SME
Utorok, 27. september, 2022 | Meniny má Cyprián

Ľudové Porsche oslavuje štyridsiatku

Neprajníci hovorili, že vyzerá ako karikatúra Porsche 911. Za sedem rokov sériovej výroby vzniklo bezmála 119 000 exemplárov. Dnes patrí medzi cenné úlovky zberateľov. Porsche 914.

Netradičný dizajn karosérie s vyklápajúcimi sa prednými svetlometmi mnohí nádejní zákazníci nedokázali vstrebať.Netradičný dizajn karosérie s vyklápajúcimi sa prednými svetlometmi mnohí nádejní zákazníci nedokázali vstrebať. (Zdroj: Porsche)
BRATISLAVA. Volkswagen sa po úspešnom pôsobení na trhu športových vozidiel s kupé a kabrioletom Karmann Ghia rozhodol pripraviť ich nástupcu. Vtedy malo ísť o automobil, ktorý by športovo nielen vyzeral, ale tak aj jazdil. Vtedajší šéf značky Volkswagen Heinrich Nordhoff preto kontaktoval Ferryho Porsche a dohodol sa s ním na spoločnom vývoji malého športového auta s karosériou typu targa.

Zmenili plány

Konštrukciu si vzali na starosti inžinieri z Porsche. Prišli s na svoju dobu netradičným riešením - motorom umiestneným pred zadnou nápravou a pohonom zadných kolies. Produkciu mal podľa pôvodných plánov zabezpečovať Volkswagen. Zmena v jeho vedení napokon prinútila Porsche vyrábať vo svojej fabrike niektoré motory a komponenty podvozka. Napriek veľkým problémom s nábehom výroby automobil v roku 1969 začali oficiálne predávať.

Vyklápacie svetlá rozhorčili

Netradičný dizajn karosérie s vyklápajúcimi sa prednými svetlometmi mnohí nádejní zákazníci nedokázali vstrebať. Väčšinu z nich ale presvedčili dobré jazdné vlastnosti prvého hromadne vyrábaného nemeckého auta s motorom umiestneným v strede.

Stačil malý motor

Ľahká karoséria nepotrebovala silný motor. Porsche 914 bolo k dispozícii so štvorvalcami 1,7 l, 1,8 l a 2,0 l i dvojlitrovým šesťvalcom. Pretekárska verzia 914-6 GT zvíťazila vo svojej objemovej kategórii na 24-hodinových pretekoch v Le Mans. Iba dva exempláre vznikli zo špeciálneho modelu Porsche 914 poháňaného osemvalcovým agregátom. Jeden z nich dostal Ferry Porsche ako darček k 60-tym narodeninám.

V obchodoch Volkswagen

Vozidlo predávali zväčša díleri VW. Kvôli imidžu síce dostalo názov VW-Porsche 914, fanúšikovia ho však dodnes nevolajú inak ako Porsche 914. Výrobu definitívne zastavili v roku 1976, kedy vznikol 118 978. exemplár. Nástupcom 914-tky sa stalo Porsche 924.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zákazníci OMV môžu vrátiť prírode kúsok lesa
  2. Jazdíte na pneumatikách Continental?
  3. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  4. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  5. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  6. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  7. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  8. Sledujte príjem živín u starých rodičov
  1. Jazdíte na pneumatikách Continental?
  2. Rebríček úsporných ojazdených vozidiel
  3. 4-dňový pracovný režim spoločnosti NN Slovensko získal ocenenie
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  5. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  6. J&T BANKA upriamuje pozornosť na ochranu morských ekosystémov
  7. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  8. Spolu tvoríme inkluzívne susedstvá
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 12 625
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 10 666
  3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 857
  4. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč? 3 490
  5. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 3 430
  6. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 387
  7. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 088
  8. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 1 595
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Anna Miľanová: Svet dobra... 2022
  2. Milan Polešenský: Ktoré sú najlepšie a najhoršie miesta v Petržalke? Máme pocitovú mapu.
  3. Irena Šimuneková: Na výlet s deťmi - Oselný vrch
  4. Miroslav Ferkl: Ríša zla
  5. Eva Gallova: Pripravujete sa na zimu bez plynu?
  6. Marek Kytka: Slafkovský s Mešárom zažili neúspešný debut ... Tatar skóroval hneď v úvode prípravy!
  7. Věra Tepličková: V Česku sa zbláznili. Chcú, aby sme plnili medzinárodné dohody
  8. Karol Bujaček: Experiment, Vlna, Leviatan: Tri filmy, ktoré si človek zapamätá
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 323
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 716
  3. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 389
  4. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 5 312
  5. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 3 921
  6. Milan Removčík: Vlakom do Splitu. 3 738
  7. Ján Valchár: Denacifikované kormorány a úspešná ruská protidefenzíva 3 469
  8. Tereza Krajčová: Grécke Atény 2/4 - Majestátny Acropolis, antická atmosféra v Agore a stopy Rimanov 3 379
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu