 exemplárov. Dnes patrí medzi cenné úlovky zberateľov. Porsche 914.

Netradičný dizajn karosérie s vyklápajúcimi sa prednými svetlometmi mnohí nádejní zákazníci nedokázali vstrebať.Netradičný dizajn karosérie s vyklápajúcimi sa prednými svetlometmi mnohí nádejní zákazníci nedokázali vstrebať. (Zdroj: Porsche)
BRATISLAVA. Volkswagen sa po úspešnom pôsobení na trhu športových vozidiel s kupé a kabrioletom Karmann Ghia rozhodol pripraviť ich nástupcu. Vtedy malo ísť o automobil, ktorý by športovo nielen vyzeral, ale tak aj jazdil. Vtedajší šéf značky Volkswagen Heinrich Nordhoff preto kontaktoval Ferryho Porsche a dohodol sa s ním na spoločnom vývoji malého športového auta s karosériou typu targa.

Zmenili plány

Konštrukciu si vzali na starosti inžinieri z Porsche. Prišli s na svoju dobu netradičným riešením - motorom umiestneným pred zadnou nápravou a pohonom zadných kolies. Produkciu mal podľa pôvodných plánov zabezpečovať Volkswagen. Zmena v jeho vedení napokon prinútila Porsche vyrábať vo svojej fabrike niektoré motory a komponenty podvozka. Napriek veľkým problémom s nábehom výroby automobil v roku 1969 začali oficiálne predávať.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Vyklápacie svetlá rozhorčili

Netradičný dizajn karosérie s vyklápajúcimi sa prednými svetlometmi mnohí nádejní zákazníci nedokázali vstrebať. Väčšinu z nich ale presvedčili dobré jazdné vlastnosti prvého hromadne vyrábaného nemeckého auta s motorom umiestneným v strede.

Stačil malý motor

Ľahká karoséria nepotrebovala silný motor. Porsche 914 bolo k dispozícii so štvorvalcami 1,7 l, 1,8 l a 2,0 l i dvojlitrovým šesťvalcom. Pretekárska verzia 914-6 GT zvíťazila vo svojej objemovej kategórii na 24-hodinových pretekoch v Le Mans. Iba dva exempláre vznikli zo špeciálneho modelu Porsche 914 poháňaného osemvalcovým agregátom. Jeden z nich dostal Ferry Porsche ako darček k 60-tym narodeninám.

V obchodoch Volkswagen

Vozidlo predávali zväčša díleri VW. Kvôli imidžu síce dostalo názov VW-Porsche 914, fanúšikovia ho však dodnes nevolajú inak ako Porsche 914. Výrobu definitívne zastavili v roku 1976, kedy vznikol 118 978. exemplár. Nástupcom 914-tky sa stalo Porsche 924.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  1. Musí veda odpovedať na všetky naše otázky?
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  3. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  4. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  5. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  6. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 17 828
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 627
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 524
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 3 181
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 140
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 836
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 755
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 732
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Juraj Tušš: Dobro vs. zlo
  2. Rado Surovka: Zrátali to korupčníkom
  3. Peter Blaškovitš: Čo dnes hýbe spoločnosťou
  4. Miroslav Daniš: NESÚHLASÍM s návrhom Urbanistickej štúdie zóny Staré letisko Vajnory
  5. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  6. Eva Bachletová: Naše svetlo
  7. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  8. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 31 128
  2. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 477
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 881
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 597
  5. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 18 441
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 209
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 9 697
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 6 747
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu