SME
Nedeľa, 2. október, 2022 | Meniny má Levoslav

Nielen kríza ovplyvňuje predaj pohonných látok

Predaj pohonných látok na Slovensku v marci 2009, v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka, je nižší o vyše 4 a pol milióna litrov. Naopak, z pohľadu priemerného predaja za deň pokračuje mierny rast spotreby pohonných látok natankovaných v našej kraji

Predaj pohonných látok na Slovensku v marci 2009, v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka, je nižší o vyše 4 a pol milióna litrov. Predaj nafty klesol takmer o 1,3 milióna litrov. Výrazne menej sa predávajú aj aditivované pohonné látky a benzíny (Uni) pre staršie autá.

Rast predaja zaznamenali 95-oktánový benzín Natural (240 tisíc litrov), 98 a 100-oktánové benzíny (41 tisíc litrov) a LPG (136 tisíc litrov).

Všetky pohonné látky 95 Natural Nafta
predaj v miliónoch litroch v marci 2007 115,8 44,7 53,6
predaj v miliónoch litroch v marci 2008 115,7
45,9 56,2
predaj v miliónoch litroch vo februári 2009 99,3
41,3
49,4
predaj v miliónoch litroch v marci 2009 111,0
46,2
54,9

Z aktuálnych údajov organizácie SAPPO (Slovenská asociácia petrolejárskeho priemyslu a obchodu) vyplýva, že z pohľadu priemerného predaja za deň pokračuje mierny rast spotreby pohonných látok natankovaných na Slovensku. Rast je však nižší než 1% pre všetky pohonné látky.

graf04_big.jpg

Ako na predaj vplývali ceny pohonných látok? Pozrite si to v nasledujúcich grafoch. Prvé tri grafy ukazujú, koľko pohonných látok sa predalo v závislosti od vývoja mesačnej priemernej ceny pohonnej látky. Druhý graf rozdeľuje príjem z predaných pohonných látok na to, koľko z neho kto získa.

graf06_big.jpg

Medzi najdôležitejšie faktory, ktoré ovplyvnili predané množstvo pohonných látok na Slovensku patria

  1. svetová ekonomická kríza (znižuje predaj PHM)
  2. koniec vykurovacej sezóny (znižuje predaj nafty)
  3. nižšie ceny pohonných látok v okolitých štátoch (znižuje predaj PHM)
  4. "šrotovné" (zvýšilo predaj 95 a viac-oktánových benzínov Natural, znížilo predaj benzínov typu "Uni")

Grafy naznačujú, že motoristi na Slovensku dávajú prednosť potrebe jazdiť pred úzkostlivou kontrolou cien pohonných látok, ktorou by podmieňovali množstvo nakúpených benzínov a nafty. Napriek tomu, ceny pohonných látok dokážu istú skupinu motoristov citlivých na ceny prinútiť hľadať lacnejšie motorové palivá. Viacerí ich našli v zahraničí.

Z grafov vyplýva, že z aktuálneho stavu kombinácie vývoja cien pohonných látok a množstva predaného paliva na Slovensku sa štát dostal na úroveň príjmov zo začiatku roku 2008. Producenti a predajcovia na úroveň z prelomu rokov 2006/2007, čo pre nich znamená horšiu situáciu, než v akej sa nachádza štát.

Pre tých, ktorí chcú šetriť na pohonných látkach v zahraničí

Nasledujúca tabuľka ukazuje, ako ďaleko sa oplatí ísť tankovať "na otočku" od miesta, kde sa nachádzate s autom až po miesto tankovania v zahraničí. Tabuľka berie do úvahy aktuálne priemerné ceny pohonných látok, priemernú spotrebu 8 litrov na 100 km pre benzín a 5 litrov na 100 km pre naftu a natankovanie 50 litrov do nádrže. Do výpočtov nebolo zahrnuté opotrebovanie vozidla.

V porovnaní s predchádzajúcim mesiacom sa vzdialenosti vo všetkých prípadoch skrátili.


95 Natural Nafta
Česko 18,3 km 46,9 km
Maďarsko 49,8 km

100,0 km

Poľsko 75,0 km 190,3 km
Rakúsko 9,8 km 54,0 km

Samozrejme, čím bližšie k vám natankujete, tým to pre vás bude výhodnejšie, keďže miniete menej paliva na cestu na čerpaciu stanicu a späť. Napriek tomu, maximálne množstvo paliva, ktoré spálite na ceste na najvzdialenejšiu (podľa tabuľky) čerpaciu stanicu je cca 5 litrov pre naftu a 3 litre pre benzíny pri určených spotrebách.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  2. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  5. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  7. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  8. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  1. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  7. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 377
  2. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 5 229
  3. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 009
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 636
  5. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 4 555
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 918
  7. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 777
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 528
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Pohľad na starú Bratislavu na obraze Dezidera Millyho.

Bratislava vznikla za cenu drastických zásahov a tragédií.


6 h
Ilustračný obrázok.

Nakŕmiť rodinu môže byť náročná práca.


a 2 ďalší 27. sep
Ekonómovia a finanční odborníci rada, ako naložiť s peniazmi v časoch rýchlo rastúcich cien.

Neoplatí sa špekulovať a hľadať riešenia s vysokým výnosom a nízkym rizikom.


30. sep
Ukrajinskí vojaci pri Siversku.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 4 ďalší 3 h

Neprehliadnite tiež

BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


17 h
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep
Úpravy v rámci programu Peugeot Individual.

Auto zabalia do fólie alebo nalakujú diely.


27. sep

Blogy SME

  1. Jozef Javurek: Dolná Streda a okolie
  2. Ľubomír Maretta: Einsamkeit
  3. Petra Kohútová: Vartovka v Krupine
  4. Veronika Michalčíková: Španielska Andalúzia (3): Pred pirátmi sa schovávali v pevnosti
  5. Seniori v pohybe: Komunita prináša aj chuť do života
  6. Zuzana Valachovičová: Nové nákupné centrum s 320 obchodmi
  7. Ján Roháč: Fotoblog IX.: Moje ulice Göteborgu
  8. Věra Tepličková: Premiér dupol a zem sa otriasla
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 026
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 892
  3. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 4 147
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 031
  5. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 3 367
  6. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 3 362
  7. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 2 998
  8. Ján Valchár: Norma na 5.300% alebo sedem mesiacov štvojdňovej operácie 2 907
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu