SME
Streda, 28. september, 2022 | Meniny má Václav

Porucha v zahraničí? Nechajte opraviť auto na mieste

Asistenčné služby chránia najmä autá v záruke. V zahraničí sa spoľahnite na sieť automotoklubov alebo garanciu mobility konkrétnej značky. Podmienkou bezplatnej pomoci v autorizovanom servise môže byť servisná knižka a vek auta.

Slováci sa môžu v Chorvátsku spoľahnúť na miestny automotoklub zaradený do medzinárodnej siete asistenčných služieb. Oprava drobnej poruchy na mieste býva lacnejšia ako odtiahnutie auta domov a komplikácie s tým spojené.Slováci sa môžu v Chorvátsku spoľahnúť na miestny automotoklub zaradený do medzinárodnej siete asistenčných služieb. Oprava drobnej poruchy na mieste býva lacnejšia ako odtiahnutie auta domov a komplikácie s tým spojené. (Zdroj: autor)

BRATISLAVA. Automotokluby v Európe majú najväčšiu sieť asistenčných služieb. Iba v Nemecku Adac vykoná takmer štyri milióny zásahov ročne. Rozdiel medzi klubmi zaradenými v sieti medzinárodnej automobilovej federácie a poisťovňami alebo garanciou mobility nových áut je v tom, že kluby garantujú mobilitu členov, teda osôb. Ostatní sú viazaní na vozidlo. Tak isto rozsah služieb býva v automotokluboch obyčajne širší. Napríklad niektorá poisťovňa garantuje odtiahnutie vozidla do servisu alebo domov a tým ich krytie končí. Garancia mobility sa v drvivej väčšine prípadov vzťahuje iba na autá v záruke.

Automotokluby v motoristicky rozvinutých krajinách vrátane Maďarska, Slovinska a Chorvátska majú špecializovanú flotilu "žltých anjelov“, ktorí bez ohľadu na značku a vek auta majú 80 percentnú úspešnosť pri opravách porúch na ceste. “Spojazdnenie vozidla priamo na ceste šetrí čas a peniaze,“ povedal Zoltán Bojar zo Slovenského autoturist klubu.

Slovensko po známych kauzách z minulosti nemá vlastnú flotilu žltých anjelov, preto služby motoristom v rámci siete automotoklubov zabezpečujú zmluvní partneri. Pred cestou do zahraničia si preštudujte podmienky asistenčnej služby danej automobilky alebo si zaplaťte pár eur za asistenčnú kartu Slovenského autoturist klubu.

Dobre si preštudujte asistenčné služby

Asistenčná služba automobilovej značky je vo väčšine prípadov poskytovaná len na obdobie garancie na vozidlo. „Základným predpokladom uplatnenia záruky a asistenčnej služby je u väčšiny značiek správne vyplnená a platná servisnú knižka,“ povedal Igor Bachár za Opel a Chevrolet. Každý motorista by mal vedieť aký rozsah asistenčnej služby ponúka jeho značka, pretože väčšina platí po dobu plynutia záruky na vozidlo, niektoré sa potom zaplatením predlžujú alebo iné platia aj dlhšie.

Odmena za vernosť?

Mitsubishi poskytuje bezplatnú pomoc v Európe po dobu desať rokov. Jedinou podmienkou je, že aj po uplynutí trojročnej záruky navštívi majiteľ raz ročne servis Mitsubishi. Za vykonanú prehliadku dostane asistenčnú kartu na ďalší rok. Pri kúpe Škodovky zákazník nedostáva asistenčnú kartu, ale letáčik s informáciami o poskytovaných službách.

Doživotnú záruku mobility získava motorista automaticky pri zakúpení nového vozidla bezplatne a predlžuje sa vždy vykonaním predpísanej servisnej prehliadky v autorizovanom servise Škoda. Podobné podmienky ponúkajú aj iné automobilové značky.

29_NUDZOVE_CISLA.JPG

Medzinárodná automobilová federácia združuje jednotlivé automotokluby, ktoré poskytujú služby svojim členom aj nečlenom na území celej Európy.
(Zdroj - SATC)

Nie je porucha ako porucha

Podľa asistenčnej služby značky Kia, slovo porucha sa vzťahuje na akúkoľvek mechanickú, elektrickú alebo elektronickú poruchu, majúcu za následok nepojazdnosť vozidla. Všetky garančné prehliadky, údržba odporučená výrobcom, kontroly, inštalácie doplnkov, nedostatok pohonných hmôt, defekty pneumatík alebo strata kľúčov nezakladajú právo na servisnú službu, taktiež poruchy spôsobené nesprávnou údržbou.

V princípe automobilové značky poskytujú pomoc iba na autá servisované vo vlastnej sieti. Zmluvné automotokluby poskytujú svojim členom pomoc aj v prípadoch mimo záručných porúch a pomôžu aj vtedy, ak motorista natankoval zlé palivo alebo stratil kľúče od auta.

Motoristov zastavia drobné poruchy

Úspešnosť priamej pomoci na ceste namiesto odtiahnutia súvisí s typom porúch, ktoré sa na autách vyskytujú. Nemecký Adac má 16 miliónov členov a podľa štatistiky zásahov najčastejšou príčinou zastavenia vozidla je porucha elektroniky so 40 percentným podielom.

Na mechanické poruchy pripadne iba 16 percent a na zapaľovanie motora 16 percent. Desatinu zo všetkých príčin zastavenia vozidla tvoria poruchy vstrekovania. Spojka a prevodovka v súčasnosti zlyháva iba v štyroch percentách všetkých prípadov.

Nemusíte sa dovolať

V závislosti od nastavených služieb operátorov sa môže stať, že zo slovenského mobilného telefónu sa na dispečing automotoklubu v zahraničí alebo asistenčnú službu nedovoláte. Slovenský autoturist klub prevádzkuje non stop dispečing pre volania zo Slovenska 18 124 a zo zahraničia +421 2 682 492 11, kde motorista nemá problém s jazykom.

Operátor na Slovensku vybavuje pomoc v zahraničí. Na linku môžu volať aj nečlenovia, ktorým klub sprostredkuje pomoc u svojich zmluvných partnerov, ale musia za služby platiť. Členovia dostanú zadarmo pomoc do výšky konkrétnej asistenčnej karty. Operátori automotoklubov v zahraničí hovoria okrem miestneho úradného jazyka najčastejšie anglicky, často nemecky.

Dôležité telefónne čísla pre motoristov

Krajina polícia hasiči záchranka
Rakúsko +43 133 +43 122 +43 144
Bulharsko 112 112 112
Nemecko 110 112 112/19222
Chorvátsko 92 93 94
Poľsko 997 998 999
Rumunsko 955 981 961
Švajčiarsko 117 118 144
Slovinsko 113 112 112
Česko 112/158 112/150 112/155
Maďarsko 112/107 112/105 112/104

V Chorvátsku pomôžu Slováci alebo žltí anjeli

S prípadnou poruchou auta v Chorvátsku sa treba spoľahnúť na asistenčnú službu a najskôr volať na číslo asistenčnej služby na Slovensku. Jedná sa o prípady kedy má majiteľ vozidla uzavreté poistenie Kasko. Potom sa stačí riadiť pokynmi operátora. „Bežné poruchy dokážu odstrániť Žltí anjeli chorvátskeho automotoklubu na čísle 987 a pomôcť by mali aj delegáti v mieste pobytu“ pripomenul Drago Stojakovič z Maestral travel.

Podľa Stojakoviča, cestovná kancelária by sa mala postarať o svojich mototuristov a poskytnúť im potrebné informácie a kontakty ešte pred cestou. Ideálne je mať asistečnú kartu na odťah a zabezpečenie mobility. V prípade veľkej núdze sa obráťte na pohotovostnú službu pri slovenskom veľvyslanectve v Záhrebe na čísle +385 98 278 182.

K akejkoľvek dopravnej nehode v Chorvátsku treba volať políciu, prípadne hasičov alebo prvú pomoc. Polícia má číslo 92, hasiči 93 a prvá pomoc 113. Všeobecné informácie môžu motoristi získať na čísle 981. Chorvátsko má v súčasnosti dobre vybudovanú sieť diaľnic s odstavnými plochami slúžiacimi pre prípad poruchy a tiež núdzovými telefónmi. Rovnako podľa najvyšších štandardov sú vybavené nové tunely.

Ako si poradili naši motoristi v zahraničí?

Šoféri, ktorí mali negatívnu skúsenosť s poruchou auta alebo nehodou v zahraničí odporúčajú svedomitú prípravu na cestu. Prvoradé sú kompletné doklady, poistenie, asistenčná karta a členstvo v medzinárodnej sieti automotoklubov. Podľa ankety na našej stránke až 23 percent vodičov vyriešilo problém s pokazeným autom odtiahnutím domov. Najväčšia časť až 40 percent sa spoľahlo na rôzne asistenčné služby automobilových značiek. Miestnemu servisu zverilo svoje auto 31 percent vodičov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  3. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  4. Jazdíte na pneumatikách Continental?
  5. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  6. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  7. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  8. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  1. Union prepláca všetky doplatky za lieky pre deti do 18 rokov
  2. Medzi prírodnými izoláciami vedie celulóza
  3. Zvyšky z vašej kuchyne môžu pomôcť v boji s klimatickou krízou
  4. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  5. Nie všetko sa deje na červenom koberci
  6. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  7. Jazdíte na pneumatikách Continental?
  8. Rebríček úsporných ojazdených vozidiel
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 12 219
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 11 128
  3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 700
  4. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 592
  5. Jazdíte na pneumatikách Continental? 2 705
  6. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 2 610
  7. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 559
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 330
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Marek Mačuha: Prečo odvolať Matoviča
  2. Peter Fiabáne: Riešenia najväčších výziev vyžadujú čas a rozvahu, nie statusy na sociálnych sieťach.
  3. Patrik Zimáni: Šeď nevšímavosti okolo nás.
  4. Marián Betík: Môj mobil je debil a čo ja?
  5. Miroslav Danko: Otvorený list Mikulášovi Dzurindovi
  6. Štefan Vidlár: Krvavé častušky
  7. Roman Kebísek: Desaťročie veľkého prenasledovania evanjelikov 1671-1681
  8. Věra Tepličková: Už nemusíme tápať v temnotách. Svetlo sveta uzreli prvé nápady, ako na pracoviskách šetriť energie
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 450
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 897
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 7 410
  4. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 527
  5. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 4 002
  6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 426
  7. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, part II. 2 788
  8. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 2 777
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu