Inžinierom Volva sa nechce viac počúvať od európskych novinárov, že ich vlajková loď S80 je málo exkluzívna a jazdí ako mäkký americký koráb. Ikonickej nemeckej konkurencii vyhlásili preto vojnu a s príchodom inovovaného modelového radu S80 zdvihli kvalitu a pridali nové naftové motory, podvozky a kombinácie pohonu. Bude to však stačiť?
Nájdi päť rozdielov Vonkajších a vnútorných štylistických zmien je tak málo, že som sa divil, prečo automobilka radšej neušetrila peniaze za prítomnosť dizajnéra na tejto novinárskej prezentácii. Ľahko upravená maska chladiča, mierne pozmenené otvory na prívod vzduchu k motoru v prednom nárazníku a niekoľko nových chrómových lištičiek si naozaj nevyžadovali samostatný výklad.
Taktiež v interiéri sa neudialo nič významné. Pokiaľ nepočítam nové farebné kombinácie kože s drevom, ktoré mimochodom u Volva milujem, pretože je pravé a kabíne dodáva príjemnú, teplú atmosféru, nový je len volant. Konkrétne stred volantu opticky predelený „kostrou“ zo strieborného plastu, tváriacou sa ako hliník. Dizajn je vec vkusu, preto s názorom, že pôvodný tvar volantu dizajnéri skôr pokazili ako vylepšili, nemusí súhlasiť každý.
Faktom ale je, že keď sa už predstavitelia automobilky obháňajú slovami o tuhom súboji s nemeckou konkurenciou, mohli plast na volante nahradiť aspoň skutočným hliníkom, pretože v tomto prevedení pôsobí lacno. Za príplatok je možné si volant objednať aj s dreveným vencom. Radšej ale odporúčam kožu, pretože na drevenom venci sa veľmi šmýkajú ruky.
Vzadu Táto jazdná prezentácia začala netradične – vozením sa na zadných sedadlách. Výrobca nám chcel dať evidentne pocítiť, že pokiaľ ide o komfort sedenia a cestovania na zadných sedadlách, Volvo S80 patrí na vrchol triedy. Pohodlnejšie sedačky a opierky hlavy, či už zadné alebo predné by ste zbytočne hľadali inde. V tomto aute by ma mohli voziť celý deň a nebol by som unavený ani otlačený od sedadiel. Asi nie náhodou si 8 z 10 zákazníkov modelového radu S80 vyberá práve kožené čalúnenie sedadiel.
Až na spomínaný volant je kvalita materiálov a vypracovania prvotriedna. Na severský štýl interiéru, ktorý je úplne odlišný od Nemcov si treba chvíľu zvykať. Som však presvedčený, že keby sa tento interiér dal kombinovať s vozidlom inej značky, práve pre jeho útulnosť by ho mnohí uprednostnili pred strohými nemeckými kabínami.
Ponuka vnútorného miesta 4851 mm dlhej limuzíny závisí od výškového priemeru posádky. To znamená, že ak vpredu sedia pasažieri menšieho vzrastu, zadní cestujúci si budú užívať priestorový komfort ako v limuzíne najvyššej triedy. Dvaja dvojmetroví dlháni sa za seba posadia tiež, ale miesta na nohy budú mať len uspokojivo. Nad hlavou ostáva v oboch prípadoch priestoru dostatok. Batožinový priestor disponuje na danú kategóriu priemerným objemom 480 l.
Twinturbo diesel V poslednej dobe majú automobilky vo zvyku sústrediť sa v rámci faceliftu viac na technické než štylistické úpravy. Preto aj v prípade Volva S80 sa najdôležitejšie zmeny udiali pod povrchom. Doterajšie dva naftové motory nahradili hneď štyri, z nich dva so zdvihovým objemom 2,4l. Prvý je prepĺňaný jedným turbodúchadlom s variabilnou geometriou lopatiek (175 k/420 Nm), druhý najvýkonnejší, s tradičným označením D5 prepĺňajú dve turbodúchadlá, umiestnené v rade za sebou. Obe majú fixnú geometriu lopatiek, ale rozdiel je v ich veľkosti. Malé zabezpečuje okamžitú odozvu na stlačenie akcelerátora a ťah v nízkych otáčkach, väčšie nárast výkonu vo vyšších otáčkach. Prvé pracuje približne do 2750 ot/min, kedy štafetu preberá väčšie turbo. Teoria je príťažlivá, ale čo na to prax?
Najväčšou devízou tohto agregátu je mohutný krútiaci moment 420 Nm, dostupný už od 1500 ot/min. Výrobca sa rád chváli jeho mimoriadne plochým priebehom, vďaka čomu ma dostatok sily v akomkoľvek pásme pracovných otáčok. Celkový dynamický efekt je však veľmi slabý. A nebol som jediný zo širokej novinárskej obce, komu sa výsledok v praxi zdal byť nedostatočný. Motor má síce silu, ale chýba mu výbušnosť a rýchla reakcieschopnosť bavoráckych naftových šesťvalcov. Pár dní predtým som mal možnosť sedieť v modeli XC60 s pôvodným D5 motorom a rozdiel v dynamike v porovnaní s novým D5 v S80 bol len v tom, že twinturbo diesel zaberá výrazne skôr, z nižších otáčok. Ani spotrebu sa mi nepodarilo dosiahnúť až takú optimistickú ako uvádza výrobca. Oficiálne udávaný priemer 7,3 l/100 km (v kombinácii s automatickou prevodovkou a pohonom AWD, iba s prednou poháňanou nápravou a manuálom spotrebuje 6,2 l/100 km) som prekročil o vyše liter.
Svoj podiel na tom už tradične nesie dynamiku a palivo požierajúci 6-stupňový automat Geartronic, ktorý radí celkom plynulo, ale jeho reakčná rýchlosť je predovšetkých v nízkych otáčkach veľmi pomalá. Motor pracuje inak kultivovane, do interiéru preniká iba príjemné päťvalcové pradenie typické pre naftové agregáty Volvo. Výrobca sľubuje, že jeho agregát je tiež mimoriadne odolný voči zime. Bez akýchkoľvek problémov by mal štartovať až do teploty -30° pod nulou. V blízkej budúcnosti dostanú tento agregát aj ďalšie modelové rady – XC60, V70 a XC70.
Dva nové podvozky K doposiaľ jedinému podvozku Four – C (Continuously Controlled Chassis Concept) s adaptívnym pružením, ktorý ponúka tri režimy nastavenia pruženia (Comfort, Sport a Advanced) pribudli ďalšie dva. Základný komfortný podvozok s mäkkým pružením je určený hlavne pre americký trh a auto sa s ním aj tak správa. Je ťažkopádnejšie, riadenie priveľmi ľahké a málo citlivé. Druhý – športový podvozok je navrhnutý vyslovene podľa chuti európskeho zákazníka, ktorý aj od limuzíny tejto veľkosti vyžaduje športovejšie správanie a zážitky z jazdy, ale bez toho aby tým výrazne utrpel komfort jazdy. Technici Volva preto znížili svetlú výšku podvozka o 20 mm vpredu a 15 mm vzadu , osadili kratšie pružiny, tuhšie tlmiče a vozidlo je štandardne obuté na väčších 18-palcových kolesách s nižším profilom. Dôležitou novinkou z hľadiska dynamiky jazdy je aj možnosť prvýkrát kombinovať naftový motor D5 s pohonom všetkých štyroch kolies AWD.
Športový podvozok citeľne redukuje hojdanie a náklony karosérie a spolu s pohonom všetkých štyroch kolies AWD zlepšuje jazdnú stabilitu vozidla vo vyšších rýchlostiach, pritom ešte stále si zachováva pomerne solídny komfort pruženia. Radosť zo športovej jazdy však aj tu kazí priveľmi ľahké a necitlivé riadenie, na ktorom budú musieť technici ešte veľa popracovať, ak sa budú chcieť v budúcnosti vyrovnať konkurentom z dielne BMW a Audi.
Technické parametre vozidla Volvo S80
motor 2.0 2.5T 3.2 T6 AWD V8 AWD 1.6 DRIVe 2.0D 2.4D D5
zdvihový objem valcov (cm3) 1999 2521 3192 2953 4414 1560 1997 2400 2400
výkon (kW/k) 107/145 169/230 175/238 210/285 232/315 80/109 100/136 129/175 151/205
pri otáčkach (1/min.) 6000 4800 6200 5600 5950 4000 4000 3000-4000 4000
krútiaci moment (Nm) 190 340 320 400 440 240 320 420 420
pri otáčkach (1/min) 4500 1500-4500 3200 1500-4800 3950 1750 2000 1500-2750 1500-3250
emisie CO2 (g/km) 199 223(244) 246(255) 267 284 129 151 155(174) 164(178)
palivová spotreba (l/100 km) 8,3 9,3(10,2) 10,5(10,8) 11,3 12,1 4,9 5,7 5,9(6,6) 6,2(6,7)
zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 10,9 7,7(8,0) 7,9(8,2) 6,9 6,5 13,0 10,7 8,9(9,5) 8,0(8,5)
maximálna rýchlosť (km/h) 205 235(230) 240(235) 250 250 185 200 220(215) 230(230)
Rozmery
dĺžka 4851 mm
šírka 1861 mm
výška 1493 mm
rázvor náprav 2835 mm
rozchod kolies vpredu 1588 mm
vzadu 1585 mm
svetlá výška podvozka 148 mm
pohotovostná hmotnosť 1520 – 1920 kg
batožinový priestor 155/743/1689 l
objem palivovej nádrže 70 l