BRATISLAVA. Tretí mesiac od platnosti nového zákona o cestnej premávke nepotvrdil pozitívny trend z prvých mesiacov a počet obetí na cestách oproti rovnakému obdobiu minulého roku opäť stúpol.
Kým vo februári zahynulo pri haváriách aj napriek tragickej vlakovej nehode v Polomke o štyroch ľudí menej ako vlani a v marci bolo obetí medziročne menej až o 26, tohtoročný apríl priniesol 38 mŕtvych oproti vlaňajším 30.
Počet ťažko zranených mierne klesol.
Nie je vylúčené, že na Slovensku sa tak zopakuje český model, kde po zavedení prísneho bodového systému v júni 2006 počet smrteľných nehôd v prvom štvrťroku najskôr oproti rovnakému obdobiu roku 2005 klesol z 329 na 246. V rovnakom štvrťroku 2007 však počet obetí opäť vyskočil až na 345.
Zhoršenie zamlčali Zranení a mŕtvi pri nehodách február až apríl 2009
ťažko zranení – 246, mŕtvi – 85
február až apríl 2008
ťažko zranení – 372, mŕtvi –107;
apríl 2009
ťažko zranení – 103, mŕtvi – 38; apríl 2008
ťažko zranení – 141, mŕtvi – 30.
Minister vnútra Robert Kaliňák a policajný viceprezident Stanislav Jankovič napriek tomu stále hovoria o pozitívnom trende. Polícia aprílové štatistiky samostatne nezverejnila a zahrnula ich do štvrťročného hodnotenia mesiacov február až apríl. Porovnanie tohto obdobia s minuloročným vychádza vďaka prvým dvom mesiacom priaznivo. Vysvetlenie negatívneho trendu v apríli polícia neponúkla.
„Je potešiteľné, že za tri mesiace od účinnosti nového zákona klesol počet usmrtených na našich cestách o 22, počet ťažko zranených o 126 a počet ľahko zranených o 516. Napriek týmto priaznivým štatistickým ukazovateľom sme len mierne optimistickí,“ povedal Jankovič.
„Už v minulom roku sa v počte obetí na cestách podarilo dosiahnuť najlepší výsledok v histórii Slovenska. Aj v tomto roku zatiaľ pokračujeme v pozitívnom trende vo všetkých štatistických ukazovateľoch. Účinnosť nového zákona môžeme vyhodnotiť až na konci roka,“ povedal aj hovorca ministerstva vnútra Erik Tomáš.
Zhovievavosť sa vraj končí Jankovič však naznačil aj sprísnenie prístupu polície.
„V prvých mesiacoch sme boli zhovievaví najmä k chodcom a cyklistom. Vytvorili sme im priestor, aby si mohli zabezpečiť nové ochranné prvky, ktoré vyžaduje zákon. Teraz však už nastal čas, keď budeme maximálne vyžadovať dodržiavanie zákona aj u tejto kategórie účastníkov cestnej premávky a naďalej nekompromisne riešiť cestných pirátov.“
To, či sa český model zopakuje aj u nás, závisí podľa dopravného analytika Jozefa Drahovského najmä od polície. „Na čo bude dávať dôraz, či sa budú venovať nebezpečným úsekom, alebo budú hľadať miesta, kde sa dá vyberať množstvo pokút.“