Predaj pohonných látok na Slovensku v marci 2009, v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka, je nižší o vyše 4 a pol milióna litrov. Predaj nafty klesol takmer o 1,3 milióna litrov. Výrazne menej sa predávajú aj aditivované pohonné látky a benzíny (Uni) pre staršie autá.
Rast predaja zaznamenali 95-oktánový benzín Natural (240 tisíc litrov), 98 a 100-oktánové benzíny (41 tisíc litrov) a LPG (136 tisíc litrov).
Všetky pohonné látky | 95 Natural | Nafta | |
predaj v miliónoch litroch v marci 2007 | 115,8 | 44,7 | 53,6 |
predaj v miliónoch litroch v marci 2008 | 115,7 | 45,9 | 56,2 |
predaj v miliónoch litroch vo februári 2009 | 99,3 | 41,3 | 49,4 |
predaj v miliónoch litroch v marci 2009 | 111,0 | 46,2 | 54,9 |
Z aktuálnych údajov organizácie SAPPO (Slovenská asociácia petrolejárskeho priemyslu a obchodu) vyplýva, že z pohľadu priemerného predaja za deň pokračuje mierny rast spotreby pohonných látok natankovaných na Slovensku. Rast je však nižší než 1% pre všetky pohonné látky.
Ako na predaj vplývali ceny pohonných látok? Pozrite si to v nasledujúcich grafoch. Prvé tri grafy ukazujú, koľko pohonných látok sa predalo v závislosti od vývoja mesačnej priemernej ceny pohonnej látky. Druhý graf rozdeľuje príjem z predaných pohonných látok na to, koľko z neho kto získa.
Medzi najdôležitejšie faktory, ktoré ovplyvnili predané množstvo pohonných látok na Slovensku patria
- svetová ekonomická kríza (znižuje predaj PHM)
- koniec vykurovacej sezóny (znižuje predaj nafty)
- nižšie ceny pohonných látok v okolitých štátoch (znižuje predaj PHM)
- "šrotovné" (zvýšilo predaj 95 a viac-oktánových benzínov Natural, znížilo predaj benzínov typu "Uni")
Grafy naznačujú, že motoristi na Slovensku dávajú prednosť potrebe jazdiť pred úzkostlivou kontrolou cien pohonných látok, ktorou by podmieňovali množstvo nakúpených benzínov a nafty. Napriek tomu, ceny pohonných látok dokážu istú skupinu motoristov citlivých na ceny prinútiť hľadať lacnejšie motorové palivá. Viacerí ich našli v zahraničí.
Z grafov vyplýva, že z aktuálneho stavu kombinácie vývoja cien pohonných látok a množstva predaného paliva na Slovensku sa štát dostal na úroveň príjmov zo začiatku roku 2008. Producenti a predajcovia na úroveň z prelomu rokov 2006/2007, čo pre nich znamená horšiu situáciu, než v akej sa nachádza štát.
Pre tých, ktorí chcú šetriť na pohonných látkach v zahraničí
Nasledujúca tabuľka ukazuje, ako ďaleko sa oplatí ísť tankovať "na otočku" od miesta, kde sa nachádzate s autom až po miesto tankovania v zahraničí. Tabuľka berie do úvahy aktuálne priemerné ceny pohonných látok, priemernú spotrebu 8 litrov na 100 km pre benzín a 5 litrov na 100 km pre naftu a natankovanie 50 litrov do nádrže. Do výpočtov nebolo zahrnuté opotrebovanie vozidla.
V porovnaní s predchádzajúcim mesiacom sa vzdialenosti vo všetkých prípadoch skrátili.
95 Natural | Nafta | |
Česko | 18,3 km | 46,9 km |
Maďarsko | 49,8 km | 100,0 km |
Poľsko | 75,0 km | 190,3 km |
Rakúsko | 9,8 km | 54,0 km |
Samozrejme, čím bližšie k vám natankujete, tým to pre vás bude výhodnejšie, keďže miniete menej paliva na cestu na čerpaciu stanicu a späť. Napriek tomu, maximálne množstvo paliva, ktoré spálite na ceste na najvzdialenejšiu (podľa tabuľky) čerpaciu stanicu je cca 5 litrov pre naftu a 3 litre pre benzíny pri určených spotrebách.